• m.theloosen
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 22-02 09:33
Beste Tweakers,

Na 5 jaar ben ik van plan om een nieuwe pc aan te schaffen. Ik vind het alleen lastig om bijbehorend geheugen uit te kiezen.

Asus P7P55D-E Premium met een Core i7-860 / 2.8 GHz - LGA1156

Kan iemand vertellen welk geheugen ik daar zonder problemen in kan doen? Ik ben geen overklokker maar wil wel dat deze pc standaard op volle snelheid werkt. Kunnen jullie een aantal typen geheugen opnoemen? Is 6 Gb ook mogelijk omdat ik nu een 1156 proc neem?

Hier is een Memory Support list van dit mobo maar ik snap niet precies
http://dlsvr04.asus.com/p.../P7P55D-E-Premium-QVL.zip

Ik snap echt niet wat ik met de volgende info moet:
1. ASUS exclusively provides hyper DIMM support function.
2. Hyper DIMM support is subject to the physical characteristics of individual CPUs.
3. According to Intel spec definition, DDR3-1600 is supported for one DIMM per channel only. ASUS exclusively provides two DDR3-1600 DIMM support for each memory channel.
4. According to Intel CPU spec, CPUs with a core frequency of 2.66G support the maximum DIMM frequency of up to DDR3-1333. To use DIMMs of a higher frequency with a 2.66G CPU, enable the
DRAM O.C. Profile feature in BIOS. Refer to section 3.5.1 Ai Overclock Tuner in user manual for details.

• bwerg
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online

bwerg

Internettrol

m.theloosen schreef op zondag 27 december 2009 @ 23:19:
Kan iemand vertellen welk geheugen ik daar zonder problemen in kan doen?
Ja, geheugen die in de QVL van het moederbord staat.
Ik ben geen overklokker maar wil wel dat deze pc standaard op volle snelheid werkt. Kunnen jullie een aantal typen geheugen opnoemen?
Aantal typen geheugen? Hoe bedoel je? DDR3 is het enige wat past, en dan gewoon een uit de QVL. Opzich is geheugen van 1333MHz al snel genoeg, volgens mij voegt 1600MHz niet veel toe maar dat is ook niet erg duur meer.
Is 6 Gb ook mogelijk omdat ik nu een 1156 proc neem?
Ja, 6GB kan wel maar op s1156 werkt triple channel niet, alleen dual channel en daarvoor heb je twee DIMM's nodig (of vier), met drie verlies je dus dual channel en dat is minder leuk. 4GB is voor gemiddeld computergebruik genoeg, alleen als je programma's gebruikt waarvan je weet dat het meer dan 4GB nodig heeft is meer ook nuttig (zwaar fotosoepen o.i.d.).
Hier is een Memory Support list van dit mobo maar ik snap niet precies
http://dlsvr04.asus.com/p.../P7P55D-E-Premium-QVL.zip
Kennelijk support alleen Asus hyper DIMM, wat dat ook moge zijn :P Zal wel niet baanbrekend zijn maar als je het wilt weten moet dat wel te vinden zijn lijkt me. Punt 4 is alleen relevant als je een CPU hebt van 2,66GHz of lager zo te zien, dat betekent dat als je een CPU hebt van 2,66GHz, een module van 1600MHz niet op volle snelheid loopt maar dat heeft weinig invloed op prestaties.

Heeft geen speciale krachten en is daar erg boos over.

• KneoK
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 22-02 16:55

KneoK

Not in a million lightyears

Eigenlijk een zoekertje maar wat ik begrijp uit de tekst is dat je in plaats van 2x1 reepje 1600MHz geheugen op dit Asus bord 2x2 reepjes 1600MHz geheugen kunt plaatsen. Of je verschil gaat merken tussen 1333MHz geheugen en 1600MHz geheugen ligt aan de applicaties die je gebruikt en zelfs dan zal het verschil niet schokkend zijn.

Verder ondersteunt de 1156 memory controller alleen maar dual channel dus 6GB ga je alleen redden als je 2x2GB en 2x1GB plaatst.

Welk geheugen je moet plaatsen kun je terugvinden op die QVL, daar staan als het goed is merken en typenummers die gegarandeerd werken op het bord (en ervaring leert dat Asus bordjes vrij nauwkieskeurig zijn dus bespaar je een hoop moeite en ga op zoek naar reepjes die op die lijst staan).

• bwerg
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online

bwerg

Internettrol

KneoK schreef op zondag 27 december 2009 @ 23:42:
Verder ondersteunt de 1156 memory controller alleen maar dual channel dus 6GB ga je alleen redden als je 2x2GB en 2x1GB plaatst.
Anders redt je het ook wel maar in single channel, en dat is jammer.

Heeft geen speciale krachten en is daar erg boos over.

• KneoK
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 22-02 16:55

KneoK

Not in a million lightyears

bwerg schreef op maandag 28 december 2009 @ 00:02:
[...]

Anders redt je het ook wel maar in single channel, en dat is jammer.
Ik las je zin en toen dacht ik, huh, dat zei ik toch. Toen las ik mijn zin nog een keer en toen dacht ik, hmm, niet dus :P

Ik bedoelde inderdaad dat je alleen dual channel kunt draaien als je de reepjes plaatst zoals ik postte.