Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Verwijderd

Topicstarter
Hey,

Ik ben een student en maak al sinds mijn twaalfde websites. Ik ben ooit begonnen met waardeloze tabellen websites, maar heb ondertussen de skills om een dynamische website met PHP en mysql te bouwen die vanzelfsprekend volledig W3C validated is. In ieder geval zou ik nu een webdesign bedrijf kunnen beginnen om hele degelijke websites te maken voor bedrijven. Dat is alleen niet wat ik wil.

Dit is de kwestie: ik heb een idee voor een website die uniek in zijn soort is, een heel specifiek bereik heeft en daarmee erg aantrekkelijk is voor adverteerders. Sterker nog, die website is ondertussen al helemaal gereed. Studie ontwijkend gedrag heet dat.

Voordat ik deze publiekelijk wil gaan promoten moet ik alleen een aantal dingen weten. Ik ben maar een simpele geschiedenisstudent en heb geen verstand van juridische zaken. Ik vroeg me af of jullie antwoord hebben op de volgende dilemma's. Ja ik weet wat ik eigenlijk nu zou moeten doen, even naar de...

- Als je een website begint waar je in de toekomst geld aan verwacht te verdienen, moet je die dan op een of andere manier registreren om te voorkomen dat het gekaapt kan worden? Dat iemand anders je merknaam gaat gebruiken omdat jij dat niet gedaan hebt

- Moet je je dan registreren bij de KvK als onderneming ( eenmanszaak, ZZP)

- Is het mogelijk om nu hard te gaan promoten om veel bezoekers te krijgen, en eventueel pas later als adverteerders zich aan doen, officieel een bedrijfje op te richten?

- Kun je inkomsten uit adverteerders als 'inkomen uit werk' ( box 1 geloof ik) schrijven ( met een BTW nr) en dat je dus geen bedrijf hoeft op te richten?

Eigenlijk zijn dat mijn vragen. Ik ben maar een simpele geschiedenisstudent die toevallig ook websites kan maken. Misschien moet ik maar gewoon even langs bij de KvK, maar ik verwacht dat hier ook mensen zijn die weten wat ik bedoel.. :P

• Leftblank
  • Registratie: Juni 2004
  • Nu online
Als je je bedrijfsnaam (/sitenaam) registreert zul je wat sterker staan dan wanneer je enkel de domeinnaam bezit qua naam-kapingen, het zal hoe dan ook niet echt 'n garantie zijn overigens; domeinnamen zijn goedkoop, registreer dus gewoon diegene die je wilt hebben (en wellicht kleine variates), dan zit je redelijk veilig.

Voor het bezitten van 'n website waar je (wat) inkomsten mee genereert hoef je je niet per se in te schrijven bij de KvK; dit zijn gewoon 'Inkomsten uit overige werkzaamheden' iirc. Het wordt vooral interessant om je als bedrijf in te schrijven zodra je ook daadwerkelijk wil gaan factureren en mogelijk profiteren van de nodige belastingregelingen.

Zelf zou ik gewoon beginnen met promoten van de boel en zodra je daadwerkelijk ook de nodige adverteerders hebt gevonden (en dus cashflow) naar de KvK stappen en jezelf inschrijven; mocht het uiteindelijk dan toch tegenvallen dan scheelt dat in ieder geval weer 'n berg papierwerk.

Overigens moet je deze post ook met 'n schep zout consumeren, ik ben ook maar 'n informaticastudent die begin dit jaar voor zichzelf de nodige meuk aan regels door heeft gelezen :+

Verwijderd

Topicstarter
Leftblank schreef op zondag 27 december 2009 @ 22:54:
Als je je bedrijfsnaam (/sitenaam) registreert zul je wat sterker staan dan wanneer je enkel de domeinnaam bezit qua naam-kapingen, het zal hoe dan ook niet echt 'n garantie zijn overigens; domeinnamen zijn goedkoop, registreer dus gewoon diegene die je wilt hebben (en wellicht kleine variates), dan zit je redelijk veilig.

Voor het bezitten van 'n website waar je (wat) inkomsten mee genereert hoef je je niet per se in te schrijven bij de KvK; dit zijn gewoon 'Inkomsten uit overige werkzaamheden' iirc. Het wordt vooral interessant om je als bedrijf in te schrijven zodra je ook daadwerkelijk wil gaan factureren en mogelijk profiteren van de nodige belastingregelingen.

Zelf zou ik gewoon beginnen met promoten van de boel en zodra je daadwerkelijk ook de nodige adverteerders hebt gevonden (en dus cashflow) naar de KvK stappen en jezelf inschrijven; mocht het uiteindelijk dan toch tegenvallen dan scheelt dat in ieder geval weer 'n berg papierwerk.

Overigens moet je deze post ook met 'n schep zout consumeren, ik ben ook maar 'n informaticastudent die begin dit jaar voor zichzelf de nodige meuk aan regels door heeft gelezen :+
(1) Het domeinnaam wat ik wil hebben, is door mij al geregistreerd en daar draait de website zoals die nu is al op. Hij is nu in zoverre af dat hij 'en public' kan gaan. :) Waar zou ik mijn domeinnaam als handelsnaam kunnen registreren? Of doe je dat als je naar de KvK gaat?

(2) Dat is dus niet het geval. Ik maak misschien nu wel wat kosten maar die zijn te overzien. Voorlopig is eht gewoon een site waar in de toekomst wellicht winst kan worden gemaakt, maar waarbij voorlopig weinig kosten worden gemaakt en geen winst.

(3) Precies daarom ja. Mocht het niet gaan lopen dan heb je geen gezeik met al dat papierwerk. :)

Het gaat me er vooral om van moet je zo'n website nog ergens gaan registreren om te voorkomen dat iemand het idee kaapt. Natuurlijk, iedereen staat vrij om bijvoorbeeld een nieuwe GoT concurrent op te richten of een concurrent op het idee van mij, maar als ze maar niet mijn site / naam kunnen kapen. Daar gaat het me om. :)

• Leftblank
  • Registratie: Juni 2004
  • Nu online
Verwijderd schreef op zondag 27 december 2009 @ 23:40:
(1) Het domeinnaam wat ik wil hebben, is door mij al geregistreerd en daar draait de website zoals die nu is al op. Hij is nu in zoverre af dat hij 'en public' kan gaan. :) Waar zou ik mijn domeinnaam als handelsnaam kunnen registreren? Of doe je dat als je naar de KvK gaat?
In principe is je handelsnaam in feitte de naam waaronder je staat ingeschreven bij de KvK, je moet hier overigens niet teveel waarde aan hechten. Als ik een bedrijf 'Teakers.net' op zou zetten en een forum over houtsoorten opzet dan kan Tweakers.net hier niets mee; ook (grotere) variaties die wel binnen dezelfde branche vallen zullen geen probleem vormen voor de KvK, het nut is dus discutabel.
(2) Dat is dus niet het geval. Ik maak misschien nu wel wat kosten maar die zijn te overzien. Voorlopig is eht gewoon een site waar in de toekomst wellicht winst kan worden gemaakt, maar waarbij voorlopig weinig kosten worden gemaakt en geen winst.

(3) Precies daarom ja. Mocht het niet gaan lopen dan heb je geen gezeik met al dat papierwerk. :)

Het gaat me er vooral om van moet je zo'n website nog ergens gaan registreren om te voorkomen dat iemand het idee kaapt. Natuurlijk, iedereen staat vrij om bijvoorbeeld een nieuwe GoT concurrent op te richten of een concurrent op het idee van mij, maar als ze maar niet mijn site / naam kunnen kapen. Daar gaat het me om. :)
Een beetje wat ik hierboven ook al tikte; qua naam zal je er weinig tegen kunnen doen wanneer iemand een soortgelijke naam pakt. Het idee beschermen is 'n andere zaak, de enige echte optie die je dan hebt is richting 'n octrooi, wat vervolgens duur en vrijwel onmogelijk is om te krijgen op iets als 'n website; wat dit betreft kun je dus eigenlijk alleen zorgen dat jij zo snel mogelijk bekend wordt en mogelijke (vertraagde) concurrentie zo lang mogelijk voorblijft.

• ebia
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 15-10 13:47
Verwijderd schreef op zondag 27 december 2009 @ 23:40:
[...]
Wat je denk ik bedoelt is het deponeren van een merk. Eenzelfde handelsnaam kan wel degelijk vaker voorkomen, maar een merknaam is beschermd. En een merk deponeren kun je als particulier niet geloof ik. En je moet ervoor naar een merkenbureau, dat staat los van de KvK. Last but not least: het is erg duur.
Ik ben benieuwd naar je idee en bijbehorend domein ;)

• Free rider
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 06-08 23:52
De KvK is vooral een handelsregister - het registreert waar alle bedrijven gevestigd zijn, wie er 'tekengerechtigd' zijn, en bij eenmanszaken om welke natuurlijke personen het gaat. Tijdens de inschrijving moet je je identificeren. Je schrijft je vooral in zodat je klanten en leveranciers kunnen zien met wie ze zaken doen, als ze het niet vertrouwen kunnen ze naar de KvK. Mocht er alsnog een conflict ontstaan, dan kunnen ze daar de benodigde gegevens voor een juridische procedure vinden. Ofwel, je wilt je handelspartners zekerheid bieden over jou.

De KvK verzorgt geen domeinregistraties, dat moet je via je provider doen. Wel controleert de KvK dat je bedrijfsnaam uniek is. Wil je ook een merk registreren, dan doe je dat bij het Benelux merkenbureau, ik meen in Luxemburg. De bescherming van merken is beperkt tot branches. Een bekend voorbeel is Ajax, dat is o.a. geregistreerd als schoonmaakmiddel en brandblusser.

Terugkomend op je vragen denk ik dat de meeste nu wel duidelijk zijn, hier mijn inzichten:
1. Je domein registreer je bij je provider. Om te voorkomen dat iemand een vergelijkbare naam bij het merkenbureau registreert en jou daarna aanklaagt wegens domeinkapen kan je ze voor zijn door zelf die naam te registreren. Maar dat speelt pas als je site heel groot is, en de risico's van zo'n aanklacht erg groot worden.
2. Voor het registreren van een merk of domein is bij mijn weten geen inschrijving in het handelsregister vereist, ook natuurlijke personen kunnen eigenaar zijn.
3. Je mag altijd een website promoten. Maar, als je kosten maakt, dan kan je de eventuele BTW niet terugvorderen, en de rest niet opvoeren als kosten bij je aangifte inkomstenbelasting. (Ik meen wel de kosten van een maand voor de daadwerkelijke oprichting, en de rest moet je "inbrengen" - je mag het wel op de balans zetten na de oprichting)
4. Die inkomsten komen daar terecht. Let wel, als je inschrijft als eenmanszaak dat komt de winst (opbrengsten min kosten) ook in Box 1 terecht.

Naar mijn idee is er geen haast. Wel is het verstandig om af en toe opnieuw de voor- en nadelen te beoordelen. Om maar wat te noemen, als nu iemand precies jouw domein wilt kan je heel goed overwegen om het te verkopen, waarna je met een andere naam verder gaat - Je bespaart de registratiekosten, een rechtzaak en het levert ook nog wat op. Maar als je honderdduizenden bezoekers hebt, en twintig werknemers die met hun families vertrouwen hebben dat de zaken doorgaan, dan kan je beter zelf een registratie hebben, zodat derden minder kans hebben om jouw domein te bemachtigen.

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor alle reacties. Ik ben weer wat wijzer geworden en kan lekker doorgaan met het ontwikkelen van mijn website. Het schiet al aardig op en begint goed vorm te krijgen. :)

Voor wie benieuwd is overigens; studentenfuif.nl/

Ik heb er niet te hoge verwachtingen bij. Het is vooral leuk om voor mij nieuwe mogelijkheden te ontdekken bij het maken van websites. Ik denk alleen wel dat het idee heel goed en interessant is. De reden dat ik wat advies vroeg is vooral 'in het geval van'. De komende tijd ga ik lekker bezig met het bedenken en implanteren van nieuwe features en het optimaliseren van de coding. Misschien dat ik al wat ga promoten, maar daar ben ik nog niet over uit. :)

In ieder geval bedankt voor degenen die gereageerd hebben. :)

[ Voor 63% gewijzigd door Verwijderd op 04-01-2010 21:26 ]

Pagina: 1