Acties:
  • 0 Henk 'm!

• raymonvdm
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 30-06 16:35
Ik heb hier een Conceptronics eSata/USB behuizing waarvan de harddisk is overleden (WD 500GB) Nu had ik altijd al het probleem dat de externe behuizing de schijf aan liet ook als het systeem in slaapstand ging.

Nu zoek ik dus een andere oplossing

Ik heb een mediacenter in een Silverstone LC03B behuizing met 3 x 500GB non raid omdat het moederbord dit niet ondersteund (P5LD2-SE) en ik heb geen pci-e x8/16 slot over en meer disken passen er niet in de kast. Daarnaast heb ik een download servertje met 1x500GB in een Silverstone LC19B behuizing (Hier kan maar 1 disk in en ik heb alleen een pci slot vrij)

Nu zag ik de volgende oplossingen op internet

Een behuizing voor 4 disken met eSata (Mediacenter heeft op dit moment 1 eSata poort)
http://www.raidsonic.de/e...ases.php?we_objectID=4754

Of toch voor een kleine oplossing gaan ?
http://www.raidsonic.de/e...ases.php?we_objectID=5702

Ik had ooit het idee om een servetje te maken met een Dell Perc5i controller en 4 tot 8 x 500GB. Maar er zijn geen behuizingen om dit netjes in kwijt te kunnen volgens mij. Of is dit toch de netste (goedkoopste) oplossing. Ik had op dit moment 2TB aan data in mn mediacenter omdat ik graag alle dvd`s rip naar het systeem omdat dit makkelijk bladeren en kijken is. (veelal muziek dvd`s)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Heb je al aan een NAS (Network Attached Storage) gedacht? Je zet daar dan een aantal schijven, waar je meida op hebt staan en benadert die gewoon vanuit je andere apparatuur :) ?

Sommige NAS systemen hebben ook de mogelijkheid om een downloadprogramma te draaien// het als webserver in te richten, dus dat dat misschien wat is. In de Pricewatch zijn ze te vinden :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Het mooiste zou zijn die 4x500GB in een download server te zetten (nieuwe kwast kopen) en dan een aparte schijf in je mediacenter voor het OS en een aparte in je server voor het OS. Dan kan je die 4x500GB gewoon in Raid5 erin dumpen en daar je data op slaan. Echter moet je wel je data tijdelijk backuppen. Of je laat je data gewoon los op die losse schijven staan.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• raymonvdm
Ik ben nu opzoek naar een WD My Book Home van 1TB (deze heeft esata) maar die kan ik nergens vinden. Mocht er dus iemand een winkel weten die hem heeft dan hoor ik het graag.

Ondertussen kijk ik nog even verder naar een te bouwen NAS voor in de woonkamer..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jasper Janssen
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 18-04 16:59
Ga op dit moment in ieder geval geen 500 GB 3.5" schijven bijkopen, een setje 1.5-2 tb schijven is netto goedkoper voor meer storage.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• raymonvdm
Ik heb nu een Samsung F2 eco power van 1,5 TB besteld. En ik ga nog een keer opzoek naar een raid oplossing voor mijn 5x500GB die ik al bezit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Installeer een OS (Windows XP pro, server 2008, server 2003) die software raid ondersteund. Kan natuurlijk ook met Linux maar dat is minder gemakkelijk als je daar geen ervaring mee hebt.
Dan gebruik je dus 1 schijf voor het OS (software raid kan je niet van booten) en de rest zet je in software raid5. Doe ik zelf ook, is ideaal aangezien het heel simpel is om op te zetten en toch nog goede snelheden behaalt.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leuk_he
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 15-07 15:35

leuk_he

1. Controleer de kabel!

raymonvdm schreef op zondag 27 december 2009 @ 21:56:
Ik heb hier een Conceptronics eSata/USB behuizing waarvan de harddisk is overleden (WD 500GB) Nu had ik altijd al het probleem dat de externe behuizing de schijf aan liet ook als het systeem in slaapstand ging.
Sommige exteren schijven doen wel netjes een spindown als de USB uit gaat. mijn WD elemental (1 TB) doet b.v. netjes een spindown als de computer uit gaat.

Vraag me af of dat echt veel uitmaakt voor de levensduur.

Maar goed, dat is niet je vraag.

Need more data. We want your specs. Ik ben ook maar dom. anders: forum, ff reggen, ff topic maken
En als je een oplossing hebt gevonden laat het ook ujb ff in dit topic horen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• raymonvdm
Ik gebruik op dit moment een debian servertje als download bakje. Mn colo machine is Ubuntu 8.04 LTS ik ga dus niet voor Windows 8)

Ik heb zojuist een collega gevraagd om een oude Tapestreamer behuizing mee te brengen voor me. Ga ik eens kijken of ik daar meerdere harddisken in kwijt kan. Deze wil ik dan aansluiten via sata/esata op mn download bakje omdat hier maar 1 disk in past en extern dus een raid array creeren. Het lieft ook met hardware controller omdat deze makkelijk is mee te nemen naar een nieuwe installatie.

Eventueel kan ik in het debian servertje nog 2 x 2.5" in raid 1 zetten voor redundancy want die zijn ook niet heel duur voor 120/160gb deze kan ik dan vastzetten in deze houder
Pagina: 1