gedeelde map en beveiliging. Logboek onder XP Home ?

Pagina: 1
Acties:

• Brothar
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 04-02 09:14
Situatieschets:

In mijn PC was een draadloze netwerkkaart ingebouwd.
Die heb ik een tijdlang eruit gehad.
Destijds had ik een map met foto's gedeeld in het netwerk via de router gemaakt.

Onlangs heb ik die kaart weer ingebouwd, omdat ik erover dacht de PC weg te doen, en hem weer compleet wilde hebben daarvoor.
Nu vrees ik dat iemand mijn PC/die gedeelde map via die netwerkkaart heeft benaderd.
Houdt XP Home een logboek daarvan bij ?
Want dan heb ik toch even dat IP-nr/MAC-adres ...

(PS Ja, Google en de FAQ heb ik gebruikt, maar ik kon niet zo gauw iets hierover vinden.
Wel van alles over het instellen van netwerk, delen van mappen, maar daar gaat het nu even niet om).

eagle

• Reptile209
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 00:03

Reptile209

- gers -

Nee, dat wordt voor zover ik weet niet gelogd. Waarom denk je dat er iemand bij is geweest?
Een netwerkkaart in z'n uppie accepteert niet zomaar verbindingen van buitenaf, alleen als 'ie op ad-hoc network staat. Is/was je draadloze netwerk beveiligd (WEP, WPA, WPA2)?

Edit:
Als je draadloze netwerk een verbinding maakt, moet je meldingen als hieronder in je Eventviewer onder System vinden:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
Log Name:      System
Source:        Tcpip
Date:          27-12-2009 21:45:34
Event ID:      4201
Task Category: None
Level:         Information
Keywords:      Classic
User:          N/A
Computer:      ***
Description:
The system detected that network adapter Wireless Network Connection was connected to the network, and has initiated normal operation.

[ Voor 48% gewijzigd door Reptile209 op 27-12-2009 21:48 ]

Zo scherp als een voetbal!

• Brothar
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 04-02 09:14
Merci.

Stond dus open, router op SSID.
Maar is volgens mij via netwerkkaart gegaan.
De muren zijn hier vrij dun .. en 's avond is het stil; ik heb hem het er met iemand over hebben, hij heeft zelfs alle foto's van mij in die gedeelde map - had ik gedaan om op een ouderwetse monitor beter te kunne selecteren - op zijn PC gekopieerd.

Na een wijzing van provider heb ik de configuratie veranderd, en dus in de snelheid om een werkende verbinding de beveiliging overgeslagen ...

Ik zal even zien hoe ik die Event Viewer kan zien.
Ik hoop wel dat die dus ook oude events opslaat, want dat lopiëren is via een 11 mb/s kaartje gegaan .

P.S.
Het was even moeizaam, omdat ik het technisch engels van de engelstalige XP niet gewend ben, maar het is gelukt.
Ik vond goddank nog net in de 3 dagen die de Event Viewer besloeg 2 maal "Anonieme Logon".
Maar dat kan geloof ik ook een netwerkprinter zijn ... Of niet ?
Kan ik daar nog een IPnr of MACadres uit halen ?

Die anonieme logon werd vermeld onder "Beveiliging".
En daar stond het volgende:
Type gebeurtenis: Controleren op geslaagde pogingen
Bron van gebeurtenis: Security
Categorie van gebeurtenis: Aanmelden/afmelden
Gebeurtenis-ID: 540
Datum: 27-12-2009
Tijd: 19:16:59
Gebruiker: NT AUTHORITY\ANONIEME LOGON
Computer: VISIONARY
Beschrijving:
Aanmelding bij het netwerk is voltooid:
Gebruikersnaam:
Domein:
Aanmeldings-ID: (0x0,0x34BA0)
Aanmeldingstype: 3
Aanmeldingsproces: NtLmSsp
Verificatiepakket: NTLM
Naam van werkstation:
Groeps-id voor aanmelden: -

Zie Help en ondersteuning op http://go.microsoft.com/fwlink/events.asp voor meer informatie.

Kan dit mijn router zijn waarvan ik op dat moment "wireless" functionaliteit SSID van aanzet ?
Of is dit iets anders ?

Onder "Systeem" vind ik:

Type gebeurtenis: Informatie
Bron van gebeurtenis: Tcpip
Categorie van gebeurtenis: Geen

Gebeurtenis-ID: 4201
Datum: 22-12-2009
Tijd: 20:20:01
Gebruiker: n.v.t.
Computer: <naam mijn PC>

Beschrijving:
Het systeem heeft ontdekt dat netwerkadapter ASUS...Wireless LAN Card - Pakketplanner-minipoort met het netwerk is verbonden. De normale werking van de netwerkadapter is begonnen.

Zie Help en ondersteuning op http://go.microsoft.com/fwlink/events.asp voor meer informatie.
Dat beschrijft dus inderdaad mijn draadloze netwerkkaart.

[ Voor 63% gewijzigd door Brothar op 30-12-2009 19:21 ]

eagle