Toon posts:

Hoe het beste aan te sluiten.

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb sinds kort de volgende apparatuur:
tv: Samsung LE37 B650
av-reciever: Yamaha RX-V440RDS
Hard disk digitale tv: Humax iPVR-9200C
DVD: Yamaha DVD-S530
video-recorder Sanyo VHR-276

De vraag is nu hoe sluit ik deze apparatuur zodanig aan dat ik van alle apparaten optimaal gebruik kan maken?

Alvast bedankt voor de racties,

Jan

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 23:36

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Beste Jan,

Hoe heb je het nu aangesloten? Waar loop je tegenaan? Hoe zou je het zelf aan willen sluiten?

Iets meer eigen input zou wel fijn zijn :Y

Wise enough to play the fool

Verwijderd

Ik zou zeggen pak de handboeken van de apparatuur wat je hebt en kijk naar de voorbeelden want vaak zit er complete schemas in voor het aansluiten van verschillende opties en kom je toch aardig ver mee normaal gesproken.

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 02:16

FeaR

In GoT we trust

Voor zo ver ik kan zien heeft de Yamaha RX-V440RDS niets van HDMI ingangen, dus alleen het geluid hoeft worden doorgestuurd.

Nadeel is dan meteen dan de RX-V440RDS maar twee S/PDIF ingangen heeft (één optisch en één digitale coax). Voor zo ver ik weet hebben de Samsung tv en de Humax decoder al beide een optische uitgang. Maar goed, tv kijk je toch via de Humax dus die zou ik dan aansluiten met een optische kabel. De DVD-S530 heeft een digitale coax uitgang, dus die met een digitale coax kabel naar de receiver. De Sanyo VHR-276 weet ik zo snel niet te vinden, maar dat zal met een paar tulpjes moeten aangezien een videorecorder wellicht geen digitaal geluid uit stuurt.

[ Voor 16% gewijzigd door FeaR op 27-12-2009 22:08 ]

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Verwijderd

Topicstarter
Op dit moment heb de kabel van de kabelaar aangesloten naar de Humax: Daarna heb ik deze doorgeplugd naar de audio/video input van de reciever. Vanaf deze receiver is de video met een kabel verbonden met de tv; achter op de tv ext2 heb ik een scart aangesloten en de video kabel in de video-ingang van die scart geplugd.
De DVD-speler heb ik met een video-plug zo'n gele weet je wel, op de dvd video-ingang van de receiver geplugd en de audio met een optical kabel van de dvd naar de receiver verbonden.
De video-recorder zit met de video kabels (geel, rood, wit) 1 voor de input en één keer voor de output in de receiver.
De receiver beschikt ook over component video aansluitingen. Eén van de vragen waar ik mee zit is: zou het verschil uitmaken als ik deze component in- en uitgangen ga gebruiken in plaats van de viedo aansluitingen met de gele plug?

Jan

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

Verwijderd schreef op zondag 27 december 2009 @ 21:58:
Op dit moment heb de kabel van de kabelaar aangesloten naar de Humax.
Dat zegt dus niets. Wat voor kabel is het? HDMI, scart, component, enzovoort?
Verwijderd schreef op zondag 27 december 2009 @ 21:58:
De DVD-speler heb ik met een video-plug zo'n gele weet je wel...
Nee, want zowel S-video als composiet bestaan uit een gele stekker/plug.

Verwijderd

Topicstarter
FeaR1986 schreef op zondag 27 december 2009 @ 21:46:
Voor zo ver ik kan zien heeft de Yamaha RX-V440RDS niets van HDMI ingangen, dus alleen het geluid hoeft worden doorgestuurd.

Nadeel is dan meteen dan de RX-V440RDS maar twee S/PDIF ingangen heeft (één optisch en één digitale coax). Voor zo ver ik weet hebben de Samsung tv en de Humax decoder al beide een optische uitgang. Maar goed, tv kijk je toch via de Humax dus die zou ik dan aansluiten met een optische kabel. De DVD-S530 heeft een digitale coax uitgang, dus die met een digitale coax kabel naar de receiver. De Sanyo VHR-276 weet ik zo snel niet te vinden, maar dat zal met een paar tulpjes moeten aangezien een videorecorder wellicht geen digitaal geluid uit stuurt.
Dit bericht ontving ik terwijl ik de configuratie probeerde in beeld te brengen. Ik denk dat ik met deze reactie al wel een heel eind verder ben, maar ik zou het toch wel aardig vinden als Fear 1986 of iemand anders kritisch naar die configuratie keek: Mijn configuratie leidt er namelijk toe dat ik problemen heb met de lip synchronisatie waardoor de lipbewegingen niet helemaal overeenkomen met het geluid.

Jan

[ Voor 10% gewijzigd door FeaR op 27-12-2009 22:08 ]

• Chevy454
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Heb je een 2.0 of 5.1 setup?

Wanneer iedereen zijn hoofd verliest en jij houdt het hoofd koel dan heb jij het probleem niet begrepen. You think I'm expensive, try hiring an amateur.

Verwijderd

Topicstarter
FeaR1986 schreef op zondag 27 december 2009 @ 22:06:
[...]

Dat zegt dus niets. Wat voor kabel is het? HDMI, scart, component, enzovoort?

[...]

Nee, want zowel S-video als composiet bestaan uit een gele stekker/plug.
Noch de Humax, noch de Yahama receiver hebben HDMI. Dus van de kabelaar (Ziggo) naar de HUMAX gaat met COAX en ik weet niet beter dan dat mijn gele pluhggen niet tot het type composiet behoren. Voor het overige wil ik jullie vragen om mij niet te hard te vallen want ik ben een absolute leek op dit gebied en hoop met jullie hulp iets te laren, waar ik mijn voordeel (verhoogd kijk- en luisterplezier0 mee kan doen.

Jan

Verwijderd

Topicstarter
Wat bedoel je hier mee?

Jan

• Jumpman
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 05:34
2.0 of 5.1 speakerset.

Nintendo Network ID: Oo_Morris_oO | PSN: Oo_Morris_oO.

Verwijderd

Topicstarter
De speakerset is met 5.1 opgezet.

Jan

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

Verwijderd schreef op zondag 27 december 2009 @ 22:12:
[...]En ik weet niet beter dan dat mijn gele pluhggen niet tot het type composiet behoren.
Coposiet (links) en S-video (rechts):
Afbeeldingslocatie: http://www.tronicplazaweb.nl/contents/media/svideo%20composiet%20kabel.jpg

Beide een geel "label". Vandaar dat ik het vroeg :)

Verwijderd

Topicstarter
FeaR1986 schreef op zondag 27 december 2009 @ 22:28:
[...]

Coposiet (links) en S-video (rechts):
[afbeelding]

Beide een geel "label". Vandaar dat ik het vroeg :)
Bedankt voor je duidelijke reactie: Mijn aansluitngen zijn dus juist wel composiet. Ik heb geen enkele S-Video aansluiting.

Jan

• KeRsTmAnNeKe
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 30-01 15:29
Ik zou de DVD speler met de scartstekker in je Humax doen, op de 2e aansluiting.
De andere gebruik je om de humax met EXT1 scart op je tv te verbinden. Wil nog weleens voorkomen dat maar 1 scartaansluiting op een tv rgb ondersteunt.

Op deze manier kunnen beide apparaten gebruik maken van rgb via scartkabel. De humax geeft de signalen door van de dvd speler als deze uitstaat.

De humax sluit je optisch aan op je reciever, dvd speler via coax.

Je videorecorder kan je aan ext2 scart aan je tv hangen en als je deze nog gebruikt om op te nemen... (je hebt immers die humax al..) ook even je tv signaal in doen, die vanaf de humax komt.

Verder geen videosignalen in je reciever stoppen.

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt,
Dit lijkt me een zinvolle reactie. Ik heb echter nog een vraag: met scart kunnen beide apparaten gebruik maken van rgb.
Maar zowel de receiver als de tv beschikken over component aansluitingen, hoe verhoudt zich dat met de scart aansluiting? Is composiet vergelijkbaar met scart? os is één van de twee beter?

Jan

• KeRsTmAnNeKe
rgb via scart is stukken beter dan composiet of s-vhs die beiden via scart of losse kabels kunnen.
Component is dan weer stukken beter... maar als geen van je bronnen dat ondersteunt heb je er weinig aan.

Verwijderd

Topicstarter
Maar zowel de tv als de receiver ondersteunen component (In mijn vorige post verkeerde woord gebruikt) is het dan aan te bevelen om die twee te koppelen wetende dat de Humax dit weer niet ondersteunt?

Jan

• KeRsTmAnNeKe
Snap ik,

Maar voor het mooiste beeld is het beter alles rechtstreeks op je tv aan te sluiten zoals aangegeven en alleen de audio via de reciever te laten gaan.

Je humax/dvd speler/videorecorder hebben geen component uit, dus is gebruik maken van die aansluiting op je reciever niet nodig.

Verwijderd

Topicstarter
KeRsTmAnNeKe schreef op maandag 28 december 2009 @ 16:51:
Snap ik,

Maar voor het mooiste beeld is het beter alles rechtstreeks op je tv aan te sluiten zoals aangegeven en alleen de audio via de reciever te laten gaan.

Je humax/dvd speler/videorecorder hebben geen component uit, dus is gebruik maken van die aansluiting op je reciever niet nodig.
Het is me nu allemaal duidelijk. Ik ga een paar goede scartkabels kopen (niet te lang begrijp ik) en ga genieten van mijn Samsung.

Heel erg bedankt voor jullie reacties.

Jan

Verwijderd

Topicstarter
Kijken of er nog iemand reageert!

Ik heb alles aangesloten zoals door kerstmanneke gesuggereerd. Dat werkt wel maar omdat het geluid van de Samsung niet optimaal is, zou ik het geluid van de tv ook via de receiver willen laten regelen, maar dat lukt me tot nu toe niet. Heeft iemand hier nog een suggestie voor?

Jan.

• K0L3N
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 31-01 22:39
Ik weet niet zeker of ik je vraag begrijp, maar als je een kabeltje van de audio uit van de tv naar de reciever stuurt zou je al het geluid over de reciever moeten kunnen laten lopen.

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

Zoals ik het lees op de site van Samsung heeft de Samsung LE37 B650 twee audio uitgangen aan de achterkant van de tv:
  • Digital Audio (Optical)
  • Audio Out L-R (Mini Jack)
Aangezien de optische ingang van de Yamaha RX-V440RDS al wordt gebruikt voor een ander apparaat houdt je alleen de analoge uitgang over. Deze kan je ook gebruiken en wel met deze kabel. De 3,5mm jack gaat dan in de tv en de twee RCA pluggen in de receiver.

Verwijderd

Topicstarter
En toch werkt dit niet!

Maar wel bedankt!

Groet Jan

Verwijderd

Volgens mij werkt het wel, je zult in het Audio menu van de TV "Interne mute" in moeten schakelen.
Dan worden de audio signalen via de audio uitgangen gestuurd.

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb heel wat gezocht maar ik kan de genoemde menukeuze nergens vinden. Kun je mij op weg helpen?

Alvast bedankt,

Jan

Verwijderd

Topicstarter
Proberen of er nog iemand reageert!

Ik heb de DVD-speler nu met een digital coax aangesloten op de receiver en dat werkt prima. Vervolgens heb een optical aansluiting van de HUMAX en vanuit de TV geprobeerd om het geluidssignaal van de Kabeltv naar de receiver door te sturen. Maar beide werken niet. Heb dus alle suggesties die hier werden gedaan zijn uitgeprobeerd.
Alleen het advies om de internal mute in te schakelen wil niet omdat ik dat niet kan vinden in enig menu van de Samsung.

Ik ben toch nog benieuwd naar reacties.

Jan

• famod
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 06-02 13:43
Hmm als zowel de HUMAX als je TV een optical out hebben dan zou je denken dat het wel zou moeten werken. Selecteer je het juiste kanaal/source bij je versterker en is het toslink kabeltje ook bij je versterker aangesloten op een van de optical in's?
Als je bovenstaande zeker weet kan je naar de instellingen gaan kijken, mocht het nog niet werken.
Met de HUMAX heb ik geen ervaring, van je TV kan ik zeggen (heb een vergelijkbaar model van Samsung) dat je via het menu 'Geluid' en dan via 'Luidspreker selecteren' bij de instellingen komt. Dat staat echter ook gewoon in de handleiding.

Verwijderd

Topicstarter
[via het menu 'Geluid' en dan via 'Luidspreker selecteren' bij de instellingen komt. Dat staat echter ook gewoon in de handleiding.
Deze menukeuze had ik ook wel gevonden, maar het leek erop dat er een andere menukeuze was: 'sound' en dan 'internal mute'. En als ik dit probeer te vertalen dan ga ik zoeken naar een keuze 'interne mute' in het Nederlandse menu.

Jan
Pagina: 1