Versiecontrole is nooit overkill imho; maar je moet natuurlijk wel bij elke toepassing de voor- en nadelen afwegen. Als je gewoon snel iets in elkaar bokst, is het waarschijnlijk niet productief om eerst een halve dag te spenderen om je versiecontrolesysteem op orde te krijgen om toch maar één of andere exotische feature te hebben.
Als je weinig tot geen eisen hebt, zou ik gewoon
Dropbox aanraden: werkt op Linux, Mac en Windows; je hebt al je data in de cloud staan, synchronisatie tussen computers en je kan met een gratis account gewoon 30 dagen verwijderde bestanden terughalen, vorige revisies ophalen e.d. zonder de moeilijkheden van een 'echte' versiecontrole (maar dus ook slechts de basisfeatures). Het voordeel is: dat ding werkt voor 99% transparant (enkel als hij niet weet hoe te mergen, maakt hij gewoon een conflicted copy aan, en trek je daar zelf maar je plan mee). Kort: Dropbox is versiecontrole voor dummies.
Voor het serieuzere werk, zou ik toch gewoon een deftig systeem gebruiken: git is daarin inderdaad een heel erg leuk systeempje; ben daar nu ook een drietal maand mee bezig en ik moet zeggen dat het heel erg vlot werkt. Maar er bestaat zo veel, dat je misschien beter ook gewoon kijkt naar wat je zelf makkelijk kan opzetten of waarvoor je goede hosting (bv. github, google code, sourceforge, ...) kan vinden die aan je eisen voldoet. Nadeel aan een deftig systeem is wel dat je zelf meer moeite moet doen om ermee te leren werken, eventueel zelf een servertje te draaien, ... maar je krijgt wel features die je na verloop van tijd zal leren appreciëren. Zeker als je aan het programmeren bent, zou ik toch gewoon aanraden een echt systeem als git te gebruiken; op lange termijn heb je daar meer aan.
Voor git zou ik je in ieder geval wel aanraden om ook te synchroniseren met een externe repository (github of eigen server natuurlijk): zo heb je steeds een back-up van al je werk staan.
Het voordeel van git is in mijn ogen vooral dat je repo lokaal staat, dus je hebt steeds een min of meer volledige history van je code mee en je kan ook off-line/off-site werken indien nodig (en dat werkt dus ook sneller dan steeds over internet/een goedkoop netwerk). Met SVN of andere centrale systemen moet je connectie hebben met de server om aan de history te kunnen of om code toe te voegen. Met git kan je gewoon op je laptop werken, verschillende versies/branches aanmaken en bijhouden en als je weer thuis bent met enkele nieuwe versies, alles naar een gecentraliseerd repository pushen.