Kan OC genie niet meer uitschakelen!

Pagina: 1
Acties:

• freekdl
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 16-06-2021
Hallo,

ik heb een msi p55-gd65 moederbord met OC genie functie.
Toen m'n pc in mekaar zat wou ik dit even proberen volgens de meegeleverde instructies,
maar ik kreeg geen beeld meer en de pc bleef maar rebooten. Heb OC genie weer uitgeschakeld
via de knop, maar volgens CPU-Z en andere programma's is mijn pc toch overclockt.
Als ik hem voor de eerste maal op een dag opstart reboot hij standaard enkele malen, soms
staat er op het scherm 'overclock failed' en het voltage staat intussen reeds op 1.392

Heb reeds geprobeerd om OC genie uit te schakelen in de BIOS, maar niets helpt om deze slechte
overclock te annuleren.

EDIT:

Heb zelf maar wat uitgeprobeerd, en na in de BIOS "load optimized defaults" aan te klikken heb ik het nog wat erger gemaakt.

in de BIOS staat alles goed, 2660MHZ multiplier 20, maar als ik de pc opstart zegt CPU-Z

core speed: 1203MHZ
core voltage: 0.888 V
mutiplier: 9

De waarden veranderen ook constant. Toen OC genie op stond bleef alles hetzelfde.

Ben nog eens terug naar de BIOS gegaan, daar stond alles nog altijd goed, maar ik heb enkel TurboBoost afgezet. Na het booten de eerste bluescreen ooit op dit systeem :(

In windows gaf CPU eerst multiplier 20 aan en het juiste aantal MHZ, ik kijk even op het tab van geheugen, en als ik CPU aanklik staat er weer multiplier 9 en 1203Mhz

Ten einde raad

[ Voor 36% gewijzigd door freekdl op 27-12-2009 20:03 ]

Verwijderd

staat speedstep aan? als je cpu idle is dan zakt hij terug met het aantal multiplier van het hoogste naar het laagste, bij jowu dus van 20 naar 9

• Goofy1978
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 02-12 23:27
idd niks aan de hand anders doe je en stress test zoals prime 95, kun je zien dan de cpu op volle snelheid zal werken.

• freekdl
Is er een voorkeur bij overclocken, met of zonder speedstepping?

Ik had een OC van internet gekopieerd, met turboboost, op standaard voltage en succesvol getest met intelburntest op maximum (10 tests). Die overclock was 3.63 Ghz met multiplier 21.

Ben nu aan het proberen om ongeveer dezelfde overclock te halen met speedstepping en turboboost af,
op multiplier 20. Ben op dit ogenblik weer aan het testen met intelburntest, en 1 test duurt nu 115 seconden in plaats van 150. Snelheid is 46.6 Gflops tegenover 38 daarnet.

Om op mijn eigen vraag te antwoorden, het is dus blijkbaar sneller. Maar is het ook beter?

Nog een opmerking: is het normaal dat er een verschil is tussen het voltage dat CPU-Z geeft en het voltage dat je instelt in de BIOS? In de OC die ik volgde was het standaardvoltage 1.264. Ik heb dat ingesteld, maar CPU-Z geeft 1.240 weer. Is dit overigens het standaardvoltage?

[ Voor 105% gewijzigd door freekdl op 27-12-2009 22:28 ]

• MPeek
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 05-12 18:33
Meestal word een CPU een uur of 8 gestressed voordat hij als stabiel bestempelt word met overclocken. Je zou hem op de normale modus kunnen zetten, maar het zou niet uit moeten maken op de standaard kloksnelheid.

• pm1
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 03-12-2021

pm1

SoLiD-Killer

gewoon CMOS batterijtje er even uithalen en dan ben je zeker dat al je settings weer op default staan 8)

(\ _ /)
(='.'=)
(")_(")This is Bunny.
Copy and paste Bunny into your signature to help him gain world domination.

• freekdl
Sorry voor de dubbele post, maar tijdens mijn edit was er teveel veranderd, daarom nogmaals:

Is er een voorkeur bij overclocken, met of zonder speedstepping/turboboost?

Ik had een OC van internet gekopieerd, met turboboost aan, op standaard voltage en succesvol getest met intelburntest op maximum (10 tests). Die overclock was 3.63 Ghz met multiplier 21.

Ben nu aan het proberen om ongeveer dezelfde overclock te halen met speedstepping en turboboost af,
op multiplier 20. Ben op dit ogenblik weer aan het testen met intelburntest, en 1 test duurt nu 115 seconden in plaats van 150. Snelheid is 46.6 Gflops tegenover 38 daarnet. De temperatuur lag 4 graden hoger op max 63, maar voltage was niet gewijzigd. Het ram verbruik lag 6% lager.

Om op mijn eigen vraag te antwoorden, het is dus blijkbaar sneller. Maar is het ook beter?

Nog een opmerking: is het normaal dat er een verschil is tussen het voltage dat CPU-Z geeft en het voltage dat je instelt in de BIOS? In de OC die ik volgde was het standaardvoltage 1.264. Ik heb dat ingesteld, maar CPU-Z geeft 1.240 weer. Is dit overigens het standaardvoltage?

[ Voor 5% gewijzigd door freekdl op 27-12-2009 22:47 ]

• KneoK
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 13-12 08:38

KneoK

Not in a million lightyears

Het is normaal dat de spanning die je instelt en de spanning die je in CPU-Z ziet verschillen, google maar eens op vdrop/vdroop.

Met overklokken zetten de meeste mensen Speedstep/C1E support uit in de bios zodat de processor altijd op dezelfde snelheid draait.
Turboboost zorgt er voor dat 1 core nog meer wordt overgeklokt als je een programma draait zonder multithread ondersteuning. Als je dus zelf aan het overklokken bent is het verstandig deze uit te zetten omdat dit bovenop je eigen overklok komt.

En als het zooitje stabiel is is sneller natuurlijk beter. Daarom wordt je ook aangeraden om een echte burntest uit te voeren en niet een paar minuutjes met de Intel burntest te klooien, Prime95 is een optie, met OCCT kun je makkelijk allevier je cores tegelijk belasten en zoals gezegd minstens een paar uur achter elkaar.
Pagina: 1