Toon posts:

Werkt telefonie net als e-mail en sms? Je kunt afzender zelf

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Als ondernemer neem ik sms berichten af voor de monitoring voor onze eigen servers. Via een weboproep of e-mailbericht is het mogelijk een sms te sturen. Hierbij valt het me op dat je het afzender-adres gewoon in kunt vullen. Hier vullen wij altijd 'Nagios' in, echter na een simpele test ben ik erachter gekomen dat bij het invullen van een telefoonnummer, de telefoon ook gewoon de naam van de persoon invult indien hij in een adressenlijst staat.

Hetzelfde is natuurlijk eenvoudig met e-mail mogelijk. Veel Tweakers, de PHP developers en Linux systeembeheerders zullen weten dat bij scripting en command-line e-mail functies ook zelf het afzender adres kunt invullen.

In de Apple App Store heb ik nu iets gevonden waarbij je de caller-id kunt spoofen in Amerika, maar helaas niet in Nederland. Ook vond ik een applicatie die ervoor zorgt dat je zelfs bij anonieme oproepen ziet wie er belt. Volgens mij kwam die van http://www.fakecaller.com/. Het schijnt bij VOIP ook erg éénvoudig te zijn.

Hoe werkt dit precies? Dit lijkt me toch erg ongewenst?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ben ik de enige die dit interessant vind? :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MensionXL
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online

MensionXL

Optimaliseren!

Je bent zeker niet de enige die dit interessant vindt. ;)
Als ondernemer neem ik sms berichten af voor de monitoring voor onze eigen servers. Via een weboproep of e-mailbericht is het mogelijk een sms te sturen. Hierbij valt het me op dat je het afzender-adres gewoon in kunt vullen. Hier vullen wij altijd 'Nagios' in, echter na een simpele test ben ik erachter gekomen dat bij het invullen van een telefoonnummer, de telefoon ook gewoon de naam van de persoon invult indien hij in een adressenlijst staat.
Dat heb je heel goed gezien. ;) Bij Voipbuster is het ook zo dat je elke caller-ID kan aannemen waar je maar beschikking over hebt. Dit wil dit zeggen dat in de praktijk élk telefoonnummer is te gebruiken zonder dat je daarvoor de simkaart/vaste lijn nodig hebt op dat moment.
Hetzelfde is natuurlijk eenvoudig met e-mail mogelijk. Veel Tweakers, de PHP developers en Linux systeembeheerders zullen weten dat bij scripting en command-line e-mail functies ook zelf het afzender adres kunt invullen.
Dit kan natuurlijk ook bij een e-mail programma als Outlook Express, vul hier maar eens een random e-mail adres in met een werkende SMTP-server en je zal gewoon zien dat het bericht verzonden zal worden met het door jou gekozen e-mail adres, hier hoef je geen Linux guru voor te zijn. ;)
In de Apple App Store heb ik nu iets gevonden waarbij je de caller-id kunt spoofen in Amerika, maar helaas niet in Nederland. Ook vond ik een applicatie die ervoor zorgt dat je zelfs bij anonieme oproepen ziet wie er belt. Volgens mij kwam die van http://www.fakecaller.com/. Het schijnt bij VOIP ook erg éénvoudig te zijn.

Hoe werkt dit precies? Dit lijkt me toch erg ongewenst?
Klopt, dit niet tegenhouden van 'anonymous' heb ik ook gemerkt toen ik net bezig was met VoIP: alle code in mijn VoIP-modem was nog niet perfect en zodoende werden anonymous calls dus gewoon weergegeven als niet-anonymous, ik zag het nummer mooi op de display van de telefoons staan. ;)

Het lijkt er dus op dat dit pas aan de kant van jouw eigen provider/jouw SIP-device wordt geregeld. Op deze manier wordt het natuurlijk ook mogelijk gemaakt voor providers om stalkers te achterhalen met hun 'anonieme' telefoontjes die zij plegen. ;)

Goedkoop bellen via VoIP