Cores uitschakelen van een Q6600

Pagina: 1
Acties:

• tumke
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 27-01 11:50
Hallo,

Ik weet niet goed waar dit topic nou thuishoort, maar ik vind het behoorlijk "tweaking" dus probeer het hier maar eens.

Ik heb 2 jaar geleden een computer voor mijn vader samengesteld. Een aantal componenten waren de Gigabyte P35-DS3, een Q6600 en een Ati HD3850. Besturingssysteem is nu windows 7. Omdat deze computer in de mooie IKEA computerkast van mijn vader moest, hebben we toen een kleine kast moeten uitzoeken. Nadeel van de gekozen kast was dat de voeding recht boven de CPU geplaatst diende te worden. Gevolg was dat ik verplicht was om de stock cooler te installeren, aangezien de Arctic Freezer niet paste.

Nu produceert die PC behoorlijk wat hitte, en is de Q6600 idle al tegen de 45 graden aan (samen met een pokkeherrie :( ). Ik heb al wat liggen kloten met fans om dat verder te laten afkoelen, maar het mocht allemaal niet veel baten.

De Q6600 is eigenlijk toch behoorlijk overkill voor wat er met die pc gebeurd.

Ik had zelf de volgende opties bedacht.

- Onderklokken (de computer wordt echter merkbaar langzamer, dus liever niet)
- de Q6600 de deur uit doen en door een paar tientjes bij te leggen te vervangen door een E8400. (ook liever niet)
- 2 cores uitschakelen , zodat er eigenlijk "maar" een E6600 overblijft. (Deze is snel genoeg voor hem, en dit lijkt de beste oplossing)

Nu heb ik gezocht op internet, maar ik kan nergens iets vinden over het uitschakelen van cores. In de BIOS zit (uit mijn hoofd) wel een optie om maar 1 core te activeren voor besturingssystemen ouder dan XP. Maar hier heb ik niets aan aangezien er nu Windows 7 opzit. In de BIOS zou natuurlijk wel het ideaalste zijn, maar dat zit er volgens mij niet in.

Iemand een idee hoe je wel 2 cores kan uitschakelen bij een Q6600?

Verwijderd

een 680i moederbord erin zetten, daar kun je cores via de bios in/uit schakelen

verder moet je moederbord het natuurlijk wel ondersteunen , anders zie ik geen andere mogelijkheid dan undervolten

• warhamstr
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 26-12-2023
Ik zou toch eens uitzoeken of de airflow niet wat te verbeteren valt hoor, welke case heb je nu?

P50/Xeon E3-1505M/64GB/2Tb/Q M2000M 4GB/4K

• tumke
warhamstr schreef op zondag 27 december 2009 @ 16:28:
Ik zou toch eens uitzoeken of de airflow niet wat te verbeteren valt hoor, welke case heb je nu?
Ja, dat weet ik niet meer precies. De kast was het enige onderdeel wat ik niet bij azerty heb gekocht, ik weet niet meer bij welke online zaak dan wel, en de bon vind ik ook niet.

Hij is van Lian-Li en hij lijkt op de CM690. Dezelfde afgeronde bovenkant zeg maar. Verder zit het moederbord "op zn kop" erin. De grafische kaart dus boven, en de processor onder. Recht boven de processor zit dan de voeding.

• Blord
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 22-11-2025

Blord

Hello Kitty !

Probeer de computer eens te ondervolten ipv te onderklokken. Anders zoek je een dual core cpu zoals een E4***, E6***, E8*** cpu en verkoop je de Q6600. Hou je nog een leuke prijsverschil over.

• Bolletje
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 20:40

Bolletje

Moderator Harde Waren
Verwijderd schreef op zondag 27 december 2009 @ 16:28:
een 680i moederbord erin zetten, daar kun je cores via de bios in/uit schakelen
En dan krijg je een chipset waar die vader niets aan heeft plus het feit dat die veel grotere warmte-afgifte heeft.

Beste zou je nu gewoon een E5200 erin zetten. Die wordt doorgaans helemaal niet warm (45 nm)...

Of je moet een extra ventilator plaatsen in de behuizing. Ik weet niet of dat mogelijk is. Als je een foto post dan kunnen we misschien nog wat extra opties bedenken.

[ Voor 10% gewijzigd door Bolletje op 27-12-2009 17:08 ]

• Ramon
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 04:45
Je kan ook proberen in het bios de 'doeltemperatuur' die nu waarschijnlijk op 45 graden staat, op 50 of 55 graden te zetten. Dan hoeft de fan niet zoveel zijn best te doen. En natuurlijk kijken of je de airflow kan verbeteren.

Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/

• Michael Knight
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 20:00

Michael Knight

Moderator Consumentenelektronica

KITT, I need you buddy!

Wat zijn de resultaten met gebruik van SpeedStep? Bij desktopwerk blijft de pc dan op een laag pitje draaien. :)

(Zeldzame) retrogames en meer --> Aangeboden op V&A

• SAiN ONeZ
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 21:25

SAiN ONeZ

Ⅎnll-Ԁɹooɟǝp Ⅎool

ik heb nog wel een E6750 dualcore, tikkie sneller dan de E6600 die dan overblijft na uitschakelen, deze wil ik wel ruilen, ik ben wel in voor 4 cores >:)

N47h4N|The secret to creativity is knowing how to hide your sources| Dyslexic atheists don't believe in doG! | ˙ʞuɐlq ʇɟǝl ʎllɐuoᴉʇuǝʇuᴉ sɐʍ ǝɔɐds sᴉɥ┴ ®

• BlackWhizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 25-01 22:13
Ik zou gaan voor ruilen met laag-tdp dual of quadcore of een andere koeler halen. Je kunt in het assortiment van Scythe gaan kijken. Die hebben wel low-profile spul.

• AlexanderB
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 22-12-2025

AlexanderB

7800 rpm

ik heb juist mn e8400 (die overigens voor geen kloot wou overclocken) omgeruild voor n lekker klokkende q6600.. natuurlijk een compleet ander marktsegment, maar ik denk dat dr naast mij vast nog wel wat mensen zijn die de nja.. zijstap maken, en jouw quad ruilen voor hun dual..

overigens: cores uitschakelen gaat niet, ze blijven nogsteeds energie gebruiken, dus je temps zullen hetzelfde blijven (mits zelfde belast)

[ Voor 20% gewijzigd door AlexanderB op 28-12-2009 00:00 ]

• Viss
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 21-01 11:54
msconfig > bootini > advanced (win XP) daar zou je aantal cores moeten kunnen instellen. Veel verschil zal het qua temps niet maken.

• tumke
Bedankt voor alle reacties!

Ik heb nu een voeding omgeruild. Ik had een voeding die aan de "zijkant" een klein fannetje had zitten, en deze heb ik nu met mijn eigen pc omgeruild door een die een grote fan aan de "onderkant". Hierdoor wordt de warme lucht van de processor meteen via de voeding uit de kast geblazen. Eerst was het zo dat de warmte eigenlijk daar een beetje onder de voeding bleef hangen.

Ik hoop dat het een beetje duidelijk is. Plaatjes ter verduidelijking:

Eerst had ik dus zo een: klikkerdeklik (maar dan aan de achterkant ook nog een fannetje. De lucht werd dus door de voeding getrokken)

En nu zo een: klikkerdeklik

Dit zijn foto's van google ;) Er zat een Tagan in, en die is nu vervangen door een Corsair.

Probleem is dus opgelost. Bedankt voor jullie hulp. _/-\o_

[ Voor 9% gewijzigd door tumke op 29-12-2009 00:14 ]

Pagina: 1