Help met netwerkaansluiten

Pagina: 1
Acties:

• 330d
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 02-12-2024
Ik heb een UPC60mbit abbo met nog de 1e cisco modem. Heb thuis alle kabels (draka5e) zelf getrokken en muurdozen gemonteerd (o.a. nedap combi-outlet, dubbel utp doos, jung dubbel utpdoos)

Alle computers halen fullspeed tegen de 60Mbit op 1 comp na.

Situatie:
Cisco Modem
|
DLink655 -> direct naar comp1
|
-> via muurdoosA naar 10/100mbit swich -> via muurdoosB naar comp2 -> via muurdoosC naar comp3

Comp 1 en 2 werken goed. comp3 geeft problemen. Xp blijft maar aangeven beperkt verbindingsmogelijkheden en internet werkt niet. Bij IP vernieuwen blijft de comp lange tijd hangen.

Alle utp pluggen en muurdozen zijn als volgt aangesloten (nedap handleiding gaf dit standaard aan):
oranjewit/oranje/groen/groenwit/blauw/blauwwit/bruinwit/bruin
(kant en klare utp kabel gebruikt van muurdoosB naar comp2)

Ik had toen de plug en muurdoos nogmaals gechecked naar comp3. Andere plug geprobeerd loste het probleem niet op. Uiteindelijk maar de oude homeplug gepakt. Deze geinstalleerd en internet deed het, haal rond de 18Mbit. Enfin na weken zat het me toch dwars en heb een andere muurdoos besteld. Deze ging ik vanaochtend monteren en het probleem bleef nog steeds.

Toen ging ik de adervolgorde veranderen naar 568B (sloot comp3 uiteraard met een kant en klare utpkabel die ook 568B had):
oranjewit/oranje/groenwit/blauw/blauwwit/groen/bruinwit/bruin

Opeens kwam de melding niet meer tevoorschijn van beperkte verbindingsmogelijkheden. Ik had ook internet. Maar toen ik speedtest, upc test wilde gaan draaien duurde deze erglang met laden, had haperingen en kreeg met moeite 1x 48Mbit dlspeed. Msn vloog eruit, al met al, internet deed het wel, maar niet goed.

Ik snap er helemaal niks meer van. Wie weet waar het probleem ligt?

[ Voor 5% gewijzigd door 330d op 27-12-2009 14:21 ]

Verwijderd

Kan je met een UTP tester je kabel eens doormeten.

• 330d
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 02-12-2024
Ik heb inderdaad tijd geleden een tester gekocht. Moet dat ding even zoeken weet niet meer waar die ligt. Maar kan het uberhaubt dat je van router naar switch een andere kleurenschema aanhoudt dan vanuit muurdoos naar comp?
Ik snap niet waarom bij de ene comp wel werkt en bij de andere niet.

• keur0000
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 29-09-2024

keur0000

-------- N O N E --------

568B is trouwens de enige goede ;). Je zou ook eens een losse patchkabel kunnen gebruiken tussen comp3 en 10/100 switch en kijk of je wel de juiste snelheid behaald. Daaruit kan je dus vaststellen dat het aan de kabel ligt. Deze kan geknikt zijn of samengedrukt. Een UTP kabel werkt als een soort Coax antenne kabel met meerdere aders en zodoende heb je bij een defect heel veel packetloss.

Bron: SR. Engineer met +40 jaar ontwerp/werkervaring in het bouwen van o.a. datacenters ;)

• keur0000
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 29-09-2024

keur0000

-------- N O N E --------

Mits je aan beide zijden exact dezelfde gebruikt.

Maar dit even terzijde, 568B is het goede protocol, dan zit de juiste adertwisting op de juiste aderparen ;).
330d schreef op dinsdag 29 december 2009 @ 15:41:
Ik heb inderdaad tijd geleden een tester gekocht. Moet dat ding even zoeken weet niet meer waar die ligt. Maar kan het uberhaubt dat je van router naar switch een andere kleurenschema aanhoudt dan vanuit muurdoos naar comp?
Ik snap niet waarom bij de ene comp wel werkt en bij de andere niet.

[ Voor 10% gewijzigd door keur0000 op 29-12-2009 15:51 ]

Bron: SR. Engineer met +40 jaar ontwerp/werkervaring in het bouwen van o.a. datacenters ;)