Toon posts:

Mac Mini en Netgear gs108t

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hoi, even een korte vraag; ik probeer met alle macht een managed switch te bereiken via Safari/FireFox/Chrome, vanaf mijn mac mini, maar enige vooruitgang zit er niet in.

Wie weet hoe ik dit device kan bereiken?

Het interne ip van deze switch is 192.168.0.239 stond in de manual, nou ja het vodje zeg maar.
Geen subnet oid erbij, maar ik denk dat dit 255.255.0.0 moet zijn? En de gateway op 192.168.1.1?

Het punt is, mijn mac ontvangt zijn ip etc. van de Ziggo modem (waardeloos, kansloos ding) en die geeft hem een 83.85.x.x adres met subnet 255.255.248.0.

Hoe moet ik mijn mac configureren om die switch web gui te kunnen bereiken?

Ik had verwacht dat vanaf de nic de mac sowiezo naar alle adressen luistert/kijkt, in de buitenwereld?
Geldt dit dan ook niet voor private adressen zoals 192.168.x.x?

Ik heb getracht wat linux commando's uit te voeren, helaas bleek dat niet zo succesvol (route, route add, ip add etc. maar dit werkt schijnbaar niet zo op de mac.)
Ik heb in de gui-tool getracht het netwerkadres handmatig te wijzigen en het subnet gelijk te maken, maar ik weet niet precies welk subnet die switch gebruikt.

Wie heeft een tip? :)

• Romke
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 06-01 19:34

Romke

Dieselhead

route en route add werken prima op een mac, je moet route add alleen als root uitvoeren met sudo. Om sudo te kunnen gebruiken moet je account een password hebben.

Je moet eventjes je Ziggo modem loskoppelen van je mac en je mac met een UTP kabeltje aansluiten op de switch. Als je dan bij de netwerkkaart van je mac het IP 192.168.0.12 instelt met als netmask 255.255.255.0 (wat gebruikelijk is in die reeks) zonder gateway, dan zou je erbij moeten kunnen.

If you buy a rubbish car, you say: I have no interest in cars. If you have no interest in cars, you have no interest in driving. And if you have no interest in something, it means you are no good at it, which means you must have your license taken away.

Verwijderd

Topicstarter
Hulde, het is gelukt! :)
Netgear was imo al bezig met een vrije val van top-product naar waardeloos...waarom geven ze ook geen Mac-discovery-tooltje erbij, alleen maar voor windows?

De volgende vraag is: hoe kan ik met mijn mac het netwerk afscannen, op zoek naar ip-devices?
De ziggo modem heeft schijnbaar een dhcp-pool voor 32 hosts, alleen kan je (indien ingelogd) niet zien welke adressen dat zijn (ze lopen ook niet mooi op, zoals ik bij mijn voormalige Zyxel-modem van Tiscali wel altijd zag, want als je meerdere pc's aansluit, zie je lukraak uitgedeelde adressen).
Het zou dus inhouden, dat de switch ook een dhcp-adres toegewezen krijgt, alleen welke dat is, kan ik nooit raden oid.

Ik heb Nmap geinstalleerd op de mac, alleen kan er niet zo goed mee uit de voeten.
(E.e.a geprobeerd, maar zonder vruchtbaar resultaat.)
Is er nog een andere tool, waarmee je ip-aangesloten devices op je nic kunt scannen (zoals printers, switches, andere pc's etc.)?

Dan zou ik wellicht het nieuwe toegewezen ip-adres kunnen zien en die voortaan gelijk vanuit de browser benaderen.

Oh ja, en welk commando moet ik invoeren in de terminal, als ik een 192.168.xxx.xxx adres wil toevoegen aan het huidige subnet van 255.255.248.0 en de huidige gateway?

Is dat dan "$ route add -n 192.168.0.1/24 to 255.255.248.0 dev en0" ???

Als hij toch geen dhcp ip-adres toegewezen krijgt, lijkt mij dit het beste alternatief, gewoon een statische route toevoegen aan de huidige config.
En in welk bestand doe je het toevoegen permanent in Mac? (Anders dan is het na een reboot weer kwijt?)

Alvast bedankt voor evt. tips! :)

[ Voor 22% gewijzigd door Verwijderd op 27-12-2009 12:47 ]