Toon posts:

minidisk als opslagmedia?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Waarom gebruiken ze eigenlijk geen MD's als opslagmedia? De schijfjes zijn kleiner dan een floppy, er gaat net zoveel op als op een cd en het is nog herbeschrijfbaar ook..

Of zie ik nu iets ernstig over het hoofd..

Verwijderd

Sony heeft zoiets wel een keer op de mark gebracht... (Niet in NL.)

Maar er paste maar 200 - 300 mb op. Dat komt opdat het geluid met compressie erop gezet wordt.

Ik weet dat het een keer in de CT stond, maar was erg duur...

Grtz Mikkel

Verwijderd

Topicstarter
Maar als ze geluid erop comprimeren verlies je dus kwaliteit.. terwijl ze constant roepen dat ze er cd-kwaliteit muziek opzetten.. dat klopt dus niet :(
Maar toch.. 200 a 300 mb is best veel, de disks zijn goedkoop (goedkoper dan ZIP), kleiner dan ZIP en als het bekend zou worden, kunnen ze de MD een nuw leven inblazen :)

/edit

En het wordt goedkoper ook als de vraag stijgt.. :7

• JumpStart
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

JumpStart

thinking of stardust

Maar er paste maar 200 - 300 mb op. Dat komt opdat het geluid met compressie erop gezet wordt.
Zoveel ?? :? ATRAC (Het compressie alogritme wat Sony voor MDs gebruikt) = 6 op 1 compressie, als ik het goed heb, dus op een MD past ongeveer 120 MB. (ongeveer 115 MB voor 74 minuten MDs)

(80 minuten = 730 MB, 730 / 6 = 121.7)

De grootste problemen: MD lezen/schrijven gaat traag, minder dan 1 MB per minuut.
[EDIT]: holy Shite, 'fuotje'! Ik bedoel minder dan 1 MB per seconde! Was een paar honderd Kb per seconde o.i.d.
Drives zijn schreeuwend duur, meer dan fl. 1000,- en als extra'tje: Alleen in Japan en omstreken te krijgen.

(En ik meen ergens gelezen te hebben dat de drives het niet mogelijk maken om audio via je 'MD-RW drive' op een MD te zetten, maar dat weet ik niet zeker meer.)
Maar als ze geluid erop comprimeren verlies je dus kwaliteit.. terwijl ze constant roepen dat ze er cd-kwaliteit muziek opzetten.. dat klopt dus niet
ATRAC is een nogal wat geavanceerder compressie techniek dan bijvoorbeeld mp3. Het kan veel intelligenter bepalen welke geluiden er voor een menselijk oor niet hoorbaar zijn bijvoorbeeld.

Jij en ik zullen het verschil tussen CDs en MDs niet horen, pas als je audiofiel bent en voor een meerdere ruggen aan high quality Audio apperatuur hebt (en ook het goeie gehoor van een ware audiofiel) dan kan je verschil horen.

Voor de gemiddelde leek is MD dus echt wel zo goed als CD.

ALL-CAPS WITH NO PUNCTUATION IS SO MUCH TRUER TO THE WAY THOUGHTS HURTLE OUT OF THE HUMAN BRAIN THAN CAREFULLY MANICURED AND PUNCTUATED SENTENCES COULD EVER BE

Verwijderd

Mail dit alles naar sony.com en kijk wat ze antwoorden, vergeet niet 10% van die nieuw behaalde winst te vragen!! :)

• Judaz
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

Judaz

--->) . (<---

Op dinsdag 06 maart 2001 12:29 schreef KoRnChIlD het volgende:
Maar als ze geluid erop comprimeren verlies je dus kwaliteit..
(...)
Dit is niet per definitie waar. Als je een muziekbestand comprimeerd met rar of zip heeft het bijvoorbeeld geen kwaliteits verlies.

• Tarin
  • Registratie: Januari 2001
  • Nu online

Tarin

Just plain weird.

[..]
dus op een MD past ongeveer 120 MB. (ongeveer 115 MB voor 74 minuten MDs)
De grootste problemen: MD lezen/schrijven gaat traag, minder dan 1 MB per minuut.
Maar je kan toch "single-speed" MD schrijven? dan kan je dus 120MB/80min=1,5MB/min schrijven.. okee.. mierenneuker, maar toch..

Ik fiets op de accu van m'n iPod :) | Specs | Pics | Elektro: NL / EN

• masaman
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
1 MB per minuut ? Er zijn ook al apparaten die een MD met 4 voudige snelheid kunnen copieren, dat zou inhouden dat je 120 MB in ongeveer 18 minuten schrijft. Ik kom dan ergens tussen de 6 en 7 MB per minuut uit. Maar dat is nog steeds maar 100 KB per seconde en dat haalt je floppy bijna. Snel is het dus inderdaad niet.

• JumpStart
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

JumpStart

thinking of stardust

OEPS :0 zie correctie van dat ene 'fuotje' ... Minuut moet toch echt seconde zijn.

Uiteindelijk is MD magneto-optisch systeem, bij het schrijven moet de magneetlaag met een kleine laser verhit worden tot boven een kritieke temperatuur zodat de magnetisatie aangebracht of veranderd kan worden. Meteen daarna is de laag weer te koud om magnetisch te veranderen. Laat hoge snelheden niet toe.

(Dit is ook de reden dat portables op één accu ongeveer 2 keer zo lang kunnen afspelen als opnemen.)

ALL-CAPS WITH NO PUNCTUATION IS SO MUCH TRUER TO THE WAY THOUGHTS HURTLE OUT OF THE HUMAN BRAIN THAN CAREFULLY MANICURED AND PUNCTUATED SENTENCES COULD EVER BE

Pagina: 1