P4P800X, opstarten, geen activiteit, geen piepcodes

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Bij het aansluiten van een USB fototoestel via een USB kabel op een USB poort achterop mijn PC ging de PC spontaan uit.
De startknop voorop indrukken hielp niet. Pas na verwijderen en weer aanbrengen van de 220V reageerde de PC op de startknop.
Echter alleen de ventilatoren gingen aan, geen boot, geen beeld, geen HD activiteit, geen opstart piepjes.

Deze PC was 2 week geleden gebouwd en liep netjes en stabiel met lage board en CPU temperatuur.

Op het moederbord is geen -5V aangesloten omdat deze spanning niet door de 24pin 420W PSU wordt aangeboden. Een 24pin naar 20pin verloop adapter verbindt wel alle overige spanningen en controle signalen door. Naast de 24pin connector voorziet de PSU ook in een 4pin 12V connector.
Alles werkte prima, dus ik heb aangenomen dat dit bord geen -5V nodig heeft (geen ISA sloten).

Ik heb op enkele andere sites wat gelezen over ESD op USB front connectoren en een gevoelige ICH5 chipset.
Om de fout te vinden heb ik een voor een hardware verwijderd en een opstart poging gedaan, hopende op piepjes. (1: Optische drives, 2: AGP video kaart, 3: Geheugen, 4:Harddisk).
Om de start drukknop te laten werken moest iedere keer de 220V er af en weer op.
Bij handmatig doorverbinden van PS_ON (groene draad van de PSU) naar 0V, gaat de voeding meteen aan.
Het lijkt er op dat de CPU die dit zou moeten doen dit alleen doet als hij spanningsloos geweest is.
Als de voeding aan is, zijn alle aangeboden spanningen goed en stabiel.
Als de voeding uit is, brandt alleen een dikke power-led op het moederbord en een klein groen ledje op het frontpaneel.

De CPU en bijbehorende koeler er ook af gehad, maar ook die zagen er netjes uit.
Geen opgebolde elco's of schroeiplaatsen op het moederbord kunnen ontdekken.
In totaal heb ik een 12 tal spannings regelaars kunnen vinden, maar de daarop gemeten spanningen zijn niet allemaal logisch. (core, i/o, ram, referentie/afsluiting, AGP).
Ik heb deze spanningen (helaas) niet gemeten toen het systeem lekker liep. (leer momentje).

Zijn er ideeen wat ik nog verder zou kunnen meten?
Zijn er meetpunten bekend op de P4P800X (reset, clock, chip selects voor diverse board functies?
Mag er ook spanning op het bord gezet worden als de CPU er af is?
Ik heb ergens gelezen dat ook in dat geval de BIOS chip de piepjes zou moeten maken.

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 26-12-2009 20:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik denk dat je elco's doorgebrand zijn.

[ Voor 100% gewijzigd door Verwijderd op 26-12-2009 21:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hangen en Opstartproblemen troubleshooter

hier kijken voor die problemen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Ga er in het geval van een P4P800 maar vanuit dat het ding dood is. Gezien de dingen die je al hebt geprobeerd zou het ding wel iets van een kick moeten geven. De P4P serie staat er immers om bekend spontaan dood neer te vallen, daar doe je weinig aan.

@hieronder,

dat is nooit m'n naam geweest :P

@P4P800X-user: welkom op GoT trouwens (en mijn complimenten voor een nette eerste topicstart).

[ Voor 22% gewijzigd door TERW_DAN op 26-12-2009 22:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@T3rw_D4n, Ik had ook zo'n P4P800S-X, ging ook spontaan dood.
EDIT: Woah, ik weet Terw_Dan's oude naam nog!

[ Voor 27% gewijzigd door Verwijderd op 26-12-2009 22:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 06-09 20:46
Pc is uit maar voorop brand een groene licht, wat is dit voor een licht?
Vroeger had ik een defecte usb hub waardoor alle licht aangaat als pc uit is, ja fout dus.
Dus zoveel mogelijk hardware verwijderen.
Bios reset doen.
En weer testen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrDucky
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 09-09 08:35
ik had het zelfde probleem met mijn p4p800 deluxe. na een dag gekloot en werkelijk alles vervange te hebben. gingen we het afzonderlijk testei neen andere pc bleek dat alles in die pc was meegenomen door het mobo behalve het ram en de graka. kreeg steeds overclock failed.

AMD Ryzen 9 5800X3D, 2x16 GB G.Skill Ripjaws V 3600MHZ CL16 DDR4, Gigabyte B550i Aorus Pro AX, AMD Radeon RX 6900 XT, 1x Samsung PM9A1 1TB nvme SSD, 1x Crucial C300 256 GB, 1x Crucial MX500 1TB, 1x WD 2.5 Inch 1TB, SSUPD Meshlicious, Corsair SF-750

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor de reacties en suggesties.
Heb diverse dingen op CMOS battery gebied gedaan zoals:
1) Uurtje of twee verwijderen
2) Ondersteboven plaatsen gedurende 20 seconden (suggestie van ASUS help site)
3) CLRTC jumper verplaatsen gedurende 5 tot 10 seconden (moederbord manual)
Dit allemaal met de voeding uit, 220V stekker uit het stopcontact.
Deze acties hebben echter niets opgeleverd.
Het moederbord uit de PC gehaald en op een ESD (Electro Static Discharge) veilige ondergrond geplaatst.
Het viel mij nu op dat de ICH5 chip wel heel erg heet wordt. Wanneer je met een natte vinger over de chip stijkt, droogt het achtergebleven vocht meteen op (80 graden of hoger).
Bij het opbouwen van de PC twee weken geleden deze chip ook wel gecontroleerd op temperatuur. Hij was toen wel warm, maar niet zo heet als nu.
Ik denk dat deze chip aan ESD overleden is en dat het bord dood verklaard kan worden.
De PC was aangesloten op een stopcontact zonder randaarde, droge omgeving en veel kans op statische lading.
De BGA (Bol Grid Array) chip ICH5 verwijderen en een nieuwe plaatsen is niet haalbaar (economisch / slagings kans).
Topic kan gesloten worden. Diagnose gesteld, patient dood.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
hallo jan99999. Bedankt voor je reactie.
Op de voorzijde van de PC zit naast een power en reset schakelaar ook een harrdisk activiteits led (oranje) en een power led (groen).
Op de BIOS chip zit een sticker met 1004. Heb een artikel gelezen dat de power led bug opgelost zou zijn vanaf versie 1005. Heb mij persoonlijk niet aan dit foutje gestoord.
Zolang alles goed loopt moet je niet gaan veranderen (If it isn't broken, don't mess with it).
Van alles met CMOS en BIOS geprobeerd, maar geen verandering.
Ik denk dat de ICH5 chip overleden is en dat deze de processor vrij zou moeten geven om op te starten na voltooiing van een aantal basis (o.a. BIOS testen) en dat dit vrijgeven dus nooit gebeurt.
Op zoek naar een nieuw moeder bord, maar of dit en P4P**** wordt weet ik nog niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 13:24

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Probleem waar je mee zit is dat So478 borden bij bosjes doodvallen momenteel (de erg onzuinige CPUs trekken veel stroom en dat leidt blijkbaar tot minder lang levende moederborden). Gevolg is dat er weinig alternatieven zijn, die relatief te duur zijn en er tenslotte geen garantie is dat die het langer volhouden. Als het aan het mobo ligt is het dus allicht beter idee om gelijk CPU, mobo (en dan ws ook VGA en RAM) mee te vervangen.

Ik ben het iig met het vermoeden van Terw_Dan en anderen eens, hoofdverdachte is moederbord want: 1) So478 en 2) notoir onbetrouwbare Asus P4P-series. Alleen weet je het zelfs dan nog niet zeker. Ook al zou het 90% zeker zijn dat het aan het mobo ligt, er is nog altijd de 10% kans dat iets anders de geest gegeven heeft. Enige manier om zekerheid te krijgen is om onderdelen uit te wisselen. Moederbord en voeding zijn wat dat betreft de eerste verdachtes, maar eigenlijk wil je een vol So478 systeem ernaast (mobo, PSU, RAM, CPU, VGA) om zeker te zijn. Ook kan er kortsluiting met de kast ontstaan zijn, dus haal de onderdelen uit de kast en leg ze op een niet geleidend ondergrond (een krant is prima) en kijk wat ze dan doen :)

Voor meer tips trouwens:
Hangen en Opstartproblemen troubleshooter

[ Voor 5% gewijzigd door dion_b op 27-12-2009 14:51 ]

Oslik blyat! Oslik!

Pagina: 1