Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Ik heb een vraagje aan de mensen die een Scythe Musashi op hun videokaart hebben zitten. Kan ik deze op mijn videokaart aansluiten zodat deze automatisch harder gaat draaien als hij warmer word, of kan dat alleen maar handmatig? En is dit een goeie keus voor de XFX HD4870 met 1 GB geheugen, want de cooler die er nu op zit maakt best veel herrie, zowel idle als load. Ik heb zelf wel gekeken op internet maar niet het antwoord kunnen vinden.

Groeten,

Mark

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• [Remmes]
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 06-09 02:52
de mushahi heeeft 2 fans die bedient worden dooor 2 draaiknoppen die je in de i/o slots achter je pc kan zetten

( bijv onder je dvi/vga uitgangen

,

ik hoor ze nauwlijks op zen hardst dus heb ze beide op hardst staan zodta ik mij geen zorgn hoef te maken dat ik ze vergeten ben tijdens het gamen..

mijn 8800 GTX is momenteel 47c idle, terwijl normaal met de stock cooler hij rond de 58-62 idle zou zijn

ja, daag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Het is dus niet mogelijk om de fans op de videokaart aan te sluiten. Jammer, maar als je de fans bijna niet hoort op zijn hardst is het ook goed. Is het trouwens mogelijk om dat dingetje met de draaiknoppen los te halen, zodat hij altijd op 100% draait?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• [Remmes]
Verwijderd schreef op zaterdag 26 december 2009 @ 22:15:
Het is dus niet mogelijk om de fans op de videokaart aan te sluiten. Jammer, maar als je de fans bijna niet hoort op zijn hardst is het ook goed. Is het trouwens mogelijk om dat dingetje met de draaiknoppen los te halen, zodat hij altijd op 100% draait?
ik vrees dat je de draden dan moet lossolderen en weer aan elkaar solderen zonder potmeter ertussen (draaiknop) dan gaat alles gewoon rechtreeks naar de fans = vol vermogen..

(ALS IK HET GOED HEB DAN :P )

ja, daag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crahsystor
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 14:06
Verwijderd schreef op zaterdag 26 december 2009 @ 22:15:
Het is mogelijk om de fans los te halen van elkaar en de bracket, maar de draaiknop blijft vastzitten. Je kunt de draaiknop er af trekken en dan de boel losdraaien en uit de bracket halen. Je hebt dan dus een 3pin aansluitingsdraad en een draad met draaiknop per fan. Je fans op 100% laten draaien is natuurlijk een kwestie van de knop volledig open te draaien.

Ik heb zelf de Musashi op een 4890, met de originele Kaze Jyu fans (stilste uitvoering). Die zijn op 12 volt net zo stil of net iets stiller dan de slims op minimaal vermogen. En dan verplaatsen ze meer dan de slims op maximaal vermogen. Nadeel is wel dat ze op steeds minder plaatsen te vinden zijn omdat de EOL zijn, en ze zijn 25mm dik. PW link: http://tweakers.net/price...yu-sy1025sl12l-100mm.html

Addicted to silent computing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Als er dan alsnog een draad overblijft met een draaiknop er aan, kan ik het zo goed zo laten. Dan maar hopen dat ze bijna niet te horen zijn op 100%. Kan trouwens geen een third party cooler automatisch geregeld worden via de videokaart? Weet trouwens iemand hoe warm de HD4870 mag/kan worden, tijdens het spelen van GTA IV werd hij 90 graden, dat lijkt me niet echt goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• [Remmes]
volgens mij zijn 4870's echte heethoofden... maar goed mij 8800 GTX werd rond de 70-80 onder neeed for speed shift met stock cooler

nu is dat dan rond de 65-72 met musashi, dus scheelt wel

draaiknop kan je er af halen en gewoon de draden verbinden, volgens mijn theorie gaat er dan gewoon 12v naar je fans... oftwel max

ja, daag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spaiker
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 10:33
Fans hoor je niet, fluisterstil dus. koelt mijn HD4850 zéér goed (die ook al een heethoofd is (van 50°C naar 28°C idle)), en ook even de Club3D van een kameraad van me, dus dat zou moeten lukken denk ik.

Ik denk dat de Ati's afwijkende aansluitingen gebruikt, dus kan je niet zomaar een standaard fan erop aansluiten. Nu kan je misschien proberen om die connector los te maken en de overeenkomstige draadjes van die connector/fan eraan te maken. Moet wel lukken denk ik.
Maar ik zie daar niet echt het nut van in want ze zijn echt wel stil.

Drive it like you stole it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Mijn stock cooler maakte in eens herrie toen ik hem vorige week mijn pc aanzette. Dus ik meteen de kast open maken en kijken waar het aan lag, het lag aan de stock cooler van de videokaart. Toen heb ik maar meteen de Scythe Musashi gekocht, maar de temperaturen staan me nog steeds niet helemaal aan. De fans draaien op 100% en je hoort ze gewoon niet, daar ben ik dik tevreden over.

De eerste dagen was de videokaart idle 49/50 graden, maar nu lijkt het steeds hoger te worden in idle, nu is die idle al 55 graden. De eerste dagen was ie tijdens gamen 61/62 graden, dit is nu al bijna 70 graden. De cooler zit er nu ongeveer 1 week op.

Toen ik het standaard vinnetje er af haalde en de koelblokjes er op wou doen paste dit niet goed, dus het standaard vinnetje hebben ik wat afgezaagt en terug gezet en toen de cooler er op gezet met het kopere plaatje wat er bij zit.

In deze review, met bijna de zelfde videokaart, zijn de temperaturen veel lager.

En ik heb nog 2 andere vragen.
Als ik ga gamen (GTA IV) dan komt er een heel zacht hoog piepje uit de computer, dit hoorde ik met de stock cooler al maar omdat die zo'n herrie maakte hoorde je het niet zo erg, maar nu wel.

Als ik mijn computer aan zet, dan komt er de eerste 10 seconden geen beeld. Dit is niet erg, maar ik vraag me af waarom dat is. Ik denk zelf dat het aan de videokaart ligt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spaiker
Mss een foto hoe je de musashi gemonteerd hebt?

Ik weet niet hoeverre dat je hiermee bekend bent, maar hoeveel koelpasta heb je erop gedaan?
Te dun is niet goed en te dik ook niet..
Heb je op alle memorychips heatsinks gedaan?
Ben je zeker dat ze 100% draaien? niet dat je ze niet hebt aangesloten :9 .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dj-sannieboy
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online

Dj-sannieboy

Nee.... beter!

Op mijn 4850 kaart heb ik een Accelero L2 Pro gemonteerd. Deze fan kon ik gewoon op m'n videokaart aansluiten en deze wordt dan ook gewoon automatisch geregeld. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rob Coops
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 14-01-2024
Op mijn 8800GT zit ook een Musashi, en de fans staan netjet op 100% te blazen en zijn niet te horen boven het geluid van de CPU koeler en de case fans + 6 disks.

De temperatuur is na instalatie gedaald met zo'n 8 graden idle en onder load is het me nog niet gelukt boven de 64 graden uit te komen wat echt een flinke verbetering is. Ik zou persoonlijk de fans niet door de video kaart laten regelen het voordeel is heel erg klein wat betreft energie besparing en omdat je de fans toch niet hoort zeker niet als je kast bijvoorbeeld onder de tafel staat is het eigenlijk de moeite niet waard.

Wel is me opgevallen dat de memory heat sinks echt voor geen meter wilde plakken op de memory chips. Ik heb een aantal chips van een aantal verschillende koelblokjes moeten voorzien omdat de andere gewoon van de chip af vielen als ik de kaart om draaide. (Natuurlijk heb ik de chips eerst goed schoon gemaakt en natuurlijk heel goed opgelet dat ik niet de dubbel zijdige tape van het koel blokje heb af gehaald)

Hoe dan ook als het ding eenmaal op zijn plaats zit is het een goede koeller en is de enige spijt die ik heb dat ik het ding niet eerder gekocht heb. De stock koeler op de 8800GT maakt echt een rot herrie. :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• [Remmes]
daarom een tip van mij : , als de blokes niet blijven zitten, gebruik wat scythe pasta wat je nog over hebt van dat kleine zakje :P

ja, daag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Spaiker schreef op woensdag 06 januari 2010 @ 14:50:
Mss een foto hoe je de musashi gemonteerd hebt?

Ik weet niet hoeverre dat je hiermee bekend bent, maar hoeveel koelpasta heb je erop gedaan?
Te dun is niet goed en te dik ook niet..
Heb je op alle memorychips heatsinks gedaan?
Ben je zeker dat ze 100% draaien? niet dat je ze niet hebt aangesloten :9 .
Een kennis heeft mij geholpen met het monteren van de musashi. Het koperen plaatje zit er tussen, volgens mij zit er eerst een laag koelpasta op de chip, dan het koperen plaatje met koelpasta en daarna de cooler. Er zit niet extreem veel koelpasta op. Op alle memorychips heb ik koel blokjes geplakt. Ik ben er ook zeker van dat ze op 100% draaien, de stekkertjes aangesloten op de voeding en de knopjes vol open gedraaid, en alle 2 de fans draaien.

Op dit moment kan ik niet aan een foto komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• [Remmes]
koperen plaatje hoeft er niet altijd tussen, ookal geleid koper goed, hoefd er alleen tussen als de koeler de core niet raakt zonder

temp dat hoger word kan liggen aan de temp in de kamer,ook kan liggen aan welke tijd je de temp checkt,

mishcien andere pasta proberen

[ Voor 17% gewijzigd door [Remmes] op 06-01-2010 16:17 ]

ja, daag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
De cooler raakte de core niet zonder dat plaatje, dus dat kon niet anders. Ik heb hier trouwens de idle temps, er staan 3 temps bij. Het maakt dus niks uit voor de temperatuur als het koperen plaatje er tussen zit. Het boeltje is ook strak aan gedraaid.

GPU diode (DispIO): 40 graden
GPU diode (MemIO): 55 graden
GPU diode (shader): 47 graden

Wat zijn eigenlijk de vrm's?

[ Voor 18% gewijzigd door Verwijderd op 06-01-2010 16:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spaiker
Ik denk Vram (je videogeheugen dus).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nedernakker
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 16-11-2024
Spaiker schreef op woensdag 06 januari 2010 @ 22:39:
Ik denk Vram (je videogeheugen dus).
fout gedacht ;)
vrm staat voor voltage regulator module. deze voorzien de core en het geheugen van je kaart van spanning

Ryzen 7 5700G // 3060 Ti // 32 GB 1600 MHz // 1 TB NVMe // 2 TB SATA // 2x 2560x1440 @75 hz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op woensdag 06 januari 2010 @ 16:10:
[...]

Een kennis heeft mij geholpen met het monteren van de musashi. Het koperen plaatje zit er tussen, volgens mij zit er eerst een laag koelpasta op de chip, dan het koperen plaatje met koelpasta en daarna de cooler. Er zit niet extreem veel koelpasta op. Op alle memorychips heb ik koel blokjes geplakt. Ik ben er ook zeker van dat ze op 100% draaien, de stekkertjes aangesloten op de voeding en de knopjes vol open gedraaid, en alle 2 de fans draaien.

Op dit moment kan ik niet aan een foto komen.
Het is inmiddels gelukt om de cooler zonder koperen plaatje te monteren, de eerste paar dagen netjes 50 graden maar nu 1 week later zit ik idle weer op 56/57 graden. Zowel idle als load is de temperatuur gestegen. De temperatuur gaat elke dag een stukje omhoog. Er zit trouwens nog wel veel speling op, zelfs als je hem op zijn strakst draait. Meer mensen met een HD4870 hebben hier last van heb ik gelezen. Dit is een behoorlijk irritant probleem, ik weet dat videokaarten hoge temperaturen aankunnen, maar het is volgens mij niet normaal dat de temperatuur per dag stijgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• [Remmes]
kan mischien de pasta zijn?

als er speling opzit mischien koperen plaatje dan gebruiken??

onder 60 is alsnog wel goed voor een 4870

maar ook ik had idd wel het zelfde

erste dag na monteren rond 50 c..

week later ofzo was het dan weer 52-55c maar goed.. ik heb nu alle fans op 7V en dan de tacens met podmeter heel langaam draien.. en gpu is nu 56-57

en dat vind ik een zeer goede verbetering aangezien hij eerst 60+ idle was..

ja, daag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Remmes_NT schreef op dinsdag 19 januari 2010 @ 20:46:
kan mischien de pasta zijn?

als er speling opzit mischien koperen plaatje dan gebruiken??

onder 60 is alsnog wel goed voor een 4870

maar ook ik had idd wel het zelfde

erste dag na monteren rond 50 c..

week later ofzo was het dan weer 52-55c maar goed.. ik heb nu alle fans op 7V en dan de tacens met podmeter heel langaam draien.. en gpu is nu 56-57

en dat vind ik een zeer goede verbetering aangezien hij eerst 60+ idle was..
Ook toen het koperen plaatje er op zat had ie speling, net zo veel als nu. Misschien is het wel een idee ja om andere koelpasta te proberen, ik kan misschien Arctic Silver 5 proberen want die heb ik nog liggen. Is het misschien mogelijk om dikkere schroeven te gebruiken, want dan is de speling weg.

Edit: Als ik de videokaart via atitool laat stressen komt ie boven de 80 graden uit, dat was begin vorige week nog ongeveer 68 graden. Volgens mij zit er echt iets niet goed.

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 20-01-2010 16:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

De stock koeler van mijn Asus 9600gt TOP heeft het nu na een jaar begeven. Nu wil ik het vervangen met deze Musashi maar weet niet zeker of het zal passen, want op de website fabrikant zie ik alleen de geforce 9600 , niet de 9600gt staan , of komt het op t zelfde neer ?

specs :Asus geforce 9600gt top, Intel dual core 2.66ghz, 2gb ddr3
gebruik : pshoppen, zware video editing , af en toe COD WaW

[ Voor 67% gewijzigd door Verwijderd op 27-01-2010 11:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rows
  • Laatst online: 10-09 18:45
Ik heb een niet standaard vraag waarbij ik hoop dat iemand mij kan verder helpen. Ik heb zelf een ATI 5770 en zou daar ook wel de Scythe Musashi op willen, maar die wordt officieel niet ondersteund. Kan je met een beetje kunst en vliegwerk hem er wel opkrijgen? Het maakt mij niet uit als hij nog een stukje aan de achterkant uitsteekt, ik heb de ruimte. Verder wil ik er nog wel een CF setup mee kunnen doen.

Ik hoop dat iemand mij kan verder helpen. Ik bezit nu nog geen Musashi, dus het is heel lastig te zien in hoeverre je hier wat mee kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nedernakker
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 16-11-2024
voor cfx heb je wel een mobo nodig met 2 sloten ruimte tussen je pci-e sloten, met een slot ertussen is hij te dik.

Ryzen 7 5700G // 3060 Ti // 32 GB 1600 MHz // 1 TB NVMe // 2 TB SATA // 2x 2560x1440 @75 hz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rows
  • Laatst online: 10-09 18:45
OK, thanks, heb jij een idee welk moederbord daaraan voldoet? Die moet ik nl. ook nog hebben

En de hamvraag of het gaat passen op een 5770 natuurlijk ;)

Edit: ik heb er al een paar gevonden. Diegene op mijn shortlist voldoen daar allemaal aan.

[ Voor 23% gewijzigd door rows op 27-01-2010 23:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Het probleem is inmiddels opgelost! Ik heb nu andere koelpasta gebruikt (Arctic Silver 5) en nu draait het als een trein. Ik heb ook kleine stukjes tape om de schroefjes gedaan om de speling weg te halen, de cooler is bijna niet te bewegen nu. De temps zijn nu als volgt, met de fans op 100%.

Idle: 47 / 48 graden
Load: 65 / 66 graden (na 1 uur GTA IV spelen)

Komende maandag zit de cooler er 2 weken op, en de temperatuur is helemaal niet gestegen!

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 13-02-2010 14:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• [Remmes]
hey mark :) heb gisten mijn pasta van men 8800 gtx afgehaald en ook vervangen door as5
momenteel 55c idle , gelijk ook maar effe as5 op cpu gedaan ipv dat scythe meuk

ja, daag.

• PjotrStroganov
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 11-09 17:43
Heeft iemand al eens geprobeerd deze koeler op de HD5850 te zetten zonder dat de baseplate is verwijderd? Ik lees dat het behouden van de baseplate aan te bevelen is, omdat het vrm's doorgaans beter weet te koelen dan de bijgeleverde heatsinks. Het is me echter niet duidelijk of de koeler gemod moet worden.

Ik heb plaatjes gezien van een gemodde musashi icm een HD5850 met baseplate, maar op de site van Scythe lees ik dat de koeler compatibel is met de HD5850 en het wordt zelfs aanbevolen om de plate te laten zitten. Heeft de musashi een redesign ondergaan, of zal ik toch de powertools tevoorschijn moeten halen als ik deze koeler koop?

PSN/XBL/Steam ID: PjotrStroganov

• BlackWhizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 08-12-2024
rows schreef op woensdag 27 januari 2010 @ 23:40:
OK, thanks, heb jij een idee welk moederbord daaraan voldoet? Die moet ik nl. ook nog hebben

En de hamvraag of het gaat passen op een 5770 natuurlijk ;)

Edit: ik heb er al een paar gevonden. Diegene op mijn shortlist voldoen daar allemaal aan.
Welke 5770. De reference kaart gaat niet werken. Daar werkt alleen de Arctic Accelero L2 (Pro) op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spaiker
PjotrStroganov schreef op donderdag 26 augustus 2010 @ 17:56:
Ik heb plaatjes gezien van een gemodde musashi icm een HD5850 met baseplate, maar op de site van Scythe lees ik dat de koeler compatibel is met de HD5850 en het wordt zelfs aanbevolen om de plate te laten zitten. Heeft de musashi een redesign ondergaan, of zal ik toch de powertools tevoorschijn moeten halen als ik deze koeler koop?
Naar dat ik al geprobeerd heb, past deze, mits kleine aanpassingen aan beide de koeler (die je zelf al gezien hebt neem ik aan) en de baseplate, daar moest je gewoon een stukje afslijpen. Maar aangezien ik dat liever niet doe ga ik voor een AC Twin Turbo Pro gaan denk ik. Maar waarom daarvoor een topic van februari kicken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PjotrStroganov
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 11-09 17:43
Spaiker schreef op vrijdag 27 augustus 2010 @ 10:15:
[...]

Naar dat ik al geprobeerd heb, past deze, mits kleine aanpassingen aan beide de koeler (die je zelf al gezien hebt neem ik aan) en de baseplate, daar moest je gewoon een stukje afslijpen. Maar aangezien ik dat liever niet doe ga ik voor een AC Twin Turbo Pro gaan denk ik. Maar waarom daarvoor een topic van februari kicken?
Ik heb van scythe een mailtje gekregen dat de kaart zowel met als zonder plate compatible is. Heb je de extra afstandhouder gebruikt tissen de gpu en koeler geplaatst kan worden?

Ik schopte deze thread omdat het een algemene naam heeft dat het product beschrijft. Een officieel topic als het ware. Beter dan een post quoten van een paar manden oud, zoals blackwizz deed right?:P

PSN/XBL/Steam ID: PjotrStroganov

Pagina: 1