48bit kleuren in Windows 7 met HDMI 1.3 Videokaart/LCD-TV?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb al wat gegoogled maar ik kon hier nog geen ervaringen over vinden.

Mijn vraag is dus: Als je een recente videokaart met HDMI1.3 output (bijv HD5750) aansluit op op een recente LCD-TV met HDMI 1.3, kun je dan 48bit kleuren instellen in Windows 7? Volgens wikipedia ondersteunt Windows 7 dit (48bit kleuren). Heeft iemand dat al geprobeerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neliz
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 11-02 16:54

neliz

GIGABYTE Man

Nu nog een videokaart die meer dan 10-bit per kanaal aankan en een bijpassend scherm.

Blijkt trouwens ook al in Vista te zitten, in 7 gewoon via display settings, advanced, color management, profiles en dan een scRGB (wide gamut) profiel kiezen ipv het standaard sRGB profiel.

edit: tevens kunnen "oudere" kaarten dit ook gewoon

Afbeeldingslocatie: http://img7.imageshack.us/img7/2720/pixelcolor.jpg

[ Voor 94% gewijzigd door neliz op 26-12-2009 19:31 ]

Miss you CJ....:'( en nee... ik kan niet aan samples komen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Heeft de 4800 serie ook HDMI 1.3 en Deep Color en xvYCC wide gamut support? Ik zie dat enkel bij de HD5000 serie terug in de specs. Wat je in het screenshot laat zijn is volgens mij om 16-235 kleuren of 0-255 kleuren in te stellen (voor output op PC of TV).

Ik bedoel de instelling in Windows 7 bij Configuratiescherm -> Persoonlijke instellingen -> Beeldscherminstellingen -> Hoeveelheid kleuren.
Ik vraag me af of je daar de keuze krijgt uit 48bit kleuren zodra je een HD5000 kaart aansluit op een TV met HDMI 1.3 ondersteuning. Volgens mij kan dit echt pas vanaf Windows 7:
At WinHEC 2008 Microsoft announced that color depths of 30-bit and 48-bit would be supported in Windows 7 along with the wide color gamut scRGB (which for HDMI 1.3 can be converted and output as xvYCC). The video modes supported in Windows 7 are 16-bit sRGB, 24-bit sRGB, 30-bit sRGB, 30-bit with extended color gamut sRGB, and 48-bit scRGB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blaat
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 19:27

Blaat

Moderator Harde Waren / BBG'er

Hardware Fanaat

Ik kan het mis hebben hoor, maar is het niet zo dat een lcd paneel niet meer dan 24-bit kleurendiepte kan weergeven? Daardoor zijn er ook discussies gaande over het nut van HDMI 1.3. Bovendien is er geen enkel medium/spel wat dit ondersteunt behalve windows zelf dus ik zie het voordeel hier niet van. Als helemaal niet als een LCD toch niet verder gaat dan 24-bit.

Mijn naam is rood, mijn text is blauw. Jouw post wordt ge-edit, als je niet stopt met dat gemauw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Klunssmurf
  • Registratie: November 2006
  • Niet online
Ik vraag me zowieso af waarom opeens 48bit kleuren (al)weer opduikt...(damn...weer een marketing trucje?)

Het nut ervan is twijfelachtig aangezien het menselijk oog grofweg 10 miljoen kleuren kan waarnemen, 32bit kleurdiepte kan je dus al niet volledig waarnemen met een goed stel ogen.

https://www.youtube.com/@Klunssmurf-zc3yd/featured

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Bij de nieuwere LCD TV's zul je het wel zien denk ik hoor 48bit. Alleen al de betere nuances tussen verschillende kleuren. HDMI 1.3 met ondersteuning voor 48bit/deep color zit er natuurlijk niet voor niets op. En nu men begonnen met de overgang van CCFL naar LED achtergrond verlichting zal het kleurenspectrum van een LCD een stuk beter gaan worden denk ik. Straks helemaal met OLED.

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 28-12-2009 01:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fuzzillogic
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 01-07 22:34
Het is een simpel feit dat met 24-bit "true color" nog steeds color banding optreedt. Het is simpelweg een te lage resolutie voor het menselijk oog. O.a. de Matrox Parhelia had een 10-bit DAC. Voor digitaal aangestuurde panels is het wel handig als ze idd ook meer dan 8-bit/channel resolutie hebben. Nou hoeft dat niet zo'n probleem te zijn, o.a. de elcheapo Samsung waar ik nu tegenaan kijk gebruikt een ietwat ranzige techniek (gewoon snel "knipperen" tussen 2 helderheden) om de waargenomen resolutie van de panel wat op te krikken, en ik zie niet in waarom ze dat niet ook bij native 8-bit panels kunnen doen.

Overigens staat dit helemaal los van de pixel format en color management van Neliz! Dat is heel wat anders.

[ Voor 3% gewijzigd door Fuzzillogic op 28-12-2009 01:25 ]

Pagina: 1