Systeem schijf samenvoegen met Boot schijf

Pagina: 1
Acties:

• MrPepper
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 29-01 14:13
Beste tweakerts,

Ik heb momenteel een klein probleem. Op mijn server (os = srv2003 R2 X64) heb ik twee schijven staan, de ene (D) is de bootschijf met het besturingssysteem erop, de andere (C) is de systeemschijf. Nu heb ik helemaal niks staan op deze C schijf dus vroeg ik mij af of het mogelijk is om mijn D schijf allebei de functies te laten verrichten zonder een nieuwe installatie.

Wat ik tot nu toe heb kunnen vinden via google is niet al te positief, over het algemeen zeggen ze dat het namelijk niet mogelijk is. Maar kunnen jullie dit bevestigen? :/

Als het gemakkelijk was had iemand anders het wel gedaan!

• Switchie
  • Registratie: April 2009
  • Niet online

Switchie

Mr. Evil Genius

Je wilt deze 2 schijven dus in raid laten draaien?
Volgens mij is het hierbij altijd noodzakelijk om een fresh install te doen.

'Future proof' (de; v) Verschijnsel waarbij men een dure aankoop rechtvaardigt door innovatie te negeren

• MrPepper
Nee, ik wil de C schijf gewoon formateren opdat ik hem voor iets anders kan gebruiken. Momenteel kan dat niet omdat deze C schijf een functie als systeemschijf heeft.

• Wiethoofd
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 16-01 06:54

Wiethoofd

Broadcast TOM

Je zou kunnen kijken of je huidige D-schijf ook zonder de C kan werken door deze gewoon los te koppelen. Werkt het dan kun je hem formatteren, werkt het niet, dan zit je dus wel aan een nieuwe install vast.

Volg me op Twitter/X & Bluesky

• MrPepper
Maar je kan bij voorbaat toch al voorspellen dat dat niet gaat werken? Op de systeem schijf staat immers het boot.ini bestand welke nodig is voor het booten. (toch?) Ik zoek dus een manier om ervoor te zorgen dat deze belangrijke bestanden naar de D schijf gaan, nu kan ik het simpelweg niet formateren omdat mijn diskmanager het niet toelaat.

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 15:35

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Dit is simpel weg NIET mogelijk jij wilt van de D: schijf een systeemschijf maken, dit kan niet. De systeemschijf is ten alle tijden C:. Om de OS bestanden van D: naar C: te brengen gaat ook lastig worden. In de registry en configuratie bestanden staan namelijk alle verwijzingen naar de D: schijf.

De makkelijkste oplossing is een reinstall van het OS. Misschien is het mogelijk om de huidge configuratie terug te importeren in een nieuwe installatie, ga daar eens naar kijken. Anders denk ik niet dat het een makkelijke taak gaat worden.

Overigens heeft dit eigenlijk weinig met opslagmedia en IO controllers te maken, maar meer met installatie en configureren van het OS (Windows erver), daarom een kleine verhuizing naar: Serversoftware en Windows Servers

[ Voor 18% gewijzigd door _Dune_ op 26-12-2009 18:27 ]

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

• Tags NL
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 15-01 16:52

Tags NL

Harmful or Harmless?

Het enige wat je zou kunnen doen, als je echt de ruimte nodig hebt, is de c: schijf verkleinen naar iets van 100Mb en de rest van de ruimte toevoegen een je d: schijf. (Dit zou je kunnen doen door een LiveCd te gebruiken bijvoorbeeld)

https://powershellisfun.com

• MrPepper
Ok, het wordt nog even puzzelen maar ik denk dat ik mijn plan van aanpak heb. Ik zal een image gaan maken van de huidige C schijf, deze zal niet meer dan 10MB bedragen. Hierna formateer ik deze C schijf.

Na dit splits ik met een live CD (moet nog even uitzoeken welke, iemand tips?) mijn huidige D partitie op in 2 partities, de huidige D schijf waar alle bestanden op blijven staan en een kleine partitie van hoogstens een paar GB die ik de C schijf zal noemen. Hierop plaats ik de image en hierdoor zal mijn huidige C schijf overbodig worden. (die kan ik dan ergens anders voor gebruiken)

Is dit technisch gesproken realiseerbaar of praat ik nu onzin? Zelf heb ik niet enorm veel verstand van deze materie maar het lijkt me allemaal wel haalbaar. :)

• Tags NL

Tags NL

Harmful or Harmless?

MrPepper schreef op zaterdag 26 december 2009 @ 23:18:
Ok, het wordt nog even puzzelen maar ik denk dat ik mijn plan van aanpak heb. Ik zal een image gaan maken van de huidige C schijf, deze zal niet meer dan 10MB bedragen. Hierna formateer ik deze C schijf.

Na dit splits ik met een live CD (moet nog even uitzoeken welke, iemand tips?) mijn huidige D partitie op in 2 partities, de huidige D schijf waar alle bestanden op blijven staan en een kleine partitie van hoogstens een paar GB die ik de C schijf zal noemen. Hierop plaats ik de image en hierdoor zal mijn huidige C schijf overbodig worden. (die kan ik dan ergens anders voor gebruiken)

Is dit technisch gesproken realiseerbaar of praat ik nu onzin? Zelf heb ik niet enorm veel verstand van deze materie maar het lijkt me allemaal wel haalbaar. :)
Ik denk dat resizen via een Live-Cd (Gparted bijvoorbeeld via http://gparted.sourceforge.net/download.php) makkelijker is, maar maak zowieso een backup van je belangrijke bestanden voordat je begint!

• bobsquad
  • Registratie: Maart 2008
  • Niet online
Misschien wat makkelijker maak een backup met NTBackup van je D:\ doe een fresh install op je C:\ en zet daar je backup op terug. Heb je de D:\ schijf vrij voor wat je wil gebruiken en door middel van partion magic kun je alles indelen zoals je zelf wil hebben.

• Tags NL

Tags NL

Harmful or Harmless?

bobsqaud schreef op zondag 27 december 2009 @ 00:26:
Misschien wat makkelijker maak een backup met NTBackup van je D:\ doe een fresh install op je C:\ en zet daar je backup op terug. Heb je de D:\ schijf vrij voor wat je wil gebruiken en door middel van partion magic kun je alles indelen zoals je zelf wil hebben.
Dat kan hij doen, maar dan heeft hij dus alleen zijn data en niet zijn programma's terug (Alles opnieuw installeren dus). Op zich is een clean install ook nooit verkeerd natuurlijk...

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Maak dan een ordinaire disk image van die partitie, en knal die terug en herstel je bootmanager vanaf de recovery prompt.
Ben je ook klaar.

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

Pagina: 1