Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wim Leers
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 12-07 23:46
Aangezien er een ware wildgroei heeft plaatsgevonden in de NAS-wereld de afgelopen jaren, leek het me zinnig voor mezelf en vast voor vele medetweakers om een topic op te richten waar je kan zien wat de beste NAS is voor een specifiek doel: het opslaan en streamen van HD films.

Momenteel heb ik een Apple Airport Extreme Base Station, waar een 500 GB USB HDD aanhangt. Werkt super maar is extreem traag wanneer je SMB gebruikt (via 802.11g: 0.9-1.3MBps down (avg: 1.1), up is heel erg variabel en springt de hele tijd tussen 0 en 4 MBps, maar ook ongeveer een gemiddelde van 1; via gigabit: nét hetzelfde), deels o.w.v. te weinig processor kracht, deels o.w.v. geen ondersteuning voor Jumbo frames. Gigabit is niet sneller dan 802.11g, wat lijkt te bevestigen dat er eenvoudigweg te weinig processor kracht is. De onregelmatigheid van het uploaden lijkt dit te bevestigen en suggereert dat er een buffer is waarin alles tijdelijk wordt opgeslagen.

Ik zou vooral een hogere snelheid willen (zodat HD films er op zetten vlot gaat en streamen nooit hapert, m.a.w. dat een grote buffer geen noodzaak meer is), maar liefst ook RAID-1 zodat ik die films niet in 1 klap kwijt raak. (België en limieten …) Plaats voor 2 harde schijven met ondersteuning van RAID-1 lijkt me dus voldoende, meer mag maar maakt het te duur vrees ik. Verder moet het bovenal gebruiksvriendelijk zijn en veel garantie/snelle software updates worden ook sterk gewaardeerd.

Alvast bedankt voor jullie hulp!

UPDATE:
De gewenste snelheid is 20-50% meer dan nodig om 1080p te kunnen streamen. Meer is natuurlijk welkom.

[ Voor 3% gewijzigd door Wim Leers op 26-12-2009 15:42 . Reden: gewenste snelheid aangegeven ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cave_Boy
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 07:47
Je wilt veel snelheid maar je rept niks over een mogelijke RAID indeling. RAID 1 en 0 komen veel voor de een is snel en onbetrouwbaarder dan de ander die weer trager is.

Zelf heb ik inmiddels een antieke DNS 323 met nu 2x 1,5TB schijven erin in RAID 1 (dus ik zie ook maar 1,5TB). Snelheid die ik draadloos haal is zo'n 9 a 10MB/s (Draytek 2130N) en bedraad zit ik vaak tegen de 15 a 17MB/s.

Hiervoor had ik 2x een 500GB schijf erin zitte en toen waren de snelheden iets lager.

Je kan ook NAS behuizingen nemen waar 4 schijven inkunnen. Die zijn wel vaak direct stuk duurder...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stfn345
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 19-07 11:32
Die Intel 4200 oid ( weet ff het type niet meer) doet het ERG goed qua performance en is nog goedkoop ook. Dit is een van de weinige uitzonderingen op de NAS markt. (+- 35-40MB/s).

Verder ben ik enorm fan van Synology, maar die zitten op een hogere prijs. In ruil daarvoor krijg je wel 65MB/s transfer rates.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 117265

Ik ben ook al geruime tijd aan het uitkijken naar een redundante NAS. Ik heb mijn oog laten vallen op een Synology DS209+II. Persoonlijk lijkt me deze het beste te passen, buiten de prijs dan...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wim Leers
Cave_Boy schreef op zaterdag 26 december 2009 @ 15:29:
Je wilt veel snelheid maar je rept niks over een mogelijke RAID indeling. RAID 1 en 0 komen veel voor de een is snel en onbetrouwbaarder dan de ander die weer trager is.

Zelf heb ik inmiddels een antieke DNS 323 met nu 2x 1,5TB schijven erin in RAID 1 (dus ik zie ook maar 1,5TB). Snelheid die ik draadloos haal is zo'n 9 a 10MB/s (Draytek 2130N) en bedraad zit ik vaak tegen de 15 a 17MB/s.

Hiervoor had ik 2x een 500GB schijf erin zitte en toen waren de snelheden iets lager.

Je kan ook NAS behuizingen nemen waar 4 schijven inkunnen. Die zijn wel vaak direct stuk duurder...
Ik vermeld wel een mogelijke RAID indeling: RAID 1. Aangezien jouw NAS "antiek" is, neem ik aan dat zowat iedere NAS de snelheden haalt die ik zou willen (ik heb m'n OP geüpdatet).
razorhead schreef op zaterdag 26 december 2009 @ 15:30:
Die Intel 4200 oid ( weet ff het type niet meer) doet het ERG goed qua performance en is nog goedkoop ook. Dit is een van de weinige uitzonderingen op de NAS markt. (+- 35-40MB/s).

Verder ben ik enorm fan van Synology, maar die zitten op een hogere prijs. In ruil daarvoor krijg je wel 65MB/s transfer rates.
Ok, bedankt! Daar had ik nog niet van gehoord. Er zijn de Intel 4200-E en 4200-EHW.
Anoniem: 117265 schreef op zaterdag 26 december 2009 @ 15:31:
Ik ben ook al geruime tijd aan het uitkijken naar een redundante NAS. Ik heb mijn oog laten vallen op een Synology DS209+II. Persoonlijk lijkt me deze het beste te passen, buiten de prijs dan...
Hoe is de DS209+II in vergelijking met de Intel 4200-E(HW) qua performance en gebruiksvriendelijkheid?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Q
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 00:19

Q

Au Contraire Mon Capitan!

Een beetje HD film is tussen de 10 en 20 GB dus als je ze wilt bewaren geloof ik niet dat je lang toe kunt met de capaciteit van 1 Disk in RAID 1. Ook al is die disk 2 TB. Dan kom je al snel terecht bij zelfbouw Maar dat ligt er aan wat je wilt. Of een NAS die meer disks aan kan, maar ook dan kom je in een prijsklasse die zelfbouw interessant maakt. Kijk eens in het DYI NAS topic. Kijk ook eens naar het grote NAS overzichtstopic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• itsalex
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
Ik weet niet hoe goed die Airport Extreme is. Ik zet er ? tekens bij want bij een klant met een Synology 209 liep de router zo vol dat Internet etc niet meer deed (ook al had je vol bereik dan deed die het niet (en dat voor een router van 160 ballen). Ik ga volgende week testen met een D-Link DIR655 in de hoop dat dat beter is. Ik vond de datatransfer ook niet van wow. Met mijn testopstelling en mijn Linksys WRT320N liep alles beter (terwijl het verkeer heen als terug echt goed ging).

[ Voor 19% gewijzigd door itsalex op 27-12-2009 21:18 ]

I hit the CTRL key, but I'm still not in control!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wim Leers
itsalex schreef op zondag 27 december 2009 @ 21:17:
Ik weet niet hoe goed die Airport Extreme is. Ik zet er ? tekens bij want bij een klant met een Synology 209 liep de router zo vol dat Internet etc niet meer deed (ook al had je vol bereik dan deed die het niet (en dat voor een router van 160 ballen). Ik ga volgende week testen met een D-Link DIR655 in de hoop dat dat beter is. Ik vond de datatransfer ook niet van wow. Met mijn testopstelling en mijn Linksys WRT320N liep alles beter (terwijl het verkeer heen als terug echt goed ging).
Heb je nog nieuws hierover? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreshMaker
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
Ik gebruik een DS109 & een DS210J in combinatie met 3 Xtreamers, 2 laptops en een paar "desktops"

Dit alles hangt aan een gigabitnetwerk icm wireless N aan elkaar met als router een Sitecom WL306
( en een gbps switch )
Het streamen bedraad gaat op 3 Xtreamers tegelijk goed, zelfs 2 HDstreams & dvd-iso op de 3e
Nog geen klagen gehoord dat het externe net niet of moeilijk bereikbaar zou zijn.

Op de DS109 draait een sabnzbservertje, die via RSS op onregelmatige tijden aan het downloaden gaat ( dus dat zou ook belasting moeten geven )

Wel moet ik zeggen dat streamen van media wireless op de Sitecom erg wisselvallig is, en zeker een issue is voor mij op het moment.
vandaar dat ik 'teruggegaan' ben naar mijn oude Belkin Vision N, deze geeft minder storingen tijdens afspelen op de laptop(s )

Binnenkort ga ik een Dlink 855 aanschaffen, en deze zou dan verbetering moeten geven o pdoorvoer draadloos ( 5Ghz band )

De Syno's zijn een prijzige, maar zeker waardevolle investering en dmv plugins softwarematig zeer goed uit te breiden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• itsalex
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
Ik heb in de tussentijd een D-link 655 met Dual Band 6 dbi antennes geplaatst bij de klant. Wat loopt alles perfect totdat die naar kanaal 13 ging. 4 laptops deden het niet en 2 andere pc wel. Meteen firmwareupdate gedaan en alles. Nou echt als een trein met ook nog het guest network. Wat een k*tspul van Airport. Sorry voor Apple. De NAS is echt snel te benaderen. Op 10 meter van de router haal ik nog een datatransfer rond de 5/7 mb binnen in huis. Beneden haal ik rond de 15/20 mb. Zelfs boven naar de backup NAS gaat ook alles goed. Perfecte oplossing. Ga boven nog wel een D-Link plaatsen denk ik maar zo draait het al perfect.

Ik heb nu een LG Nas ipv 210j. Wat een waardeloze troep is dat in vergelijking met Synology. Die Synology is zo goed qua instellingen, firmware, mogelijkheden, dan maar geen dvdwriter (waar je toch geen ruk aan hebt), snelheid (ik haal nu nog niet eens 1/3 van mijn snelheid).

I hit the CTRL key, but I'm still not in control!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreshMaker
  • Niet online
itsalex schreef op maandag 15 februari 2010 @ 12:19:

Ik heb nu een LG Nas ipv 210j. Wat een waardeloze troep is dat in vergelijking met Synology. Die Synology is zo goed qua instellingen, firmware, mogelijkheden, dan maar geen dvdwriter (waar je toch geen ruk aan hebt), snelheid (ik haal nu nog niet eens 1/3 van mijn snelheid).
Ik had ook nog even gekeken naar de LG
maar idd buiten de 'makkelijke' backup op dvd ( vlot een iso of video_ts map branden ) zit er geen voordeel aan.
de snelheid op netwerkbasis valt tegen ( 50% van de Synology's )
ik was blij dat ik hem even kon uitproberen ( eerste fw ) en toch iets duurder uit was aan de Syno's

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StarscreamNL
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 21-01-2021
FreshMaker schreef op dinsdag 16 februari 2010 @ 10:52:
[...]

Ik had ook nog even gekeken naar de LG
maar idd buiten de 'makkelijke' backup op dvd ( vlot een iso of video_ts map branden ) zit er geen voordeel aan.
de snelheid op netwerkbasis valt tegen ( 50% van de Synology's )
ik was blij dat ik hem even kon uitproberen ( eerste fw ) en toch iets duurder uit was aan de Syno's
Hoe zit het dan met mirroring op de LG en de mogelijkheid om een deel in Raid 1 en de rest in JBOD te zetten?

Kan je 1 van die 2 dingen met de DS210 doen? Ik twijfel nog tussen deze 2 namelijk. Ik vind het zo zonde om een 1 Tb schijf volledig te klonen.

Is het trouwens mogelijk om subs te streamen naar een PS3 (misschien dmv PS3 Media Server) of moeten die dan altijd "ingebakken" worden met AviaddxSubs?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreshMaker
  • Niet online
Ik heb hem in Raid 0 staan.
aangezien ik het onzin vindt om een 'backup' te hebben staan op dezelfde locatie, in hetzelfde apparaat
2x 1,5 GB is puur opslag en download voor de (familie) streaming.
Ik heb ook geen PS3, maar de Xtreamers hebben gewoon subs ( de bekende smaken ) bij de mediabestanden.
als ze in de mkv zitten, kun je ze idd aanzetten ( op de xtreamer & pc's )
Pagina: 1