Geen internet na toevoegen router

Pagina: 1
Acties:

• NoWorriesNL
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 01-05-2025
Ik heb een router tussen mijn netwerk en mijn modem geplaatst.
Dit werkt goed, maar als ik het WAN IP van het modem toeken aan de router (nodig voor site2site VPN) hebben de LAN clients geen internet connectie meer.

Modem: THOMSON ST716v5
IP: 192.168.1.254
DHCP: aan

Router: Linksys RV042
IP: 192.168.1.1
WAN1: 82.xx.xxx.xx
WAN2: niet aangesloten
DHCP: aan
DNS: 194.xxx.x.xx
VPN: nog niet geconfigureerd

Wat gaat hier mis?

• BèR
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 20-11-2022
Je moet het modem wel instellen zodat het zijn WAN-IP automatisch doorgeeft aan de router (d.m.v. bridgen). Nu speelt het modem ook nog DHCP client en router, dat moet allemaal bij de router komen te liggen.

• NoWorriesNL
Ik heb het WAN ip aan de router gekoppeld via "Assign the public IP address of a connection to a device". Is dit de goede manier? Als ik DHCP uitschakel op het modem krijgt de rputer na een ip refresh het nummer niet meer toegewezen.

• FatalError
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 02-03 23:03
Op zich zou dit moeten werken.. 2 routers achter elkaar. Het probleem hier is echter dat de Linksys zowel intern als extern een 192.168.1.x IP heeft. Zijn routering gaat daarvan over de zeik. Je moet OF de Linksys OF de Speedtouch een ander subnet geven, bijvoorbeeld 192.168.2.x.
Of anders de Speedtouch in bridge mode zetten, zoals eerder genoemd.

[ Voor 14% gewijzigd door FatalError op 26-12-2009 16:10 ]

If it ain't broken, tweak it! | gasloos sinds oktober 2025, hoekwoning 1978 | 10kWp PV, Panasonic K serie 7kW, Atlantic Explorer V5 270L | Tesla Model Y

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 27-02 14:05
FatalError schreef op zaterdag 26 december 2009 @ 16:08:
Op zich zou dit moeten werken.. 2 routers achter elkaar. Het probleem hier is echter dat de Linksys zowel intern als extern een 192.168.1.x IP heeft. Zijn routering gaat daarvan over de zeik. Je moet OF de Linksys OF de Speedtouch een ander subnet geven, bijvoorbeeld 192.168.2.x.
Idd aparte subnets gebruiken. Maar dan nog is het niet ideaal, vpn tunnels achter zulke dubbele routering kan voor ellende zorgen. Mooier is om je modem als bridge of spoofing in te stellen en je Linksys volledig het routeren te laten doen.

Zet ook de firewall uit van je speedtouch!

btw: Als je modem in bridge staat, vervalt de wifi en telefoniemogelijkheid.

• NoWorriesNL
Ik heb een bridge ingesteld op het modem en nu lijkt het goed te werken. Het WAN ip wordt toegekend aan de Linksys router. De firewall op het modem staat uit.
Helaas kan ik sommige websites niet openen (tweakers.net) en sommige wel (gmail webmail). Nog suggesties?

• Ulster Seedling
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 11:01

Ulster Seedling

“Middelgrote appel”

Kan je wel ping'en naar de websites die je niet kan bezoeken? Eventueel eens de DNS-cache op je computer legen (d.m.v. "ipconfig /flushdns")?

Mogelijk ligt het aan de DNS-servers die je gebruikt, misschien zijn die tijdens de ingebruikname van je router (per ongeluk) veranderd. Je zou op je computer een andere provider kunnen gebruiken voor je DNS-servers, bijvoorbeeld Google. Hun DNS-servers zijn 8.8.8.8 en 8.8.4.4 en ze hebben duidelijke instructies hoe je dit instelt op ieder OS.

“(…) met een rode blos op een geelgroene ondergrond.” Volgens Wikipedia tenminste.

• NoWorriesNL
Na het flushen van de DNS cache is het probleem opgelost. Thanks!
Pagina: 1