Aanlopend geluid na vervanging banden?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tazzman
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 02:15

tazzman

a real boardmonkey

Topicstarter
De auto in kwestie:

1997 Subaru Forester 2.0 turbo, AWD, automaat, originele 16" Subaru velgen met 215/60R/16 bandjes.

Twee dagen geleden had mijn vriendin een lekke band (spijker linksachter) en omdat de bandjes (Bridgestone Potenza's) toch behoorlijk versleten waren, heb ik de auto bij een lokale bandenboer (Tony's Tyre Service) gebracht voor 4 nieuwe banden.

Er zijn dus 4 nieuwe Bridgestone Turenza's ondergegaan met dezelfde maat, ook is de auto opnieuw uitgelijnd want dat was "wel hard nodig". Kan best zijn, ik heb daar nooit zo naar gekeken toen we de auto 2 jaar geleden kochten.

Vandaag merk ik op de snelweg dat ik linksvoor een aanlopend geluid hoor wanneer ik zo rond de 90-100 km/uur het gas loslaat. Wanneer ik zachter rijd, dan hoor ik niets. Wanneer ik accelereer naar de 110 km/uur hoor ik het ook niet - totdat ik het gas loslaat. Dan hoor ik dus een aanlopend, schurend geluid wat weer weg gaat zodra ik de auto tot 80 km/uur of zachter afrem of laat uitrollen.

Dit hebben we nog nooit eerder gehad en ik ben dus, na de eerste constatering, meteen op een parkeerplaats gestopt. Ik heb de velgen gevoeld en geen van velgen waren loei heet dus aan aanlopende remschijf lijkt mij niet het geval. Ook rijdt of voelt de auto niet anders tijdens het aanlopende geluid - geen gebok, geen getrek aan het stuur o.i.d.

Na de tweede keer ben ik via de binnenwegen weer naar huis gereden, waarbij de snelheid op of onder de 80 km/uur blijft ... en ik had nergens last van. Ik ga zo eens de auto op de krik zetten en de linker voorviel eraf halen maar ik wilde toch eens vragen of iemand enig idee heeft wat dit kan zijn?

Zoals gezegd, ik heb dit probleem nog nooit eerder gehad en kan dus de relatie met het plaatsen van de 4 nieuwe banden niet uitsluiten maar ik kan zo niet bedenken wat het 1 met het ander te maken heeft?

Het nieuwe speelgoed: een Saab 9-3 Aero (absoluut, helemaal en compleet fantastisch....)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

ik has het ook een keer bij bepaalde snelheid

bleek dat de lager aan stront was. en er duidelijke speling op het wiel zat
dus zet hem een op de krik en kijk of er speling op je wiel zit, dus ff links-recht , op - neer etc proberen te wiebelen

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Imperium
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
Klinkt inderdaad als een verrot wiellager.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tazzman

tazzman

a real boardmonkey

Topicstarter
fish schreef op zaterdag 26 december 2009 @ 01:00:
bleek dat de lager aan stront was. en er duidelijke speling op het wiel zat
dus zet hem een op de krik en kijk of er speling op je wiel zit, dus ff links-recht , op - neer etc proberen te wiebelen
Heb ik net gedaan met alle 4 de wielen en nergens speling - flink alle kanten op gewiebeld maar niets gaf mee. Na de kerst maar bij de garage afleveren, moet toch APK (WOF) en beurt krijgen.

Het nieuwe speelgoed: een Saab 9-3 Aero (absoluut, helemaal en compleet fantastisch....)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bertus
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
bij een gaar wiellager hoeft het wiel geen speling te hebben hoor :)

Heeft ook een computer!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

Bertus schreef op zaterdag 26 december 2009 @ 09:25:
bij een gaar wiellager hoeft het wiel geen speling te hebben hoor :)
nou ja dan was de mijne supergaar :P

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05 10:30
tazzman schreef op zaterdag 26 december 2009 @ 00:53:
Er zijn dus 4 nieuwe Bridgestone Turenza's ondergegaan met dezelfde maat, ook is de auto opnieuw uitgelijnd want dat was "wel hard nodig". Kan best zijn, ik heb daar nooit zo naar gekeken toen we de auto 2 jaar geleden kochten.
Uitlijnen is altijd nodig na het vervangen van de banden :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Comp-Freak
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 15-06 17:34
RemcoDelft schreef op zaterdag 26 december 2009 @ 10:24:
[...]

Uitlijnen is altijd nodig na het vervangen van de banden :)
Die hoor ik ook voor het eerst :| Ik denk dat je in de war bent met balanceren van de wielen. Uitlijnen van het onderstel is alleen nodig wanneer hier aan gesleutelt is, of wanneer de banden een ongelijkmatige slijtage laten zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

Comp-Freak schreef op zaterdag 26 december 2009 @ 11:17:
[...]

Die hoor ik ook voor het eerst :| Ik denk dat je in de war bent met balanceren van de wielen. Uitlijnen van het onderstel is alleen nodig wanneer hier aan gesleutelt is, of wanneer de banden een ongelijkmatige slijtage laten zien.
dat laatste kan de ts wel beantwoorden denk ik

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05 10:30
Comp-Freak schreef op zaterdag 26 december 2009 @ 11:17:
[...]

Die hoor ik ook voor het eerst :| Ik denk dat je in de war bent met balanceren van de wielen.
Mijn hoofd: 8)7
Je hebt helemaal gelijk, ik was nog niet echt wakker...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Klunssmurf
  • Registratie: November 2006
  • Niet online
Veel bandenboeren trekken de wielbouten/moeren niet na met een momentsleutel maar zetten de velgen gewoon vast met perslucht...ook dit kan al een onbalans veroorzaken.

Heb het een tijdje terug gehad....slepend geluid na het vervangen van de voorbanden.
Eén wielbout zat muurvast, moest 'm met de slagmoersleutel loshalen, na het weer vastzetten volgens het juiste aanhaalkoppel was alles weer in orde.

Ben wel nog even bij de bandenboer langs geweest om verhaal te halen...en ja hoor, ieder wiel dat gemonteerd werd deden ze gewoon lekker met perslucht...de idioten.

https://www.youtube.com/@Klunssmurf-zc3yd/featured

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Destruction
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 00:22

Destruction

(ex-)Automonteur

Mwoah, ik moet eerlijk zeggen, 9 van de 10 keer zet ik de wielen ook gewoon met de luchtsleutel vast. Daarintegen, trek ik hem wel kruislings aan. Ik heb nog nooit klachten van onbalans gehad :) Ik weet niet hoe die bandenboer dat dan deed... :?

@uitlijnen: Uitlijnen hoeft idd alleen als je aan het onderstel gewerkt hebt. Met name bij stuur- of fuseekogels.. :) Een bandenboer die je dat aansmeert icm banden vervangen, wil gewoon kwikfit spelen.. ;) Balanceren is dan wel weer logisch.

Het geluid zal idd een kapot wiellager zijn.. Als je 100 rijdt, ff radio/ventilatie/kachel/etc. uit, en koppeling intrappen.. En dan evt. nog iets 'slingeren'. Veranderd het geluid als je naar links of rechts stuurt (of verdwijnt het dan tijdelijk)?

[ Voor 20% gewijzigd door Destruction op 26-12-2009 15:27 ]

Ford Transit 2.2TDCi '08 | Yamaha XJ900S Diversion '01 | Gravity is a myth, earth sucks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MexxT
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 01-04 20:57
Klunssmurf schreef op zaterdag 26 december 2009 @ 11:59:
Veel bandenboeren trekken de wielbouten/moeren niet na met een momentsleutel maar zetten de velgen gewoon vast met perslucht...ook dit kan al een onbalans veroorzaken.

Heb het een tijdje terug gehad....slepend geluid na het vervangen van de voorbanden.
Eén wielbout zat muurvast, moest 'm met de slagmoersleutel loshalen, na het weer vastzetten volgens het juiste aanhaalkoppel was alles weer in orde.

Ben wel nog even bij de bandenboer langs geweest om verhaal te halen...en ja hoor, ieder wiel dat gemonteerd werd deden ze gewoon lekker met perslucht...de idioten.
doe ik ook, maar ze worden wel nagehaald met de momentsleutel.
als het wiel iets scheef zit kan de ene bout vast zitten, en de andere los omdat de ene bout het wiel weer recht drukt. dan heb je onbalans ja. en losse wielbouten :+
als het wiel er recht op zit heb je geen probleem.

90% van de tijd hoef je hem niet na te halen (dat weet ik dus omdat ik het altijd controleer) . maar wij doen het altijd. je kan je klanten niet met een los wiel op weg sturen natuurlijk :P

Audi S3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tazzman

tazzman

a real boardmonkey

Topicstarter
Destruction schreef op zaterdag 26 december 2009 @ 15:25:
@uitlijnen: Uitlijnen hoeft idd alleen als je aan het onderstel gewerkt hebt. Met name bij stuur- of fuseekogels.. :) Een bandenboer die je dat aansmeert icm banden vervangen, wil gewoon kwikfit spelen.. ;) Balanceren is dan wel weer logisch.
Balanceren en het uitlijnen van het onderstel omdat er inderdaad sprake was van oneven slijtage. Verwar het alleen niet met een kwikfit, hier in NZ zijn "bandenboeren" ook complete garages die onderhoud uitvoeren. :)
Het geluid zal idd een kapot wiellager zijn.. Als je 100 rijdt, ff radio/ventilatie/kachel/etc. uit, en koppeling intrappen.. En dan evt. nog iets 'slingeren'. Veranderd het geluid als je naar links of rechts stuurt (of verdwijnt het dan tijdelijk)?
Ik zal de wielen allemaal eens loshalen en overnieuw vast zetten. Als het een wiellager is, waarom hoor ik het dan alleen wanneer ik van het gas af ga bij 100? En niet bij 80 of langzamer? Koppeling intrappen wordt iets lastiger bij een automaat :)

Het geluid verdween volgens mij wel bij het sturen naar links en rechts.. maar kan mij niet zo snel meer herinneren.

Pagina: 1