Overstappen van NVidia naar ATi (én vice versa)

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aKra
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 22:59

aKra

Intentionally left blank.

Topicstarter
Gezien ik helaas nergens op het net een echt goede manual kon vinden hiervoor dacht ik, laat ik ook weer eens wat toevoegen aan deze community door een 7 stappenplan te maken voor (de nu voor mij bekende) overstap van NVidia naar ATi (en andersom zal vast ook werken).

Gebruikte OS: Windows 7 64-bits (32-bits zal zelfde zijn)
Benodigde programma's: Driver Sweeper
Overgestapt van/naar: van NVidia GeForce 8800GT naar ATi Radeon HD5870

Stap 1:
Zorg altijd voor adequate backups mocht het fout gaan dat je terug kan gaan naar je oude situatie om het zodoende op een andere manier nogmaals te proberen! Gebruik bijvoorbeeld "Acronis True Image Home 2010", te krijgen voor $ 49.99 (~€ 35,00) om een complete image te maken van je systeem!

Stap 2:
Ga naar het configuratie scherm/control panel, en verwijder hier de drivers van NVidia (of ATi), PhysX en 3D meuk in mijn geval. Als je een NVidia chipset hebt, deze dan niet verwijderen! De software zal nu vragen of je PC opnieuw moet opstarten, kies hier voor nee!

Stap 3:
Start 'msconfig' en ga naar Boot/Opstarten en kies hier bij de options 'Safe Mode' en evt. met 'Netwerk' (je weet maar nooit). Nu vraagt hij of hij het systeem mag rebooten, en nu mag je gerust op ja rammen :+

Stap 4:
Je PC start nu op in de safe mode, nu kan je "Driver Sweeper" gaan draaien.

Hier kies je voor NVidia/ATi en haal je dus nog de laatste overblijfsels weg van de drivers. Hij maakt zelf backups! _/-\o_

Stap 5:
Stap 3 moeten we nu terugdraaien, dus weer 'msconfig' uitvoeren en de vinkjes weghalen!

Stap 6:
De videokaart verwijderen uit de PC en de nieuwe videokaart plaatsen.

Stap 7:
Computer opstarten, drivers installeren van je videokaart, en ... :9~ O-)

Ik wil er nog graag aan toevoegen dat je vroeger echt moest formatteren om de 100% uit je nieuwe videokaart en zijn drivers te halen. De drivers worden ergens diep in je systeem gefrommeld en conflicten zijn nooit goed :+ . Advies luidt dus, formatteren. Luie apen zoals ik, take your losses!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GlowMouse
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
In plaats van stappen 3 en 6 kun je beter F8 drukken tijdens het booten en dan kiezen voor safe mode.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aKra

aKra

Topicstarter
GlowMouse schreef op zaterdag 26 december 2009 @ 00:33:
In plaats van stappen 3 en 6 kun je beter F8 drukken tijdens het booten en dan kiezen voor safe mode.
Kan uiteraard ook, maar in mijn geval loop ik nog wel eens weg en kom ik terug als hij weer klaar is... Gemak dient de mens ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aex351
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 23:39

aex351

I am the one

Ik zet mijn computer uit. Vervolgens vervang ik de videokaart en installeer de nodige stuurprogramma's en wanneer het nodig is verwijder ik de oude stuurprogramma's. Backups maken of andere programma's gebruiken om stuurprogramma's te verwijderen is nergens voor nodig. Zo'n stappenplan is overbodig en dat is waarschijnlijk ook meteen de reden waarom er nog geen stappenplan gemaakt was.

[ Voor 23% gewijzigd door aex351 op 26-12-2009 00:43 ]

< dit stukje webruimte is te huur >

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Touchdomex
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 20:47

Touchdomex

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Poke of the QueenSlow

Ik heb de tijdelijke overstap gemaakt van een 7600GS naar een Radeon3850. Was voor een Lanparty en daar eventjes een kaart geleend. Was met Win 7 64 bits

Heb NIETS hoeven doen :> Moet alleen nog weer eventjes de Ati drivers verwijderen. Maar was bijna plug en play. Geen idee of het echt nodig is om het zo grondig te doen? Wat is daar het echte voordeel van?

_@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' Bombus Flavifrons adoratie _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/'? '\@_ || Let's Play: Paradox-billiards-vostroyan-roulette-fourth dimensional-hypercube-chess-strip-poker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malantur
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 18:37
Touchdomex schreef op zaterdag 26 december 2009 @ 00:40:
Ik heb de tijdelijke overstap gemaakt van een 7600GS naar een Radeon3850. Was voor een Lanparty en daar eventjes een kaart geleend. Was met Win 7 64 bits

Heb NIETS hoeven doen :> Moet alleen nog weer eventjes de Ati drivers verwijderen. Maar was bijna plug en play. Geen idee of het echt nodig is om het zo grondig te doen? Wat is daar het echte voordeel van?
Soms gaat het zo goed, soms niet. Eigen ervaring is helaas het laatste.
Waarom grondig doen? De uninstaller gooit er niet alles af (dingen zijn in gebruik etc), wat soms voor conflicten veroorzaakt. Opstarten in veilige modus en Driver Sweeper bied in dit geval een oplossing.

Van mijn part mag dit dan ook in het FAQ komen, al was het maar de vermelding van Driver Sweeper in veilige modus.

'Let's eat Grandma!' or, 'Let's eat, Grandma!'. Punctuation saves lives.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wiethoofd
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 14-08 12:22

Wiethoofd

Broadcast TOM

Ik deïnstalleer altijd m'n drivers in de safe mode en gooi er daarna nog even de Driver Sweeper overheen alvorens te rebooten en in een normaal opgestarte Windows de correcte driver te installeren.

Verder maak ik m'n images/backups met DriveImage XML, maar dat is weer een persoonlijke keuze 8)

Volg me op Twitter/X & Bluesky

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aKra

aKra

Topicstarter
Better safe then sorry, ik had ook gewoon simpel nieuwe kaart er in kunnen steken en dan drivers installen en kijken of het werkte... Zo niet weer een half uur tot een uur extra kloten om de backups terug te zetten... Dit werkte goed, goed uitgewerkt en wel. Als je het zelf zo niet wilt doen, geen probleem hoor, je bent baas over je eigen PC :Y). Het is misschien handig voor de mensen die twijfelen dat er in elk geval wel iets is wat bekend is dat het werkt :)
Wiethoofd schreef op zaterdag 26 december 2009 @ 00:48:
Ik deïnstalleer altijd m'n drivers in de safe mode en gooi er daarna nog even de Driver Sweeper overheen alvorens te rebooten en in een normaal opgestarte Windows de correcte driver te installeren.

Verder maak ik m'n images/backups met DriveImage XML, maar dat is weer een persoonlijke keuze 8)
En tegen mij zei je dat je niet wist hoe het moest! Vuillak :D

[ Voor 34% gewijzigd door aKra op 26-12-2009 00:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wiethoofd
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 14-08 12:22

Wiethoofd

Broadcast TOM

aKra schreef op zaterdag 26 december 2009 @ 00:50:
En tegen mij zei je dat je niet wist hoe het moest! Vuillak :D
offtopic:
You never asked :Y) maar bij deze weet je dan dus hoe ;)

Volg me op Twitter/X & Bluesky

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aex351

aex351

I am the one

Ja, inderdaad je had gewoon je videokaart kunnen installeren zonder problemen. Zo'n stappenplan zorgt alleen maar voor onnodige complexiteit met kans op meer problemen. Stel dat het niet was gelukt om even simpel je nieuwe videokaart erin te stoppen. Dan ligt het probleem bij de oude stuurprogramma's. In dat geval is het een kwestie van de oude stuurprogramma's verwijderen en lukt dat niet dan pas een programma als Driver Sweeper gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jejking
  • Registratie: Februari 2005
  • Niet online

Jejking

It's teatime, doctor!

Misschien is het FAQ-voer? Even informeren bij een mod, je weet het zo ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvW
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 26-06 15:52

JvW

On my way home...

Hier ook nooit echt problemen gehad met het verwisselen van grafische kaarten. Al geloof ik wel dat een programma als driversweeper van nut kan zijn in het voorkomen/verhelpen van problemen. Een stappenplan lijkt mij dan ook wat gezocht.
Desalniettemin kan het van nut zijn voor (toekomstige) gebruikers en kwaad kan het al helemaal niet.

“What could I say to you that would be of value, except that perhaps you seek too much, that as a result of your seeking you cannot find.” - Hermann Hesse

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aKra

aKra

Topicstarter
Wiethoofd schreef op zaterdag 26 december 2009 @ 00:55:
[...]

offtopic:
You never asked :Y) maar bij deze weet je dan dus hoe ;)
offtopic:
Das niet waar!!! Ik heb nog op IRC gevraagd of iemand ervaring had met overstappen... Nul op het rekest gekregen!
aex351 schreef op zaterdag 26 december 2009 @ 00:59:
Ja, inderdaad je had gewoon je videokaart kunnen installeren zonder problemen. Zo'n stappenplan zorgt alleen maar voor onnodige complexiteit met kans op meer problemen. Stel dat het niet was gelukt om even simpel je nieuwe videokaart erin te stoppen. Dan ligt het probleem bij de oude stuurprogramma's. In dat geval is het een kwestie van de oude stuurprogramma's verwijderen en lukt dat niet dan pas een programma als Driver Sweeper gebruiken.
Misschien is het bij jou wel zo gegaan, maar ik had zeker niet op jouw manier willen proberen. Wellicht heb jij geen drivers geïnstalleerd. Want Windows 7 haalt wel ergens de drivers half-half vandaan maar niet actuele.

Ik vind mijn stappenplan netjes, doeltreffend en het werkt goed... En ik denk dat er vast wel meer mensen met de vraag rondlopen hoe/wat/waar met die prachtige HD5870 die nu lonkt, en in dit topic zal hij zijn antwoord vinden. En of hij het op jouw manier doet, op mijn manier, of een mix van beide manieren maakt niet uit. Als het maar werkt. En als het fout gaat dat je nog een backup hebt (die PS ook met Windows 7 kan, maar geen idee hoe goed dat nou werkt :+).

Ik ga slapen, buikje rond gegeten en ik moet morgen wéér! :o :X

P.S., dit stappenplan is meer ontstaan omdat je vroeger als je van videokaart ging wisselen in 2000 of XP dat je wel echt problemen had als je de oude drivers nog had staan. Kon je er bijna niet onderuit dat je moest formatteren. Daarom dat ik zodoende op zoek was naar een antwoord hoe dat tegenwoordig is (heb bijv. ook Vista overgeslagen). En ik heb wel meer dan één keer geprobeerd mijn drivers op 2000/XP te verwijderen en dan nieuwe drivers van het andere merk, en dat ging altijd fout dus format. Was al trots genoeg op mezelf dat dit goed ging, en geen format zou gaan kosten. En dat wilde ik graag met de wereld delen zodat iedereen daar van kon genieten. Dat het niet op prijs wordt gesteld kan ik ook weinig aan doen 8)7

[ Voor 28% gewijzigd door aKra op 26-12-2009 01:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aex351

aex351

I am the one

Formatteren lijkt mij ook vergezocht. Je kan een besturingssysteem installeren over de vorige installatie, waardoor al je bestanden bewaard blijven, mocht het zover komen. Daarnaast word je input wel gewaardeerd, alleen zoals je kan lezen is het erg overbodig en niet nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Allubz
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 02-09 13:43
Buiten het feit om dat er makkelijkere methodes voor sommige stappen zijn; hartelijk bedankt voor je input.

Ik vind het tof en nuttig dat Tweakers de moeite nemen om onbaatzuchtig wat te posten waar andere lezers baat bij hebben. Dit initiatief hoop ik in de toekomst zelf te kunnen ondersteunen. Bedankt!

Interesse in een custom build workstation, voor gaming, wetenschappelijke toepassingen, of puur om de stijl? Contact @ https://vogd.design

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ultraman
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 14:49

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

Alle bijdragen zijn fijn, zo ook deze :)

Misschien iets om in het lijstje van linkjes te zetten voor wanneer de FAQ een update krijgt.
Zal hem even bookmarken.

Als je stil blijft staan, komt de hoek wel naar jou toe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aKra

aKra

Topicstarter
aex351 schreef op zaterdag 26 december 2009 @ 01:29:
Formatteren lijkt mij ook vergezocht. Je kan een besturingssysteem installeren over de vorige installatie, waardoor al je bestanden bewaard blijven, mocht het zover komen. Daarnaast word je input wel gewaardeerd, alleen zoals je kan lezen is het erg overbodig en niet nodig.
Zou ik zelfs nog erger vinden, heb je dus nutteloos ruimte in gebruik door oude files... En zeker met de SSD in opkomst is dat niet wat je wilt!
Allubz schreef op zaterdag 26 december 2009 @ 01:44:
Buiten het feit om dat er makkelijkere methodes voor sommige stappen zijn; hartelijk bedankt voor je input.

Ik vind het tof en nuttig dat Tweakers de moeite nemen om onbaatzuchtig wat te posten waar andere lezers baat bij hebben. Dit initiatief hoop ik in de toekomst zelf te kunnen ondersteunen. Bedankt!
Dank je, zo dacht ik er ook over, ben al een hele tijd niet echt actief geweest en nu ineens vond ik dit wel handig omdat ik nergens goede informatie kon verkrijgen.
Ultraman schreef op zaterdag 26 december 2009 @ 10:53:
Alle bijdragen zijn fijn, zo ook deze :)

Misschien iets om in het lijstje van linkjes te zetten voor wanneer de FAQ een update krijgt.
Zal hem even bookmarken.
Prima wat mij betreft, anders is het via de search ook wel vindbaar :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bullus
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 12-09-2024
aKra schreef op zaterdag 26 december 2009 @ 00:31:

Stap 3:
Start 'msconfig' en ga naar Boot/Opstarten en kies hier bij de options 'Safe Mode' en evt. met 'Netwerk' (je weet maar nooit). Nu vraagt hij of hij het systeem mag rebooten, en nu mag je gerust op ja rammen :+
Normaal gebruik ik gewoon F8, maar dit is ook handig.
Stap 7:
Computer opstarten, drivers installeren van je videokaart, en ... :9~ O-)
Voordat ik de drivers installeer, laat ik windows eerst de wdm-drivers installeren totdat ie klaar is en dan weer herstarten.

Na herstarten pas de drivers installeren.

|2600k|Asus 290|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quellien
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 01-09 13:05

Quellien

Excrement producer

Ik heb gebruik gemaakt van je manual just to be safe en werkte prima! Erg bedankt voor dit verhelderende stappenplan.

Ik gebruik dan wel Vista ipv 7 maarja, zoveel verschil is dr niet.

For the record: ik ben van Nvidia naar Ati overgestapt.
Pagina: 1