[Fiets]Remblokjes alergisch voor winter?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21:51
Ik heb ik april of zo een fiets gekocht. Een maand geleden, na 2500km, zijn daarvan de remblokjes vervangen, volgens de fietsenmaker door 'iets zachtere, dan gaat je velg langer mee'.

Na 450 km, minder dan een 5e van de originele, waren die op, afspraak gemaakt om te laten vervangen, dit keer graag door de originele remblokjes. Zo gezegd, zo gedaan, maar nu, een 300km verder, zijn deze ook al op.

Ik heb weinig zin om iedere 3 a 4 weken naar de fietsenmaker te moeten, mijn fiets heeft al bewezen het ook 2500km uit te kunnen houden met een setje.

Ik kan er nu niet mee naar de fietsenmaker, ze zijn een beetje dicht, ik fiets voorlopig dus maar wat langzamer en rem alleen met achter (die is wat minder ver op dan voor).

Het enige verschil dat ik zo kan verzinnen is dat de eerste 2500km in de zomer waren, en daarna is het gaan regenen en zelfs sneeuwen. Smelten die remblokjes ofzo, of hoe werkt dat?

"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rg-mohwa
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 17-07 14:02

rg-mohwa

Phoe Hé

ik heb eerlijk gezegd nog nooit gehoord dat je velg gaat slijten van harde remblokjes....
even snel gegoogeld maar heb je dan speciale velgen ofzo ? zag op google iets staan over
"ceramische velgen" en die zouden wel slijten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoldenSample
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

je weet dat juist 'smelten' iets is wat bij warmte gebeurd?
Als ze zachter zijn slijten ze sneller, simpel.
Verder zouden ze in de winter juist stugger moeten zijn door de lagere temperatuur en dus langer mee gaan.
Die remblokjes zijn dus verdomd veel minder slijtvast.

Overigens van Velgremmen slijten je velgen wel ja, echter valt dit inprincipe ook wel weer mee, denk dat tegen die tijd je wel een andere fiets hebt (en een nieuw setje velgen d'r al uit hebt aan remblokjes :P )

[ Voor 28% gewijzigd door GoldenSample op 25-12-2009 23:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydraulik-Phunk
  • Laatst online: 21-12-2024

Hydraulik-Phunk

Hail to the king, baby

Op MTB's met name kom je nogal eens kapotgeremde velgen tegen op zich, maar dat zijn vaak wel jarenlang mishandelde velgen.
Op mijn ceramische velgen gebruik ik ook normale remblokken, daarvan slijten ze iets minder hard inderdaad al heb ik al jaren een 2e set nieuwe liggen nog :+

Maar 300 km is niet echt verklaarbaar lijkt me, of woon je ergens 'hoog' in Limburg ?
Ik doe met mn MTB al een paar honderd/duizend km met blokken, en dat is vaak onder smerige omstandigheden en hoge snelheden.

Screw you guys, I'm goin' home! >_>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matis
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 21:36

Matis

Rubber Rocket

Tja, al die troep die ze op de weg strooien om hem begaanbaar te houden is ook niet bevorderlijk voor de remblokjes, misschien is het verschil van kou (buitentemperatuur) naar warm (remmen) en weer kou niet bevorderlijk voor de toestand van je blokjes.

If money talks then I'm a mime
If time is money then I'm out of time

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frickY
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 09-07 15:06
Lopen je remmen niet ontzettend aan? Dan zijn ze zo op ja.

Ik neem aan dat we het over v-brakes hebben, een geen trommel- of schijfremmen, gezien je het over je velg hebt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mekkieboek
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 16:53
Ik heb na 5 jaar nog altijd de orginele v-brake blokjes op mijn fiets zitten, met 11000 op de teller. Weliswaar mooi weer fiets en nauwelijks in de stad maar dan nog, 300 km is belachelijk weinig. Als je trouwens met klein gereedschap kunt omgaan, ze kosten maar een paar euro.

|       |       |   ·  |     |  ·  |    |  · |    | · |   |   | : |  |  |·| |·| |·| |·|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 144949

Zijn ze zodanig gemonteerd dat ze met hun volledige oppervlak op de velg pakken bij het remmen, of slechts deels? Als ze maar deels contact maken met de velg (en dus ook maar deels inslijten) dan gaan ze er uiteraard sneller door.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 13:02

Metro2002

Memento mori

na 500km nieuwe blokjes ? :o misschien moet je je niet constant je rem ingedrukt houden tijdens het rijden 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul
Hydraulik-Phunk schreef op zaterdag 26 december 2009 @ 00:00:
Maar 300 km is niet echt verklaarbaar lijkt me, of woon je ergens 'hoog' in Limburg ?
Ik doe met mn MTB al een paar honderd/duizend km met blokken, en dat is vaak onder smerige omstandigheden en hoge snelheden.
Gelderland, hoef enkel een snelweg en een rivier over, zo hoog zijn die bruggen niet :P (ok, 's ochtends om 8 uur denk ik daar anders over...) Qua stad <> buiten de bebouwde kom; ik heb maar 3 stoplichten, de rest kan ik doortrappen.

Ik trap wel behoorlijk door, afgelopen zomer heb een paar keer een ritgemiddelde (over 11km) van 30km/uur gehad, in de winter is denk ik 24 gebruikelijker als ik mijn fietscomputertje zo bekijk.
frickY schreef op zaterdag 26 december 2009 @ 00:06:
Lopen je remmen niet ontzettend aan? Dan zijn ze zo op ja.

Ik neem aan dat we het over v-brakes hebben, een geen trommel- of schijfremmen, gezien je het over je velg hebt?
Nee, ze lopen niet aan, dat merk en hoor ik wel :) En inderdaad v-brakes.
mekkieboek schreef op zaterdag 26 december 2009 @ 00:28:
Ik heb na 5 jaar nog altijd de orginele v-brake blokjes op mijn fiets zitten, met 11000 op de teller. Weliswaar mooi weer fiets en nauwelijks in de stad maar dan nog, 300 km is belachelijk weinig. Als je trouwens met klein gereedschap kunt omgaan, ze kosten maar een paar euro.
11000 km zal ik niet halen, daarvoor fiets ik te sportief, maar 300 is imo inderdaad belachelijk.
Liefst pruts ik zo min mogelijk zelf aan de fiets, maar als ik anders iedere 3 weken naar de fietsenmaker moet is dat wel een optie ja. Deze lijken wel op wat er nu op zit, alleen staat er bij mij Shimano op en kosten ze € 10,95 :P

Het gaat trouwens om een Stevens Randonneur Gent 2009.
Anoniem: 144949 schreef op zaterdag 26 december 2009 @ 09:15:
Zijn ze zodanig gemonteerd dat ze met hun volledige oppervlak op de velg pakken bij het remmen, of slechts deels? Als ze maar deels contact maken met de velg (en dus ook maar deels inslijten) dan gaan ze er uiteraard sneller door.
Ze zitten gewoon netjes, maken mooi contact. Als ze zo prutserig gemonteerd zouden zijn dan had ik me de moeite van een topic inderdaad kunnen besparen, maar helaas is het niet zo simpel.

Rhàshan - Aditu Sunlock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 13:02

Metro2002

Memento mori

Paul Nieuwkamp schreef op zaterdag 26 december 2009 @ 11:59:
[...]

11000 km zal ik niet halen, daarvoor fiets ik te sportief, maar 300 is imo inderdaad belachelijk.
Liefst pruts ik zo min mogelijk zelf aan de fiets, maar als ik anders iedere 3 weken naar de fietsenmaker moet is dat wel een optie ja. Deze lijken wel op wat er nu op zit, alleen staat er bij mij Shimano op en kosten ze € 10,95 :P
Ik ben ook een redelijk stevige doortrapper (in vergelijking met 'normale' fietsers) maar zowel op de ligfiets als op de gewone fiets zijn de remblokken echt nog lang niet versleten na 300km. Heb op de gewone fiets nu iets van 300km erop zitten met nieuwe remblokken en die zien er echt uit alsof ze nog nieuw zijn en op mijn ligfiets nader ik de 600km met mijn remblokken en die zien er ook nog nauwelijks versleten uit. En de meeste km's die ik maak zijn in de stad.

Nou zijn remblokken niet zo duur (ik betaal er 7 euro geloof ik voor voor een set ) en vervangen is ook in 5 minuten gedaan (breng jij serieus je fiets daarvoor naar de fietsenmaker :? ) maar ze horen écht veel langer mee te gaan. Vraag anders eens aan je fietsenwinkel of ze niet een ander merk hebben ofzo die niet binnen een paar km tot stof zijn vergaan :+

Behalve aanlopende of slecht gemonteerde remmen kan ik me namelijk niks anders voorstellen dan dat het echt baggerkwaliteit remmen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• budi
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 20:09
Maar zijn de velgen dan niet helemaal zwart van die overmatige slijtage? Dat zou je toch verwachten? Of anders zou je eigenlijk rook moeten zien tijdens het remmen? Of er moeten hele brokken afslaan tijdens het remmen, maar in alle gevallen zou het brak kwaliteit moeten zijn.

MY Systemconfiguration: 10fingers@5chars/s; 2legs@5km/h; 1mouth@14k4; 2ears@18Khz; 2eyes@-6&-7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 145681

Als dagelijkse woon-werk fietser herken ik het fenomeen. Periodes met regen + vuile wegen en sneeuw + strooizout verdwijnen de remblokjes als sneeuw voor de zon. Meestal door vuil dat aan de velgen blijft hangen en je remblokjes gewoon wegvreet.
Truc is om je velgen gewoon elke dag met vuil weer te reinigen (neemt nog geen 5 minuten) en je blokjes gaan een stuk langer mee (en het geluid dat het maakt als je remt zal ook een stuk aangenamer zijn).
Door in het huidige weer met vuile velgen te blijven fietsen vind ik 300 km zelfs nog veel voor de remblokjes :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul
Mijn ketting maakte ik al dagelijks schoon met al die sneeuw, daar zal ik dan de velgen aan toevoegen :)

En ja, ik breng serieus mijn fiets naar de fietsenmaker voor het vervangen van de blokjes, omdat ik me daar eigenlijk helemaal niet mee bezig wil houden :P Ik heb het een aantal keer gedaan (op een andere fiets) maar van dat spannen van die remkabel wordt ik echt helemaal kriegel, ik lijk handen te kort te kom om de remmen samen te knijpen, de kabel aan te trekken en het schroefje aan te draaien.

Zolang het een keer in de 2500 km zou zijn maakt me dat ene tientje dat ze rekenen voor uurloon me dan ook niet uit, als dat iedere maand zou moeten doe ik het zelf, wordt ik er ongetwijfeld wel een keer handig in :P

Rhàshan - Aditu Sunlock

Pagina: 1