Toon posts:

LCD van wekker

Pagina: 1
Acties:
  • 166 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb vanochtend mijn LCD uit mijn wekker gesloopt. Het lijkt me wel bruut om hem weer aan het lopen te krijgen.>:)

De vraag is dus: Hoe krijg ik dat schermpje aan het lopen? Hoeveel volt moet erop staan enz? Kan ik het vanuit mijn comp aansturen?

Het is zo'n standaard wekkerscherpje
_ _ _ _
. |_||_| . |_||_|
. |_||_| . |_||_| .

Met 30 aansluitpunten.

Verwijderd

dat zijn gewoon 4 7 segmenten displays, met een common anode OF kathode, voor de aansturing. 1.7 V per LED denk ik!!

• delyver
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 24-08-2025
hoe kan je die led instellen dan?
niet met jumpers neem ik aan :)

of staat dat ook op je geweldig handige homepage DaNpy? iok check ff :)

Audi A8 W12 6.0

Verwijderd

Topicstarter
Moet ik dan allemaal schakelaartjes erbij gaan solderen of kan het via de computer?

Verwijderd

Wat wil je dat dat displaytje doet dan? Als een klokje loopt of aantal MHz aangeeft of de temperatuur?? En moet dit variabel zijn of gewoon vast?

Verwijderd

Topicstarter
Correct me if I'm wrong, maar volgens mij is vast gewoon stroom op de juiste aansluitpunten zetten en moet je het voor variabel schakelaars ertussen solderen.

Vast lijkt me niet zo moeilijk, wat is er nodig om een variabel schermpje via de computer te doen?

• delyver
Op dinsdag 06 maart 2001 12:11 schreef daNpy het volgende:
Wat wil je dat dat displaytje doet dan? Als een klokje loopt of aantal MHz aangeeft of de temperatuur?? En moet dit variabel zijn of gewoon vast?
gewoon vast en Mhz!
kan je dat maken dan? zou wel cooool zijn als je een schematje kan maken!

Audi A8 W12 6.0

Verwijderd

Volgens mij hebben ze bij http://www.conrad.com hier wel iets voor.

Verwijderd

Topicstarter
Er zijn ong. 30 aansluitpunten. Ik heb een simpel schemaaatje gemaakt van hoe het volgens mij is.

Afbeeldingslocatie: http://users.castel.nl/~oudem02/schema.jpg

Als de stroomkring rond is, gaat een stukje van het display branden, denk ik.

<edit> ff plaatje fixxxen </edit>

• delyver
laat maar is al gefixed

enkel nog een XXX

Audi A8 W12 6.0

Verwijderd

bij mij werken beide plaatjes niet. stuur maar op (via ICQ ofzo).
Die segmenten hebben een centrale + of min, en met de andere kant kun je ze apart aansturen.
Zoals op dat plaatje dus. je moet alleen weten welk het centraal punt is en of deze + of min is. dan kun je met ff testen de LEDs apart aansturen , en dus je eigen keuze maken

• delyver
Op dinsdag 06 maart 2001 12:54 schreef daNpy het volgende:
bij mij werken beide plaatjes niet. stuur maar op (via ICQ ofzo).
Die segmenten hebben een centrale + of min, en met de andere kant kun je ze apart aansturen.
Zoals op dat plaatje dus. je moet alleen weten welk het centraal punt is en of deze + of min is. dan kun je met ff testen de LEDs apart aansturen , en dus je eigen keuze maken
ohja daar had ik zelf ook op kunnen komen |:( maargoed bedankt!!!

Audi A8 W12 6.0

Verwijderd

owkee succes ermee! 't is ff uitvogelen maar t moet wel lukken!

• delyver
Op dinsdag 06 maart 2001 13:04 schreef daNpy het volgende:
owkee succes ermee! 't is ff uitvogelen maar t moet wel lukken!
dankje!
ff kloten vanmiddag :)

Audi A8 W12 6.0

Verwijderd

Op dinsdag 06 maart 2001 11:42 schreef Berran het volgende:
Ik heb vanochtend mijn LCD uit mijn wekker gesloopt. Het lijkt me wel bruut om hem weer aan het lopen te krijgen.>:)

De vraag is dus: Hoe krijg ik dat schermpje aan het lopen? Hoeveel volt moet erop staan enz? Kan ik het vanuit mijn comp aansturen?

Het is zo'n standaard wekkerscherpje
_ _ _ _
. |_||_| . |_||_|
. |_||_| . |_||_| .

Met 30 aansluitpunten.
het diplattje kan dit laten branden:

_ _ _ _
. _||_| . |_||_|
. |_||_| . |_||_| .

1-----------------30

de middelte puntje zitten zamen
spanning is max 5 volt

het lukte me nog niet om alle lampjes te laten branden 30 aansluitingen
1 = 0
29 over 7*4-1 is 27 + de drie losse lefjes
is 30 aansluitingen
aangezien dat er 5 aansluitingen niet worden gebruikt heb je nog 24 als je er 30 nodig hebt :? :?

de konbinaties moet ik nog uit zoeken

OMA

Verwijderd

4 * 7 segmenten = 28
1 * dubble punt = 01
1 * common = 01

ToTaaL = 30

Verwijderd

Op dinsdag 06 maart 2001 13:41 schreef daNpy het volgende:
4 * 7 segmenten = 28
1 * dubble punt = 01
1 * common = 01

ToTaaL = 30
bijna 3* 7 en 1* 6 is 27
1 * dubble punt
1 eind punt onder
1 bigin punt boven

OMA

• WarMaster
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

WarMaster

Nosce te ipsum

ff voor de duidelijkheid...

Een LED is STROOM gestuurd!
Dus je moet niet kijken naar de interne weerstand van de LED, maar gewoon berekenen met de wet van Ohm welke weerstand je bij welk voltage je moet invoegen.

Bij 'normale' LEDs moet er ongeveer 2mA lopen om hem te laten branden.

Suc6

We live in a primitive time don't we, neither savage nor wise. Half measures are the curse of it; any rational society would either kill me or put me to some use.

Verwijderd

0
Op dinsdag 06 maart 2001 13:59 schreef WarMaster het volgende:
ff voor de duidelijkheid...

Een LED is STROOM gestuurd!
Dus je moet niet kijken naar de interne weerstand van de LED, maar gewoon berekenen met de wet van Ohm welke weerstand je bij welk voltage je moet invoegen.

Suc6
so !!!

dit is geen led-display

het ziet er zo uit:

_____
| en er was licht :)
|_ /\____

en er was licht :)

het is een soort las-lichtje

Oma

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben nou het schermpje aan het lossolderen van de rest van de (ex)wekker. Priegelwerk :-(

Toen ik wat ik dacht dat de "aarde" (rode draad in mijn schema) was los had gemaakt en er weer stroom op zette, knipperde 3 x 0.

0 00 dus

(zoals normaal), alleen deed de dubbele punt in het midden niets. Verbond ik het snoertje weer ging de dubbele punt constant aan, weliswaar brandde hij zachter bij 0:00 dan bij : .

Vreemd. . . .

• AtomicShockwave
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 21:30

AtomicShockwave

Hadde maar een vak moette lere

het zijn gewoon allemaal kleine lampjes, als je er 1 getal op wil laten branden moet je gewoon de goeie aansluiten

Verwijderd

Topicstarter
Maar er moet toch een bepaalde stroomkring zijn?? Een + en een - aansluiting? Hoe werkt dat dan?

• delyver
ik denk dat ze allmaal verbonden staan met de uitgang en dan als er een lampje aan moet die verbonden word met de ingang

Audi A8 W12 6.0

Verwijderd

Op dinsdag 06 maart 2001 13:24 schreef jeomadotcom het volgende:

[..]

het diplattje kan dit laten branden:

_ _ _ _
. _||_| . |_||_|
. |_||_| . |_||_| .

1-----------------30

de middelte puntje zitten zamen
spanning is max 5 volt

het lukte me nog niet om alle lampjes te laten branden 30 aansluitingen
1 = 0
29 over 7*4-1 is 27 + de drie losse lefjes
is 30 aansluitingen
aangezien dat er 5 aansluitingen niet worden gebruikt heb je nog 24 als je er 30 nodig hebt :? :?

de konbinaties moet ik nog uit zoeken

OMA
:):):):):):)
ROFLPIMP
:):):):):):)
Zo vroeg al aan de drank of een behoorlijk spraakgebrek.
Elke keer als ik het lees rol ik weer over de vloer. Als je met je smoel op de stoeprand butst en dan een stuk of 15 tanden mist praat je zo, maar wat moet er met je gebeuren wil je zo typen !!!!!!
Of type je zoals je alles uitspreekt........
:):):):):):D

• Dennis Nijhuis
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 09-03-2025
Op dinsdag 06 maart 2001 13:59 schreef WarMaster het volgende:

Hmm, ik dacht toch echt dat er 20 mA moet lopen (max. stroom). Anders zie je zo weinig...

Maar die disp. kun je gewoon aansturen met een voorschakel-weerstandje, afhankelijk van de spannign...

Suc6

Bestuh!!

Verwijderd

zou je wel ff je bevindingen hierop willen posten...vind dit wel erg boeiend...maar hoe de nogwat krijg je bv. 1000 mhz (in mijn geval dus..op dat schermpje krijg je dan niet 10:00 of je laat de dubbele punt uit en krijgt 10 00 lijkt me wel een beetje komisch (correct me if I'm wrong)

Verwijderd

Topicstarter
Na gisteren en vanochtend gekloot te hebben met mijn schermpje, is dit wat ik heb "uitgevonden".

Eerst maar eens een plaatje van het schermpje, waarin ik wat getalletjes heb gezet, 1 tm 3 in het groen, 4 tm 21 en aan het einde 30 in het rood. De rode getallen zijn niet zo goed leesbaar.

Afbeeldingslocatie: http://users.castel.nl/~oudem02/wekkerscherm.jpg

Wat blijkt nou, ipv wat ik eerst d8, dat er 29 ledjes en dus 29 aansluitpunten zijn, er zijn 2 x 17 aansluitpunten. Sommigen doen niets, de meesten wel. Als je de + op 1 (op het plaatje) aansluit, en de - met 6 verbindt, gaat er een bepaald ledje branden. 1 met 7 een andere enz.

Maar . . . als je 2 en 6 verbind, gaat er een ANDERE branden! Als je dus 1 en 2 met de + verbindt en bv 6 met de min, gaan er 2 ledjes branden! Dit is bijna overal zo.

3 en 4 zorgen ervoor dan een punt onderin gaat branden, meer niet.

Als je 1 en 2 verbonden hebt en de nummer die van het ledje staat, gaat die én het andere ledje waar hetzelfde nummer in staat branden. Rode nummers horen bij 1, groene bij 2, dwz 1 en een rood nummer = dat ledje brandt en 2 en een groen nummer = dat ledje brandt.

BTW, dit op dit plaatje staan de aansluitingspunten boven aan, 1 tm 30 dus. In een wekker zitten deze onderaan. Het meest rechtse getal zit dus in een wekker links en heeft daarom een led minder.

Afbeeldingslocatie: http://users.castel.nl/~oudem02/schemaled.jpg

Heeft iemand enig idee hoe ik ieder ledje apart aan kan sturen om zo woorden/getallen te maken? Anders wordt het zo'n gepuzzel om uit te zoeken welke woorden/getallen je kan maken.

<edit> typo's |:(</edit>

Verwijderd

Topicstarter
^
|

Wil niemand reageren?!?

:(:(:(

• WFvN
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 25-08 07:22

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Op woensdag 07 maart 2001 22:34 schreef Berran het volgende:
^
|

Wil niemand reageren?!?

:(:(:(
ow jawel... maar ik weet het niet :+

Verwijderd

Topicstarter
Op woensdag 07 maart 2001 22:41 schreef wfvn het volgende:

[..]

ow jawel... maar ik weet het niet :+
Schrijf ik zo'n zuperlang verhaal, is er tenminste nog eentje die reageert. Dank je wel :)

• Mister_X
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23-08 19:49
2, maar ik begrijp er ook nix van

Verwijderd

Topicstarter
:'(:'(:'(
Pagina: 1