Na gisteren en vanochtend gekloot te hebben met mijn schermpje, is dit wat ik heb "uitgevonden".
Eerst maar eens een plaatje van het schermpje, waarin ik wat getalletjes heb gezet, 1 tm 3 in het groen, 4 tm 21 en aan het einde 30 in het rood. De rode getallen zijn niet zo goed leesbaar.
Wat blijkt nou, ipv wat ik eerst d8, dat er 29 ledjes en dus 29 aansluitpunten zijn, er zijn 2 x 17 aansluitpunten. Sommigen doen niets, de meesten wel. Als je de + op 1 (op het plaatje) aansluit, en de - met 6 verbindt, gaat er een bepaald ledje branden. 1 met 7 een andere enz.
Maar . . . als je 2 en 6 verbind, gaat er een ANDERE branden! Als je dus 1 en 2 met de + verbindt en bv 6 met de min, gaan er 2 ledjes branden! Dit is bijna overal zo.
3 en 4 zorgen ervoor dan een punt onderin gaat branden, meer niet.
Als je 1 en 2 verbonden hebt en de nummer die van het ledje staat, gaat die én het andere ledje waar hetzelfde nummer in staat branden. Rode nummers horen bij 1, groene bij 2, dwz 1 en een rood nummer = dat ledje brandt en 2 en een groen nummer = dat ledje brandt.
BTW, dit op dit plaatje staan de aansluitingspunten boven aan, 1 tm 30 dus. In een wekker zitten deze onderaan. Het meest rechtse getal zit dus in een wekker links en heeft daarom een led minder.
Heeft iemand enig idee hoe ik ieder ledje apart aan kan sturen om zo woorden/getallen te maken? Anders wordt het zo'n gepuzzel om uit te zoeken welke woorden/getallen je kan maken.
<edit> typo's |:(</edit>