[Windows 7] Boot niet meer na verwijderen oude XP dual boot

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheJVH
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 22:32
Recentelijk heb ik Windows 7 geinstalleerd op m'n nieuwe SSD. Hiervoor had ik een HD RAID configuratie met XP daarop.

Daarnet heb ik de RAID installatie verwijderd in de RAID Bios, dat zijn dus nu als het goed is 2 losse schijven, ongepartitioneerd. Het probleem is nu, dat mijn w7 installatie niet meer boot:

Als eerste probleem kreeg ik: DISK BOOT FAILURE, INSERT SYSTEM DISK AND PRESS ENTER.
Na het veranderen van de bootvolgorde ging dat weg, maar nu doet hij helemaal niets meer: Ik kom bij het scherm waarin al je USB apparaten staan, waarna hij dus die foutmelding eerst gaf. Maar nu staat daar niets meer behalve een dood liggend knipperend streepje....

Wat heb ik geprobeerd:
MBR repareren, mocht niet baten
Op het moment heb ik de 2 SATA schijven eruit gehaald en de SSD op SATA slot 1 gezet. Heeft niets veranderd.

Als ik de w7 CD erin doe, dan doet hij gewoon een 'normale' installatie. Als ik klik op 'Herstellen', kan ik 2 dingen kiezen: via een systeemkopie of 'hulpprogramma's voor herstel'. Onder de laatste staat een vakje waarin ook mijn OS zou moeten staan, maar die staat er niet. Het lijkt er dus op, dat hij m'n gehele OS niet meer ziet.

De SSD word wel gevonden, die staat namelijk gewoon in het BIOS.

Wie helpt me uit de brand, voordat ik een complete herinstallatie moet doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheJVH
Ik heb nu via de Command Prompt 'bootrec.exe' gedaan, en daarmee gescand naar Windows installaties. Hij kan wel gewoon die installatie vinden, maar als ik dan zeg: 'bootrec.exe /RebuildBcd' gedaan. Hij vind dan de installatie en vraagt of ik die wil toevoegen aan de opstartlijst. Als ik dan 'J' doe, dan zegt hij: Element niet gevonden.

/FixMbr en /FixBoot werken ook niet. Enige wat ik nog kan proberen is:
code:
1
2
3
4
5
6
bcdedit /export C:\BCD_Backup
c:
cd boot
attrib bcd -s -h -r
ren c:\boot\bcd bcd.oud
bootrec /RebuildBcd

(How to use the Bootrec.exe tool in the Windows Recovery Environment to troubleshoot and repair startup issues in Windows)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fire69
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 22:33
Probeer eens of je met de Super Grub disk het terug aan de praat krijgt. Die heeft me al heeft vaak geholpen met zo'n problemen. :)

[edit]
Wel steeds voor XP-problemen, weet dus niet of W7 hiermee te redden valt :P

[ Voor 25% gewijzigd door Fire69 op 25-12-2009 22:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheJVH
Goed, met een Linux Live CD kan ik de schijf gewoon benaderen, het probleem ligt dus gewoon aan windows. Ik zal dat tooltje eens proberen :) .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fire69
Nu loop je wel hard te zeiken op Windows voor een probleem dat je zelf veroorzaakt hebt, vind ik persoonlijk. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheJVH
Hoezo? Ik verwijder gewoon een oude partitie, en nu gaat windows compleet over de zeik daardoor, niet helemaal normaal lijkt me.

EDIT: Wat moet ik trouwens doen met dat SGD? Dat is toch alleen voor Linux?

[ Voor 23% gewijzigd door TheJVH op 25-12-2009 23:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Touchdomex
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 20:44

Touchdomex

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Poke of the QueenSlow

Killzone schreef op vrijdag 25 december 2009 @ 23:07:
Hoezo? Ik verwijder gewoon een oude partitie, en nu gaat windows compleet over de zeik daardoor, niet helemaal normaal lijkt me.

EDIT: Wat moet ik trouwens doen met dat SGD? Dat is toch alleen voor Linux?
Grub is algemeen :) Grub is gewoon een bootloader die je moet instellen. Niet perse iets voor linux. Toevallig dat het wel opensource is en meegeleverd met het merendeel van de Linuxpakketten. Maar hij kan ook prima werken zonder linux als het goed is :)

Maar elke bootmanager gaat op zijn bek als je een willekeurige partitie verwijderd zonder de partitie te verwijderen uit zijn bestand. Hij wil hem laden maar ziet hem niet. Dus gaat hij foutmeldingen geven/niet functioneren. Elke bootloader doet dat.

_@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' Bombus Flavifrons adoratie _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/'? '\@_ || Let's Play: Paradox-billiards-vostroyan-roulette-fourth dimensional-hypercube-chess-strip-poker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheJVH
Pff hoe krijg ik dat Grub nu weer aan de praat. Ik heb het mapje 'boot' gekopieerd naar een FAT16 USB stick, in de PC gestoken, en nu kan ik kiezen uit 4 USB opties:

FDD, ZIP, CDROM en HDD. Met HDD doet hij niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Touchdomex
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 20:44

Touchdomex

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Poke of the QueenSlow

Killzone schreef op vrijdag 25 december 2009 @ 23:29:
Pff hoe krijg ik dat Grub nu weer aan de praat. Ik heb het mapje 'boot' gekopieerd naar een FAT16 USB stick, in de PC gestoken, en nu kan ik kiezen uit 4 USB opties:

http://www.gnu.org/software/grub/grub-2-support.en.html

Hier staat de volledige documentatie voor Grub :) Je moet zelf kijken welke versie jij hebt. Maar in principe is afstellen niet zo denderend veel werk. Je moet alleen handmatig aangeven welk pad de HDD moet volgen bijvoorbeeld en nog meer kleine dingetjes die je specifiek op je systeem moet aangeven

_@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' Bombus Flavifrons adoratie _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/'? '\@_ || Let's Play: Paradox-billiards-vostroyan-roulette-fourth dimensional-hypercube-chess-strip-poker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fire69
Touchdomex schreef op vrijdag 25 december 2009 @ 23:13:
[...]

Grub is algemeen :) Grub is gewoon een bootloader die je moet instellen. Niet perse iets voor linux. Toevallig dat het wel opensource is en meegeleverd met het merendeel van de Linuxpakketten. Maar hij kan ook prima werken zonder linux als het goed is :)
Het mooie aan die SGD is dat je helemaal geen grub moet installeren.
Je hebt enkele opties, en 1tje ervan is om je mbr terug goed te zetten voor een windows-os. :)
Maar elke bootmanager gaat op zijn bek als je een willekeurige partitie verwijderd zonder de partitie te verwijderen uit zijn bestand. Hij wil hem laden maar ziet hem niet. Dus gaat hij foutmeldingen geven/niet functioneren. Elke bootloader doet dat.
Killzone, daarom is het jouw fout dus, en niet die van Windows ;)
Killzone schreef op vrijdag 25 december 2009 @ 23:29:

Je moet wel een bootable medium hebben natuurlijk. :P
Mapje gewoon op een stick zetten gaat niet werken, je moet die stick (of HD, CD, ...) eerst bootable maken.
Touchdomex schreef op vrijdag 25 december 2009 @ 23:32:
[...]

http://www.gnu.org/software/grub/grub-2-support.en.html

Hier staat de volledige documentatie voor Grub :) Je moet zelf kijken welke versie jij hebt. Maar in principe is afstellen niet zo denderend veel werk. Je moet alleen handmatig aangeven welk pad de HDD moet volgen bijvoorbeeld en nog meer kleine dingetjes die je specifiek op je systeem moet aangeven
Dat is zelf allemaal niet nodig. :)

[edit]
Ik heb een 128MB-stickje met SGD erop. Vraag me nu niet meer hoe ik die destijds bootable gemaakt heb.
Op de SGD-site heb ik dit gevonden:
http://www.supergrubdisk....=SGD_Howto_make#Windows_2

Probeer dat even zou ik zeggen.

[ Voor 21% gewijzigd door Fire69 op 25-12-2009 23:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheJVH
Heb maar een normale CD gemaakt. Boot nu SGD, en kies daar 'Boot Windows'. Daar zegt hij: BOOTMGR is missing. Press Ctrl+Alt+Del to restart.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wowi
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 19-09 23:28

wowi

Je kunt het ook nog anders doen door gewoon win7 weer te installeren en dan een upgrade uitvoeren. Wel de juiste schijf dan pakken.

bcdedit /export C:\BCD_Backup
c:
cd boot
attrib bcd -s -h -r
ren c:\boot\bcd bcd.oud
bootrec /RebuildBcd

Dit gaat uit van vista en dat stond dus op je xp schijf en dat heb je dus gewist de boot map.
dus dat gaat niet werken, je zou ook nog met je win7 cd kunnen starten en bootherstel uitvoeren.
Of je kopieerd van iemand de boot map en plaatst die op de juiste partitie en voer dan die commando's uit.
(normaal maakt win7 een schijfje aan van 100 mb op je harddisk als eerste partitie en zet hier die boot map in, en die schijf krijgt geen naam dus die zie je niet in win7, maar als je in schijfbeheer deze schijf een drive letter geeft kun je er wel bij).

[ Voor 97% gewijzigd door wowi op 26-12-2009 00:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheJVH
Die commando's heb ik geprobeerd maar dat ging niet goed (herkende de helft niet, ook weer 'Element niet gevonden').

Iemand zei nog iets over windows installeren over de oude, maar dan niet formatteren, dat kan ook nog...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheJVH
Volgens mij word het nu beter... Ik zie nu de partitie in de herstelmodus van de w7 DVD. Heb hem automagisch laten herstellen, nu kijken of het wat word...

EDIT: HUUUUUUUUU HIJ BOOT..... 8)7

En thanks iedereen, denk dat Grub hem heeft gefixed :) .

[ Voor 23% gewijzigd door TheJVH op 26-12-2009 00:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mace
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 20-09 15:25

mace

Sapere Aude

Je hebt de partitie laten herstellen met de install disk, maar je denkt dat grub hem gefixt heeft?
Beetje vreemde conclusie. :?

Awel, de oorzaak is erg simpel. Als je W7 (of vista) installeert en hij detecteert een bestaande XP installatie dan zal hij de bootloader daar installeren i.p.v. op zijn eigen schijf. Kan handig zijn maar in dit soort gevallen erg lastig.

Ikzelf zit nog met een oude W7 bootloader op mijn XP schijf, alleen ik ben te lui hem weg te halen. :P
Pagina: 1