Hoofdtelefoon, HD25 of DT770 Pro?

Pagina: 1
Acties:

• mcdronkz
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 16-04-2025
Ik ben op zoek naar een nieuwe hoofdtelefoon. Bij mijn vorige, een Sennheiser van twee tientjes, is er een stuk afgebroken van het goedkope plastic. Die is dus niet meer bruikbaar, al viel het me nog mee dat ik 'm een jaar heb kunnen gebruiken.

Ik wil nu dus een nieuwe. Vereisten:

- Moet zeer sterk zijn. Gaat vaak mee in een laptoptas. Ik ben er niet overdreven zuinig op.
- Alle onderdelen moeten te vervangen zijn, mocht er iets kapot gaan.
- Moet comfortabel zijn om te dragen.
- Moet zoveel mogelijk externe geluiden afsluiten. Ik gebruik 'm namelijk voornamelijk in een lawaaiige omgeving (school).
- Moet sowieso een gesloten systeem zijn omdat niet iedereen met mij mee hoeft te luisteren.
- Snoer moet niet overdreven lang zijn, dat vind ik onhandig.
- Moet bovenal lekker klinken. Ik moet er een dag naar kunnen luisteren. Hoeft niet persé natuurgetrouw te klinken.

Ik luister vooral naar oudere muziek. The Beatles, Jimi Hendrix, Marvin Gaye, Stevie Wonder, etc. Van alles eigenlijk, maar vooral pop en rock.

Mijn budget is een euro of 150-175. Meer wil ik er echt niet aan uitgeven. Hiervoor wil ik een hoofdtelefoon die aan bovenstaande eisen voldoet. Ik vind het vooral belangrijk dat 'ie stevig is en goed zit.

Om het jullie (en mezelf) simpel te maken heb ik al even rondgekeken, en ben ik tot de conclusie gekomen dat een Sennheiser HD25-II en een Beyerdynamic DT770 Pro het beste aan m'n eisen voldoen.

Vooral de DT770 Pro lijkt me interessant. Is deze inderdaad zo sterk als beweerd wordt? Klopt het dat hier ook metalen delen in de ophanging zijn verwerkt? Het enige waar ik dan nog mee zit is de keuze tussen 80 Ohm en 250 Ohm impedantie. Wat is precies het voordeel van een hogere of lagere impedantie? Wat is voor mij het meest geschikt?

M'n geluidsbron zal voornamelijk m'n MacBook zijn. Als ik thuis zit hang ik 'm aan m'n vintage Marantz versterker (30 watt RMS, dat geeft 'ie dus ook écht af, ook voor langere tijd) en het kan voorkomen dat ik 'm een enkele keer aan m'n iPhone hang. Ik wil 'm in de toekomst ook gebruiken als ik muziek ga maken, bijvoorbeeld met m'n keyboard.

Waar doe ik verstandig aan?

• Flipjack
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 08-02 12:24
(jarig!)
Ik heb veel ervaring met beyerdynamic hoofdtelefoons, dus over de DT770 kan ik dit zeggen:

- Moet zeer sterk zijn. Check, gebouwd als een tank
- Alle onderdelen moeten te vervangen zijn, mocht er iets kapot gaan. Check. (kijk hier bijvoorbeeld voor de losse onderdelen die te koop zijn)
- Moet comfortabel zijn om te dragen. Check. Bijna geen hoofdtelefoon zo comfortabel als beyers.
- Moet zoveel mogelijk externe geluiden afsluiten. Ik gebruik 'm namelijk voornamelijk in een lawaaiige omgeving (school). De DT770 is één van de best isolerende hoofdtelefoons op de markt. Hij is wel groot, omdat ie helemaal om de oren heen valt. Hier moet je geen problemen mee hebben in openbare ruimtes.
- Moet sowieso een gesloten systeem zijn omdat niet iedereen met mij mee hoeft te luisteren. Check.
- Snoer moet niet overdreven lang zijn, dat vind ik onhandig. Check, de DT770 Pro heeft een gekrulde kabel, die, helemaal uitgerekt, wel 3 meter is, maar helemaal opgekruld veel korter.
- Moet bovenal lekker klinken. Ik moet er een dag naar kunnen luisteren. Hoeft niet persé natuurgetrouw te klinken. Check. De DT770 Pro is niet neutraal, hij heeft nadruk in de bass en treble. De 80 Ohm versie klinkt het meest gebalanceerd, en volgens mij en vele anderen beter dan de versie van 250 ohm.

Beyerdynamic hoofdtelefoons kan ik de hele dag met gemak ophouden. Persoonlijk draag ik ze met leren oorkussens van JMoney Audio (hm de website is down op t moment?) omdat ik die lekkerder vind zitten dan de velour oorkussens die beyerdynamic meelevert.

"Ik luister vooral naar oudere muziek. The Beatles, Jimi Hendrix, Marvin Gaye, Stevie Wonder, etc. Van alles eigenlijk, maar vooral pop en rock."
Door de nadruk in de bass en treble is de DT770 Pro naar mijn mening erg geschikt voor deze genres. Ook zijn ze vanwege de zware bass erg fijne hoofdtelefoons voor films.

"Mijn budget is een euro of 150-175. Meer wil ik er echt niet aan uitgeven. Hiervoor wil ik een hoofdtelefoon die aan bovenstaande eisen voldoet. Ik vind het vooral belangrijk dat 'ie stevig is en goed zit."
Stevig en goed zitten, daar voldoet de DT770 Pro zeker aan. Als je een versie van 80 ohm kan vinden voor jouw budget zou ik die kiezen, ipv eentje van 250 ohm. Op de for sale sectie van Head-Fi worden ze met vrij grote regelmaat

"Vooral de DT770 Pro lijkt me interessant. Is deze inderdaad zo sterk als beweerd wordt? Klopt het dat hier ook metalen delen in de ophanging zijn verwerkt?"
Dit klopt. De hoofdband kun je vanwege het metalen hoofdband buigen als hij niet helemaal lekker zit (te strak of te los)

"Het enige waar ik dan nog mee zit is de keuze tussen 80 Ohm en 250 Ohm impedantie. Wat is precies het voordeel van een hogere of lagere impedantie? Wat is voor mij het meest geschikt?"
Zoals ik al aangaf: de 80 ohm versie is wat gebalanceerder. Vanwege de lagere impedantie ben ik geneigd te zeggen dat ie gemakkelijker aangedreven wordt door een laptop.

Ik heb geen ervaring met de Sennheiser, dus daar kan ik geen uitspraken over doen.
Ik hoop dat je wat kan met deze info

• mcdronkz
Bedankt voor je uitgebreide reply! 't Bevestigd m'n vermoedens eigenlijk wel een beetje. Ik ga maar 's kijken waar ik de DT770 Pro 80 ohm zo goedkoop mogelijk kan bestellen ;).

• B_FORCE
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
Voor 170 euro kun je net een AKG K601 kopen bij Soundwear.
(bij Media Markt/Correct kost deze 200 euro of meer!!!)

Deze koptelefoon heb ik nu een tijd en hij bevalt me heel erg goed!

One World Concepts

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

mcdronkz schreef op vrijdag 25 december 2009 @ 20:20:
- Moet zeer sterk zijn. Gaat vaak mee in een laptoptas. Ik ben er niet overdreven zuinig op.
Oordopjes. Dat wil zeggen, een DT770 is gebouwd als een tank (mijne is nog niet kapot gegaan en daar ga ik allerminst voorzichtig mee om) maar in een laptoptas past 'ie niet echt.
- Alle onderdelen moeten te vervangen zijn, mocht er iets kapot gaan.
DT770. Alle onderdelen zijn los te bestellen, soms met wat moeite. Niet dat je dat ooit gaat hoeven doen overigens. En als 't binnen twee jaar is, Beyer doet niet bepaald moeilijk met garantie. Ik heb wel 's een lastigheid gehad omdat de dealer waar ik m'n DT880 kocht niet meer bestond, en de Nederlandse distributeur wilde geld zien. Mocht ik 'm gewoon naar BD zelf in Duitsland sturen. That said heb ik vernomen dat Sennheiser ook niet moeilijk is, maar daar heb ik zelf geen ervaring mee.
- Moet comfortabel zijn om te dragen.
DT770. Die gaat om je oren heen. Een HD25 ligt op je oren en dat gaat snel vervelen.
- Moet zoveel mogelijk externe geluiden afsluiten. Ik gebruik 'm namelijk voornamelijk in een lawaaiige omgeving (school).
- Moet sowieso een gesloten systeem zijn omdat niet iedereen met mij mee hoeft te luisteren.
Check voor beide.
- Snoer moet niet overdreven lang zijn, dat vind ik onhandig.
Het snoer van een DT770 is drie meter lang maar wel gekruld. Praktisch ongeveer een meter, met wat rek als 't nodig is. Volgens mij heeft de HD25 gewoon een drie meter lang normaal snoer.
- Moet bovenal lekker klinken. Ik moet er een dag naar kunnen luisteren. Hoeft niet persé natuurgetrouw te klinken.
DT770 klinkt prima. Wel een bass-monster dus als je daar niet van gediend bent moet je iets anders zoeken (maar hetzelfde geldt voor de HD25 meen ik).
Vooral de DT770 Pro lijkt me interessant. Is deze inderdaad zo sterk als beweerd wordt? Klopt het dat hier ook metalen delen in de ophanging zijn verwerkt?
Yep. De headband en die stukken waarmee laatstgenoemde aan de schelpen vast zitten zijn van metaal. De headband volgens mij van staal en dat andere deel van aluminium. Die krijg je niet zomaar kapot. De schelpen zijn van plastic, maar niet het meest zwakke. D'r zit verder een stukje plastic aan de uiteinden van de headband, en dat is verdomd stevig. Ik heb ook een DT880 model 2005 (consumentenversie) en daar zitten in dat ding scheuren. Mijn DT770PRO is een paar jaar ouder en daar is dat nog lang niet aan de orde.
M'n geluidsbron zal voornamelijk m'n MacBook zijn. Als ik thuis zit hang ik 'm aan m'n vintage Marantz versterker (30 watt RMS, dat geeft 'ie dus ook écht af, ook voor langere tijd) en het kan voorkomen dat ik 'm een enkele keer aan m'n iPhone hang. Ik wil 'm in de toekomst ook gebruiken als ik muziek ga maken, bijvoorbeeld met m'n keyboard.
Die 30 Watt propt 'ie niet door de headphone jack hoor. Maar goed. Ik heb de 250 Ohm PRO versie. De 80 Ohm versie heb ik nooit op gehad. Mijn MacBook Pro heeft niet echt moeite die aan te sturen in ieder geval. iPods en iPhones moet je waarschijnlijk op maximaal volume zetten maar 't is wel te doen met 250 Ohm.

Qua kopen: http://www.thomann.de/nl/beyerdynamic_dt770pro.htm
€144 plus €8 verzendkosten. 80 Ohm versie idem dito.

* CyBeR heeft een Sennheiser HD590, een Beyerdynamic DT770PRO-250 en een Beyerdynamic DT880PRO (en een kapotte, enigszins gemodde, DT880-2005. Daar is een heel dun draadje aan kapot dus fixen zou inhouden een nieuwe driver kopen). De DT880 heb ik meestal op, de DT770 is m'n 'ik ga ergens heen' headphone, en de HD590 zit nog maar zelden op m'n hoofd.

Hmm, ik zie in de 'ersatzteilshop' dat een DT880 driver maar €50 kost. Mischien de moeite waard. Ik heb meteen een PRO besteld omdat die handiger zijn imo qua head band, namelijk hetzelfde als de DT770PRO (de DT880PRO bestond nog niet toen ik 'm kocht) maar m'n oude DT880 had ik al gemod om zeer soortgelijk te zijn.

[ Voor 16% gewijzigd door CyBeR op 26-12-2009 01:12 ]

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

• SgtElPotato
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 06-02 12:00
Heb ook al een tijdje lopen kijken naar dit soort koptelefoons. En die DT770 Pro ziet er goed uit, en als ik het zo hoor klinkt ie ook goed, en met name door die bass is dit wel een interessante koptelefoon.
Heb hem gelijk besteld bij thomann.de :)

Zucht...

• BèR
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 20-11-2022
Of kijk naar een Sennheiser HD280Pro. Stevig als de pest (ik heb er 2 jaar onvoorzichtig een in radiostudio gebruikt, geen enkele schade ondanks menig valpartij)
Verder vervangbaar: headband, snoer, drivers, oorkussens
Impedantie: 64Ohm - lagere impedantie wil zeggen dat je uitgang meer stroom moet leveren om een bepaald uitgangsvoltage aan te houden, dus meer vermogen(~=geluid) bij hetzelfde voltage, mits je uitgang sterk genoeg is. Bij een hoger Ohmage moet je al een hogere uitgangsspanning krijgen, die vind je meestal op hoofdtelefoonversterkers. Lage impedanties zijn weer handig bij directe aansluiting op pc's/laptops.
Tenslotte heeft ie een 1,8~3m krulsnoer, en sluit hij enorm goed af. Ik kan er dagenlang zonder problemen naar luisteren qua comfort (zit enorm lekker) en klankkleur, en volgens mij is hij niet echt heel erg gekleurd qua klank..
En dat voor nog minder dan 150 euro.. (wel paar dagen laten inspelen overigens, mijne klonk gloednieuw voor geen meter, nu wil ik geen ander meer)

[ Voor 5% gewijzigd door BèR op 26-12-2009 01:33 . Reden: inspelen ]

• mcdronkz
De DT770 Pro 80 Ohm is besteld :). Ben toch maar voor 80 Ohm gegaan ivm. m'n iPhone, de straight cable nemen we dan maar even op de koop toe.

Ik had 'm graag bij Thomann besteld omdat me dat een hele betrouwbare zaak lijkt, maar ik was iets te vroeg en heb 'm nu bij Redcoon besteld. Ik geloof dat ik 5 euro meer betaald heb, ga ik geen punt van maken.

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Thomann is zeker goed. Ze hebben zo ongeveer alles en als ze je bestelling vesturen krijg je een smsje (als je je mobiele nummer in had gevuld natuurlijk.) Alleen als je at random een bestelling van €1300 plaatst willen ze wel even bewijs van dat jij daadwerkelijk die credit card hebt en mag gebruiken weet ik uit ervaring ;)

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Pagina: 1