Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CrashHouse
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 08-09 20:01
Ik weet het het hele forum is vol geschreven, maar toch kan ik mijn probleem niet vinden.
Ik heb een HTPC gebouwd die ik onlangs het geupgrade naar Windows 7. Het rare was dat daarna hij af en toe ineens uitviel. Mij viel op dat dat vooral het geval was na het spelen van Blu-ray films waarbij de CPU meter van de gadget (voor wat het waard is) ongeveer 80-90 % processor activiteit aangaf vlak voordat hij uitviel. Alle settings nagelopen in Windows 7. De laatste drivers, niets hielp. Voor de zekerheid wat overbodige PCI kaartjes eruit gehaald en toen ik vervolgens wilde opstarten blijft hij hangen in het bios. Althans hij start op, ik kan ook in het bios komen (en dus ook de failsafe optie geprobeerd) maar dan als ik opsla en afsluit loopt hij door, start ineens opnieuw op en bij DMI settings loopt hij vast. Hij projecteert dan ook ineens een groen en een rood blokje over twee letters heen op vaste plaatsen.

Mijn configuratie is:
Gigabyte GA-MA78GM-S2H rev.1.0 mobo
AMD Athlon X2 4450e processor
4Gb 667 Mhz Kingston geheugen
OZC 500 watt voeding

Ik zit op Curacao en ben beperkt in mijn mogelijkheden om dingen te proberen. Ook liggen de prijzen hier beduidend hoger kwa hardware dan in NL. Dus als ik dingen wil proberen zou het wel de best guess moeten zijn om tot aanschaf over te gaan. Hoewel ik het vermoeden heb dat het mijn CPU is lees ik meestal dat dat niet kan en dat het moederbord waarschijnlijker is. Alleen dan snap ik niet dat mijn bios wel gewoon bereikbaar is en de eerste symptomen kan ik dan ook niet plaatsen.

Dus... Tweakers.net!

Macoholic & Mavic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Petervanakelyen
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 30-04 12:52
Dat groen en rood blokje zou kunnen duiden op een kapotte grafische kaart.
Testen met MemTest86+ om je geheugen uit te sluiten is nogal moeilijk aangezien je niet door je POST heen komt, dus je zult moeten gebruik maken van andere onderdelen.

Is je GPU onboard of gebruik je een aparte grafische kaart ?

Somewhere in Texas there's a village missing its idiot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 15-09 22:04

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Het lijkt erg op een hitte probleem.Wanneer jij een Blu Ray afspeelt, wordt dit dan met behulp van hardware accelratie (GPU) gedaan of doet de CPU al het werk. Ik vraag dit omdat je aangeeft dat op het moment van fout gaan de CPU load wel erg hoog is. Daarnaast is het inderdaad ook verstandig eens het geheugen te testen.

Voor de persoon hier boven mij, het moederbord is voor zien van een AMD/ATi HD3200 die prima instaat is HD content af te spelen, het is alleen de vraag of de hardware accelratie wel gebruikt wordt.

[ Voor 29% gewijzigd door _Dune_ op 25-12-2009 20:21 ]

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aganim
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 10:30

Aganim

I have a cunning plan..

Ik dacht in eerste instantie ook aan een hitteprobleem, maar dat strookt niet helemaal met het niet meer willen doorstarten. Controleer in de bios eens de temperatuur van de processor voor de zekerheid, om dat in ieder geval uit te sluiten.

Het wordt me niet helemaal duidelijk waar de pc precies vastloopt. Is dit voordat windows begint met booten, of tijdens? Probeer in ieder geval even een Memtest te draaien, start die ook niet op, heb je in ieder geval een probleem met windows ook alweer uitgesloten.

Je kan ook nog even een biosreset middels het verwijderen van de backupbatterij uitproberen. Dit wilt ook nog weleens onverklaarbare bootproblemen oplossen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Lijk mee een software probleem .

Je gebruik de onbourd vga niet voor de film .
80% cpu verbruik geef dat ook aan .

Welke software gebuik je voor het afspelen van je films .
Vermoedelijk staat deze namelijk in software mode .
Hierdoor word de gpu niet gebruikt.

Wat je ook niet moet vergeten is dat windows 7 toch zwaarder is dan windows xp (als je deze had gebruikt)

Dat je pc nu niet goed boot geen idee.
Misschien is windows beschadigt door de crash
Dat het bord niet start ? cpu overgeklokt om anderen instelling die niet meer goed staan .

tip battery er uit en ook de stroom stekker er uit halen .
Even 30minuten zo laten staan dan kan de condensators leeg lopen .
Dan weet je zeker dat de spanning er echt af is .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Petervanakelyen
Als het een software probleem is, hoe verklaar je dan dat hij vastloopt VOOR hij Windows kan laden ?
Natuurlijk gebruikt hij geen HWAcceleratie, als je ziet dat het CPU-gebruik zo hoog ligt.

Maar dat probleem lijkt me gemakkelijker op te lossen dan het hardwareprobleem, dus ik focus me daar liever op.

Probeer eens, als je het systeem nog geboot krijgt, je geheugen te testen met MemTest86+.
Controleer je temperaturen en voltages eens met programma's HWMonitor, SpeedFan, ed.
En neem natuurlijk de bekende Hangen en Opstartproblemen troubleshooter door ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CrashHouse
Petervanakelyen schreef op vrijdag 25 december 2009 @ 19:46:
Dat groen en rood blokje zou kunnen duiden op een kapotte grafische kaart.
Testen met MemTest86+ om je geheugen uit te sluiten is nogal moeilijk aangezien je niet door je POST heen komt, dus je zult moeten gebruik maken van andere onderdelen.

Is je GPU onboard of gebruik je een aparte grafische kaart ?
Onboard... anders was ik wel iets verder geweest :(

Macoholic & Mavic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CrashHouse
Petervanakelyen schreef op vrijdag 25 december 2009 @ 23:28:
Als het een software probleem is, hoe verklaar je dan dat hij vastloopt VOOR hij Windows kan laden ?
Natuurlijk gebruikt hij geen HWAcceleratie, als je ziet dat het CPU-gebruik zo hoog ligt.

Maar dat probleem lijkt me gemakkelijker op te lossen dan het hardwareprobleem, dus ik focus me daar liever op.

Probeer eens, als je het systeem nog geboot krijgt, je geheugen te testen met MemTest86+.
Controleer je temperaturen en voltages eens met programma's HWMonitor, SpeedFan, ed.
En neem natuurlijk de bekende Hangen en Opstartproblemen troubleshooter door ;)
Hiervoor gebruikte ik Windows Vista en later Windows 7 x64 RC. Ik draaide BR op TMT Platinum en HW accel stond aan. Ik twijfelde inderdaad hieraan, maar heb het idee dat dat ineens door de Full version versie van Windows 7 Home Premium x64 nu komt. Later sloot Windows ook ineens af tijdens DVD. Ineens alles uit en zwart. Nu komt hij niet eens meet door het bios....dus OS nog niet geladen.

Macoholic & Mavic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CrashHouse
Ik was nog vergeten te vertellen dat toen ik in eerste aanleg de problemen kreeg van het spontaan uitvallen van de computer door belasting, ik het progammaatje AMD overdrive heb geinstalleerd. Je hebt dan de mogelijkheid om automatisch te tunen, het systeem / proggie zoekt dan zelf naar de meest optimale processorinstellingen. Ook als hij daarmee aan de slag ging viel de pc ineens uit. Daarom denk ik dat het mijn cpu is, maar als er andere inzichten zijn dan hoor ik dat graag.

Macoholic & Mavic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Petervanakelyen
CrashHouse schreef op zaterdag 26 december 2009 @ 12:58:
Ik was nog vergeten te vertellen dat toen ik in eerste aanleg de problemen kreeg van het spontaan uitvallen van de computer door belasting, ik het progammaatje AMD overdrive heb geinstalleerd. Je hebt dan de mogelijkheid om automatisch te tunen, het systeem / proggie zoekt dan zelf naar de meest optimale processorinstellingen. Ook als hij daarmee aan de slag ging viel de pc ineens uit. Daarom denk ik dat het mijn cpu is, maar als er andere inzichten zijn dan hoor ik dat graag.
Dan lijkt het me toch eerder een temperatuur- of voedingsprobleem.
Het is zo dat CPU zelden of nooit kapot gaan. En als ze kapot gaan, dan mag je er van uit gaan dat het echt niet meer werkt, en krijg je zelfs geen beeld.

Heb je al eens een BIOS-reset gedaan. Dus PC van de stroom, CMOS-batterijtje eruit, en CMOS jumper kortsluiten ? Verder kan je eens proberen op te starten met zo minimiem aantal onderdelen. Enkel één latje RAM, CPU, en mobo. Voor de rest niets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timleferink
  • Laatst online: 16-07 14:05
Is ATI Overdrive niet of je videokaart zover mogelijk te overklokken? Volgens mij doet deze niks met je CPU. Hij verhoogt in stapjes de kloksnelheid van het geheugen en de GPU clock.
Als hij doordoor dus uitvalt zou ik gokken dat je GPU of te warm of kapot is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Petervanakelyen
timleferink schreef op zaterdag 26 december 2009 @ 14:05:
Is ATI Overdrive niet of je videokaart zover mogelijk te overklokken? Volgens mij doet deze niks met je CPU. Hij verhoogt in stapjes de kloksnelheid van het geheugen en de GPU clock.
Als hij doordoor dus uitvalt zou ik gokken dat je GPU of te warm of kapot is.
Zijn Northbridge ook ineens dan, want de GPU zit onboard. Ik zou eerst even de rest testen, een mobo vervangen is toch iets dat ik liefst niet doe ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 15-09 22:04

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Weet je zeker dat het moederbord en met name de CPU AMD overdirve ondersteund? Ik had namelijk met mijn Athlon X2 64 6000+ ook hangers ton ik met AMD overdive ging spelen. IS het niet zo dat AMD overdrive echt fatsoenlijk ondersteund wordt vanaf de Phenom (af daarop gebasseerde CPU's oa. Athlon II) en bepaalde AMD/ATi chipsets?

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CrashHouse
Petervanakelyen schreef op zaterdag 26 december 2009 @ 14:17:
[...]

Zijn Northbridge ook ineens dan, want de GPU zit onboard. Ik zou eerst even de rest testen, een mobo vervangen is toch iets dat ik liefst niet doe ;)
Dit zou best kunnen overigens. Ik heb revisie 1.0 van dit moederbord en Gigabyte heeft in de latere revisies de koelers op de North- en of Southbridge ook vergroot om ze beter te koelen. Klinkt wel logisch. Misschien maar uitkijken naar een beter moederbord.

De Asus M4A785G HTPC lijkt mij wel een mooi bord als vervanger. Iemand ervaring met dit bord?

Macoholic & Mavic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• adslfreak
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 05-05 18:29
heb je al geprobeerd met een reepje geheugen? ipv allen te plaatsen.

daarnaast kan je proberen om een nieuwe revisie van het bios te laden. die kan je van de site van gigabyte halen.

vermoeden is ook bij mij de onboard GPU ( de eerder genoemde blokjes)

Heb je ook al op het forum van gigabyte gekeken? http://forum.giga-byte.nl/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CrashHouse
Onlangs bios nog geupgrade dus dat zou het probleem niet zijn. Mijn gok momenteel inderdaad, indien het echt niet aan de CPU ligt, het moederbord en dan wellicht de GPU.

Tijd dus voor een upgrade...

"Sorry schat ik moet echt gaan upgraden, want anders hebben we niets meer aan de HTPC!"
Klinkt dat een beetje overtuigend?

Macoholic & Mavic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Petervanakelyen
CrashHouse schreef op zaterdag 26 december 2009 @ 15:36:
Onlangs bios nog geupgrade dus dat zou het probleem niet zijn. Mijn gok momenteel inderdaad, indien het echt niet aan de CPU ligt, het moederbord en dan wellicht de GPU.

Tijd dus voor een upgrade...

"Sorry schat ik moet echt gaan upgraden, want anders hebben we niets meer aan de HTPC!"
Klinkt dat een beetje overtuigend?
Als je hem gebruik om films mee te kijken en op te nemen zou ik eerder zeggen dat je zonder upgrade geen films en dergelijken meer kan zien. Ik durf nl. te gokken dat HTPC al iets boven de normale grens ligt :P

Pagina: 1