Aanschaf stereo versterker + CD speler voor 1500 euro

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Possstema
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 07-04 11:50
Het leek zo'n simpele opgave, "Zoek een Stereo AMP + CD speler uit voor 1500 euro", helaas :). Hoe meer ik zoek, hoe meer ik vind, uiteraard. En het wordt ook steeds duurder.

Ik ben begonnen met de voor mij bekende merken, Marantz, Onkyo, Harman/Kardon. Nou zijn vooral die laatste 2 blijkbaar veel in het Home Theater segment gaan zitten, en laat dat nou absoluut niet zijn waarvoor de set zat worden gebruikt. De set moet dienst doen in de (relatief grote: 60 m2?) woonkamer van mijn ouders. Ze hebben nu al wel prima apparatuur staan, maar willen dit toch stap voor stap verbeteren. Nu zijn de versterker en de CD speler aan de beurt.

De boxen zijn van het merk Celestion, en zijn van best hoge kwaliteit. Mijn B&W 600 series klinken een stuk minder.

Dit heb ik tot nu toe gevonden:

Marantz: De PM-15S1 voor 899 euro. Volgens mij een prachtig apparaat, maar dan blijft er niet heel veel over voor de CD speler. Dit zou dan een SA7003 moeten worden. Haalt dit het niveau van de versterker zwaar naar beneden? Wat is ook eigenlijk het verschil met de PM-8003 versterker. Die is maar 50 euro goedkoper...

Harman/Kardon: Zoals ik al zei, veel HT. Maar hebben sinds kort weer een mooie stereo serie:
HK + HD 990 (1450 + 520 ~= 2000)
HK + HD 980 (380 + 200 ~= 600)
Groooooot verschil in prijs, maar ook in kwaliteit. Als ik dit lees, weet ik eigenlijk nog niet of de 980 serie het waard is. 600 euro is wel weer erg weinig....

Accuphase: Direct verder gekeken, eerste versterker is al 4000 + :P

Cambridge Audio: Misschien nog wel een optie, maar ja, welke dan. 600 of 800 serie? De 700 serie is wel verbazingwekkend weinig in de aandacht.

Arcam: Hier heb ik eigenlijk nog best wel iets moois gevonden denk ik: de A18 en de CD17 voor 1400 euro. Al lijkt de CD speler er niet voor te kunnen zorgen dat het maximale uit de A18 wordt gehaald. Misschien een CD192 een optie?

En als laatst: Rotel: de RA en RCD 1520 2x 900 euro, weer erg prijzig....

Verder een beetje zitten inlezen over Class A, AB en D versterkers. Vooral die laatste is niet zo'n goed idee, er zijn nog maar 2 goede (NAD en nog 1) maar die zijn 5000+.

Wat ik ook niet snap, waarom maakt het loopwerk van de CD-speler eigenlijk uit? Ik bedoel, het zijn toch alleen 0 en 1 en wat er op de cd staat. Dan maakt het toch weinig uit hoe het ronddraait? Alleen de DAC zou dan nog van belang zijn lijkt me, maar volgens mij mis ik nogal iets :P.

Als laatste, er worden voor 90% klassieke CD gedraaid, en de voorkeur gaat dan ook naar een wat heldere weergave, bas wordt niet zo gewaardeerd. Maar soms sluiten ik en mijn zusje onze iPod er nog wel op aan. Zijn er ook setups waarbij de DAC van de set kunt gebruiken i.p.v. die van de ipod zelf, want we hebben allebei nog best wel wat lossless muziek er op staan.

Graag al jullie opmerkingen / tips / etcetera, schroom niet ;).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chevy454
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Possstema schreef op vrijdag 25 december 2009 @ 18:21:
Wat ik ook niet snap, waarom maakt het loopwerk van de CD-speler eigenlijk uit? Ik bedoel, het zijn toch alleen 0 en 1 en wat er op de cd staat. Dan maakt het toch weinig uit hoe het ronddraait? Alleen de DAC zou dan nog van belang zijn lijkt me, maar volgens mij mis ik nogal iets :P.
De DAC speelt inderdaad een rol. Maar ik heb thuis een Pioneer DVD-speler die voor cd's gebruikt worden. Die is dan digitaal aangesloten op een onkyo 606. Dat klinkt vrij goed maar de speler is luidruchtig.

In de slaapkamer heb ik een NAD receiver en CD-speler. Dat klinkt net wat dynamischer, de DAC van de NAD is beter als die van de Onkyo en die is ook echt fluisterstil. Je hoort de speler niet.

Waar het specifieke verschil zit kan ik niet zeggen maar ik zou, met dit in het achterhoofd, wel voor een "duurdere" speler gaan. Het is toch net wat beter. Blind zou ik voor een Cambridge Audio gaan (al ik niet zeggen of het goed is maar CA geeft me wel een goed gevoel)

[ Voor 5% gewijzigd door Chevy454 op 25-12-2009 19:08 ]

Wanneer iedereen zijn hoofd verliest en jij houdt het hoofd koel dan heb jij het probleem niet begrepen. You think I'm expensive, try hiring an amateur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Abbadon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 18:22
Wat jouw vraag over de cd speler en het loopwerk betreft, hier geef jezelf al het juiste antwoord: het maakt niks uit :) Als een loopwerk zo vreselijk slecht is dat het de cd niet fatsoenlijk kan lezen en dus een stapel fout geïnterpreteerde nullen en eenen richting de DAC stuurt, is het ding gewoon kapot.

Belangrijkste van de twee is de versterker. Je hebt het over klassieke muziek en een kamer van 60m^2. Als je klassieke muziek luid (lifelike) afspeelt krijg je met dynamische pieken te maken van 105~106dB. Om dit ook waar te kunnen nemen moet je rekening houden met een aantal factoren: luisterafstand tot de speakers (omgekeerd kwadratisch verband tussen luisterafstand en geluidsdruk), gevoeligheid van de speakers en de akoestische eigenschappen van de kamer. 60m^2 is behoorlijk groot en biedt ook ruimte om redelijk ver vanaf de speakers te zitten. Om toch een orkest zo levensecht mogelijk te ervaren heb je dus veel power nodig, hoe meer hoe beter. Neem dus een stevige versterker met genoeg reserves om vervorming (de herrie) en afkappen van dynamiek (clippen) te voorkomen.

Als de muziek nooit luid wordt afgespeeld kom je wel weg met een simpeler versterker :)

Just pick a dead end and chill out 'till you die.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 279696

Nog eentje om toe te voegen aan je lijstje;

Denon PMA 1500AE en DCD 1500AE, heb ik zelf ook icm met B&W 603S3. Niet ontevreden van. :-)

Gaan luisteren is de enige manier. Zeker omdat je daar zegt, celestion speakers, das wat minder bekend dus moeilijk om iets aan te raden. Wat voor speakers zijn het?

Jeroen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 104659

Het beste is om naar een winkel te gaan en daar de versterker-luidspreker-combinatie te beluisteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 328247

Anoniem: 104659 schreef op zaterdag 26 december 2009 @ 12:00:
Het beste is om naar een winkel te gaan en daar de versterker-luidspreker-combinatie te beluisteren.
Inderdaad is dat het beste. Maar dan zal de TS wel die Celestion speakers mee naar de winkel moeten nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• silitek
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 01-05 20:15

silitek

Tubes Only

Celestion speaker :) ..die zie je niet veel meer. welke type? Vaak te vinden in de gitaar-versterkers.
Als CD-player kan ik je een MHZS aanraden. "Out of the box" al heel goed en onder de 1000 euro weinig concurrentie zeker als je een modificatie erop loslaat..

Succes met je keuze...vooral veel gaan luisteren!!

Tubes....It's what make music music!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Possstema
Dank voor al jullie reacties :). De speakers zijn al wel echt oud hoor, heb even gekeken, en het zijn 27 jaar oude Celestion Ditton 150 boxen. Maar ze klinken nog wel echt goed voor die leeftijd.

Zo op alle recensies en reviews afgegaan lijkt de PM-15S1 met CD6003 wel een mooie combinatie. Mijn ouders hebben een gigantische collectie CD's, en zijn volgens mij niet echt van plan over te stappen op SACD, dus de SA(7|8)003 is denk ik overkill voor cd's. En met die 2 zijn ze klaar voor 1300 euro, lijkt met vrji netjes.

De boxen worden dan wel het volgende wat aan vervanging is hoor, dat zullen dan misschien Mission of Tannoy boxen worden? Geen idee :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• niek_nijmegen
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 16-04 09:58
qua cd-speler dacht ik ook altijd dat het allemaal niet uit zou maken. Ik heb daarom een tijdje mijn muziek geluisterd via mijn budget philips dvd-speler. Tot ik het voor de grap vergelijk met mijn technics cd-speler (ps670d) die ik eigenlijk al in de schuur had gezet. Nou, dat scheelt toch best wel :-)

Er is natuurlijk ook eigenlijk best het nodige aan signaalverwerking in een cd-speler nadat het enen en nullen waren: de DAC (en de kwaliteit daarvan schijnt ook best verschil te maken), de versterking van het signaal door een interne opamp, de afstand die het signaal over dunne printbanen moet afleggen door of langs allerlei actieve componenten, de filtering die er eventueel nog aan gedaan wordt...

Over Arcam versterkers ben ik zelf erg tevreden. Ik kan me niet voorstellen dat hun 'budget'-speler (toch al gauw 700 euro, geloof ik?), niet zou volstaan in combi met hun budget-versterker van ook nauwelijks 700 euro...

Alles ist richtig, auch das Gegenteil. Nur »zwar - aber«, das ist nie richtig. (Kurt Tucholsky)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Possstema
niek_nijmegen schreef op zaterdag 26 december 2009 @ 14:11:
Over Arcam versterkers ben ik zelf erg tevreden. Ik kan me niet voorstellen dat hun 'budget'-speler (toch al gauw 700 euro, geloof ik?), niet zou volstaan in combi met hun budget-versterker van ook nauwelijks 700 euro...
Hier had ik het vandaan. Maar zoals met alles is het natuurlijk heel persoonlijk. Dit was de conclusie:
The A18 is an impressive little machine. I reckon it's Arcam having a serious go at the Nait5i, and offering up an alternative to the CA840 and NAD C372 while their at it. The price is excellent, and the performance is all there, and it's all still very Arcammy. It's a serious contender and a welcome addition to the entry-fi field.

The CD17 let's down the A18. To me the 18 can be paired with much better decks and shine that much more. A CD36/A18 pairing wouldn't be totally ridiculous. The CD192 would be the Arcam for the job I'd say. You could also do well with Marantz or CA. All in all, the player didn't bowl me over like the amp. And it just isn't on pair with Arcam's other players. In this price range it gets cut down by the competition.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• waterking
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 07-01 12:23
Ik heb hier zelf de Marantz PM6003 en ik moet zeggen dat deze versterker het zeer goed doet.
Vermogen zou ik niet teveel naar kijken, hij stuurt mijn 120watt speakers (4ohm) met gemak aan tot oordovend volume.

De CD6003 in combinatie met de PM6003 is een prachtige combinatie.

klik hier voor de specs van m'n systeem || ook al is INTEL nog zo snel AMD achterhaalt hem wel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Possstema
Om even een induk te krijgen. Dit zouden wel kandidaten kunnen zijn om onze oude Celestions op te volgen: http://www.bowers-wilkins...fid=3986&terid=3993&sc=hf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Possstema schreef op zaterdag 26 december 2009 @ 15:38:
Om even een induk te krijgen. Dit zouden wel kandidaten kunnen zijn om onze oude Celestions op te volgen: http://www.bowers-wilkins...fid=3986&terid=3993&sc=hf
Wat je tot nu toe hebt uitgezocht in de Marantz-sfeer, daar kan ik me in wel vinden. Maar als je daar B&W op gaat zetten, dan klinkt het als een wollige schaapskooi. Zeker met klassieke muziek. Foei. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Possstema
Anoniem: 328247 schreef op zaterdag 26 december 2009 @ 15:50:
[...]

Wat je tot nu toe hebt uitgezocht in de Marantz-sfeer, daar kan ik me in wel vinden. Maar als je daar B&W op gaat zetten, dan klinkt het als een wollige schaapskooi. Zeker met klassieke muziek. Foei. :)
Ja? Is dat zo erg? Ik heb zelf de 600 serie, maar ben er best tevreden me (voor een student :P). Maargoed, ik luister dan ook Radiohead, The Frames, Coldplay, etc...
Welke merken zijn meer geschikt voor klassiek, toch Mission en Tannoy?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Marantz heeft op zich zelf al een warme sound. Ook B&W heeft dat. Het is dus dubbel op. Persoonlijk ben ik dus niet zo gecharmeerd van B&W, maar goed. Mission maakte tot circa 1994 goede speakers. Daarna is het weggezakt. Tannoy ken ik onvoldoende, om objectief te kunnen oordelen. Wat wel heel mooi samengaat met klassieke muziek is Dali/Dynaudio/Adam/Focal en in mindere mate KEF met Denon/Marantz in een gemiddeld gestoffeerde huiskamer.

[ Voor 5% gewijzigd door Anoniem: 328247 op 26-12-2009 16:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• waterking
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 07-01 12:23
Ik heb nu zelf een marantz en die klinkt alles behalve wollig, hoewel dat natuurlijk ook aan mijn speakers ligt (ASW cantius IV) ;) .

Ga gewoon naar een winkel met een cd waarop je favoriete muziek op staat (alle genres wat je mooi vind en waarvan jij denkt dat een versterker / boxen combinatie over kan struikelen).

Heb de laatste tijd teveel audio onzin gelezen, heb is gewoon persoonlijk.

[ Voor 49% gewijzigd door waterking op 26-12-2009 18:13 ]

klik hier voor de specs van m'n systeem || ook al is INTEL nog zo snel AMD achterhaalt hem wel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

waterking schreef op zaterdag 26 december 2009 @ 18:12:
Ik heb nu zelf een marantz en die klinkt alles behalve wollig, hoewel dat natuurlijk ook aan mijn speakers ligt (ASW cantius IV) ;) .

Ga gewoon naar een winkel met een cd waarop je favoriete muziek op staat (alle genres wat je mooi vind en waarvan jij denkt dat een versterker / boxen combinatie over kan struikelen).
Lezen is natuurlijk ook een kunst op zich. Ik heb nergens geschreven, dat een Marantz wollig klinkt. Maar de combinatie van Marantz met B&W speakers is dat wel.

Overigens ben je geheel verkeerd bezig als je doelbewust een versterker/speaker combinatie probeert te laten struikelen. met de muziek van jouw keuze. Daar heb je uiteindelijk meer jezelf mee, dan die combinatie. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 159816

waterking schreef op zaterdag 26 december 2009 @ 18:12:
Zelfde hier met een PM-16 (dat is wel premium line) en Scan-Speak Reference Monitors. Als iets wollig klinkt ligt het meestal aan de luidsprekers (B&W 600 serie).

[ Voor 10% gewijzigd door Anoniem: 159816 op 26-12-2009 22:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 104659

Anoniem: 328247 schreef op zaterdag 26 december 2009 @ 12:05:
[...]

Inderdaad is dat het beste. Maar dan zal de TS wel die Celestion speakers mee naar de winkel moeten nemen.
Goed dan andersom: bij sommige hifi zaken mag je de apparatuur voor een week thuis op proef.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Possstema
Anoniem: 104659 schreef op zondag 27 december 2009 @ 19:52:
[...]
Goed dan andersom: bij sommige hifi zaken mag je de apparatuur voor een week thuis op proef.
Dat zou nog best wel eens het geval kunnen zijn, we gaan dinsdag naar www.vogelaaraudio.nl, in het mooie Harlingen ;). Het is maar een kleine winkel, maar de man schijnt wel ontzettend veel te weten van mooie apparatuur. Overigens is ie wel overtuigd fan van Britse audio :P.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PHiXioN
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 05-05 18:17
Ga gewoon naar een fatsoenlijke hifi zaak die je verschillende sets thuis laat uitproberen. Alle cd-speler/versterker combinaties die je noemt gaan werken, of deze goed klinken in die woonkamer met die speakers in de oren van je ouders, is iets wat je nooit op een forum gaat achterhalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThunderNet
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 13:11

ThunderNet

Flits!

Als je het budget een klein beetje optrekt, zou je ook naar sonneteer kunnen kijken, persoonlijk vind ik dat erg mooi spul :)
http://riversideaudio.nl/SonneteerCampion.html
http://riversideaudio.nl/SonneteerByron.html

Heb je liever vooraf, of achteraf, dat ik zeg dat ik geen flauw idee heb wat ik doe?

Pagina: 1