Monitor voor slechtziende

Pagina: 1
Acties:

• Rocketman
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 10:29
Mijn vader is zeer slechtziend. Zijn 24 inch monitor is inmiddels te klein geworden hoewel hij het programma/hulpmiddel Zoomtext gebruikt.
Dit is een programma dat tot 36x kan vergroten, zonder dat de resolutie verloren gaat.

Mijn plan is om een 40 inch HD-ready televisie op zijn bureau te plaatsen en die via een hdmi videokaart aan te sluiten.
Hebben jullie tips voor mij om een optimale kwaliteit te krijgen?
Welke pci videokaart komt in aanmerking?

Alvast bedankt voor de tips.

• Death1ord
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 07-05 10:00
Als het voor kantoorwerk is (en geen games behalve dan de windowsgames zoals patience) dan volstaat iedere videokaart met een hdmi uitgang :) (aangezien HD Ready resolutie maar 1366x768 is als ik mij niet vergis)

[ Voor 20% gewijzigd door Death1ord op 25-12-2009 17:38 ]

• bwerg
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online

bwerg

Internettrol

Zeker dat het een PCI-kaart moet zijn? Die zijn volgens de pricewatch totaal niet met HDMI-uitgang te vinden (PCI = oud en HDMI = relatief nieuw). Dan zul je er een moeten zoeken met DVI -> HDMI connector. Dan nog zul je er geen goede kaart in kunnen zetten, in de PW vind ik slechts deze duizend jaar oude PCI-kaarten, al kan je misschien beter tweedehands kopen want ik vind ze tamelijk duur voor zo'n oude en brakke kaartjes.

Heeft geen speciale krachten en is daar erg boos over.

• Wiethoofd
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 04-04 17:20

Wiethoofd

Broadcast TOM

Is een simpelere en goedkopere oplossing niet de DPI-waarde van de teksten verhogen en daaroverheen het Zoomtext te gebruiken?

En van een 24" naar 40" HD Ready ga je er dus op achteruit qua resolutie, full HD (1080p/1200) naar 768px in de hoogte, lijkt mij een nutteloze investering.

Volg me op Twitter/X & Bluesky

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

En bedenk ook dat naar een TV kijken niet altijd even prettig is. Standaard hebben TVs een wat hogere lichtopbrengst als een gemiddelde monitor. Kijk dus even of dit in te stellen is naar een acceptabel niveau, want in te fel licht kijken is voor heel even te doen, maar als je het echt als monitor wil gaan gebruiken is het verschrikkelijk, zeker bij desktopwerk met overwegend lichte achtergronden.

Het aansluiten van TV's an sich is niet echt boeiend meer tegenwoordig, die dingen vreten standaard HDMI en vaak ook DVI en VGA. Daarnaast kun je ook dat wel weer via een converter aansluiten, waardoor je praktisch iedere videokaart kan gebruiken.

• Rocketman
Gisteren heb ik een laptop met hdmi aan de 40 inch tv gehangen en mijn vader vond die enorme oppervlakte erg prettig.(bij 1368x720)
Zoomtext vergroot alles vele malen, dus die oppervlakte is een groot voordeel.
Ik vraag mij of 1368 x 720 bij dit soort gebruik veel minder is dan de volle resolutie van een computerscherm.
Misschien helpt een full HD TV?

Ik moet nog even onderzoeken of het contrast en de helderheid naar een acceptabel niveau terug kunnen.
Jullie suggesties zijn zeer welkom.

• Adramalech
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 08-05 09:28
is een bril niet een goed idee?

• Rocketman
Brillen helpen niet meer dit is de kwaal: Wikipedia: Maculadegeneratie

• Wiethoofd
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 04-04 17:20

Wiethoofd

Broadcast TOM

Zou een programma wat bij hover de tekst opleest dan niet ook handig zijn om te installeren?

Volg me op Twitter/X & Bluesky

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

Rocketman schreef op zaterdag 26 december 2009 @ 11:12:
Gisteren heb ik een laptop met hdmi aan de 40 inch tv gehangen en mijn vader vond die enorme oppervlakte erg prettig.(bij 1368x720)
Zoomtext vergroot alles vele malen, dus die oppervlakte is een groot voordeel.
Ik vraag mij of 1368 x 720 bij dit soort gebruik veel minder is dan de volle resolutie van een computerscherm.
Misschien helpt een full HD TV?

Ik moet nog even onderzoeken of het contrast en de helderheid naar een acceptabel niveau terug kunnen.
Jullie suggesties zijn zeer welkom.
nee fullhd helpt niet. Jouw vader moet het hebben van grote vlakken. ik vermoed dat 800x600 al goed zat is.
indit geval groter is beter

full hd is alleen nuttig als je goeie ogen hebt en het verschil kunt zien.

Wat dacht je van een projector, daar zet ik zelf tot 270" mee neer
Nadeel evt lawaai van een fan maar wel vet groot beeld en wellicht win je een beetje overzicht terug

Iperf

• Rocketman
fish schreef op zaterdag 26 december 2009 @ 13:38:
[...]

nee fullhd helpt niet. Jouw vader moet het hebben van grote vlakken. ik vermoed dat 800x600 al goed zat is.
indit geval groter is beter

full hd is alleen nuttig als je goeie ogen hebt en het verschil kunt zien.

Wat dacht je van een projector, daar zet ik zelf tot 270" mee neer
Nadeel evt lawaai van een fan maar wel vet groot beeld en wellicht win je een beetje overzicht terug
Nee, projecteren is een beetje over de top. Ik denk toch dat 40 inch een mooie maat is i.v.m. zijn aandoening.

• Rocketman
Wiethoofd schreef op zaterdag 26 december 2009 @ 13:38:
Zou een programma wat bij hover de tekst opleest dan niet ook handig zijn om te installeren?
De nieuwe versie van Zoomtext (9.1) schijnt die functie te hebben. Ik ga die installeren en dan zie ik wel of dit allemaal nuttig is.
Ik vrees dat je er weinig aan hebt als je gaat telebankieren.
Pagina: 1