Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sdelange
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 03-02 11:07
Hallo iedereen,

We zitten hier thuis met een probleem met ons netwerk. We hebben aleen tijdje hier rondgekeken om te kijken of dit probleem al een keer is voorgekomen, maar we kunnen niet de juiste oplossing vinden.

De situatie is als volgt:

Kabelmodem met internet signaal ---> Switch

Vervolgens:

Gigabit Switch (5 ports)
--------------> Apple Airport Extreme router
---------------------------------> PC #1 (bekabeld)
--------------------------------->Laptop #1 (wireless)
--------------------------------->Laptop #2 (wireless)
--------------> PC #2
--------------> <onbenut>
--------------> <onbenut>

Toelichting:

Internet komt vanuit de kabelmodem de switch binnen. Van de switch loopt 1 kabel naar de PC#2. Een andere kabel loopt van de switch naar de airport wireless router. Aan de router zit 1 bedrade pc vast (PC#1) en 2 wireless verbonden laptops.

Het probleem:
PC #2 heeft geen internet. Deze heeft volgens windows 'beperkte verbindingsmogelijkheden'.
Alle andere aangesloten apparaten hebben wel internet.

Heeft iemand enig idee hoe dit komt en hoe dit op te lossen.

Door de grote van het huis en de bekabeling onder de vloer is het helaas niet mogelijk om de router voor de switch te plaatsen (wat ons eigenlijk logischer lijkt). Tussen de Switch en de Router zit een straight netwerk kabel. Deze kan dus doordat de kables onder de grond liggen, niet worden veranderd naar een cross kabel. (Hadden op andere topics gelezen dat dit soms kan helpen, maar dat is bij ons geval dus niet mogelijk)

Na het lezen van de andere posts hebben wij begrepen dat het misschien ligt aan het niet kunnen geven van een ip adres aan de PC #2 door de router omdat de switch er tussen zit. Weet iemand hoe dit probleem is op te lossen?

Volgens een medewerker in de winkel waar we alles kochten, maakt het niet uit dat de switch voor de router zit. Hij zei dat het moet werken. Maar ons lukt het iig niet!

Hieronder nog even de volledige informatie van de apparatuur:

PC #1 - Windows 7
PC #2 - Windows XP
Laptop #1 - Windows XP
Laptop #2 - Windows Vista

Switch - Belkin Wired Gigabit 5-Port Network Switch
Router - Airport Extreme (Apple)

Wij hopen dat iemand een oplossing weet!
Wanneer de verstrekte informatie over de apparatuur niet afdoende is, horen we graag wat nog meer voor info nodig is.
Alvast bedankt en prettige dagen!

Groeten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 08-06 15:55

job

Het kabelmodem heeft geen ingebouwde router functie. Je kan dus ook maar 1 apparaat daarmee het internet op laten gaan. Wil je meer apparaten dan koop je een router. (heb je gedaan).
Maar dan moet je wel alle apparaten achter de router hangen.

Oplossing in jouw situatie: switch tussen router en modem weghalen.
pc 2 aan de router aansluiten.

of: router aan modem hangen, switch aan router, pc2 aan switch.

Tja jammer dat het volgens jou niet kan, maar dan trek je maar wat extra kabels.
Met kabelinternet is dat enige oplossing die werkt. modem naar router naar switch.

[ Voor 17% gewijzigd door job op 25-12-2009 15:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aragnut
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 14:49
Hij kan ook nog de switch voor NOG een router vervangen, maar dan krijg je wel een instellings-nachtmerrie (IP adres ranges moeten dan wel goed staan e.d.) voor kabelmodems let op: vaak moet je deze resetten als je andere apparaten eraan hangt (per kabel bedrijf is hier wel iets over te vinden, als je ze belt kunnen vaak niet goed oplossen is mijn ervaring).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BHQ
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 01:11

BHQ

De enige juiste situatie is in ieder geval modem -> router -> switches en andere apparaten.

Evt. kan je wel een switch gebruiken om eea. te verlengen zolang er maar niets anders aan hangt. modem -> switch -> router kan dus, als enkel die twee apparaten aan de switch hangen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• job

job

Verlengen kan natuurlijk ook met een goedkoop koppelstukje (€ 1,50). Dan is een switch een beetje duur.
Krijg je echter snelheidsproblemen omdat je tegen de 100meter aan zit, dan is een switch inderdaad wel een oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Killemov
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 28-05 21:29

Killemov

Ik zoek nog een mooi icooi =)

Bijna alle moderne kabelmodems hebben wel degelijk ook een routerfunctie.

Het probleem is waarschijnlijk dat jouw kabelprovider het modem zo heeft ingesteld dat het maar 1 IP adres uitgeeft. Vaak is dit adres ook nog eens gekoppeld aan een vast MAC-adres. (Registratieprocedure?)

De meest gebruikelijk is dat de router direct aan het modem wordt gekoppeld. Wellicht zul je dan het MAC-adres van de origineel aangesloten PC moeten kopieren naar de router.

Verder zijn er talloze manieren om het probleem op te lossen, ik noem bijvoorbeeld een wireless bridge waarvoor je nog een wifi-ap nodig hebt. Maar PC#2 en de router via de switch aan het modem verbinden zal voor 1 van de 2 nagenoeg zeker problemen opleveren.

[ Voor 21% gewijzigd door Killemov op 25-12-2009 15:25 ]

Hey ... maar dan heb je ook wat!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Picaroon
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 11:05
Sommige kabelmodems hebben wel een router functionaliteit (hier met ziggo en een motorola bijv.).

Of de kabelmodem deelt geen IP adressen uit aan meerdere apparaten (dus fixed ip's instellen) of hij heeft geen router functionaliteit (dan modem -> router -> switch).

Een straight kabel tussen router en switch is voor zover ik weet prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• job

job

Killemov schreef op vrijdag 25 december 2009 @ 15:19:
Bijna alle moderne kabelmodems hebben wel degelijk ook een routerfunctie.
Picaroon schreef op vrijdag 25 december 2009 @ 15:19:
Sommige kabelmodems hebben wel een router functionaliteit (hier met ziggo en een motorola bijv.).
Ja oke, hij heeft wel een router functie correctie dhcp server maar die werkt alleen als je modem offline is.
Oftewel je hebt er niets aan, maakt voor het probleem van de topicstarter niets uit.. en maakt het verhaal alleen onduidelijker.

Verhaal blijft hetzelfde.. Heb je een kabelmodem, en wil je meerder pc's het internet op:
Dan moet je tussen het modem en de pc's een router plaatsen.

[ Voor 12% gewijzigd door job op 25-12-2009 16:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Killemov
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 28-05 21:29

Killemov

Ik zoek nog een mooi icooi =)

job schreef op vrijdag 25 december 2009 @ 15:29:
[...]

[...]
Ja oke, hij heeft wel een router functie maar die werkt alleen als je modem offline is.
Oftewel je hebt er niets aan, maakt voor het probleem van de topicstarter niets uit.. en maakt het verhaal alleen onduidelijker.
BS. Ik probeer juist duidelijk te maken dat het modem op een bepaalde manier door de provider is ingesteld waardoor de router maar 1 adres uitdeelt. Eventueel zou je wat met de instellingen in het modem kunnen doen.

Hey ... maar dan heb je ook wat!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• job

job

Je krijgt van je provider maar 1 ip, klopt. Prima had het daar bij gelaten.
Door over de routerfunctie te beginnen maak je het dus onduidelijk

Daarnaast kan je in het modem niets veranderen waardoor je opeens meerdere ip's krijgt of dat hij opeens ip's gaat uitdelen in je interne netwerk.

[ Voor 112% gewijzigd door job op 25-12-2009 16:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jasper Janssen
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 18-04 16:59
Kabelmodems hebben zelden NAPT routing functies, als ze die hebben zijn ze niet zo ingesteld dat ze maar 1 IP uitgeven (that would be stupid) en als ze dat al zouden doen dan zouden de kabelboeren daar een reden voor hebben (commercieel, niet technisch) en het modem echt wel afgeschermd tegen instellingen van buitenaf.

Wat wel mogelijk is is dat het modem de functie voor NAPT routing heeft maar dat dat standaard uitstaat, om het modem zich te laten gedragen als een normaal kabelmodem (en dus zonder NAPT, goed werkend met een router erachter).

Echter dan is het niet een kwestie van "hij geeft maar 1 IP adres uit" maar van "routing staat uit".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• job

job

Ik vergiste me, ze hebben ook geen router functie, ze hebben alleen een dhcp server die aangaat als ze offline gaan. De reden daarvan.. ik zou het niet weten vraag het aan de bedenkers van de docsis standaard.

[ Voor 41% gewijzigd door job op 25-12-2009 16:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sdelange
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 03-02 11:07
Goedenavond allen,

Ik lees zojuist alle berichten. Zeer veel dank daarvoor!
Door alle posts heb ik het probleem uiteindelijk toch kunnen oplossen.

Zoals al snel werd aangegeven ging de switch voor de router inderdaad geen uitkomst bieden. (dan voel je je achteraf toch weer beetgenomen als zo´n vent in een computerwinkel glashard beweert dat een switch voor de router toch echt wel mogelijk is)
Uiteindelijk hebben we toch de switch na de router kunnen plaatsen. Het netwerk ligt er nu wel bizar bij. Internet komt binnen, gaat over 100 meter naar de wireless router. Van de wireless router gaat langs precies dezelfde weg weer een kabel van 100 meter naar de switch. Vanuit de switch wederom een kabel van 70 meter naar een pc (PC#1) en ook een kabel van 20 meter naar een andere pc (de nu werkende PC#2!!!).
Ook in de buurt van de router hebben we internet wireless.(de reden waarom we deze operatie hebben ondernomen)

Iig iedereen hartelijk bedankt voor zijn of haar bijdrage. Leuk om te zien dat er zo snel gereageerd wordt.

Voor mensen die deze post tegenkomen en ook met dit probleem zitten:

GEEN SWITCH TUSSEN MODEM EN ROUTER!

Prettige dagen!

Steven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aragnut
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 14:49
klein detail: er zijn, zoals hierboven wordt aangehaald, modems die ook router funcionaliteit hebben (naar mijn weten o.a. tele2 en KPN). Echter kom je dit (wegens redenen onbekend bij mij) niet altijd tegen bij kabel modems (in tegenstelling tot ADSL modems).

In ieder geval goed om te horen dat je probleem is opgelost en je een werkend netwerk hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BHQ
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 01:11

BHQ

Aragnut schreef op maandag 28 december 2009 @ 11:24:
klein detail: er zijn, zoals hierboven wordt aangehaald, modems die ook router funcionaliteit hebben (naar mijn weten o.a. tele2 en KPN). Echter kom je dit (wegens redenen onbekend bij mij) niet altijd tegen bij kabel modems (in tegenstelling tot ADSL modems).
ADSL modems routeren standaard vrij vaak al inderdaad, ook de enkelpoorts modelletjes.. Het eerste kabelmodem in Nederland wat zelf routeert moet ik nog tegenkomen.
Pagina: 1