Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cedrique
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 13-08 22:13
Beste tweakers,

Na 3 jaar klooien met een Acer Laptop (CoreDuo 1.73GHz, X1600 Mobility) waar je dus totaal niet meer mee kon gamen heb ik voor het eerst zelf een nieuw systeem in elkaar gezet.

Waarover ik het hier wil hebben is mijn VGA kaart: Asus GTX260 TOP
Een bekend fenomeen bij deze kaart is dat de fan quasi altijd aan 40% blijft draaien. Enkel als het héél heet wordt gaat hij omhoog.
Ik heb ondertussen al 4 keer in 2 dagen tijd meegemaakt dat de VGA kaart crashed (zwart beeld met roze streepjes) na een klein uurtje gamen. Ik had de indruk dat de fan dan nog steeds niet versneld was (op het gehoor)

Ik heb dus RivaTuner gedownload, en een tutorial gevolgd om zelf fan profiles in te stellen, en automatisch te laten activeren :
http://www.youtube.com/watch?v=rXr6IIj1sLY

Alles goed en wel, dit werkt. De taken worden om de 15 seconden gechecked om te zien welk fan profile op dit moment nodig is.

De manier van werken heb ik altijd in vraag gesteld, ook bij andere fan-control-programmaatjes. Waarom werken met zones ? Waarom geen continu fanregeling (een curve, die geleidelijk de fan duty cycle aanpast, bvb elke 2s) ?

Ik bekom namelijk volgend beeld als ik game:

Afbeeldingslocatie: http://img36.imageshack.us/img36/8223/riva.png

Je ziet duidelijk dat het fan profile telkes aangepast wordt rond een bepaalde temperatuur. Elke 15s. Ik vind dit enorm irritant dat de fan telkes aanslaat en vertraagd.
Hetzelfde kom ik tegen wanneer ik een 1080p DXVA film afspeel gebruikmakend van de GPU.
Is er geen mogelijkheid om een continue regeling (duty cycle per graad celcius) in te stellen ?

[ Voor 3% gewijzigd door cedrique op 26-12-2009 00:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fasster
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 17-02-2023

fasster

splitter your brain

ik gebruik voor mijn asus engtx295 al tijden het evga precision tool, hij werkt gewoon op alle nvidia kaarten voor zover ik weet. als je de fan op auto zet gaat hij gewoon draaien aan de hand van de temp. een aanrader als je het mij vraagt, leuke bijkomstigheid is dat je er ook goed mee kunt overklocken "voor de liefhebbers".
je kunt hem hier downloaden http://www.evga.com/PRecision/.
good luck en fijne dagen....

i7 920@4.2, ek supreme HF full copper, ek spinbay res, mcp 650 met ek top, rx240,gchanger 360, sapphire 5970oc ek full cover block, cosmos s, nexus tranculity 850, ocz paltinum xtc 6gb artic cooling heatspredder, ek south bridge waterblock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cedrique
Ik heb deze tool nu ook 's geprobeerd. Wel terug hetzelfde probleem: de fan-regeling grijpt niet op tijd in, zodat ik terug een VGA crash had. Eens heropgestart bleek de core temp nog 70° te zijn. Hij zal dus wel boven de 80 gegaan zijn, de fan heeft niet ingegrepen.

Mssn moet ik het maar houden bij de scheduling fan profiles van RivaTuner, die werken wel in trappen, maar zorgen er tenminste voor dat mijn graka niet te warm wordt.

Mssn nog mensen met suggesties ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Depep
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 27-07 13:15
Afkoelen van je core gaat heel snel, na een reboot zal je echt niet meer het resultaat van de temperatuur voor de reboot zien. Is je idle temperatuur niet gewoon 70 graden? Verder is boven de 80 graden geen probleem voor een videokaart, rond de 100 moet je je zorgen gaan maken.

Heb je je idle en load temps wel eens gemeten terwijl de fan op auto staat? En heb je ook getest of het probleem van de crashes weg is als je die fan profiles gebruikt?

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dat is wel mogelijk in Rivatuner maar op een andere manier, namelijk met Low level fan control.

Wordt hier onder andere in het kort uitgelegd: (is ook veel simpeler dan de manier die je nu gebruikt)
http://www.overclock.net/...uto-fan-profile-most.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cedrique
Oké, het is gelukt met deze link op overclock.net
Nu is de fanregeling continu en op elk moment afhankelijk van de temperatuur.

Bedankt voor de reacties :-)
Pagina: 1