PFSense in VM, trunk mogelijk ?

Pagina: 1
Acties:

• Peter v D
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 01-03 20:33
Naar lang denken over hoe ik ons thuisnetwerk het efficientst aan kon pakken ben ik op het volgende idee gekomen:

Situatieschets

Hier heb ik eigenlijk 2 vragen over:

Ik wil vanuit de gigabit smart switch een trunk leggen naar 1 van de NICs van de dual gigabit NIC welke in de server komt te zitten. Deze NIC wil ik dan bridgen naar een PFSense VM, waarna PFSense gaat routeren aan de hand van de verschillende VLAN's. Ik lees veel dat het VLAN principe met gebruik van 1 NIC goed gaat, maar heb nog geen situatie gevonden waar PFSense dan ook nog is in een VM draaide. Mijn vraag is, heeft iemand dit al een keer geprobeerd en gaat dit goed ?

Mocht bovenstaande situatie mogelijk zijn, is het dan op deze manier ook nog enigsinds veilig ? Als alles goed is zou het publieke internet verkeer alleen bij het goede VLAN op de PFSense host terecht moeten komen, maar ik weet niet hoe goed VMWare in Windows het verkeer doorstuurd naar de VM ?

Alvast bedankt voor jullie antwoorden _/-\o_

• digitrasher
  • Registratie: Februari 2006
  • Niet online
Ik weet niet of het kan in VMware Workstation,

Ik weet wel dat Xenserver trunking ondersteund, misschien een mogelijke optie om op de server te installeren?

• FatalError
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 21:59
Allereerst heb ik hier geen ervaring mee. Ik vermoed echter dat je op je host de vlan's uit elkaar moet trrekken. Met intel kaarten zie je dan ieder vlan als n losse netwerkkaart. Deze zou je dan in VMware ieder aan een virtuele nic kunnen bridgen.

If it ain't broken, tweak it! | gasloos sinds oktober 2025, hoekwoning 1978 | 10kWp PV, Panasonic K serie 7kW, Atlantic Explorer V5 270L | Tesla Model Y

• Peter v D
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 01-03 20:33
digitrasher schreef op vrijdag 25 december 2009 @ 12:37:
Ik weet niet of het kan in VMware Workstation,

Ik weet wel dat Xenserver trunking ondersteund, misschien een mogelijke optie om op de server te installeren?
Ik wil in principe Windows als host OS houden omdat de server waarschijnlijk ook een lichte media center functionaliteit gaat krijgen, dus ik vrees dan Xenserver geen optie is.
FatalError schreef op vrijdag 25 december 2009 @ 12:38:
Allereerst heb ik hier geen ervaring mee. Ik vermoed echter dat je op je host de vlan's uit elkaar moet trrekken. Met intel kaarten zie je dan ieder vlan als n losse netwerkkaart. Deze zou je dan in VMware ieder aan een virtuele nic kunnen bridgen.
Hoe werkt dit dan precies, maak je dan met de intel driver verschillende virtuele NICs aan ? Heb je dit al eens gedaan of ?

Ik hoop nog steeds dat VMWare workstation dezelfde functionaliteit biedt als bijvoorbeeld Xenserver, maar kan dit ook nergens vinden.

• FatalError
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 21:59
Peter v D schreef op vrijdag 25 december 2009 @ 14:56:
[...]

Hoe werkt dit dan precies, maak je dan met de intel driver verschillende virtuele NICs aan ? Heb je dit al eens gedaan of ?
Ja, dat kan met de Intel Proset tool. Hier moet je volgens mij wel per se Intel Server kaartjes voor gebruiken.

If it ain't broken, tweak it! | gasloos sinds oktober 2025, hoekwoning 1978 | 10kWp PV, Panasonic K serie 7kW, Atlantic Explorer V5 270L | Tesla Model Y