[Videokaart] Help mij bij de keuze

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Beste tweakers,

Ik heb jullie hulp nodig. Ik ben momenteel bezig met het samenstellen van mijn nieuwe PC. Dit wordt een snelle multimedia / game pc met de nodigde snelheid en geheugen. De volgende samenstelling heb ik al:De keuzes van de CPU koeler, geluid, keyboard en muis zijn ook al gemaakt, al vond ik deze informatie niet relevant voor dit topic. Deze informatie is natuurlijk opvraagbaar!

Zoals je kan zien in mijn selectie hierboven mis ik alleen nog een videokaart :) Mijn eerste keuze voor een videokaart was snel gemaakt aangezien ik een veel goede dingen hoorde over de GeForce GTX 275. Maar een maat van mij heeft deze videokaart laatst aangeschaft en hij was er niet echt over te spreken (minder snel als hij had verwacht), en hij is ook redelijk luidruchtig. Op zich is 'minder snel' natuurlijk een relatief begrip, hij heeft een heel ander systeem dan ik. Toch maar besloten om zelf op onderzoek uit te gaan om zo de juiste kaart te vinden, zoals een echte tweaker dat doet!

Ik heb verschillende reviews, reviews, en reviews bekeken en natuurlijk de BBG (High-end) doorgelopen.

Ik moet zeggen dat ik er niet veel wijzer uit ben geworden. Vroeger was ik echt een Geforce fan maar ik zie nu dat Radeon kaarten net zo goed zijn. Soms is GeForce beter, soms is Radeon beter. Conclusie: Ik ga me niet vasthouden aan 1 merk, maar sta open voor zowel Radeon als GeForce kaarten.

Fijne conclusie, maar het maakt de keuze van een videokaart alleen maar moeilijker :) Daarom vroeg ik me af of jullie mij konden helpen met mijn keuze. Hieronder de nodige informatie!

Prijs
€250,-.

Prestaties
Het is een game en multimedia pc en ik wil deze zo snel mogelijk laten draaien. Er zal vaak met Photoshop gewerkt worden, Full HD en Blue ray films worden afgespeeld op zowel het 23" TFT als 42" LCD scherm en ik wil de mogelijkheid hebben om de meeste games op de hoogte resolutie te kunnen spelen met een nette framerate.

Beeldkwaliteit
Ik sluit de 23" TFT aan met DVI. Een DVI -> HDMI kabel verzorgt de connectie met het 42" LCD scherm. Beide schermen moeten kunnen draaien op 1920x1080 Full HD 1080p.

Geluid
Passieve of vloeistofkoeling is niet aan de orde, dus ik hou het op ventilatorkoeling. Ik vind het mooi als de Videokaart 2 slots inneemt, waarbij 1 slot dient als afvoer voor de warmte. Op die manier gaat de warmte meteen de kast uit. Dit is een pré, niet essentieel!
With its low power consumption at idle and high-but-not-excessive consumption under load, we were relatively sure that with the GT200 Nvidia would maintain the reputation they’ve had since the GeForce 7800 GTX as a maker of relatively quiet high-end cards. We were wrong.
Dit vind ik jammer om te lezen en bevestigt ook het verhaal van een maat van mij die de GeForce 275 GTX heeft aangeschaft. Ik vind het geluid onder een enorme load niet belangrijk bijvoorbeeld tijdens gamen, maar als ik gewoon aan het surfen (op internet :)) ben of een DVD kijk wil ik geen geloei horen.. Nou heb ik een geluiddempende kast, maar het moet wel binnen de perken blijven.

Verbruik
Irrelevant, zolang mijn 500 Watt voeding het maar trekt.

Overclockmogelijkheden
N.V.T.

Compatibility
De kast biedt flink wat ruimte, dus elke kaart moet wel passen. Wat ik wel belangrijk vind is dat de videokaart aansluit bij mijn andere hardware. Misschien dat je bepaalde merken niet moet combineren, dat zou ik niet kunnen zeggen, hopelijk jullie wel :)

SLI/Crossfire
Is niet gewenst, lijkt me overbodig.

Extra
Ik zat zelf te denken aan de Nvidia GeForce GTX 285 of de ATi Radeon HD 5850, waarbij de ATi Radeon HD 5850 steeds iets beter presteert als de GTX 285. Je hebt snellere kaarten, maar die komen boven de €300,- uit.

Een enorme post mensen, hopelijk kunnen jullie mij verder helpen! Bedankt alvast!

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 25-12-2009 12:31 . Reden: eigen idee toevoegen ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neliz
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 11-02 16:54

neliz

GIGABYTE Man

HD5850 rent rondjes om de GTX275 en is beschikbaar bij Alternate of Komplett voor rond de €265.

Asus variant voor €245 (netjes binnen je budget dacht ik?)

HD5850 is in de idle stand (bij het dvd'tjes kijken) ook een sloot zuiniger en stiller dan de GTX275

[ Voor 57% gewijzigd door neliz op 25-12-2009 12:58 ]

Miss you CJ....:'( en nee... ik kan niet aan samples komen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor je reactie Neliz!

Ik vond de HD5850 erg interessant omdat die Direct X11 al ondersteund. Ik zat nog wel met twee vragen, misschien dat jij of iemand anders mij hierbij kan helpen?
  • Ik zat op Pricewatch te kijken naar de Radeon HD 5850, en je krijgt dan deze kaart van verschillende merken zoals XFX, Powercolor of Asus. Zit er nog verschil in, of is het alleen de ombouw / koeling die verschilt? Ik zie in ieder geval geen verschil tussen de specificaties..
  • Zoals je in m'n eerste post kan zien wil ik mijn 42" Full HD scherm aansluiten als 2de monitor. Kan ik deze beter aansluiten op een van die DVI poorten van de HD 5850, of juist op de HDMI poort?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M4gick
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 02-09 22:43
Verwijderd schreef op zondag 27 december 2009 @ 12:50:
Bedankt voor je reactie Neliz!

Ik vond de HD5850 erg interessant omdat die Direct X11 al ondersteund. Ik zat nog wel met twee vragen, misschien dat jij of iemand anders mij hierbij kan helpen?
  • Ik zat op Pricewatch te kijken naar de Radeon HD 5850, en je krijgt dan deze kaart van verschillende merken zoals XFX, Powercolor of Asus. Zit er nog verschil in, of is het alleen de ombouw / koeling die verschilt? Ik zie in ieder geval geen verschil tussen de specificaties..
  • Zoals je in m'n eerste post kan zien wil ik mijn 42" Full HD scherm aansluiten als 2de monitor. Kan ik deze beter aansluiten op een van die DVI poorten van de HD 5850, of juist op de HDMI poort?
Nouja de meeste merken gebruiken gewoon het "normale" model, van die koeler met die uitlaten. Sommige fabrikanten hebben een speciale koeler, zoals Sapphire's Vapor-X. Verder is het gewoon een persoonlijke voorkeur, en of je spellen erbij wilt of niet, en hun RMA service.

En die 42" kun je beter via HDMI doen.

En de GTX 275 raad ik af, voor iets meer heb je een veel betere kaart, die echt veel sneller is en veel langer mee gaat.

[ Voor 4% gewijzigd door M4gick op 27-12-2009 13:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Oke nou duidelijk wat betreft de modellen, thnx! Ik ga gewoon voor de HD5850 van Asus die Neliz voorstelde, die vond ik ook erg mooi.

Wat is trouwens de reden dat je beter de HDMI poort kan gebruiken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bolletje
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 21:17

Bolletje

Moderator Harde Waren
Verwijderd schreef op zondag 27 december 2009 @ 20:56:
Wat is trouwens de reden dat je beter de HDMI poort kan gebruiken?
Je kan direct de audio meesturen, dat kan niet via DVI. ;)

DVI is alleen beeld namelijk. Hierdoor hoef je niet nog een extra kabel van je PC naar de TV te leggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Aanvullende vraag (misschien oftopic hiervoor excuses) wellicht weten jullie het.
Ik koop binnenkort de HD5870 en wil deze ook via HDMI aansluiten op mijn 40W4000 (sony FullHD) kan ik het surround geluid doorlinken vanaf mijn tv HDMI naar mijn surround set (Sony DAV F200) ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YOGI
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 21-08 15:01
Dit heb ik zelf :) (ATI 4890 & Sony 32w4000)

PC --HDMI--> TV
TV --Optisch--> surround set

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bijltje666
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 12-08-2024
neliz schreef op vrijdag 25 december 2009 @ 12:55:
HD5850 rent rondjes om de GTX275
BS; de 5850 rent beslist géén rondjes om de GTX275 (bron: http://www.guru3d.com/article/vga-charts-december-2009/1) De 5850 is wel sneller, maar beslist niet merkbaar sneller, muv DX11games
neliz schreef op vrijdag 25 december 2009 @ 12:55:
en is beschikbaar bij Alternate of Komplett voor rond de €265
Asus variant voor €245 (netjes binnen je budget dacht ik?).
De beschikbaarheid is overal erg laag (nihil) en de prijzen liggen hoger dan de €265, hopelijk wordt dat medio januari beter.
De GTX275 is een uitstekende kaart waar je alle games heel goed mee kunt spelen op hoge resoluties. Bovendien zijn de drivers erg goed en up to date. Met deze kaart kun je zeker nog een dik jaar vooruit op hoge instellingen, ik verwacht dat DX 11 games pas volgend jaar een reden gaan vormen om daar je videokaart op af te stemmen.
De 5850 is een kaart die iets beter is, slecht tot niet verkrijgbaar, DX11 games ondersteund die er nog nauwelijks zijn en wat betreft prijs na de lancering van Fermi in combi met betere verkrijgbaarheid flink zal gaan dalen.
Ik zou voor de EVGA GTX275 FTW gaan..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Top Yogi deze optie had ik ook in mijn hoofd zitten, maar stuurt je tv dan het surroundgeluid door naar je suround set ? Of word dit dan stereo?
YOGI schreef op dinsdag 29 december 2009 @ 14:31:
Dit heb ik zelf :) (ATI 4890 & Sony 32w4000)

PC --HDMI--> TV
TV --Optisch--> surround set

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YOGI
De televisie geeft ook gewoon 5.1 (7.1) via de optische kabel naar je surround set ;), dus de kwaliteit blijf je houden 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Bedankt Yogi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YOGI
Geen probleem ;). Verder zou misschien een Sapphire Vapor-X HD 4890 1GB kunnen overwegen? Dit is een extreem stille grafische kaart en heeft een zeer hoog overclock potentieel! Met gemak naar 970 Mhz te krijgen (via CCC zelfs). Volgens mij loopt deze kaart sneller dan een 5850 en is een heel stuk goedkoper! Direct x 11 heb je toch voorlopig niet nodig :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Depep
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 27-07 13:15
Hij is zeker niet sneller dan de HD5850, al komt hij op 970Mhz aardig in de buurt (natuurlijk niet gegarandeerd dat je dat haalt). Wat hem aantrekkelijk maakt is dat hij een stuk goedkoper is en een stuk beter beschikbaar is. De HD5850 is echter stukken zuiniger in idle modus en daardoor ook een stuk koeler en zeer stil. Ook ondersteunt deze DirectX 11 en Eyefinity. Het is natuurlijk de vraag of jij die features het geld waard vind.

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pyronick
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 09:52

Pyronick

Vorsprung durch gas geben.

Bijltje666 schreef op dinsdag 29 december 2009 @ 15:27:
Ik zou voor de EVGA GTX275 FTW gaan..
Dan zit hij echter weer met audio zodra hij zijn tweede scherm (televisie) wilt aansluiten... En met SPDIF en convertors en dergelijke kloten wil je echt niet...
Pagina: 1