Toon posts:

Externe of interne harde schijf

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb momenteel een SATA harde schijf in m'n pc zitten, maar dit is niet genoeg, hij zit bijna vol.
Nu wil ik dus extra ruimte om mijn pc hebben.
De keuze bestaat uit een externe of interne harde schijf.
Ik heb hier op GOT rondgezocht, maar kon niet echt antwoord vinden op mijn vraag.

Als ik een game of dergelijke op een externe harde schijf plaats en de OS staat op de interne.
Zal het spel gaan haperen ofzo, aangezien de snelheid via usb lager is dan die van een interne harde schijf?

En wat raden jullie mij aan:extern of intern, gebasseerd op jullie ervaringen?Laat me ook weten waarom!
Zal ik via een externe harde schijf alles gewoon normaal kunnen doen(spellen,veel programma's open hebben die ook op de externe schijf zullen staan)?

Ik hoop dat jullie mij verder kunnen helpen,
Alvast bedankt

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Met dingen zoals spellen echt een interne HDD kopen. Je gaat de schijf gebruiken als normale HDD, waarom zou je dan uberhaupt aan extern denken ?

Verwijderd

Als je echt programma's ed erop wilt hebben staan, dan zal ik hem intern in bouwen, minder kans dat het ding valt/beschadigd etc, dan met zon losse externe op je tafel/bureau. Verder is een externe alleen handig voor opslag van bijvoorbeeld films, muziek of gewoon een backup van je computer.

Ik zou dus zeggen, bouw hem mooi intern als je de mogelijkheid hebt :).

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

Intern doen, extern ga je echt spijt van krijgen als jej allemaal spelletjes ervan wil draaien enzo
(in geval van usb esata is een ander verhaal)

[ Voor 32% gewijzigd door Fish op 24-12-2009 23:18 ]

Iperf

• PhilipsFan
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 12-02 20:33
Wat je ook kunt doen is een externe schijf met eSATA aansluiting kopen (en USB). Je kunt 'm dan thuis op de eSATA aansluiten en dan is de snelheid hetzelfde als een interne schijf, maar je kunt 'm ook meenemen en dan de USB gebruiken.

Verwijderd

Topicstarter
En een filmpje kijken vanaf een externe schijf, gaat dat wel goed?

• Malantur
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 14-02 15:48
Zoals hierboven al gezegd: met USB niet doen. Dan haal je ongeveer 25-30 MB/s, terwijl je via SATA of eSATA rond de 80MB/s zal zitten. Het duurt dus 3 keer langer om data erop te zetten en hetzelfde om het er weer af te halen.. (Denk vooral aan tijd nodig voor de installatie, en de laadtijd)
En een filmpje kijken vanaf een externe schijf, gaat dat wel goed?
Jup, dat gaat bij mij goed. :)

[ Voor 27% gewijzigd door Malantur op 24-12-2009 23:34 ]

'Let's eat Grandma!' or, 'Let's eat, Grandma!'. Punctuation saves lives.

• Jan852
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 26-01 19:00
Ik heb weleens batlefield 2 van af een externe harde schijf gespeeld ging helemaal goed maar voor games kun je beter een interne kopen. En ik heb al mijn muziek en films(HD) op een externe Schijf staan en die haperen niet.

Verwijderd

Topicstarter
fish schreef op donderdag 24 december 2009 @ 23:16:
Intern doen, extern ga je echt spijt van krijgen als jej allemaal spelletjes ervan wil draaien enzo
(in geval van usb esata is een ander verhaal)
Heb je hier ervaring mee dan?
En weet iemand hoe het zitten met downloaden naar een harde schijf? Zullen daarin ook beperkingen zitten?

• Malantur
Downloaden gaat aan pakweg 2 MB/s (voor ADSL/VDSL dan), en zoals eerder gezegd USB rond de 25-30MB/s en eSATA 80 MB/s. De conclusie kan je toch zelf ook trekken?
Hetzelfde voor film: als je 25MB/s zou lezen, dan zou een film van 1,5 uur dan 135GB zijn.. Aangezien een dvdtje maar 4,7GB is zie je dus dat film ook met gemak over USB kan.

[ Voor 3% gewijzigd door Malantur op 25-12-2009 00:02 ]

Verwijderd

Topicstarter
Malantur schreef op vrijdag 25 december 2009 @ 00:01:
Downloaden gaat aan pakweg 2 MB/s (voor ADSL/VDSL dan), en zoals eerder gezegd USB rond de 25-30MB/s en eSATA 80 MB/s. De conclusie kan je toch zelf ook trekken?
Hetzelfde voor film: als je 25MB/s zou lezen, dan zou een film van 1,5 uur dan 135GB zijn.. Aangezien een dvdtje maar 4,7GB is zie je dus dat film ook met gemak over USB kan.
En een game?

• leuk_he
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 28-01 19:27

leuk_he

1. Controleer de kabel!

Intern is sneller en goedkoper.
USB extern is makkelijker te installeren.

Als intern voldoet en inbouwen kost je geen fortuin(dat is echt simpel!) gewoon intern doen.

Need more data. We want your specs. Ik ben ook maar dom. anders: forum, ff reggen, ff topic maken
En als je een oplossing hebt gevonden laat het ook ujb ff in dit topic horen.

• pinockio
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 29-01 15:40
Het laden van de game zelf en van levels etc. zal een factor 3-5 langzamer zijn via USB2 dan via (e)sata.

Wil je dat?

Disclaimer: P. aanvaardt geen aansprakelijkheid op grond van dit bericht.

Verwijderd

Topicstarter
Nee.
Ik ga toch dan voor een interne bedankt voor jullie hulp.
Ik wil er een van 2TB nemen denk ik, zal de capaciteit ook de snelheid ofzo beinvloeden?

• Malantur
Over het algemeen wel, aangezien ze voor de schijf van 2TB platters gebruiken met een grotere datadichtheid (ik gok 4 platters van 500GB). Maar de snelheid staat ook gewoon aangegeven bij de specificaties van de fabrikant, dus je kan het gemakkelijk vergelijken.

Verwijderd

Topicstarter
Malantur schreef op vrijdag 25 december 2009 @ 00:13:
Over het algemeen wel, aangezien ze voor de schijf van 2TB platters gebruiken met een grotere datadichtheid (ik gok 4 platters van 500GB). Maar de snelheid staat ook gewoon aangegeven bij de specificaties van de fabrikant, dus je kan het gemakkelijk vergelijken.
Zal ik dit snelheidsverschil ook merken bij normaal gebruik?(spellen, programma's etc.)
Iemand ervaring met grote harde schijven?

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 25-12-2009 00:46 ]

• Malantur
Ja, je harde schijf is en blijft het traagste onderdeel van je computer...
Ik heb harde schijven van 80GB, 320GB en 500GB, en die halen respectievelijk 55MB/s, 75MB/s en 80MB/s. De WD20EADS van 2TB haalt 105MB/s.
Het is toch logisch dat de laatste dan een bestand in half zo veel tijd leest dan mijn schijfje van 80GB.
Natuurlijk heb je met een normale harde schijf een accesstime van ruwweg 10ms. Dus 1/100ste van een seconde gaat verloren aan het zoeken van de data. Het lezen van 1MB op de schijf van 2TB duurt dus 10ms zoeken, en 10 ms lezen. Voor de schijf van 80GB is dat 10ms zoeken, en 20ms lezen. Je haalt dus netto 50% winst bij een dubbel zo snelle schijf bij een bestand van 1MB. Hoe groter het bestand dat je leest, hoe groter de winst. Ander voorbeeld: een bestandje van 100kb duurt 10ms zoeken en 1 ms lezen op de 2TB schijf, en slechts een ms langer op de 80GB schijf (maar 9% sneller).

Note: Als er veel kleine gegevens gelezen moeten worden dan ben je meer met een ssd (maar natuurlijk duur voor weinig opslagruimte). Deze hebben namelijk een zoektijd van ongeveer 0,05ms.

Verwijderd

Topicstarter
Oke bedankt!
Ik dacht juist dat een grotere harde schijf wat langzamer zou lezen 8)7

Verwijderd

Malantur schreef op vrijdag 25 december 2009 @ 01:10:
Ja, je harde schijf is en blijft het traagste onderdeel van je computer...
Ik heb harde schijven van 80GB, 320GB en 500GB, en die halen respectievelijk 55MB/s, 75MB/s en 80MB/s. De WD20EADS van 2TB haalt 105MB/s.
Het is toch logisch dat de laatste dan een bestand in half zo veel tijd leest dan mijn schijfje van 80GB.
Natuurlijk heb je met een normale harde schijf een accesstime van ruwweg 10ms. Dus 1/100ste van een seconde gaat verloren aan het zoeken van de data. Het lezen van 1MB op de schijf van 2TB duurt dus 10ms zoeken, en 10 ms lezen. Voor de schijf van 80GB is dat 10ms zoeken, en 20ms lezen. Je haalt dus netto 50% winst bij een dubbel zo snelle schijf bij een bestand van 1MB. Hoe groter het bestand dat je leest, hoe groter de winst. Ander voorbeeld: een bestandje van 100kb duurt 10ms zoeken en 1 ms lezen op de 2TB schijf, en slechts een ms langer op de 80GB schijf (maar 9% sneller).

Note: Als er veel kleine gegevens gelezen moeten worden dan ben je meer met een ssd (maar natuurlijk duur voor weinig opslagruimte). Deze hebben namelijk een zoektijd van ongeveer 0,05ms.
SSD moet je geen eens willen noemen in samenspraak met opslag, dat gaat hem echt niet worden, weet je hoe duur het dan word om een filmpje van 4.7 GB te bewaren erop :)?

@ Superlol, ik weet je specs niet, maar misschien kan je 2 harde schijven kopen en in raid 0 zetten, dan heb je A. Interne opslag en B. Wel voldoende snelheid. (met 1 zowiezo ook, maargoed :P )

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op vrijdag 25 december 2009 @ 01:35:
[...]
@ Superlol, ik weet je specs niet, maar misschien kan je 2 harde schijven kopen en in raid 0 zetten, dan heb je A. Interne opslag en B. Wel voldoende snelheid. (met 1 zowiezo ook, maargoed :P )
Ik heb al nu een harde schijf erin zitten, wat is dat precies raid 0 zetten?

Verwijderd

Wikipedia is uw vriend :)

Het staat daar netjes uitgelegd, makkelijk en logisch :).
Pagina: 1