Verwijderd

Topicstarter
Hoi,

Iets meer dan een jaar geleden een Seagate Barracuda 500GB SATA schijf gekocht. Vorige week gewoon zitten werken op m'n pc en de volgende dag pc aan... SATA schijf wordt niet meer herkend. Geen geluid meer helemaal niets. Dus ik heb hem geprobeerd op een ander systeem en wederom niks. Wel heb ik recent een backup gemaakt maar nog net wat belangrijke data erop gezet en die ben ik nu kwijt. Meestal hoor je dat een HDD eerst kuren gaat vertonen en dan kapot gaat, maar dit heb ik nog nooit meegemaakt (met IDE schijven dan, dit is mijn eerste SATA).
- Kan die zomaar ineens overleden zijn zonder aankondiging?
- SATA schijven zouden toch betrouwbaarder zijn dan IDE?
- En zou ik wellicht toch nog iets kunnen bereiken bij de winkel waar ik hem heb aangeschaft (Alternate)?

• jessewillem
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 12-09 10:00
Misschien is het printplaatje wel kapot. Als dat zo is kun je hem vervangen met een andere uit de zelfde serie. En over betrouwbaarheid van de schijven, Er zit geen verschil tussen.

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05 10:30
Hier valt weinig over te zeggen. In de praktijk kan je pech of geluk hebben, en moet je altijd uitgaan van pech...

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Ja dat kan. Meestal gaat het niet zo, maar het kan natuurlijk wel.
Waarom zou dat zo zijn ? Afgezien van de printplaat is het binnenwerk gewoon het zelfde.
- En zou ik wellicht toch nog iets kunnen bereiken bij de winkel waar ik hem heb aangeschaft (Alternate)?
Als je nog garantie hebt, heb je recht op een nieuwe schijf. Qua data moet je niet bij hun zijn.

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 21:28

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Verwijderd schreef op donderdag 24 december 2009 @ 22:12:
Hoi,

Iets meer dan een jaar geleden een Seagate Barracuda 500GB SATA schijf gekocht. Vorige week gewoon zitten werken op m'n pc en de volgende dag pc aan... SATA schijf wordt niet meer herkend. Geen geluid meer helemaal niets. Dus ik heb hem geprobeerd op een ander systeem en wederom niks. Wel heb ik recent een backup gemaakt maar nog net wat belangrijke data erop gezet en die ben ik nu kwijt. Meestal hoor je dat een HDD eerst kuren gaat vertonen en dan kapot gaat, maar dit heb ik nog nooit meegemaakt (met IDE schijven dan, dit is mijn eerste SATA).

Tuurlijk kan dit, dat ken met elk apparaat welke electronica bevat. Tevens gaat het hier ook nog om draaiende delen, deze zijn zeker gevoeliger voor storing (verhoudingsgewijs). In dit geval lijkt het mij een electronica probleem, omdat de hardeschijf niet meer herkent wordt. Het vervangen van het controllerboard kan het probleem verhelpen, maar dan ben je wel een vervangende examplaa nodig uit dezelfde serie met dezelfde firmware.

p.s. Wel ook al een andere S-ATA kabel geprobeerd?
In princiepe zeg je hier dat een S-ATA en P-ATA hardeschijf betrouwbaarder is dan een S-ATA hardeschijf. Zowel S-ATA als P-ATA zijn IDE, jij bedoelt dus P-ATA. In het geval van een P-ATA hardeschijf zijn de connectoren in iedergeval robuster, dat laat bij S-ATA wel eens te wensen over.
Zij zullen onder garantie de hardeschijf vervangen, maar standaard doen zij niet aan datarecovery. Mogelijk dat ze dat wel voor je kunnen regelen,maar houd rekening met redelijke prijzen voor het uitvoeren van datarecovery. Het hangt er natuurlijk vanaf hoe belangrijk de verloren gane dat is natuurlijk, of het de prijs waard is.

In de FAQ's kun je ook een aantal datarecovery bedrijven terug vinden, sommige bedrijven werken op een no-cure-no-pay basis, b.v. Palmer DataRecovery in Londen is zo'n bedrijf.

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
p.s. Wel ook al een andere S-ATA kabel geprobeerd?
Uiteraard andere SATA kabel geprobeerd en andere voedingskabels.

Dank voor jullie reacties. Overigens had ik eens ergens gelezen dat SATA schijven betrouwbaarder zouden zijn, maar dit is mijn eerste SATA schijf en heb gelijk pech ermee.

Nu blijk ik toch nog garantie te hebben 8) . De schijf 14 maanden geleden gekocht bij Alternate, maar er zit 24 maanden garantie op! Dinsdag ga ik even langs en maar horen wat ze zeggen.
In ieder geval ga ik morgen bij Informatique een Western Digital 250GB 7200rpm 16MB cache SATA schijf halen. Dan kan ik in ieder geval weer op m'n pc werken. Als de Seagate gefixt kan worden hang ik hem als 2e schijf erbij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The-Source
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 11-09 17:26
Verwijderd schreef op zaterdag 26 december 2009 @ 19:23:
[...]

Uiteraard andere SATA kabel geprobeerd en andere voedingskabels.

Dank voor jullie reacties. Overigens had ik eens ergens gelezen dat SATA schijven betrouwbaarder zouden zijn, maar dit is mijn eerste SATA schijf en heb gelijk pech ermee.

Nu blijk ik toch nog garantie te hebben 8) . De schijf 14 maanden geleden gekocht bij Alternate, maar er zit 24 maanden garantie op! Dinsdag ga ik even langs en maar horen wat ze zeggen.
In ieder geval ga ik morgen bij Informatique een Western Digital 250GB 7200rpm 16MB cache SATA schijf halen. Dan kan ik in ieder geval weer op m'n pc werken. Als de Seagate gefixt kan worden hang ik hem als 2e schijf erbij.
Volgens mij heb je voor 3 tientjes meer 1TB.
Of je moederbord moet deze schijven niet aankunnen maar ouders zou ik toch wel minimaal schijven met 500GB (1 platter) of anders 1TB schijven nemen.

Taal fouten inbegrepen ;)
Mijn AI Art YouTube kanaal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Wat voor schijfje gaat het hier precies om? Als je een Seagate 7200.11 hebt met SD15 firmware kun je mogelijk bij Seagate aankloppen voor datarecovery. Je kunt overigens niet slechts 2 jaar garantie hebben op je schijf, het moeten er minstens 3 zijn, en afhankelijk van welke disk je hebt kunnen het er ook nog wel eens 5 zijn (voorheen de reden om voor Seagate te kiezen).

Het grote Seagate 7200.11 SD15-firmware problemen topic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Volgens mij heb je voor 3 tientjes meer 1TB.
Of je moederbord moet deze schijven niet aankunnen maar ouders zou ik toch wel minimaal schijven met 500GB (1 platter) of anders 1TB schijven nemen.
Ik heb de ruimte niet nodig. Daarbuiten ga ik ervan uit dat ik die 500 terug krijg (of een nieuwe). Dan heb ik meer dan ik ooit zal gebruiken.
De schijf is nog geen 4 tientjes en ik vind het zat voor nu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Je kunt overigens niet slechts 2 jaar garantie hebben op je schijf, het moeten er minstens 3 zijn, en afhankelijk van welke disk je hebt kunnen het er ook nog wel eens 5 zijn (voorheen de reden om voor Seagate te kiezen).
OK thanx voor de tip. Tot op heden heb ik nooit eerder een Seagate gehad. Alternate geeft 24 maanden garantie. Kan best zijn dat de schijf bij Seagate nog langer in de garantie is. Ik zal dinsdag wat kritische vragen daarover stellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Het is simpel te zien, op de Seagatesite kun je je serienummer intikken en daarmee kijken hoe lang je nog garantie hebt op je schijf.

En je kunt de edit-knop gebruiken om nog wat toe te voegen aan je laatste bericht, zodat je je topic niet onnodig omhoog hoeft te schoppen
Pagina: 1