• Lizardz
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 22-09 16:54
Hallo,

Ik heb een vraag. Ik heb nu mijn tv via een optische kabel naar mijn Z5500 set. Dat werkt allemaal prima enzo, maar een vriend zegt dat ik beter mijn ps3 naar mijn z5500 kan laten lopen omdat dat beter klinkt. Nu is mijn vraag kan ik via een of andere kabel alsnog het geluid van mijn tv naar mijn z5500 set?

Dit zijn de aansluitingen van de tv
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/i/productsurvey/9094/7875.jpg

Dit zijn de aansluitingen op de Z5500 set:
Afbeeldingslocatie: http://www.hardware.no/tester/lyd/logitech-x530-vs-z-5500/z5500-innganger.jpg

Alvast bedankt voor de hulp.

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 07:27
Dus je hebt nu:
PS3 met HDMI naar de tv, van de TV een optische kabel naar de Z-5500?
Dan kan je inderdaad beter de Z-5500 direct met optisch op de PS3 kan aansluiten. Dit omdat je dan gewoon Dolby Digital en DTS door kan sturen vanaf de PS3 naar de Z-5500. De TV scaled alles wellicht terug naar 2.0 stereo. Dus op dat gebied heeft die vriend van je gelijk.

Nadeel is dat je een tv en een PS3 hebt met beide een optische uitgang, maar je Z-5500 heeft er slechts één ingang voor. Nu kan je twee dingen doen.

Als eerste kan je een optische switch kopen.
Afbeeldingslocatie: http://www.accu-totaal.nl/product_images/alleka-1915-main-AdaptorAdaptorAdaptorAdaptorAdaptorAdaptorAdaptor-.jpg
Dez switch maakt van drie inputs (dus PS3, TV en dan nog één als je zou willen) er één kan maken die dan de Z-5500 in gaat. Werkt goed, maar zoals je ziet moet je dan schakelen op de switch. Dingetjes kosten nog geen €10,- voor zo ver ik weet.

Dus je krijgt dan dit:
PS3 - optische kabel 1 - switch in - switch uit - optische kabel 3 - Z-5500
TV - optische kabel 2 - switch in - switch uit - optische kabel 3 - Z-5500

Mooier is gebruik maken van een optical naar coax converter:
Afbeeldingslocatie: http://images.buzzillions.com/images_products/05/67/cablestogo_cables_go_coax_optical_digital_reviews_166742_raw.jpg

Deze maakt van één van de signalen (PS3 of TV) van een optische aansluiting een digitale coax. Deze kan je dan op de andere digitale ingang van de Z-5500 pluggen. Voordeel van deze is dat je gewoon op de pod van de Z-5500 kan switchen tussen tv en de PS3. Nadeel is dat deze optie wat duurder is. De converter zelf is al zo'n €15,- tot €20,-

En met deze oplossing krijg je dan bijvoorbeeld dit:
PS3 - optische kabel - Z-5500
TV - optische kabel - converter - digitale coax kabel - Z-5500.

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

• NoepZor
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 22-09 17:24
Je zou ook nog gewoon de TV analoog aan kunnen sluiten met een jack kabeltje. Ik denk dat je het verschil toch niet hoor tussen optisch en analoog met een tv. Dan kun je de PS3 met dolby digital etc op de digitale (optische) ingang zetten.

De wijzen komen uit het Oosten!

• FeaR
NoepZor schreef op donderdag 24 december 2009 @ 22:08:
Je zou ook nog gewoon de TV analoog aan kunnen sluiten met een jack kabeltje. Ik denk dat je het verschil toch niet hoor tussen optisch en analoog met een tv.
Hoor je wellicht ook niet. Kans is groot dat het signaal over S/PDIF te tv uit toch 2.0 stereo is. En dan maakt het niet (veel) uit of je het digitaal of analoog verzend.

Alleen zie ik op de eerste afbeelding een analoge outputs voor de uitvoer van geluid...

• Lizardz
FeaR1986 schreef op donderdag 24 december 2009 @ 22:13:
[...]

Alleen zie ik op de eerste afbeelding een analoge outputs voor de uitvoer van geluid...
Inderdaad, die zit er niet. Het zou misschien wel kunnen in de Koptelefoon aansluiting? Via coax aansluiten is helaas niet mogelijk, omdat die aansluiting al bezet is door mijn PC. Dan lijkt me die switch voor de optische kabels toch de beste optie?

Bedankt voor jullie reacties tot nu toe.

• FeaR
Via koptelefoon kan ook inderdaad. Mits je het niet erg vind dat er een kabel aan de zijkant van de tv uit steekt. Voor die oplossing moet je een 3,5mm jack male kabel halen. Ene kant gewoon in de koptelefoonuitgang en de andere in de groene aansluiting van de Z-5500. Zou eerst die optie proberen om te zien hoe het klinkt. Want een dergelijke kabel is een stuk goedkoper dan nog een optische kabel en een optische switch.

• Lizardz
FeaR1986 schreef op donderdag 24 december 2009 @ 23:02:
Via koptelefoon kan ook inderdaad. Mits je het niet erg vind dat er een kabel aan de zijkant van de tv uit steekt. Voor die oplossing moet je een 3,5mm jack male kabel halen. Ene kant gewoon in de koptelefoonuitgang en de andere in de groene aansluiting van de Z-5500. Zou eerst die optie proberen om te zien hoe het klinkt. Want een dergelijke kabel is een stuk goedkoper dan nog een optische kabel en een optische switch.
Ik heb het eens uitgeprobeerd ( heb zo'n kabel ) alleen het geluid is erg zacht. Ik moet hem bijna op max volume zetten om echt iets te horen.

Is dit:
http://www.kabeltje.com/hq-optische-splitter-p-49.html
Of dit:
http://kabeltje.com/hq-op...rts-schakelaar-p-762.html

Wat ik moet hebben? En zoja, moet ik dus 2 optische kabels bijkopen ( wetende dat ik er nu 1 heb ).

[ Voor 16% gewijzigd door Lizardz op 25-12-2009 00:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR
Ik zou persoonlijk voor de switch / schakelaar gaan. Dit omdat je met een splitter het probleem kan hebben dat signalen door elkaar gaan lopen. Kans bestaat ook dat het signaal niet goed aankomt omdat niets het regelt zoals de switch dat wel doet. De schakelaar laat maar een kanaal door en zo kunnen signalen sowieso niet mixen. Er zijn wel mensen die zo'n splitter hebben en er tevreden over zijn, maar ken mensen die ook bij de switch / schakelaar zweren na slechte ervaringen met de splitter...

Je moet er inderdaad twee optische kabels bij halen. Want je moet twee apparaten aansluiten. De ene kabel voor vanaf de Z-5500 naar de switch heb je al, dus dan heb je er nog twee nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lizardz
Ok dan koop ik die schakelaar van 9 euro, en haal ik er 2 optische kabels bij. Bedankt voor je hulp!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR
Met die schakelaar / switch zit je meteen goed, dus het is gewoon een veilige keuze.
En geen probleem betreffende de hulp, want daar zijn we hier voor.
Mochten er nog meer vragen zijn dan horen we het wel :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lizardz
Ok ik heb 2 extra kabels en de schakelaar besteld. Laat wel weten als ik het binnen heb hoe het werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Je had ook als je de scart aansluiting niet gebruikt een verloop van scart (output) naar jack 3.5mm kunnen gebruiken.
Daarmee had je ook het stereo geluid van de tv kunnen halen.
Je hebt nog 3 niet gebruikte stereo aansluitings op de z5500 zitten.

Afbeeldingslocatie: http://ecx.images-amazon.com/images/I/21M8X838P4L._SL500_AA200_.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lizardz
Heb nou in de onderste aansluiting mijn kabel naar de Z5500, en in link 1 ( Waar op het plaatje de schakelaar naar toe wijst ) en link 2 de kabels van mijn ps3 en tv. Maar op de een of andere manier heb ik geen geluid?
Afbeeldingslocatie: http://www.accu-totaal.nl/product_images/alleka-1915-main-AdaptorAdaptorAdaptorAdaptorAdaptorAdaptorAdaptor-.jpg

[ Voor 40% gewijzigd door Lizardz op 05-01-2010 16:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FikkieHo
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 10-09 20:13

FikkieHo

Wokmaster

Heb je geen geluid vanuit de tv of geen geluid vanuit de PS3?

En stout hoor, zomaar mijn plaatje gebruiken :P

Vliegtuigjes bouwer - i.o.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lizardz
Ik heb op beiden geen geluid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lizardz
De 2 draadjes vanaf de TV en vanaf de ps3 geven wel een rood licht in het midden van de connector, degene van en naar de Z5500 doet dat niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FikkieHo

FikkieHo

Wokmaster

Even voor de duidelijkheid, je hebt de onderste kabel volgens het plaatje naar de Z5500 aangesloten. Op link 1 zit de ps3 en link 2 de tv, en je hebt de wijzer naar link 1 staan.

En heb je wel ingesteld dat je 3x ingang hebt + 1x output ipv andersom?

Verder staat je ps3 ingesteld op optical en je hebt nog steeds geen geluid?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Heb je wel geluid als je de schakelaar niet gebruikt en je simpelweg je nieuwe kabels gebruikt?
Kun je je drie kabels 100% in orde verklaren?
Als je je twee bronnen hebt aangesloten op dat schakelaartje en je prikt een kabel in de uitgang, zie je dan je kabel rood oplichten zodra je één van de bronnen selecteert?
Hoe reageert je TV of PS3 wanneer de "verbinding" met je Logitech set verloren gaat en weer wordt hersteld?

Iets meer info en wat trial-and-error kan geen kwaad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lizardz
FikkieHo schreef op dinsdag 05 januari 2010 @ 17:07:
Even voor de duidelijkheid, je hebt de onderste kabel volgens het plaatje naar de Z5500 aangesloten. Op link 1 zit de ps3 en link 2 de tv, en je hebt de wijzer naar link 1 staan.

En heb je wel ingesteld dat je 3x ingang hebt + 1x output ipv andersom?

Verder staat je ps3 ingesteld op optical en je hebt nog steeds geen geluid?
Het is zoals je zegt. alleen dan link 1 is TV en link 2 is PS3. Als ik de kabels apart aansluit ( van TV of PS3 gelijk naar Z5500 ) heb ik wel geluid. Ik heb nergens ingesteld dan ik 3x ingang heb en 1 keer output, want ik weet niet hoe dat moet.

En voor de volledigheid, het is deze schakelaar:
http://kabeltje.com/hq-op...rts-schakelaar-p-762.html

[ Voor 10% gewijzigd door Lizardz op 05-01-2010 17:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FikkieHo

FikkieHo

Wokmaster

Kom kom, wat heb je zelf allemaal getest? Gewoon wat frummelen voordat je post :)

Naar keuze kunnen de afzonderlijke uitgangen worden geschakeld.
1xIngang en 3xUitgangen of 3xIngangen en 1xUitgang

Volgens de site kan het dus wel :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lizardz
FikkieHo schreef op dinsdag 05 januari 2010 @ 17:26:
Kom kom, wat heb je zelf allemaal getest? Gewoon wat frummelen voordat je post :)

Naar keuze kunnen de afzonderlijke uitgangen worden geschakeld.
1xIngang en 3xUitgangen of 3xIngangen en 1xUitgang

Volgens de site kan het dus wel :)
Ja ik heb gelezen dat het kan. Maar naast die link schakelaar, zit er helemaal geen knop om dat in te stellen. Ik heb zelf al getest of de nieuwe draden het doen, en of de oude het nog doet, en ze doen het allemaal. Ik heb ook al geprobeerd ze in een andere volgorde etc hem in te stellen maar ook dat werkt niet. Het zou best kunnen dat het te maken heeft met dat output en input verhaal, maar nergens op die schakelaar kan ik iets omzetten of indrukken ( behalve dan die knop om te switchen tussen de apparaten ) om dat te veranderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR
Lizardz schreef op dinsdag 05 januari 2010 @ 17:29:
[...]Het zou best kunnen dat het te maken heeft met dat output en input verhaal, maar nergens op die schakelaar kan ik iets omzetten of indrukken ( behalve dan die knop om te switchen tussen de apparaten ) om dat te veranderen.
Sluit dan de PS3 eens aan op de "onderste aansluiting" en de Z-5500 met een kabel vanaf "link 1". Dus dan werk je andersom. Als het dan wel werkt staat de switch dus ingesteld op één input naar drie outputs (dus andersom wat jij wilt).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lizardz
FeaR1986 schreef op dinsdag 05 januari 2010 @ 17:46:
[...]

Sluit dan de PS3 eens aan op de "onderste aansluiting" en de Z-5500 met een kabel vanaf "link 1". Dus dan werk je andersom. Als het dan wel werkt staat de switch dus ingesteld op één input naar drie outputs (dus andersom wat jij wilt).
Ook dat werkt niet. bij "de onderste aansluiting" staat ook een aan/uit teken. Maar er zit verder geen schakelaar om hem aan of uit te zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FikkieHo

FikkieHo

Wokmaster

weet je zeker dat het een aan uit is? Maybe is het een input output?

Want aan/uit lijkt me sterk voor een hubje?

Eigenlijk wel logisch, want I/O.. I is aan, van Input. Dus de draad die je daarinsteekt, wordt de input.

[ Voor 31% gewijzigd door FikkieHo op 05-01-2010 18:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lizardz
FikkieHo schreef op dinsdag 05 januari 2010 @ 18:55:
weet je zeker dat het een aan uit is? Maybe is het een input output?

Want aan/uit lijkt me sterk voor een hubje?

Eigenlijk wel logisch, want I/O.. I is aan, van Input. Dus de draad die je daarinsteekt, wordt de input.
Het is zo'n I/O teken. Maar je kan er verder niks mee. Maar het wil nog steeds niet werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FikkieHo

FikkieHo

Wokmaster

...., draai de knop/schakelaar naar de I/O kant? Maak anders een foto van dat ding in het groot.

[ Voor 4% gewijzigd door FikkieHo op 05-01-2010 19:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lizardz
De schakelaar verder naar links draaien dan op de foto is gaat niet.

Foto;s
Afbeeldingslocatie: http://img215.imageshack.us/img215/963/p1050010.th.jpg

[img=http://img205.imageshack.us/img205/2365/p1050011.th.jpg]

De 2 draden met dat goudkleurige zijn dus mijn TV en PS3, de zwarte bij het I/O teken is de kabel van de switch naar de Z5500 set.

OP de foto lijkt het lampje bij link 1 te branden, die doet hij wel, maar niet zo erg als op de foto ( door de flits lijkt het anders )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FikkieHo

FikkieHo

Wokmaster

Kijk, ik vind het best dat je al je vragen hier stelt, maar ik heb dat ding zelf niet. En er zijn gewoon tal van mogelijkheden nog die kunnen zijn.

Je moet gewoon zelf testen, zoals hierboven trail-error. Probeer eens alleen de tv aan te sluiten.. Ik zal ik denk niet voor niets bij 1 en 3 het woordje link staan, en bij 2 niets. Probeer eens wat mogelijkheden.

Hij zal op 1 of andere manier gewoon met 1 output/3 input moeten werken. Alleen moet jijzelf wat klussen.

En als je nog een keer post, geef dan aan wat voor soort mogelijkheden je hebt geprobeerd.

Succes!

[ Voor 9% gewijzigd door FikkieHo op 05-01-2010 20:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lizardz
Natuurlijk heb ik voor het posten in dit topic geprobeerd het werkend te krijgen, maar het wil gewoon niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lizardz
Hebben jullie nog andere dingen die ik kan proberen. In dit topic kun je lezen wat ik al heb geprobeerd, maar tot op heden is er nog niets gelukt. Ik weet enkel dat de kabels alle 3 wel werken, maar zo gauw ik ze op de schakelaar aansluiting heb ik geen geluid etc. Ik wil graag nog wat dingen proberen alvorens Kabeltje.com te contacteren.

Alvast bedankt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dj-sannieboy
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online

Dj-sannieboy

Nee.... beter!

Je kunt toch gewoon je PS3 aansluiten op je TV met HDMI. Dan heb je beeld en geluid.
Vervolgens sluit je je PS3 aan op je Z-5500 met een optische kabel. Dan heb je dus geluid uit je tv en je Z-5500. Je kunt bij de PS3 namelijk multi-audio uit instellen. Zo kun je geluid via hdmi en optisch laten gaan (tegelijk).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lizardz
Ja maar dat is niet de bedoeling. Mijn PS3 is via HDMI op mijn TV aangesloten. Ik kan dan natuurlijk het geluid gewoon via de speakers van mn tv, maar dat klinkt voor geen meter. IK heb express 2 extra Optical kabels en die switch gekocht zodat ik mijn PS3 EN mijn TV kan aansluiten op mijn Logitech Z5500, die normaal maar 1 optical in heeft, maar via de switch dus 3 ( waar ik er maar 2 van gebruik ). Probleem is nu dus alleen dat ik als ik ze recht naar mijn Z5500 verbind ( 1 voor 1 ) dat ik dus wel geluid heb, maar zo gauw ik ze via de schakelaar aan mijn Z5500 verbind ik geen geluid heb. Het probleem ligt dus ergens in de switch, of met de instellingen daarvan, alhoewel ik dus nergens hem anders kan instellen ( behalve de draaiknop om tussen de kanalen te switchen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR
Dj-sannieboy schreef op woensdag 06 januari 2010 @ 16:56:
Je kunt toch gewoon je PS3 aansluiten op je TV met HDMI. Dan heb je beeld en geluid.
Vervolgens sluit je je PS3 aan op je Z-5500 met een optische kabel. Dan heb je dus geluid uit je tv en je Z-5500.
Nadeel is alleen dat er maar weinig tv's zijn die Dolby Digital 5.1 doorgeven vanaf het HDMI signaal naar de S/PDIF uitgang. Dus de kans dat het meerkanaals geluid gescaled wordt naar 2.0 is aanwezig. Plus dat als de tv wel Dolby Digital 5.1 aan kan de kans groot is dat het scherm geen DTS ondersteunt. Dus dan mis je die optie weer...
Lizardz schreef op woensdag 06 januari 2010 @ 17:05:
Het probleem ligt dus ergens in de switch, of met de instellingen daarvan, alhoewel ik dus nergens hem anders kan instellen.
Als je het zo stelt is die switch dan toch gewoon kapot?
Je hebt alles verder al uitgesloten: van brakke kabels tot de apparaten zelf. Dus dan blijft de switch over. Zelf andersom (dus drie keer output, één keer input) werkt het niet. Dus ik zou eens naar kabeltje.com mailen...

Hoe sneller je contact op neemt hoe beter. Anders zit je straks weer met het weekend er tussen. Plus dat je DOA's gewoon snel aan moet kaarten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lizardz
Ok, bedankt voor jullie reacties. Ik heb contact opgenomen met Kabeltje.com via email. Misschien hebben zij nog dingen die ik zou kunnen proberen, en anders zal ik hem om moeten ruilen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dred
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 20-08 13:26
kan je die draaiknop toevallig 180° rechts of linksom draaien? Ik ga er van uit dat je Z-5500 wel op optical is ingesteld (aangezien het 1-1 wel werkt zoals je zelf zegt)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lizardz
Dred schreef op woensdag 06 januari 2010 @ 19:30:
kan je die draaiknop toevallig 180° rechts of linksom draaien? Ik ga er van uit dat je Z-5500 wel op optical is ingesteld (aangezien het 1-1 wel werkt zoals je zelf zegt)
Nee dat kan niet, tenminste niet zonder hem kapot te draaien. En ja hij staat gewoon op optical ingesteld en alle draden zijn goed aangesloten. ( de draden lichten ook rood op )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lizardz
Heb vandaag een nieuwe ontvangen van Kabeltje.com. Goede service daar, ik had een email gestuurd dat hij niet werkte en kreeg snel een reactie terug dat ze een nieuwe zouden verzenden, en die heb ik dus vandaag ontvangen en deze werkte gelijk. Bedank voor jullie hulp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR
Lizardz schreef op woensdag 13 januari 2010 @ 16:03:
Heb vandaag een nieuwe ontvangen van Kabeltje.com. Goede service daar, ik had een email gestuurd dat hij niet werkte en kreeg snel een reactie terug dat ze een nieuwe zouden verzenden, en die heb ik dus vandaag ontvangen en deze werkte gelijk. Bedank voor jullie hulp.
Helaas voor jou dat je een DOA-switch kreeg, maar die kans loop je toch met dergelijke "apparatuur". Maar goed dat het nu wel gewoon werkt en precies zoals je wilt. Hoor je nu ook bij de groep mensen die gebruikt maakt van die specifieke switch :)

Pagina: 1