W7 x64 6GB RAM (3GB beschikbaar)

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Verwijderd

Topicstarter
Hallo allemaal,

Ik heb gisteren een ACER ASPIRE M5201 gekocht. Heb hierop gelijk W7 geinstalleerd.
Alles werkt prima, maar als ik dus bij systeem kijk en dan bij geinstalleerd geheugen krijg ik dit te zien:

6,00 GB (3,00 GB beschikbaar), waaraan kan dit liggen?

Zelf op google gezocht wat precies het probleem kan zijn, en ook al diverse dingen uitgeprobeerd maar geen resultaat. Bios geeft ook 6GB aan, dus waarschijnlijk zijn er geen modules kapot (ook omdat de pc nieuw is)Heb ook al gekeken of iets in de bios niet goed staat ingesteld, maar alles staat volgens mij goed.

Verder heb ik bij msconfig/computer opstarten/geavanceerde opties/ de aantal proccesors op 4 ingesteld, maximaal geheugen op 6144 proberen te zetten. Maar dit werkte niet, hij gaat dan automatisch naar 2048.

Specs:

Merk processor: AMD
Processor: ATHLON II X4
Intern geheugen: 6144
Processor nummer: 620 ATHLON II X4
Aantal processoren: 4
Kloksnelheid in MHz: 2600
Type video kaart: ATI RADEON HD4650
Merk chipset: AMD
Chipset Type: 780G

• disjfa
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 03-07 14:47

disjfa

be

32bits versie van win7 zeker. Dan heb je max 3gb geheugen.

disjfa - disj·fa (meneer)
disjfa.nl

• mad-dog
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 00:45
Of je moet Memory Remap aanzetten in de BIOS of je hebt toch een 32bits OS geinstalleerd

Verwijderd

Topicstarter
Hey,

Nee niet x32 geinstalleerd,

Type systeem: 64 bit besturingssysteem

• M-Opensource
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 06-08 15:14
Misschien een stomme vraag... Maar is je Windows 7 editie wel echt een x64 editie? Dat zou namelijk alles verklaren.

"Find what you love and let it kill you"

Verwijderd

Topicstarter
mad-dog schreef op donderdag 24 december 2009 @ 18:12:
Of je moet Memory Remap aanzetten in de BIOS of je hebt toch een 32bits OS geinstalleerd
Hey, ja heb dit al geprobeerd te zoeken in de BIOS. Maar kan dit dus niet vinden. Waar staat dit meestal onder?

En staat dit altijd in de BIOS?

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 24-12-2009 18:16 ]

Verwijderd

Topicstarter
M-Opensource schreef op donderdag 24 december 2009 @ 18:14:
Misschien een stomme vraag... Maar is je Windows 7 editie wel echt een x64 editie? Dat zou namelijk alles verklaren.
Hallo,

Zoals ik al zei heb ik gewoon 64 bit geinstalleerd.

• liberque
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 20:18

liberque

Vrijzinnig!

Zoek in je BIOS op Memory remapping, of PCI memory remapping ... iets in die trend.. zorg dat dit aan staat.

pfft... te laat... staat meestal in advanced settings of onder je northbridge settings

[ Voor 29% gewijzigd door liberque op 24-12-2009 18:16 ]

Try looking into that place where you dare not look! You'll find me there, staring out at you!

• Cobalt
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 28-08 14:11
Jou probleem is wellicht hetzelfde als int dit topic http://www.tomshardware.co.uk/forum/page-255724_12_0.html? Onderaan staat de oplossing.
run MSCONFIG
Boot tab
Advanced Options
uncheck "Maximum Memory"
(you don't have to make this change permanent)
save and reboot.

[ Voor 35% gewijzigd door Cobalt op 24-12-2009 18:16 ]

Verwijderd

Topicstarter
liberque schreef op donderdag 24 december 2009 @ 18:15:
Zoek in je BIOS op Memory remapping, of PCI memory remapping ... iets in die trend.. zorg dat dit aan staat.

pfft... te laat... staat meestal in advanced settings of onder je northbridge settings
Hey,

Ik heb het gevonden in de bios. Memory Hole Remapping, maar deze stond al op enabled.

Verwijderd

Topicstarter
Cobalt schreef op donderdag 24 december 2009 @ 18:15:
Jou probleem is wellicht hetzelfde als int dit topic http://www.tomshardware.co.uk/forum/page-255724_12_0.html? Onderaan staat de oplossing.

[...]
Dit heb ik net gedaan, maar nu staat er bij systeem: 6GB (5.75 GB beschikbaar) :/
Snap er echt niks meer van..zoals ik al zei heb ik dus ook gekeken of memory hole remapping uitstond. Deze stond dus gewoon aan.

Verwijderd

Topicstarter
Afbeeldingslocatie: http://s1.postimage.org/123NC0.jpg

Heb ff een screenshot gemaakt.

• HoD85
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 15-08 02:53
.75 zou kunnen overeen komen met je onboard gfx kaart die 256mb geheugen afsnoept. disable deze misschien eens in de BIOS?

• maartena
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 08-09 06:16
Verwijderd schreef op donderdag 24 december 2009 @ 18:38:
Dit heb ik net gedaan, maar nu staat er bij systeem: 6GB (5.75 GB beschikbaar) :/
Snap er echt niks meer van..zoals ik al zei heb ik dus ook gekeken of memory hole remapping uitstond. Deze stond dus gewoon aan.
Bij laptops word in 9 van de 10 gevallen het grafische geheugen gedeeld met het interne geheugen, dus dat je nu nog 5.75 GB over hebt is normaal. Waarschijnlijk heeft je grafische kaart 256 MB opgesnoept, en dat gebeurd in de hardware, dus daar kun je in het OS weinig aan doen. Je kunt er sowieso niets aan doen trouwens. ;)

Edit: Dom dat ik niet lees dat een ACER ASPIRE M5201 een Desktop computer is.... ik ging uit van een laptop. Maar het blijft hetzelfde: Als er een onboard VGA aanwezig is, heeft deze waarschijnlijk wat geheugen opgesnoept, dus zet em uit in de BIOS. :)

[ Voor 16% gewijzigd door maartena op 24-12-2009 18:57 ]

"I reject your reality and substitute my own!"
Proud to be an American.
Hier woon ik

Verwijderd

Topicstarter
HoD85 schreef op donderdag 24 december 2009 @ 18:51:
.75 zou kunnen overeen komen met je onboard gfx kaart die 256mb geheugen afsnoept. disable deze misschien eens in de BIOS?
Ik kon hem niet uitzetten, heb 'm 32mb gezet. Nu staat er weer 6 GB (3 GB beschikbaar).

• F.West98
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 02:23

F.West98

Alweer 16 jaar hier

en weer msconfig uitvoeren??

2x Dell UP2716D | R9 7950X | 128GB RAM | 980 Pro 2TB x2 | RTX2070 Super
.oisyn: Windows is net zo slecht in commandline als Linux in GUI

Verwijderd

Topicstarter
6 GB (3 GB beschikbaar).

• Powrskin
  • Registratie: November 2005
  • Niet online
Zou die vga gewoon lekker zijn geheugen gunnen, die 250MB mis je echt niet.

Nukezone FTW

Verwijderd

Topicstarter
Ja, inderdaad. Maar snap echt niet waarom Win7 gewoon niet 6GB pakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb gisteren Windows XP geinstalleerd, deze zit dus wel 5.75 GB of RAM.

Dus het ligt aan Windows 7 x64? Aangezien XP x64 wel 5.75 GB ram ziet EN gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hans.Solo
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 01-09 13:00

Hans.Solo

Tank n00bje :P

Uhm is het niet gewoon superfetch die al 3 Gb wegsnoept voor veelgebruikte proggies? Dat geheugen word wel vrijgegeven als het nodig is, maar zolang dat niet het geval is word het gezien als gereserveerd, check eens ff in resourcemonitor wat er allemaal gebeurt.

99 bugs in the code , 99 bugs in the code
Take on down and patch it up...
117 bugs in the code.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hans.Solo schreef op zaterdag 26 december 2009 @ 19:35:
Uhm is het niet gewoon superfetch die al 3 Gb wegsnoept voor veelgebruikte proggies? Dat geheugen word wel vrijgegeven als het nodig is, maar zolang dat niet het geval is word het gezien als gereserveerd, check eens ff in resourcemonitor wat er allemaal gebeurt.
Ja, dat zou best kunnen. Op dit moment heb ik Windows Xp draaien. Maar ik wil natuurlijk weer Windows 7 gaan draaien. Waar kan ik resourcemonitor vinden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hmm ik zie bij taakbeheer/broncontrole dat 3GB gereserveerd is voor hardware (waarschijnlijk voor de videokaart). Heb gekeken of ik dit kan aanpassen in de BIOS, maar dat lukt dus niet. Ook in de drivers lukt het niet. Iemand een oplossing?

Alvast bedankt!

Afbeeldingslocatie: http://img24.imageshack.us/img24/2042/taakbeheer.jpg

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 05-01-2010 14:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bram1808
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 01-09 12:28
Ik heb e.e.a proberen te volgen,
Heb hetzelfde probleem met ACER M5810, heeft i5 en 64 bits W7
6GB RAM, maar ziet soms 3 dan weer 6, maar gebruikt nooit meer dan 3GB.

Bij ACER wordt je niet wijzer, want die antwoorden eerst na dagen:
3) welke biosversie gebruik je? dat het anders staat aangegeven heeft o.a. te maken dat Windows slechts maar een beperkt aantal geheugen kan zien.
Door nieuwe biossoftware te installeren en moederboarddrivers wordt het probleem opgelost.
Als een geheugen defect is, krijg je een blauw scherm.
Unquote

Na gemeld te hebben dat dit geen soelaas bood antwoorden ze gewoonweg niet meer.

Heb allang spijt van ACER koop omdat de service echt SLECHT is.

Vind helaas op allerlei site hetzelfde verhaal over configsys instellingen, maar ook daar soms spontaan 2gb max en soms 3gb, maar nooit de geinstalleerde 6gb.

Na Bios upgrade is er zelfs in de BIOS 3gb verdwenen.
AMI Bios laat overigens wel erg weinig te wijzigen toe
Pagina: 1