Toon posts:

Back-up naar USB en dan naar Storage

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hoi mensen,

Ik zat te denken aan een volgende back-up oplossing. Eerst wil ik een back-up maken ( met wat voor programma dan ook ) naar een USB schijf, zodat de data ook lokaal aanwezig is. Vervolgens wil ik dat deze data op de USB schijf naar een datacenter geupload wordt, is er een programma die hier mee overweg kan of is dit onmogelijk. Ook kan een oplossing zijn dat er ergens een agent wordt, geinstalleerd ( op de USB Hd of dereglijke ) en dat dan de server vanuit het datacenter de data kan opvragen/kopieren/back-uppen. Het liefst is dan de mogelijkheid om dit rechtstreeks van uit de USB hd ( mag ook netwerk zijn ) zodat de server het minst last hiervan heeft. Ik hoor graag hoe jullie hier over denken.

MVG

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 16:06

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Welk OS praten we over?
Wat voor budget praten we over?
Hoeveel data praten we over?
Wat voor soort data praten we over?
Wat zijn de eisen mbt backup en restoretijden?
etc.

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

Verwijderd

Topicstarter
Aha...

Dit verschild per klant, meeste is tot nu toe Server 2003 of SBS 2003. Uit eindelijk wordt dit allemaal ESXI met daarop SBS 2003 of SBS 2008 of gewoon server 2003 of 2008

Budget is niet van toepassing, ik wil gewoon kijken naar meerdere oplossingen

De hoeveelheid data waar het om gaat is bij de ene klant 20 GB tot 250 bij de andere

Welke soorten data: dit is meestal gewoon de data partitie met Exchange, maar word e.d.

Back-up en restore tijden moeten reeël zijn, hij mag de hele nacht back-uppen. Maar het is niet de bedoeling om over 1 word document de hele nacht te doen. En als de server helemaal niet meer opstart is het niet zo dat d.m.v. dan deze back-up het weer werkend moet worden.

Sorry voor de late reactie maar ik hoop dat ik voldoende heb beantwoord.

• eRRoR.InSiDe
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 23-01 09:21
USB disk geeft gemiddeld 20-25 GB/Hr throughput. Dus dat is 10 uur over 250 GB. Dan vanaf USb nog eens over het netwerk ergens anders naartoe. 100 Mbit netwerk leverd dezelfde gemiddelde waarde.

Ik zou of direct naar de andere locatie backuppen of bijvoorbeeld een extra (goedkope) server neerzetten die de data eerst lokaal op disk opslaat en waarvandaan het naar de andere kant gaat. USB disk is een slechte oplossing in mijn ogen omdat het traag is en je met een beetje pech ook een trage server krijgt.

Voor de netwerk agent e.d. zou ik gewoon eens een paar backup pakketten bekijken aangezien ze deze functionaliteit allemaal wel hebben als het een beetje pakket is.

• Luppie
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 14-08-2025

Luppie

www.msxinfo.net

Wat ik altijd doe als bij SBS2003 is d.m.v. Robocopy naar een USB disk kopieeren (synchroniseren), hiermee worden alleen de delta's gedaan en is alleen de eerste keer een langdurige actie. Voordeel voor de klant is dat ie geen verstand hoeft te hebben van backup/restore. Bij een servercrash kan ie de USB disk aan een willekeurige PC hangen en over zijn data beschikken.

Bij SBS2008 kan je de ingebouwde backupsoftware hiervoor gebruiken, die ondersteunt alleen nog maar backups naar disk op basis van VSS, hiermee worden ook alleen de delta's gedaan.

Backup naar een datacenter doe ik alleen maar op verzoek van de klant en maak hiervoor gebruik van de online backup dienst van KPN, die doet ook alleen de delta's waardoor dit ook vrij snel gaat.

Ik weet niet of je USB ook kan gebruiken i.c.m. ESXI, heb ik geen ervaring mee. Als dit niet kan, kan je natuurlijk ook kiezen voor een goedkope NAS i.p.v. een USB disk.

[ Voor 10% gewijzigd door Luppie op 29-12-2009 08:06 ]

Heb je iets aan mijn antwoord ? Een thumbs-up wordt zeker op prijs gesteld.

Verwijderd

Ik gebruik heel simpel gewoon cobian backup voor dit soort dingen...

[ Voor 20% gewijzigd door Verwijderd op 29-12-2009 08:06 ]

• xelnaha
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 25-05-2025
of je gebruikt rsync + ssh scriptje, werkt ook als een tierelier.
Pagina: 1