Autoradio + versterker vraagje

Pagina: 1
Acties:

• Blueflame_Core
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 26-01 12:49
Ho ho ho,

Ik zit met iets waar ik niet helemaal uit kom. Ik heb een autoradio in m'n auto waar 4 speakers op zijn aangesloten (2 kleine en 2 6x9"). Nu heb ik er een versterker tussen gezet en alles zo aangesloten zoals het hoort. Alleen is het nu zo dat als ik nog 2 speakers op de versterker zelf aan sluit deze het niet doen, ze doen het wel als ik de aardekabel aansluit, maar dan doen de andere 4 speakers het niet meer. De vraag is nu, wat moet ik doen zodat ze het alle 6 tegelijkertijd doen?
Hoop dat ik het een beetje duidelijk heb uitgelegd..

• Icephase
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 14:55

Icephase

Alle generalisaties zijn FOUT!

Nou iets duidelijker mag toch eigenlijk wel...

Je hebt dus een versterker via de versterkeruitgang op de autoradio aangesloten (welke versterker en welke radio?). Deze versterker voedt 4 speakers. De versterker krijgt aparte voeding via de accu + is aangesloten op een massapunt.
Je wilt nu 2 andere speakers alsnog via de interne versterker van de autoradio voeden? Ik neem aan dat je autoradio via de standaard ISO-stekkers van de auto is aangesloten?

- Hoezo doen de versterker-speakers het niet meer als je de aardekabel hebt aangesloten (aarde=massa)? Je versterker en autoradio moeten beiden op een massapunt zijn aangesloten, anders werkt het sowieso niet (als het wel werkt; gevaarlijk!!!!)
- Hoe is e.e.a. ingesteld?
- Welke spullen gaat het hier om?

• Blueflame_Core
Ok zal proberen nog wat duidelijker te zijn :).

Je hebt dus een versterker via de versterkeruitgang op de autoradio aangesloten (welke versterker en welke radio?)

Dit klopt, het gaat om een Clarion (type weet ik zo niet uit mijn hoofd) versterker en een JVC autoradio.

Je wilt nu 2 andere speakers alsnog via de interne versterker van de autoradio voeden? Ik neem aan dat je autoradio via de standaard ISO-stekkers van de auto is aangesloten?

Ik heb 4 speakers op de interne versterker van de autoradio (jvc) aangesloten, 2 andere speakers heb ik nu aangesloten op de externe versterker (clarion). Ja de autoradio is via de standaard iso stekkers aangesloten.

Het is dus zo dat ik ze niet alle 6 tegelijk aan de praat krijg, het is of 4 (aangesloten op de interne autoradio versterker) of MET de massa/aarde kabel in de externe versterker (Clarion) de 2 andere speakers.
De massakabel van de Clarion versterker geeft dus min of meer het probleem.

Of de autoradio op een massa punt is aangesloten weet ik zo niet, maar dit zal wel in de audiovoorbereiding/ISO stekkers zijn verwerkt.

Hoe eea is ingesteld... tja op de clarion versterker is weinig in te stellen dus alles gebeurt op de autoradio die middels een remote in verbinding staat met de clarion en zo'n RCA kabel.

[ Voor 14% gewijzigd door Blueflame_Core op 24-12-2009 15:52 ]

• jbhc
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 05-02 18:40
De - of massa kabel van de versterker moet je eigenlijk nooit loshalen als de boel aan staat.......

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Nu online

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Ok, hier gaan we:

Als de radio + de speakers het doen is daar niets mis mee.

Hoe is de versterker op de radio aangesloten? via tulpkabels?
Hoe schakelt de versterker aan? via de remote kabel?

Hoe krijgt de versterker zijn voeding? Via een DIKKE plus kabel en een DIKKE massa kabel? (dik is minimaal 10 kwadraat). Hoe is de massa kabel aangesloten? Waar zit je massa punt?

En, wat ik nou niet helemaal begrijp is het volgende:

De radio + de 4 speakers doen het, maar valt uit zodra de versterker aangaat?
Of, de 4 speakers gaan uit zodra de versterker aangaat?
Wat bedoel je met "aardekabel" ?

Niet dat ik lullig wil doen, maar je hebt het 2 keer geprobeerd uit te leggen, en ik snap er 2 keer helemaal niks van.. :+

Ik denk even hardop:
Verwar je niet wat bedrading? Het lijkt alsof je de mute kabel ergens voor hebt gebruikt.

Wise enough to play the fool

• kaasaanfiets
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

kaasaanfiets

Extreme Edition of koekoek

Als ik het dus goed begrijp gaan je 4 speakers van je autoradio uit zodra er een signaal naar je externe versterker verstuurd word?

Dan zou ik maar eens kijken of je autoradio dat niet schakelt op 1 of andere manier, dat hij merkt dat het signaal extern word verstuurd en de speakers van de autoradio afsluit.

Je autoradio heeft via de iso stekkers sowieso massa en je versterker moet ook een massa hebben.

• kendo
  • Registratie: Maart 2009
  • Niet online
Een versterker kun je uitschakelen door de remote te schakelen of te ontkoppelen.Haal nooit de massa kabel uit een versterker terwijl de RCA kabels nog zijn aangesloten.Je hebt namelijk grote kans dat je de massa sporen van de print uit de radio brand,doordat de versterker zijn massa gaat trekken via de RCA,wanneer je de radio in schakelt.

De interne versterker IC van de radio wordt waarschijnlijk gewoon uit geschakeld wanneer je een versterker via de RCA kabels aanstuurt.

Bij deze radio is het dus kennelijk zo dat je "of" de interne versterker kunt gebruiken "of" een externe versterker,maar niet allebei tegelijk.

even "RTFM" dus. ;) ......daar staat het vast in.

[ Voor 4% gewijzigd door kendo op 24-12-2009 20:36 ]

R7 5800X3D//MAG B550 Tomahawk//RX6900XT//DDR4 32GB 3200MHz//M.2 980 1TB//MSI Optix MAG274GRF

• jbhc
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 05-02 18:40
Misschien moet TS even een tekening maken om eea te verduidelijken.

• Blueflame_Core
Het is al opgelost. Het was een instelling op de autoradio en/of het (enige) knopje op de versterker dat die wat te veel naar rechts stond. In ieder geval bedankt voor de tips ;).
Pagina: 1