HD film afspelen op Witte macbook (mid 2009) stottert

Pagina: 1
Acties:

• Pixeltje
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 16-09 13:00

Pixeltje

Woo-woohoo!

Topicstarter
Zoals de titel doet vermoeden, ik heb een witte macbook, 2Ghz, 4Gb geheugen en de 9400m videokaart.

Als ik (bijvoorbeeld) Valkery 1080P (MKV) afspeel op het scherm van de macbook (wat geen HD scherm is natuurlijk) stottert het beeld, maar ook op m'n samsung, die wél HD resoluties aankan stottert het beeld. CPU-gebruik schiet omhoog.

720P films kan ik wel zonder problemen afspelen. Ligt dit aan mij, aan VLC (waar ik de films mee afspeel) of kan de macbook gewoon geen 1080P films aan?

And I begged Angel of the Lord what are these tortured screams? And the angel said unto me; These are the cries of the carrots, the cries of the carrots! You see, Reverend Maynard, Tomorrow is harvest day and to them it is the holocaust

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Ik denk dat je CPU de bottleneck is.

• Thesulac
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 25-08-2024
VLC heeft nog geen goede codecs of iets in die geest.
Gebruik een andere player. Echter heb ik geen verstand welke speler voor de mac dit goed zou kunnen doen. Quicktime doet het niet?

• Pixeltje

Pixeltje

Woo-woohoo!

Topicstarter
Hmm, ik zou het raar vinden maar ben er wel een beetje bang voor; met Divx-player loopt het ook verre van soepel.

Ik moet zeggen dat het me wel een klein beetje teleurstelt. Ik had verwacht dat een Intel core 2 duo P7350 met 4 gb geheugen en een redelijke videochip toch wel een HD film zou moeten kunnen spelen...

And I begged Angel of the Lord what are these tortured screams? And the angel said unto me; These are the cries of the carrots, the cries of the carrots! You see, Reverend Maynard, Tomorrow is harvest day and to them it is the holocaust

Verwijderd

Hmm, het lukt mij op me mid 2009 Macbook Pro 15" met 9600M GT nog niet op 1080p x264 af te spelen zonder schokken? Wel onder windows, maar onder Mac OS is het me nog nooit gelukt, ook niet met me vorige MBP (early 2008)..

(2,66GHz, 4 gig RAM, 9600M GT 256MB, en dan vanaf een lokale schijf afgespeeld).

720p lukt wel, maar 1080p gaat zodra er een beetje mist is, of wat snelle scenes echt gelijk de mist in hier.. (schokken)

[ Voor 35% gewijzigd door Verwijderd op 24-12-2009 15:00 ]

• Pixeltje

Pixeltje

Woo-woohoo!

Topicstarter
:( Mn huisgenoot speelt (met VLC, overigens) op zijn mbp van mid 2009 probleemloos HD af..

Het enige verschil tussen zijn mac en de mijne, is de processor. Beide doen aan 4GB geheugen, (hij weliswaar DDR3, maar oke), de videokaart is ook gelijk (9400m).

Kennelijk scheelt die processor dan flink..

[ Voor 54% gewijzigd door Pixeltje op 24-12-2009 14:59 ]

Verwijderd

Pixeltje schreef op donderdag 24 december 2009 @ 14:58:
:( Mn huisgenoot speelt (met VLC, overigens) op zijn mbp van mid 2009 probleemloos HD af..
Transport Stream, Blu Ray, X264/H264 ?

• Thesulac
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 25-08-2024
Gevonden :).
VLC gebruikt nog geen multi-core om te decoden, waardoor je beeld snel zal gaan stotteren ondanks dat je een goede processor etc hebt.
Het ligt dus niet aan je Macbook, maar aan de software. Probeer van andere software gebruik te maken..
Ik kan je helaas geen suggesties doen, omdat ik geen ervaring heb met andere software dan Quicktime & VLC op een mac..

• PilatuS
  • Niet online
De hoeveelheid RAM of de GPU maakt helemaal niets uit. Tenzij er een GPU in zit met hardwarematige ondersteuning voor HD films. De CPU moet het gewoon helemaal alleen doen. En 1080p is nogal zwaar voor de CPU.

Edit: Probeer anders SM Player eens. Die vind ik persoonlijk fijner werken dan VLC. En kijk dan bij het afspelen naar het CPU gebruik. Als de CPU, of in ieder geval 1 core op 100% aan het draaien is, weet je dat daar het probleem zit.

Ik speel zelf ook HD films af met mijn laptop op mijn LCD TV. Mijn laptop heeft maar een 1.8GHz AMD Turion CPU. Daarom heb ik alleen 720p films. 720p loopt prima maar 1080p is gewoon niet te doen.

[ Voor 57% gewijzigd door PilatuS op 24-12-2009 15:09 ]

• Pixeltje

Pixeltje

Woo-woohoo!

Topicstarter
In dit geval een gedownloade Valkery 1080p.

Zal wel h264 zijn dan?

Edit aan hierboven:

Verklarende, ik zal eens zoeken naar andere software, de processor zou sterk genoeg moeten zijn voor HD decoding.

@Pilatus..

Kun je me een link geven van SM player for mac? Als ik google-zoek krijg ik alleen M-player, en als ik die download en een MKV mee wil openen, hoor ik een hele harde 'plop' en gebeurt er verder niets..

[ Voor 84% gewijzigd door Pixeltje op 24-12-2009 15:18 ]

• Squixx
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 03:36
Pixeltje schreef op donderdag 24 december 2009 @ 14:58:

Het enige verschil tussen zijn mac en de mijne, is de processor. Beide doen aan 4GB geheugen, (hij weliswaar DDR3, maar oke), de videokaart is ook gelijk (9400m).

Kennelijk scheelt die processor dan flink..
kijk even of je iets kan vinden wat daadwerkelijk gebruik maakt van je GPU voor video decoding.. voor de ION bordjes zijn er namelijk ook maar een paar programma's die dat kunnen. geen idee allen wat dat voor mac zou moeten zijn..

android since G1.

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Als je in VLC de video output op OpenGL zet, dan krijg je hardware versnelling, mits de videokaart deze ondersteund.

[ Voor 4% gewijzigd door CH4OS op 24-12-2009 15:22 ]

• PilatuS
  • Niet online
@Pilatus..

Kun je me een link geven van SM player for mac? Als ik google-zoek krijg ik alleen M-player, en als ik die download en een MKV mee wil openen, hoor ik een hele harde 'plop' en gebeurt er verder niets..
Ik dacht te zien dat ie er ook voor de Mac was. Maar blijkbaar toch niet.

Maar kijk eens naar je CPU gebruik met VLC. Als die op 100% staat heb je je antwoord.

• CyBeRSPiN
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 06:09

CyBeRSPiN

sinds 2001

Wat heeft de kleur van de machine te maken met de processorkracht? Is dat bij Apple gerelateerd?

• Frietsaus
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
Probeer het eens met Movist of verander het volgende eens in VLC:
- Open up Preferences
- Click the Advanced checkbox in the lower left corner
- “Input / Codecs”, “Other codecs”, ‘FFmpeg’
- Under “Skip the loop filter for H.264 decoding”, select “All”. By default “None” is selected.

• Master__R
  • Laatst online: 16-09 14:44
Ik gebruik altijd Plex. Probeer die eens?

Ik had een 2,4Ghz, met 4GB geheugen, en die speelde het zonder problemen op mijn Full HD tv af.

Probeer ook eens een andere film voor de zekerheid.

• Pixeltje

Pixeltje

Woo-woohoo!

Topicstarter
CyBeRSPiN schreef op donderdag 24 december 2009 @ 15:26:
Wat heeft de kleur van de machine te maken met de processorkracht? Is dat bij Apple gerelateerd?
Ja, bij Apple kun je ook groene computers kopen, die zijn veeeeeel sneller.

Nee, dat is om aan te geven welk model het is. Apple heeft een tijdje ook aluminium macbooks gemaakt namelijk. Om verwarring te voorkomen geef ik dus aan dat het om een wit (plastiek) model gaat.

@Pilates; CPU gebruik schiet omhoog, VLC gebruikt ongeveer 50 tot 70% CPU tijd..

In principe gaat het redelijk, als ik hardwareversnelling aanzet in VLC, maar als ik ga scrollen in de tijdbalk van de film wordt'ie toch wel boos op me.

@ Frietsaus
Met jou truucje in VLC gaat het beter, dan stottert hij alleen nog als ik verder/terug klik op de tijdbalk, na een seconde herstelt hij dan

[ Voor 21% gewijzigd door Pixeltje op 24-12-2009 15:41 ]

• PilatuS
  • Niet online
CPU gebruik schiet omhoog, VLC gebruikt ongeveer 50 tot 70% CPU tijd..
Draait er 1 core dan op 100% ? Want die 50 tot 70% CPU zegt nog niets.

• Pixeltje

Pixeltje

Woo-woohoo!

Topicstarter
1 core, zo te zien. Nu met Open GL, en het 'snelheidstruukje' ingeschakeld minder belasting, en alleen nog stotteren als ik de tijdsbalk verschuif.

Plex opent helemaal geen MKV hier. Ik moet weg nu, bedankt voor alle reacties tot dusver!

[ Voor 24% gewijzigd door Pixeltje op 24-12-2009 15:45 ]

• Ruben [NL]
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 16-09 09:36
foutje..]

[ Voor 96% gewijzigd door Ruben [NL] op 24-12-2009 16:03 ]

• Ruben [NL]
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 16-09 09:36
Master__R schreef op donderdag 24 december 2009 @ 15:33:
Ik gebruik altijd Plex. Probeer die eens?
Ik had een 2,4Ghz, met 4GB geheugen, en die speelde het zonder problemen op mijn Full HD tv af.
Pixeltje schreef op donderdag 24 december 2009 @ 15:42:
Plex opent helemaal geen MKV hier. Ik moet weg nu, bedankt voor alle reacties tot dusver!
Plex speelt (Full)HD, in tegenstelling tot de meeste OSX software voor je Mac, vrijwel altijd probleemloos af. En hij pakt ook altijd .mkv's, dus ik zou hier nog even naar kijken als ik jou was ;)

Verwijderd

Dat truukje van Frietsaus degradeerd je video kwaliteit een heel stuk, je kunt hem beter op non-ref zetten..
Dat werkt bijna even goed kwa performance :)

• Pixeltje

Pixeltje

Woo-woohoo!

Topicstarter
Heb VLC veranderd, scheelt inderdaad bijna niets in performance. Plex werkt inmiddels ook naar behoren. Tis even uitvogelen hoe je films moet toevoegen, maar zo te zien heb ik aldaar hetzelfde probleem als in VLC: afspelen gaat, maar echt op het randje.

Edit:

Nice! Hoewel Plex niet snapt dat Valkery ook toegevoegd moet aan de bibliotheek, speelt hij 'm wel fatsoenlijk af. Ook geen glitches als ik 'zap', zeg maar.

Bedankt voor de input!

[ Voor 28% gewijzigd door Pixeltje op 24-12-2009 16:52 ]

Verwijderd

Heb je trouwens de laatste versie van VLC, dit kan namelijk ook behoorlijk schelen, aangezien VLC nog een beetje in de beta fase zat tot voorkort (voor Mac OS). Hij maakt dan ook gebruik van de hardware decoder, alhoewel ik er niet zeker van ben dat die er bij jouw macbook al in zit (die 9400 integrated?). Bij mij zit hij namelijk op de 9600M GT

[ Voor 37% gewijzigd door Verwijderd op 24-12-2009 16:58 ]

• Master__R
  • Laatst online: 16-09 14:44
Als je gewoon met rechts op je filmbestand klikt, en vervolgens opent met Plex speelt deze ook gewoon gelijk af.

Dan hoef je ook niet toe te voegen. Je kan ook gewoon je "Films / Movies" map toevoegen als bron, en ervoor zorgen dat je daar al je films in gooit. Dan ziet Plex deze vanzelf.

Overigens heb ik soms bij doorspoelen op mijn Mac Mini (eind 2009, 2,26Ghz, 2GB) ook wel eens een glitch hoor, deze verdwijnt direct na 1 seconde.

• Whieee
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 16-09 14:34

Whieee

Moderator Apple Talk

⌘ + ⌥ + ⎋

Installeer Perian eens en test of het met QuicktimeX beter gaat. Dat kan wel gebruik maken van meerdere cores.

Launching containers into space

• Pixeltje

Pixeltje

Woo-woohoo!

Topicstarter
Whieee schreef op donderdag 24 december 2009 @ 21:48:
Installeer Perian eens en test of het met QuicktimeX beter gaat. Dat kan wel gebruik maken van meerdere cores.
Perian was ik zelf al tegengekomen voordat ik 't topic opende, maar for no apparent reason lijkt die niet te werken met QuicktimeX.

Plex werkt prima hier nu, en @ Master_R: Ik heb een map met alle filmbestanden toegevoegd, de MKV van 'The league of extraordinary people' snapt hij wel, die van Valkery niet. 'Tis echt een goed bestand, want m'n huisgenoot speelt 'm vanaf mijn harde schijf zonder problemen. Wat jij zegt; rechtermuisknop en dan afspelen met plex werkt prima.

Nogmaals dank voor de suggesties, kan nu in ieder geval fatsoenlijk mijn HD scherm aansturen.

• Whieee
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 16-09 14:34

Whieee

Moderator Apple Talk

⌘ + ⌥ + ⎋

Pixeltje schreef op donderdag 24 december 2009 @ 21:57:
[...]

Perian was ik zelf al tegengekomen voordat ik 't topic opende, maar for no apparent reason lijkt die niet te werken met QuicktimeX.
Dat is toch vreemd, want ik gebruik het hier op een Macje of 5 op die manier :P Heb je tijdens de installatie van Snow Leopard ook Quicktime 7 geïnstalleerd? Dat framework wordt namelijk in de achtergrond geladen als het nodig is. Dat kan de reden zijn dat perian bij jou niet wil.

[ Voor 22% gewijzigd door Whieee op 24-12-2009 22:15 ]

Launching containers into space

Pagina: 1