Boot blijft haken als externe hd is aangesloten

Pagina: 1
Acties:

• Michielsnoek
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 02-02 14:30
Nog al een raar probleem wat ik ben tegen gekomen en ik ben er van overtuigd dat het mijn externe hd is en niet mijn i5 27" imac.

Als mijn Externe hd is aangesloten op mijn imac (rechtstreeks of via een usb hub) blijft hij haken bij de boot op een grijs scherm.
Er komt dus geen apple logo. Moment dat ik de externe hd ontkoppel of gewoon de usb plug er uit haal dan start hij gewoon op en snel ook.

Ik heb overigens al meerdere keren de juiste startup disk aangegeven (de interne hd) maar het mocht niet baten.

De externe hardschijf doet het trouwens wel moment dat ik hem aansluit als osx leopard is opgestart. Het is een 500gb lacie schijf Samsung HD501LJ Media

Het probleem begon toen ik mijn externe hd ging formatteren naar Mac OS Extended (Case-sensitive, Journaled) om grotere bestanden dan 4gb over te zetten omdat dat niet lukt met ms-dos (FAT).

Dit is allemaal gedaan met disk utilities. In disk utilities staat trouwens ook 2 keer mijn externe hd onder elkaar.
Ik weet niet of dat invloed heeft op het probleem want het lijkt alsof ik beide kan formatteren terwijl ik echt maar 1 externe hd heb. De eerste heet dan 500.11 HB SAMSUNG HD501LJ Media en daar onder met een inspring de naam die ik de externe hd heb gegeven "MICHIEL HD".

Ik heb alle formats al geprobeerd inclusief weer terug naar FAT alleen zelfs zo start osx leopard niet meer op.
Op internet lees ik eigenlijk alleen maar over dat ik de juiste startup disk moet selecteren maar dat heb ik dus meerdere keren gedaan.
er was wel 1 persoon in een topic van 2007 ofzo die vertelde dat je alle usb apparaten moest verwijderen maar daar werd verder niet op in gegaan.

De imac en externe hd zitten qua stroom in de zelfde stekkerdoos (Mocht dit iets uitmaken).

Ik hoop dat ik genoeg informatie hebben kunnen geven en dat iemand mij verder kan helpen want ik kom er niet echt meer uit.

gr Michiel

• Whieee
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 02-02 19:42

Whieee

Moderator Apple Talk

⌘ + ⌥ + ⎋

System Preferences - Startup Disk. Selecteer hier de HDD die in je iMac zit. Reboot en kijk of het werkt.

Launching containers into space

• Michielsnoek
nouja vooruit dan maar nog een keer :P

[edit] surprise surprise weer geen effect =)

[ Voor 39% gewijzigd door Michielsnoek op 24-12-2009 14:43 ]

• Maartenvs
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 23-01 08:46

Maartenvs

For Sale

Als je een paar minuten wacht, komt er dan een icoon op je scherm of blijft het gewoon grijs? Zoals ik begrijp loopt hij ook al vast voordat je verbose mode aan kan zetten?

Ik heb zelf ook een oude externe harde schijf met ingebouwde kaartlezer. Deze werkt ook niet tijdens het booten (zowel mac als pc).

• Michielsnoek
Hij blijft gewoon grijs. Dat verbose mode ken ik nog niet daar ga ik even naar kijken.

ik heb trouwens andere externe harde schijven er aan gehangen en dan start de imac wel gewoon netjes op. Heel apart.

[edit] zo ver ik verbose mode begrijp kan je daar alleen komen als je esc hit terwijl hij aan het opstarten is. maar er gebeurd niks. Het blijft een grijs scherm.

[ Voor 28% gewijzigd door Michielsnoek op 24-12-2009 16:44 ]

• Whieee

Whieee

Moderator Apple Talk

⌘ + ⌥ + ⎋

Boot eens met option ingedrukt en kijk wat er gebeurt. Normaliter moet je dan je mogelijke boot devices in beeld krijgen.

• vierkant228
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 13-04-2025
Mischien een domme opmerking (heb geen MAC en kan daar ook niets over zeggen, ik kan alleen mijn PC ervaringen delen)
Is de bootschijf ook de 1e schijf, is er een BIOS waar je boot sequence kan instellen?

• Whieee

Whieee

Moderator Apple Talk

⌘ + ⌥ + ⎋

vierkant228 schreef op donderdag 24 december 2009 @ 21:53:
Mischien een domme opmerking (heb geen MAC en kan daar ook niets over zeggen, ik kan alleen mijn PC ervaringen delen)
Is de bootschijf ook de 1e schijf, is er een BIOS waar je boot sequence kan instellen?
Macs hebben geen BIOS, maar een EFI. Boot sequence bestaat niet echt. Wat wel bestaat is je preferred boot volume, wat je zowel in Windows (BootCamp) als in OSX zelf kan instellen. De tegenhanger van een 'boot menu' dat veel BIOS'en bieden is booten met Option (alt) ingedrukt. Je krijgt dan een overzicht van bootable volumes, en je kan vervolgens kiezen welke je wil starten.

• Digistorm
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 26-01 10:34

Digistorm

ex-demo scener

Michielsnoek schreef op donderdag 24 december 2009 @ 16:38:
Hij blijft gewoon grijs. Dat verbose mode ken ik nog niet daar ga ik even naar kijken.

ik heb trouwens andere externe harde schijven er aan gehangen en dan start de imac wel gewoon netjes op. Heel apart.

[edit] zo ver ik verbose mode begrijp kan je daar alleen komen als je esc hit terwijl hij aan het opstarten is. maar er gebeurd niks. Het blijft een grijs scherm.
Neen, je moet tijdens de gong Command + V (van Verbose ;)) ingedrukt houden. Weet niet precies hoelang, ik doe meestal van het DVD geluid tot het terminalscherm komt :)

Hier stond achterhaalde informatie…

• Whieee

Whieee

Moderator Apple Talk

⌘ + ⌥ + ⎋

Digistorm schreef op donderdag 24 december 2009 @ 22:40:
[...]

Neen, je moet tijdens de gong Command + V (van Verbose ;)) ingedrukt houden. Weet niet precies hoelang, ik doe meestal van het DVD geluid tot het terminalscherm komt :)
Verbose mode kan pas geactiveerd worden als er ook daadwerken van een volume OSX geboot wordt. Zolang dat niet gebeurt, kan je CMD+V drukken tot je een ons weegt, maar gaat er niets boeiends in beeld komen.

Maar: heeft de externe disk al eens een verse partitietabel gehad? Zo kunnen we wellicht voorkomen dat de bootloader over z'n nek gaat over een corrupte partitietabel ;)

• Michielsnoek
Zou je me kunnen vertellen wat ik precies moet doen om mijn externe hd een verse partitietabel te geven. op wiki lees ik dat er maar 3 mogelijke partitietabellen zijn? en ik heb al minstens 12 keer lopen re formatteren.
Dat formatteren gaat trouwens ook enorm snel ik weet niet of dat klopt, zeg 10 seconde max denk ik.

[edit] command + v ingedrukt houden heeft geen effect na 20 seconde indrukken. Ook heeft alleen command of de alt knop geen effect.

Bij disk utilities heb ik repair disk gedaan en hier geeft hij aan dat "The volume MICHIEL HD appears to be OK.
En de laatste 2 zinnen zijn : Volume repair complete. Updating boot support partitions for the volume as required.

Als ik bij meer info kijk voor mijn externe hd dan vallen mij een paar dingen op:
Used : 447.9 MB (447,877,120 Bytes)
Number of Files : 62
Number of Folders : 9

Wat raar is want er hoort niks op de externe hd te staan. Ik kan mij herinneren dat er recovery software meegeleverd was op de externe hd zelf maar die is nu dus weg.

Dit staat er ook in de meerinfo
Disk Number : 1
Partition Number : 2

Volgens mij staat er maar 1 partitie op en dat is Mac OS Extended (Journaled).

[edit2] Volgens mij heb ik nu iets gevonden ik zie hier dat hij staat op GUID Partition Table Misschien moet dit naar Apple Partition map. daarbij staat To use the disk to start up a powerPC-based Mac, or to use the disk as a non-startup disk with any mac.

Ik laat zo weten of het werkt
[edit3] geen effect

[ Voor 68% gewijzigd door Michielsnoek op 25-12-2009 00:15 ]

• Whieee

Whieee

Moderator Apple Talk

⌘ + ⌥ + ⎋

Disk Utility - selecteer de disk - Partition.

Voor Volume scheme selecteer je het aantal partities. In het schema eronder kan je de verdeling aanpassen.
Onder Volume information kan je per volume bepalen hoe het geformatteerd moet worden. Onder Options geef je aan wat het type tabel moet zijn (GUID, MBR, APM). Vervolgens klik je op Apply.

• Michielsnoek
Geen effect hij blijft op een grijs scherm hangen. Dit is met GUID en APM getest.

• baslab
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
Heb de zelfde ervaring met een extern schijfje van Freecom van 320 GB op een 20" iMac.

Nog niets kunnen vinden als oplossing, zoals aangegeven bootschijf aangeven en settings op slot werkt niet.

Schijf is ingebruik voor TimeMachine, ik dacht dat het daar mee te maken had omdat er 'soort' systeem bestanden opstaan.
Nog niet kunnen uitproberen met een schone verse format van de schijf. Back up is toch soort van belangrijk ;)

... gebruikt fototoestel om foto's te maken ...

• Michielsnoek
Ik hou je op de hoogte als ik een oplossing vind !

• baslab
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
Externe schijf helemaal schoongemaakt. Niet meer als TimeMachine ingebruik, format op FAT32 (uit mijn hoofd) gebruikt op verschillende systemen (Ubuntu).

Helaas blijft de iMac hangen bij opstarten als de USB kabel erin zit, kabel eruit en doorstarten.

raar. :/

... gebruikt fototoestel om foto's te maken ...

• arjenhiemstra
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 08:33
Ik heb hetzelfde probleem met een 1tb LaCie disk (zo'n zwart metalen blok). Ik heb het in combinatie met zowel mijn iMac als mijn MBP. Geen oplossing kunnen vinden.

Ik heb sterk het idee dat er een bugje in de LaCie firmware zit.
Pagina: 1