AGP vs PCI

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

• Tuckson
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 21-03-2024
Hoi,

Stokoude titel natuurlijk indeze tijden van PCI-E, maar voor mij toch relevant.
Picture this: Oud Pentium 4 desktopje (fujitsu siemens scenic C610), met 1Gb Ram en met een on-board intel 865 chipsetje erop. agp volgens de lettertjes.

Ik gebruik dit aparaatje als soort van multimedia ding waarbij ik (liever gezegd, de kids) voornamelijk films kijk, muziek luister en een beetje internet. Nu is dit chipsetje natuurlijk behoorlijk low-end, maar toch... wél agp.

Echter, voor het draaien van iets als xbmc of zo is het niet lekker.

Helaas heeft de fabrikant in al haar oneindige wijsheid indertijd besloten dat een extra agp slot overbodige luxe is, dus het enige wat er verder inzit is een tweetal pci-sloten.

Mijn vraag:

Stel nou dat ik in een gekke bui een 512 MB PCI kaartje, Geforce 6200 zou kopen of zo, zou ik dan toch van een snelheidswinst kunnen profiteren ondanks de lagere specs van pci t.o.v. agp?

Zo niet, wat voor gpu zou wél opwegen tegen de minder specs van pci?

Voor diegenen die alleen maar kunnen roepen "koop een andere pc: doe me lol en start een eigen , "koop een andere pc" draadje ;) . Een andere pc is hier niet aan de orde aangezien ik gewoon een ongebruikte pc een nuttig doel heb willen geven. )

[ Voor 3% gewijzigd door Tuckson op 24-12-2009 14:18 ]

• redfoxert
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Kan je niet beter een andere pc kopen? ;)

Nee, ff zonder dollen, waarom vervang je niet gewoon de AGP videokaart ?? Of ... zit er helemaal geen AGP slot op je moederbord?

[ Voor 18% gewijzigd door redfoxert op 24-12-2009 14:19 ]

https://discord.com/invite/tweakers

• Tuckson
Omdat ie onboard is. Onders was dat de eerste optie natuurlijk geweest.

• redfoxert
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Als je geen AGP slot hebt gaat het niet lukken inderdaad.

Als je WEL een AGP slot hebt kan je gewoon de onboard video disablen in het bios. Met een beetje geluk werken ze zelfs tegelijk. Zo niet dan kan het ook nog zo zijn dat hij automatisch uit gaat als er een videokaart in het AGP slot gedrukt word.

https://discord.com/invite/tweakers

Verwijderd

Wat betreft je AGP vs PCI verhaal; ik denk het niet.

Ik heb ooit eens een Geforce 2 MX 64MB PCI gehad. Afgaande dat een AGP-variant van de Geforce 2 MX prima functioneerde voor bovenstaande taken, verbaasde ik me over de enorm trage interface, weinig bandbreedte dat de kaart had, en de uiteindelijk gedeelde PCI-bus. Immers draait niet alleen je kaart op een PCI-bus, maar ook de rest o.a je HDD controller, je geluid, je NIC etc.

Je zou eventueel kunnen kijken voor een PCI-video-versneller, o.a hardwarematige mpeg2-kaart, of als het echt om 3D gaat toch kijken voor een ander upgrade-setje (Plank bijv met een AGP kaart). Hiermee ben je nog geen 3 a 4 tientjes kwijt en kan je gewoon films kijken. :)

• [Roland]
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
Tuckson schreef op donderdag 24 december 2009 @ 14:19:
Omdat ie onboard is. Onders was dat de eerste optie natuurlijk geweest.
Als ik je verhaal lees lijkt alsof je een extra agp slot mist, lijkt alsof er dus al eentje inzit en deze gevuld is.

Pci videokaarten kun je maar beter vergeten, ik heb hier nog een s3 kaartje die ik af en toe gebruik maar die zal niet meer doen dan de onboard kaart. Volgens mij is een geforce1 al niet eens meer op pci geleverd? (maar dat weet ik niet zeker)

edit: ik lees hierboven dat de gf2mx nog op pci geleverd is.

[ Voor 7% gewijzigd door [Roland] op 24-12-2009 14:25 ]

• Tuckson
De Geforce 5200 en 6200 zijn nog steeds nieuw op pci te verkrijgen bij conrad, evenals een 9400GT.
Elders heb ik ook de ATI Radeon 9200 en 9000 op PCI gezien, alsmede de Geforce 8400GS. Dus ze zijn er nog wel.

[ Voor 36% gewijzigd door Tuckson op 24-12-2009 14:34 ]

Verwijderd

Maar ja die kaarten zullen echt niet gelijk presteren met een AGP-variant. Puur omdat AGP veel meer bandbreedte heeft en niet hoeft te delen met de rest.

Het is vaak zonde van je geld, tenzij je overtuigd bent van een benchmark in PCI-vorm. Ik ben wel eens benieuwd naar wat zo'n uitkomst zou zeggen. PCI-bus reageert ook trager dan AGP.

• kalizec
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 17-07 01:45
Iedere euro die je nog aan het huidige moederbord en CPU uitgeeft is weggegooid geld.

Voor het geld van een nieuwe grafische kaart (zelf iets goedkoops als een Geforce 6200), kun je op zoek gaan naar een tweede hands A64 setje (CPU+RAM+Mobo) en een PCIe slot. Als ik zo in V&A kijk zitten er al setjes van Mobo+CPU+RAM bij voor 20 euro en minder.

Maar eigenlijk is ook dat zonde van het geld.

Voor iets meer krijg je namelijk zo ontzettend veel meer...

Zoek een tweedehands A64 setje, bij voorkeur AM2+, maar in ieder geval dual core en met PCIe. Voor rond de 40-50 euro moet dat haalbaar zijn. (Als ik even naar V&A kijk).

Stop daar vervolgens een tweede hands HD3450 / HD3650 / 7600 of iets dergelijks in. (ook haalbaar voor 20-30 euro).

En vervolgens heb je een systeem dat rondjes kan dansen rondom die P4 met onboard video.

Core i5-3570K/ASRock Z75 Pro3/Gigabyte Radeon HD7850/Corsair XMS3 2x4GB/OCZ Vertex2 64GB/3x640GB WD Black/24" B2403WS Iiyama x2/Nec 7200S

• Tuckson
@ JISM
klopt... maar ben dan ook niet op zoek naar de prestatieverschoillen tussen de pci en agp variant van een kaart, maar naar wat het verschil zou zijn in prestaties tussen zo'n pci kaart en het huidige, on-board agp intel i865gv chippie.

@kalizec
Daar zeg je zo wat.

Alleen zal er in mijn geval dan ook nog een case e.d bij moeten komen omdat die fujitsu zo'n slmline ding is waarbij alles tot op de millimeter is ingepropt. Staat natuurlijk beter in de huiskamer dan zo'n dikke midi tower. Bijkomend voordeel van deze pc is de minimale geluidsproductie die hij nu heeft. Met een andere gpu zou dit wat meer kunnen worden, maar in mijn eigen pc zit een prima Geforce 250 met een dikke koeler erop en die hoor je ook nauwelijks. Dus dat hóeft niet persé een issue te zijn.

[ Voor 53% gewijzigd door Tuckson op 24-12-2009 14:50 ]

Verwijderd

Tuckson schreef op donderdag 24 december 2009 @ 14:46:
@ JISM
klopt... maar ben dan ook niet op zoek naar de prestatieverschoillen tussen de pci en agp variant van een kaart, maar naar wat het verschil zou zijn in prestaties tussen zo'n pci kaart en het huidige, on-board agp intel i865gv chippie.
Ga er maar vanuit dat het dankzij de PCI bus niet echt veel sneller is. En daarnaast, heb je nog een losse PCI videokaart liggen, en heb je die wel getest? Niet elk OEM-systeempje van merk Y wil starten van een PCI-kaart.

Videos kijken kan wel, een wellicht wat verbeterde 2D interface ook, voor de rest niet bijster veel van verwachten. Er is weinig te vinden op het net wat betreft een vergelijking van AGP vs PCI-kaarten. Ik dacht er zelf vroeger leuk mee af te zijn maar heb spijt van de aankoop gehad.

• KneoK
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 20:08

KneoK

Not in a million lightyears

Als ik een beetje Google dan lijkt het toch echt dat je gewoon een AGP poort op je moederbord hebt zitten. Schroef de pc dus even open en ga op zoek naar een slot dat anders geplaatst is dan je PCI sloten (meestal het bovenste slot die een stukje meer naar het midden van je moederbord is geplaatst en vroeger vrijwel altijd vies bruin van kleur). Zoiets dus:

Afbeeldingslocatie: http://www.zgapa.pl/zgapedia/data_pictures/_uploads_wiki/m/Mainboard_agp.jpg

Alles beter dan een i865 onboard geval lijkt me dus een GF6200 of HD3450 zal best helpen de prestaties te verhogen, dat je geen wonderen mag verwachten heb je volgens mij zelf ook wel door.

• Tuckson
@Kneok.
Helaas, ben gelukkig tweaker genoeg om die kast allang een keer opengehad te hebben, en dat slot zit er echt niet. De 2 pcisloten zitten op zo'n rechtopstaand kaartje wat zelf weer in 1 ander slot zit.
Voor de pc, zie: http://uk.ts.fujitsu.com/...ic/ScenicC/scenicC610.htm

Manual motherboard: http://uk.ts.fujitsu.com/.../A26361-D1644-Z120-UK.pdf

Verwijderd

In de link van het systeem staat het volgende

Chipset i865GV*
- wat tekst -
* i865GV no graphics slot

Bandbreedtes :
PCI 2.2 = 133mb/sec
AGP 1.0 = 266mb/sec
AGP 2x = 533 mb/sec
AGP 4x = 1.06gb/sec
AGP 8x = 2.1 gb/sec

Daar zit toch een verschil tussen. Ik zou gewoon het advies van kalizec opvolgen.

[ Voor 53% gewijzigd door Verwijderd op 24-12-2009 21:50 ]

• MisterJD
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 22:25

MisterJD

PC - Gamertag MisterJD NL

KneoK schreef op donderdag 24 december 2009 @ 14:59:
Als ik een beetje Google dan lijkt het toch echt dat je gewoon een AGP poort op je moederbord hebt zitten. Schroef de pc dus even open en ga op zoek naar een slot dat anders geplaatst is dan je PCI sloten (meestal het bovenste slot die een stukje meer naar het midden van je moederbord is geplaatst en vroeger vrijwel altijd vies bruin van kleur). Zoiets dus:

[afbeelding]

Alles beter dan een i865 onboard geval lijkt me dus een GF6200 of HD3450 zal best helpen de prestaties te verhogen, dat je geen wonderen mag verwachten heb je volgens mij zelf ook wel door.
Volgens de site die ik tegen kwam beschikt deze moederbord geen AGP. link: http://uk.ts.fujitsu.com/...4/Images/Mainboard_lg.jpg
Hier de bron: http://uk.ts.fujitsu.com/...s/Fujitsu/D1644/D1644.htm
Voor de ts, je kunt het beste gaan kijken naar een goede 2e handse pc. Ik zou hier ook niks meer aan uitgeven.

[ Voor 4% gewijzigd door MisterJD op 24-12-2009 22:15 ]

AMD 9800X3D | Noctua NH-D15S chromax | Asus B650m + wifi | Gigabyte RX6800 Gaming OC | G.Skill Flare X 6000 - 32GB | Samsung 990 pro 2TB | Samsung 960 500GB | Samsung G7 27 | MSI MPG A850G | Be quiet pure base 501 LX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ultraman
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 14:49

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

Heel de discussie AGP vs PCI is eigenlijk niet eens nodig volgens mij. Want: Ja, PCI is een stukkie trager dan AGP en moet de bandbreedte ook delen met andere devices.

Waar het hier volgens mij om draait: Heeft Tuckson er wat aan met betrekking tot het verbeteren van de prestaties (met name rond films kijken), door een betere videokaart in het systeem te prikken?

Klopt het zo? Wil je de prestaties betreffende het kijken van films opkrikken?
Indien ja, dan is het van belang om te weten wat voor video je af wilt spelen. MPEG2 (o.a. op DVDs) zal op deze PC vast prima lopen. MPEG4 in de vorm van Xvid zonder naar HD resoluties te gaan, moet denk ik ook nog wel kunnen nu?
Alles daarboven lijkt me teveel gevraagd.

Als je AGP had gehad had je nog de keuze gehad uit budget HD3xxx/HD4xxx met UVD, hardware decoding zou aardig kunnen helpen bij het kijken van films. Het aanbod van nVidia is op AGP wat magerder, volgens mij is er nog wel de 7600 uitgebracht, maar verder weet ik het eigenlijk niet.

Maar op PCI blijf je steken bij de GeForce 6200 en de Radeon 9250 welke allebei alleen MPEG1/2 decoding en de-interlacing (en misschien nog wat dingen) voor je doen. HD decoding doen beide niet. De 6200 heeft trouwens de limitatie dat hij enkel SD resoluties doet.

Ik denk dus dat een upgrade niet veel zal helpen. MPEG2 kan je CPU namelijk ook makkelijk aan.
Als je beter wilt voor deze doeleinden ontkom je gewoon echt niet aan het vernieuwen van mobo en cpu.

Probeer ook even te verduidelijken wat nou precies het "probleem" is. Want het is toch nog een beetje onduidelijk.

Als je stil blijft staan, komt de hoek wel naar jou toe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

op pci slot is er nog een 8400gs uitgebracht .

Maar goed er zijn ook borden nog steets te koop voor je cpu die wel pci-e sloten hebben .
Asrock is zo merk. (vaak kunnen de onbourd met een intel 945chip ook films zonder problemen draaien.)

• Bakove
  • Registratie: April 2005
  • Niet online
Hoi,

Dit topic is alweer twee maanden oud, maar ik zit zo'n beetje in dezelfde situatie. Heb een oud systeempje aan me samsung tv hangen: P4 met dezelfde onboard 865 chipset. Bij mij zit er echter wel een AGP slot in. Er draait windows XP MCE op en Ubuntu 9.10. De resolutie staat ingesteld op 1920x1080.

DVD's en 720p x264 filmpjes gaan nog net op dit systeempje onder MCE met mediaplayer classic en ffdshow. Onder ubuntu heb ik ffmpeg geinstalleerd, maar het loopt toch allemaal net wat minder soepel als onder xp. Ik heb onder ubuntu echter nog iets te weinig geexperimenteerd.

Nou speel ik ook met de gedachte om een kaartje van ongeveer 4 tientjes erbij te prikken voor video decoding. Ik twijfel nog omdat ik het eigenlijk een beetje zonde vind om nog geld in zo een oud systeem te steken. Ik heb al wat rondgesnuffeld en ik heb gezien dat de goedkoopste oplossing van ATI een 3450 AGP-kaart is. Deze heeft echter UVD (Dit werkt prima onder MCE, maar wordt onder linux niet ondersteund. voor linux ondersteuning zou ik een kaart moeten kopen met UVD2, maar dan zitten we weer een paar tientjes duurder). Nvidia heeft geen AGP kaarten met purevideo HD/VDPAU ondersteuning. Wel hebben ze een 8400GS PCI-kaart. Theoretisch zou ik hiermee HD video kunnen decoden met de grafische kaart onder windows en linux. Zou iemand mij kunnen vertellen of dat in de praktijk ook echt goed werkt met een pci kaart? Is toch wel heeeeeel erg lang geleden dat ik een pci slot heb gebruikt voor de grafische kaart...

XBMC draait op dit moment onder geen van beide OS's soepel (en dan heb ik nog geen eens een filmpje gestart). Zal dat veranderen als ik het pci kaartje erin stop?

Verder heb ik nog wel een heel oud ongebruikt AGP kaartje liggen: Een matrox mga g200a-d2.

Heeft het nut om deze te gebruiken i.p.v. de Intel Extreme Graphics 2 IGP?

Of is er een betere oplossing van max 40 euro?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Klunssmurf
  • Registratie: November 2006
  • Niet online
Zelfs een 8400gs wordt zwaar genekt door de pci bus, daarbij zijn de drivers aangepast.
De GPU is native pci-e. Windows draait al lastig...dus of je uberhaupt goede Linux drivers gaat vinden???

Wat opgaat voor de pci-e versie hoeft niet op te gaan voor een pci of agp variant van diezelfde gpu
Ga dus voor een agp kaart van Ati die wel ondersteund wordt in Linux.Bij nVidia zal je niet vinden wat je zoekt.(upgraden van oud systeem)
Heb zelf al genoeg geexperimenteerd met NV 8 en 9 series pci kaarten (Voor Cuda,Physx etc) en de prestaties zijn nihil en ook niet echt stabiel.

https://www.youtube.com/@Klunssmurf-zc3yd/featured

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bakove
  • Niet online
Dank voor je antwoord. Dat bespaart me weer een paar tientjes.

Dat zou betekenen dat ik voor zo'n een paar tientjes extra beter voor de 4650 of 4670 kan gaan...

Ik heb dit systeempje.

Volgens de specificaties zit er slechts een 240W voeding in. Kom ik in de problemen als ik er een 4650 of 4670 AGP bij prik?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bwerg
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online

bwerg

Internettrol

Lijkt me dat het wel kan, de HD4650 is maar eens zeer licht kaartje, TDP van 55W.

[ Voor 19% gewijzigd door bwerg op 26-02-2010 15:20 ]

Heeft geen speciale krachten en is daar erg boos over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Registratie: November 2007
  • Niet online
Ik ben bang dat ATi je ook niet kan leveren wat je zoekt.

Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bakove
  • Niet online
@Bwerg: En de 4670?
Edit: Hmm.. ik lees dat de 4650 een max power draw van 48W heeft en de 4670 59W
Gaat dit goed op mijn systeem?

@The mask: Hoezo niet?

[ Voor 57% gewijzigd door Bakove op 26-02-2010 15:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Registratie: November 2007
  • Niet online
ATi, AGP, linux en HD decodering gaan niet samen ben ik bang. ;)

Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bakove
  • Niet online
Zijn er geen ati drivers voor deze agp kaart beschikbaar voor linux? En onder windows?
Heb je misschien een linkje voor mij waar ik wat meer info hierover kan vinden?
Denk je dat mijn psu de extra 48W of 59W aankan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

maar 1 klein dingetje

KOOP EEN NIEUWE COMPUTER!!
met een i3,i5 of i7 processor
en gooi daar een leuke kaart in en klaar!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bakove
  • Niet online
Ben bang dat ik dan niet met een paar tientjes klaar ben... Ik heb op dit moment nog geen behoefte aan een nieuw systeem. Het enige wat ik ermee doe is een beetje internetten, downloaden en film kijken.

Ik heb overigens nog een oud Matrox MGA G200 AGP kaartje liggen. Biedt dat enig voordeel t.o.v. de intel 865G?

[ Voor 77% gewijzigd door Bakove op 26-02-2010 16:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Weinig.

Teminste geen hardware-matige encoding.

Zie ook Wikipedia: Matrox G200 , die 865G Chipset is voornamelijk bedoeld voor 2D beeld (Kantoor). Broadcom verkoopt blijkbaar zo'n PCI-addon die je HD spul versnelt, zie ook deze link. Alleen vind ik nergens een daadwerkelijk PCI-product.

Wellicht kan je beter kijken voor een kaart van 4 tientjes, en is het afwegen of je het e.a wel wilt. Wellicht is de allerbeste oplossing je hele mediacenter inruilen voor een Media player box, das vaak een HDD ingebouwd samen met alle nodige aansluitingen, een media player interface en een afstandsbediening. Speelt moeiteloos HD content af enz.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bakove
  • Niet online
Een mediabox heb ik in principe niet nodig.. Mijn tv speelt ook hd content af vanaf een usb hdd..

Over die Broadcom chip heb ik idd ook gelezen, op e-bay zie ik wel de notebook variant, maar een desktop variant heb ik ook nog niet gezien..

Ik wil toch af en toe graag de pc gebruiken i.c.m. mijn tv.. omdat dat toch net wat meer mogelijkheden biedt..
-The_Mask- schreef op vrijdag 26 februari 2010 @ 15:34:
ATi, AGP, linux en HD decodering gaan niet samen ben ik bang. ;)
Wat is de reden daarachter?
Bakove schreef op vrijdag 26 februari 2010 @ 15:26:
ik lees dat de 4650 een max power draw van 48W heeft en de 4670 59W
Gaat dit goed op mijn systeem?
Weet iemand het antwoord hierop?

Zal een 4650 of 4670 problemen geven met mijn voeding?

[ Voor 9% gewijzigd door Bakove op 01-03-2010 11:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bakove
  • Niet online
Hmm op http://extreme.outervision.com/PSUEngine krijg ik recommended 212W met een 4670.. dus dat zou dan wel goed moeten gaan denk ik zo..
Pagina: 1