• Amarius
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 26-06 10:03
Elektromagnetische puls oftewel EMP..

Ik zat laatst bij een vriend MW2 te spelen en toen
spoiler:
de kernbom ontplofte gingen vanwege de emp alle elektronica uit

Toen is bij mij de vraag opgekomen als menig computer gebruiker... hoe beveilig je je elektronica en voornamelijk je eigen pc aan deze puls ?
En dan wel even vergeten dat je bij z`n kernbom een hittegolf krijg en natuurlijk een ware ontploffing.

alvast bedankt voor de moeite en mocht ik dit in de verkeerde thread hebben gezet mijn excuus.

• Kaj.
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

Kaj.

1 LED is niet genoeg

Kooi van Faraday eromheen.

En de spoilertags zien er zo uit: [ spoiler ] en [/ spoiler ] (maar dan zonder de spaties).

• j-a-s-p-e-r
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 17-06 21:58
Door iets dat elektromagnetische straling tegenhoudt. Ik denk dat je met 10cm lood en/of een kooi van gaas een heel eind komt.

• Amarius
Zal ik even editen , inderdaad ik was ook op zoek via google en kwam ook uit op de kooi van faraday maar wat ik daarvan begrijp is dat je een een hele kamer zeg maar moet veranderen.

• Malantur
  • Registratie: Juni 2007
  • Nu online
Van google:
There are two basic methods of providing EMP protection. The first is to provide a shield which will not allow the EMP to enter. The second is to design and build the equipment so that the circuit can resist the EMP. Often the most cost effective way is to use a combination of both methods to defeat the EMP. We will look at a few ways to defeat the EMP which are for the most part combinations of the two basic ways. Features that need to be designed in are such things as pulse resistant fiber optics, improved power supply systems using batteries, solar power and thermonuclear power sources, and the use of nodule self-healing network architecture. In the case of computer memory we need to insure that magnetic tape or some other semipermanent storage device used to store data and programs for the computer.
The operator can do little to harden his equipment to EMP but he can do some things that might help lessen the damage to the equipment. First the equipment should be operated and maintained by the technical manuals. All equipment access doors should be kept closed. Cables should be buried under steel sheets to a depth of three feet. Use the shortest possible cables and disconnect them when not in use.
Keep equipment away from large collectors such as long cable/power lines, fencing or railroads.

'Let's eat Grandma!' or, 'Let's eat, Grandma!'. Punctuation saves lives.

• Masterlans
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 09:10
Als je noodstroom-aggregaten in die kamer zet kan dat helpen ja. Anders blijft je pc misschien wel in orde, maar ligt de nabijgelegen elektriciteits-centrale wel op zijn gat en heb je nog geen functionerende apparatuur :).

• Mr_gadget
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 07-07 15:08

Mr_gadget

C8H10N4O2 powered

Dan vraag ik me wel af in hoeverre een pc kast bescherming bied. Want volgens mij bestaan er kruisraketten die een emp puls kunnen generen. En die dan zelfs bunkers kan binnendringen via de antennes..dus je kabel naar je muis wordt dan ook een antenne..

• Amarius
Wikipedia: Faraday cage

In deze wiki, lees ik ook dat een simpele tas van aluminium als een faraday kooi kan worden gebruikt.
Zou het dan kunnen dat als je je pc met aluminiumpapier omringt dezelfde effect heeft als een echte kooi van Faraday ?

• Anthor
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
Masterlans schreef op donderdag 24 december 2009 @ 14:06:
Als je noodstroom-aggregaten in die kamer zet kan dat helpen ja. Anders blijft je pc misschien wel in orde, maar ligt de nabijgelegen elektriciteits-centrale wel op zijn gat en heb je nog geen functionerende apparatuur :).
En vergeet niet het internet te downloaden, anders wordt het saai :P
Afbeeldingslocatie: http://www.freewebs.com/aungmyomin/16.%20DOWNLOADING%20INTERNET.gif

• Mike2k
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 04-07 00:00

Mike2k

Zone grote vuurbal jonge! BAM!

Als je een geaarde computerkast hebt, zou deze een emp moeten kunnen weerstaan...

Wat ik me dan eigenlijk afvraag, hoe zou je een emp kunnen maken/genereren...?

You definitely rate about a 9.0 on my weird-shit-o-meter
Chuck Norris doesn't dial the wrong number. You answer the wrong phone.

• _Eend_
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 08:33

_Eend_

🌻🇺🇦

Mike2k schreef op donderdag 24 december 2009 @ 14:23:
Als je een geaarde computerkast hebt, zou deze een emp moeten kunnen weerstaan...

De Amerikanen en Russen zijn waarschijnlijk in het bezit van EMP bommen. Ik kan me een gerucht herinneren dat de Amerikanen een electriciteitscentrale in voormalig Joegoslavie hebben uitgeschakeld met een dergelijk wapen. http://www.howstuffworks.com/e-bomb3.htm

En ook de Australiers zijn er mee bezig:
http://www.flightglobal.com/articles/2000/10/24/121740/australia-develops-non-nuclear-emp-bombs.html

• Part
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 02-07 22:35

Part

Helemaal niets.....

Mike2k schreef op donderdag 24 december 2009 @ 14:23:

De aarde maakt het probleem alleen maar groter.

• Kachelpijp
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 17-04 16:15
Zo'n kooi van Faraday is al genoeg om een EMP buiten te houden, maar dan wel op voorwaarde dat er geen geleiders de kooi verlaten, zoals een simpele euro-connector. Dan heeft de rest van de kooi ook geen zin meer. Dat is ook de reden waarom ze bij atoombunkers alle communicatie via glasvezel doen en de stroomvoorziening ook in de bunker hebben, want de EMP die ontstaat bij een atoombom is vrij funest voor je apparatuur.

Dus de kast van je PC kan wss best dienst doen als kooi van Faraday, maar dan moet je wel alle connectoren eruit slopen en alles over glasvezel gooien. En natuurlijk iets van een brandstofcel voor de stroomvoorziening in je kast bouwen.
En dan moet je al deze stappen nog herhalen voor al je randapparatuur...

Dus een beter optie is dan om een grote kooi van bijv. kopergaas te maken waar je in gaat zitten met je hele handel. Dan weet je tenminste zeker dat je PC blijft werken als de rest van de wereld vergaat...

• Mr_gadget
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 07-07 15:08

Mr_gadget

C8H10N4O2 powered

_Eend_ schreef op donderdag 24 december 2009 @ 14:33:
[...]

De Amerikanen en Russen zijn waarschijnlijk in het bezit van EMP bommen. Ik kan me een gerucht herinneren dat de Amerikanen een electriciteitscentrale in voormalig Joegoslavie hebben uitgeschakeld met een dergelijk wapen. http://www.howstuffworks.com/e-bomb3.htm

En ook de Australiers zijn er mee bezig:
http://www.flightglobal.com/articles/2000/10/24/121740/australia-develops-non-nuclear-emp-bombs.html
Die centrales hadden ze volgens mij gewoon uitgeschakelt door er met raket koolstofdraden over het schakelstation te draperen ;)
zie ook mijn bovenstaande post :)

• Part
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 02-07 22:35

Part

Helemaal niets.....

Kachelpijp schreef op donderdag 24 december 2009 @ 15:25:
Zo'n kooi van Faraday is al genoeg om een EMP buiten te houden, maar dan wel op voorwaarde dat er geen geleiders de kooi verlaten, zoals een simpele euro-connector. Dan heeft de rest van de kooi ook geen zin meer. Dat is ook de reden waarom ze bij atoombunkers alle communicatie via glasvezel doen en de stroomvoorziening ook in de bunker hebben, want de EMP die ontstaat bij een atoombom is vrij funest voor je apparatuur.

Dus de kast van je PC kan wss best dienst doen als kooi van Faraday, maar dan moet je wel alle connectoren eruit slopen en alles over glasvezel gooien. En natuurlijk iets van een brandstofcel voor de stroomvoorziening in je kast bouwen.
En dan moet je al deze stappen nog herhalen voor al je randapparatuur...

Dus een beter optie is dan om een grote kooi van bijv. kopergaas te maken waar je in gaat zitten met je hele handel. Dan weet je tenminste zeker dat je PC blijft werken als de rest van de wereld vergaat...
Precies :)

Om een indicatie te geven, de spanning kan oplopen tot ongeveer 50.000 volt per meter. Een monitor kabel van 1 meter kan dus al goed zijn voor een spannings verschil van 50.000 volt. Een aarde van 10 meter en tel daar ongeveer 500.000 volt bij op. De voedings kabels zijn nog veel langer dus dan praat je over enorme spanningen.

Bij het maken van een kooi moet je rekening houden met zeer grote stromen en de kooi mag niet al te veel inductie hebben. Je komt dan al snel uit bij koperen platen die perfect aan elkaar gelast zijn. De kooi aarden zou ik niet doen tenzij de kooi in of dicht bij de aarde staat.
En dat is alleen nog maar de spanning de magnetische puls kan ook enorm zijn op een wat minder grote afstand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 07-07 15:47
De perfecte kooi van faraday heeft geen gaten en is gemaakt van een perfecte geleider (die dus geen weerstand heeft). Afhankelijk van de frequentie van de EMP puls kan een gat al dan niet problemen geven (hogere frequentie geraakt door kleinere openingen). Je hebt dus een kooi nodig die voldoende geleidt, dat is op zich nog gemakkelijk te doen, meer aandacht is nodig voor de noodzakelijke gaten (denk aan koperen "vingers" die je in duurdere kasten vind tussen zijpaneel en kast zelf).
Zo'n EMP onder valt EMI/EMC, waar voor bijvoorbeeld luchtvaart erg veel aandacht aan wordt besteed (je wil niet dat al je instrumenten uitvallen als je dichtbij de radar van het vliegveld komt, of als een bliksem inslaat). Gaten in dergelijk toestel zijn geen probleem, als je bijvoorbeeld van toetsenbord naar computer een kabeltje met connector wil dan zorg je gewoon dat je afscherming meeloopt over de volledige kabel, en ongebruikte aansluitingen dek je af met een metalen deksel (connectoren lijken beetje op XLR met meer pinnen, en die je vast schroeft, afscherming blijft gegarandeerd).
Daarnaast is uiteraard het gehele design aangepast op de eisen, voedingscircuit bijvoorbeeld is met zeer veel zorg ontworpen en nog eens extra afgeschermd, I/O's galvanisch gescheiden, kieren dichtgekit met geleidende silicone, allerhande zaken overgedimentioneerd, je kan het zo gek niet bedenken of er wordt rekening mee gehouden.

Wil je zelf je computer beveiligen tegen de EMP van een kernexplosie kan je het maar beter vergeten, dat lukt nooit (elk onderdeel moet er voor ontworpen zijn). Wel kan je een zekere beveiliging krijgen (tegen indirecte blikseminslag bijvoorbeeld) door met de 2 soorten straling rekening te houden:
-radiated (via straling): kast dichtdoen, kabels kort houden (losse einden samenbinden), geen raam in je kast,...
-conducted (via geleiding): aarding correct aansluiten (anders heeft de filter in je voeding geen nut), filters tussen telefoon of kabelaansluiting naar PC (internet en TV),...

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Pagina: 1