Toon posts:

Niet eenduidig hardware probleem op de Asus P5QL Pro

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Geachte heer / mevrouw Tweakers,

Voordat deze threat gedelete wordt vraag ik u het onderstaande te lezen. Ik vond het zeer lastig een eenduidig onderwerp te noemen omdat de problematiek zo breed is.

Ik heb een half jaar geleden zelf een PC in elkaar gezet vanuit losse componenten besteld bij coolprices.

Dit zijn de specificaties:

Sapphire ATI Radeon 4890 1GHz
Asus P5QL Pro
Antec True Power Trio 650 Watt
Intel Core 2 Quad CPU Q8200 @ 2300GHz
Samsung HD103UJ
Corsair XMS2-8500 Dominator 2048MB DDR2

Inleiding:
Nu deed zich het volgende probleem voor:
Nadat ik het zooitje zonder complicaties in elkaar zette installeerde ik windows Vista (gecracked).
Het ging een tijdje goed, maar toen begon het gedonder al met time settings etc. Na dat opgelost te hebben draaide het systeem 'stabiel'. Sinds een paar weken kreeg ik weer problemen na wat windows updates. M'n systeem viel weer eens uit en had problemen met het opnieuw opstarten. Na het vervoeren van m'n PC deze week startte ik het ding op, kwam ik in windows en poof..

Kern 1, operation systems:
Vista OS
Tijdens mijn Vista installatie werd ik op een gegeven moment doodgegooid met BSODs.
Deze gaven vooral geheugen errors, videokaart errors, harddisk errors.
De crashes in Vista vonden plaats in windows en tijdens het opstarten van windows zelf.
Wat me opviel was dat de crashes plaatsvonden bij een gebeurtenis. Het openen van winamp / world of warcraft maar vaak ook ogenschijnlijk random.

Overstap Vista -> XP
Ik besloot Vista eraf te gooien omdat ik dacht dat het de corrupte illegale versie van Vista was die de problemen gaf. Ik installeerde de legit XP.
Tijdens het formateren (NTFS, niet-snel) ging niets mis. Alles oogde solide, geen haperingen of errors.

XP OS
Na de installatie van XP en het meteen installeren van de nieuwste drivers (incl. chipset) schrok ik al van de 1e crash, ik twijfelde of het nu een automatische reboot was na een driver update. Dus met volle moed startte ik m'n pc opnieuw op en tijdens de windows update, hoorde ik een klein clickje (die ik bij elke crash heb gehoord, ook in Vista) en poof, een reboot.
De reboot na een crash duurt ongeveer 4x zo lang. Vanaf de Express Gate -> Bios -> Windows laadscherm -> Welkomst scherm. En het lijkt alsof het allemaal wat trager is, maar taakbeheer laat geen processen zien die het vertraagd.

Kern 2, stroom & intern
Stroom?
Wat me ook opviel een paar keer al, was dat ik met m'n voet tegen de internet kabel kwam, het kabeltje uit m'n kast schoot. Toen ik hem er opnieuw instopte viel m'n pc uit. Ik dacht wtf? Dit is foute boel.
Ook toen ik klaar was met het overzetten van m'n bestanden op een portable harddisk en ik het kabeltje eruit trok viel m'n pc uit (in Vista) en kreeg ik weer een BSOD als cadeau.
Duidt dit op een stroomstoring? Of een leak ergens op m'n moederbord?

Intern
Ook heb ik gekeken of er niet condensatortjes waren die aan het lekken waren of waren doorgebrand. Maar het ziet er allemaal prima uit en er zijn geen gekke kapotte loshangende kabeltjes of andere rotzooi wat gewoon fout is.
M'n videokaart maakt altijd een blazend geluid bij het opstarten. Dit is normaal trouwens voor de Ati Radeon 4890 voordat iemand dit opmerkt. ;)

Side-note 1, onregelmatigheid
Na de crash start hij soms ook niet echt op. De remedi is dan om de stekker er voor ongeveer 1 minuut uit te trekken en dus alles plat te leggen. Hierna start m'n pc wel op en op het moment werkt hij goed, daarom kan ik dus ook dit stuk typen. Al ben ik bang dat hij over een paar minuten weer uit valt.
Dus, soms werkt het voor een langere tijd, soms crasht hij meteen.

Side-note 2, bios
De bios is geupdate naar de nieuwste versie.

Conclusie
Er is iets goed mis. Anders zou ik dit niet typen. Normaal vind ik het probleem wel en vind ik een work-arround maar deze keer snap ik er de ballen niet meer van.
Windows komt met allemaal leuke ideeen zoals videokaart error, geheugen error etc. Maar er is geen eenduidige oplossing en het ligt aan alles. Er is geen eenduidige 0800**** **** **** code die me even laat zien waar het probleem ongeveer ligt en in de kast zelf vind ik geen bewijzen van beschadigingen. De materialen zijn nieuw en ik heb de nieuwste drivers gedownload.
Ik vind het maar een lastig probleem en ik vind het al helemaal lullig dat ik jullie zo weinig informatie kan geven en mezelf dus ook zo slecht kan helpen. Misschien heeft iemand ervaring hiermee of kan de vinger nu echt op de zere plek leggen!

Bedankt!

Thom

• SvMp
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Heb je een OS-onafhankelijke geheugen test gedraaid? (memtest86 bv.)
Dat mis ik namelijk in het verhaal. Is het eerste wat ik zou doen in dit geval. En dan lang achter elkaar, tenzij er natuurlijk gelijk al errors komen.

[ Voor 60% gewijzigd door SvMp op 24-12-2009 14:02 ]

• nedernakker
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 16-11-2024
je zegt dat je je pc hebt verplaatst, zitten alle componenten nog goed op hun plaats? maakt het systeem ergens kortsluiting?

Ryzen 7 5700G // 3060 Ti // 32 GB 1600 MHz // 1 TB NVMe // 2 TB SATA // 2x 2560x1440 @75 hz

Verwijderd

Topicstarter
SvMp schreef op donderdag 24 december 2009 @ 14:01:
Dat mis ik namelijk in het verhaal. Is het eerste wat ik zou doen in dit geval. En dan lang achter elkaar, tenzij er natuurlijk gelijk al errors komen.
Ik ga hem nu meteen uitvoeren!
je zegt dat je je pc hebt verplaatst, zitten alle componenten nog goed op hun plaats? maakt het systeem ergens kortsluiting?
Ik heb alle componenten behalve het moederbord even losgemaakt en opnieuw aangesloten. De kabeltjes gechecked en het ziet er naar uit dat er geen kortsluiting is. Voor hoeverre ik dit dan ook kan zien ;)

• nedernakker
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 16-11-2024
zitten de spacers ook tussen je moederbord en de kast? zit je pc op een geaard stopcontact aangesloten?

Ryzen 7 5700G // 3060 Ti // 32 GB 1600 MHz // 1 TB NVMe // 2 TB SATA // 2x 2560x1440 @75 hz

Verwijderd

Topicstarter
* Update *
Eerste geheugen probleem gevonden.
Pass: 2
Test: WMATS+
Cashe: On
Adress: 86d0efcc
Expected: 10101010
Actual: 00101010

Verwijderd

Topicstarter
nedernakker schreef op donderdag 24 december 2009 @ 14:39:
zitten de spacers ook tussen je moederbord en de kast? zit je pc op een geaard stopcontact aangesloten?
Yes aangesloten op een geaard stopcontact.

Ongv 1 centimeter ruimte tussen kast en mobo.

Verwijderd

Topicstarter
SvMp schreef op donderdag 24 december 2009 @ 14:01:
In het begin kwam er al snel 1 WMATS+ error naar boven.
Hij heeft nu zo'n 2 uur aangestaan en verder is er niets gevonden. Nu weet ik niet of 1 zo'n error al die problemen geeft. Betekend dit dat ik het eigenlijk al gewoon de prullenbak in kan gooien?

• SvMp
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Verwijderd schreef op donderdag 24 december 2009 @ 17:08:
[...]

In het begin kwam er al snel 1 WMATS+ error naar boven.
Hij heeft nu zo'n 2 uur aangestaan en verder is er niets gevonden. Nu weet ik niet of 1 zo'n error al die problemen geeft. Betekend dit dat ik het eigenlijk al gewoon de prullenbak in kan gooien?
Die error wijst er wel op dat er iets niet klopt. Wel vind ik het vreemd dat er na 2 uur niet een nieuwe error is gekomen, gezien de veelheid van de crashes maar niet ondenkbaar.

Hoeveel geheugen modules zitten er in? 2x 1 GB of 1x 2GB?
Als er 2 modules inzitten, haal er eentje uit, kijken of je systeem stabiel is.
Zo nee, de overgebleven module er uit en de andere er in zetten, en opnieuw kijken of het systeem stabiel is.

Verwijderd

Topicstarter
SvMp schreef op donderdag 24 december 2009 @ 19:13:
[...]

Die error wijst er wel op dat er iets niet klopt. Wel vind ik het vreemd dat er na 2 uur niet een nieuwe error is gekomen, gezien de veelheid van de crashes maar niet ondenkbaar.

Hoeveel geheugen modules zitten er in? 2x 1 GB of 1x 2GB?
Als er 2 modules inzitten, haal er eentje uit, kijken of je systeem stabiel is.
Zo nee, de overgebleven module er uit en de andere er in zetten, en opnieuw kijken of het systeem stabiel is.
Er zit 2x 2GB in. Ik zal kijken of het werkt. Thanks
Pagina: 1