Ik heb een probleemstuk waar ik zelf niet uit kom, aangezien ik nog redelijk nieuw ben met SQL.
Ik probeer een wegpagina te maken in PHP waar mensen nieuwsitems kunnen toevoegen, en daarbij bepaalde doelgroepen kunnen aangeven.
Ik heb hiervoor al twee tabellen gemaakt:
Tabel Nieuws:
En tabel nieuwsdoelgroepen:
Als er een nieuwsitem wordt toegevoegd met meerdere doelgroepen, moeten er dus een aantal dingen gebeuren:
- Alle dingen in tabel nieuws moeten worden toegevoegd (schrijver, titel, datum, nieuwsbericht)
- Van de dingen die zijn toegevoegd moet de nieuwsindex waarde worden genomen, vervolgens moet met deze waarde een aantal keer (afhankelijk van het aantal doelgroepen) een nieuwsindex waarde worden gemaakt in tabel nieuwsdoelgroepen en de daarbij horende doelgroepen.
Ik heb een aantal variabelen hiervoor:
$titel
$schrijver
$datum
$bericht
En een array (index is een integer):
$doelgroepen[]
Hoe moet de query er uit zien? Want ik neem aan dat dit wel in één query te doen is, toch? Ik had eerst meerdere queries, maar dan gaat het snel fout met de nieuwsindexes.
Ik hoop op jullie help!
Alvast bedankt
Ik probeer een wegpagina te maken in PHP waar mensen nieuwsitems kunnen toevoegen, en daarbij bepaalde doelgroepen kunnen aangeven.
Ik heb hiervoor al twee tabellen gemaakt:
Tabel Nieuws:
Field | Type | Collation | Null | Extra |
id | bigint(20) | No | auto_increment | |
titel | text | latin1_general_ci | No | |
nieuwsbericht | text | latin1_general_ci | No | |
datum | text | latin1_general_ci | No | |
schrijver | text | latin1_general_ci | No |
En tabel nieuwsdoelgroepen:
Field | Type | Collation | Null |
nieuwsId | Bigint(20) | No | |
doelgroep | varchar(20) | latin1_general_ci | No |
Als er een nieuwsitem wordt toegevoegd met meerdere doelgroepen, moeten er dus een aantal dingen gebeuren:
- Alle dingen in tabel nieuws moeten worden toegevoegd (schrijver, titel, datum, nieuwsbericht)
- Van de dingen die zijn toegevoegd moet de nieuwsindex waarde worden genomen, vervolgens moet met deze waarde een aantal keer (afhankelijk van het aantal doelgroepen) een nieuwsindex waarde worden gemaakt in tabel nieuwsdoelgroepen en de daarbij horende doelgroepen.
Ik heb een aantal variabelen hiervoor:
$titel
$schrijver
$datum
$bericht
En een array (index is een integer):
$doelgroepen[]
Hoe moet de query er uit zien? Want ik neem aan dat dit wel in één query te doen is, toch? Ik had eerst meerdere queries, maar dan gaat het snel fout met de nieuwsindexes.
Ik hoop op jullie help!
Alvast bedankt