• Storm90
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 09-09 15:23
Goedendag,

Sinds 3 dagen heb ik een GA-P55M-UD2 moederbord in huis. Nu probeer ik al minimaal anderhalve dag windows 7 hier op te installeren maar het wil maar niet lukken! Eerst kreeg ik allerlei verschillende foutmeldingen en BSOD's gedurende de installatie. Ik dacht dat de SATA drivers het probleem niet konden zijn, aangezien ik op mijn laptop windows 7 normaal kon installeren (zonder sata drivers), met in de bios de SATA controller op AHCI. Na het een en ander uitgeprobeerd te hebben bleek het toch de SATA drivers te zijn.

Nu had ik de pc proberen te installeren met SATA drivers, geen succes! De installatie loopt opzich wel goed (wel erg traag moet ik zeggen, maar dit doet hij bij elke installatie), maar zodra hij opnieuw opstart om verder te gaan met de installatie krijg ik de volgende error
"a disk read error occurred press ctrl+alt+del to restart" Ik heb al het een en ander proberen te veranderen in de bootdevices (opstart volgorde van de 2 harde schijven verandert), maar dit wil niet helpen.

Na diverse pogingen toch maar alles teruggezet en weer met IDE proberen te installeren, maar nu krijg ik, zodra hij de installatie wil starten de melding " Windows failed to start." met de foutcode 0xc0000221.

Ik wordt er echt stapelgek van, na bijna 2 dagen frotten vraag ik het toch maar aan jullie. Weet iemand wat ik moet doen?

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Begin eens met Hangen en Opstartproblemen troubleshooter door te nemen om te achterhalen welk onderdeel het probleem veroorzaakt.

Wat zijn de volledige specs van die bak?

• Petervanakelyen
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 30-04 12:52
Ik wordt er echt stapelgek van, na bijna 2 dagen frotten vraag ik het toch maar aan jullie. Weet iemand wat ik moet doen?
Begin eens met de gedetailleerde specificaties van alle onderdelen te geven (zoals Terw_dan blijkbaar al heeft gezegd :p ) Heb je de PC zelf in elkaar gestoken ? Alles correct aangesloten ? Staat je RAM in de QVL ?
Je CPU in de CPU Support List ?

We want more :)

Somewhere in Texas there's a village missing its idiot.

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Volgens mij hebben P55 moederborden ook de ICH10(R) southbridge. Deze heb ik in ieder geval op mijn P45 plankje zitten en werkt zonder (extra) drivers onder Windows 7 in AHCI modus. Ik zou dus, zoals Petervanakelyen al aangeeft even controleren of het door jou gebruikte geheugen en CPU ondersteund worden.

Wat wellicht daarbij kan helpen om de compatability te verbreden, is een BIOS-update uitvoeren.

• Storm90
TERW_DAN schreef op donderdag 24 december 2009 @ 12:00:
Begin eens met Hangen en Opstartproblemen troubleshooter door te nemen om te achterhalen welk onderdeel het probleem veroorzaakt.

Wat zijn de volledige specs van die bak?
Ok, dit zit er allemaal in:

1 Cooler Master Voeding Silent Pro M 500W, Modular
1 Gigabyte GA-P55M-UD2 iP55, SATA2 RAID, GLAN
1 Intel Core i5 750 2.66GHz 2.5GT/s Box
2 Samsung TFT Monitor 2494SW 24", DVI (waarvan 1 aangesloten).
1 Sapphire Videokaart PCI-e Radeon HD5770 1GB DDR5 2x DVI/HDMI/DP
1 Sony Optiarc DVD-/+/RAM AD-7241S 24x/24x/12x
2 Western Digital 1TB SATA300 32MB, WD10EADS
2 OCZ Gold Edition DDR3 2GB 1600Mhz | OCZ3G160004GK

Ik heb nu 1 geheugenstrip eruit gehaald en nogmaals opgestart. De installatie start nu wel, maar wel met de instellingen in de bios op IDE. Er wordt toch veel gezegd dat AHCI sneller is, dus eigenlijk zou ik deze graag op AHCI installeren, maar dan krijg ik die vervelende "A disk error occurred' ...

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Heb je dat geheugen wel goed ingesteld trouwens? Het heeft maar liefst 1.9V nodig namelijk.

• Storm90
Ik heb het DRAM voltage op 1.9 gezet, in de bios begint hij wel rood te flikkeren en te waarschuwen dat het schade kan veroorzaken. Gewoon negeren neem ik aan?

• Tim Hovius
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 10-09 20:15
Storm90 schreef op donderdag 24 december 2009 @ 12:23:
Ik heb het DRAM voltage op 1.9 gezet, in de bios begint hij wel rood te flikkeren en te waarschuwen dat het schade kan veroorzaken. Gewoon negeren neem ik aan?
Normaal draait geheugen op 1.6V (DDR3 dan) ;)

• Petervanakelyen
Ja, inderdaad. Overigens kan je best eens een BIOS-update doen. Dat verhoogt de compatibiteit met andere onderdelen, en fixt wellicht een aantal bugs. En zelfs als je er nu nog geen baat bij hebt, kan het totaal geen kwaad.

Gigabyte BIOS Update: http://www.gigabyte.com.t...?ProductID=3165#anchor_os

[ Voor 10% gewijzigd door Petervanakelyen op 24-12-2009 12:32 ]

• Tim Hovius

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Tim Hovius schreef op donderdag 24 december 2009 @ 12:26:
[...]

Normaal draait geheugen op 1.6V ;)
1.5V zelfs.
Nou, je bent natuurlijk wel flink buiten de JEDECspec aan het draaien, dus grote kans dat het nadelig kan zijn voor andere onderdelen (maar ik neem aan dat je bekend bent met dat risico, gezien je dit soort overclockgeheugen gekocht hebt).

• Petervanakelyen
Overigens, met dat S-ATA-probleem: op welke poorten heb je je HDDs aangesloten ?
En hoe heb je ze geconfigureerd ? In RAID-modus ? Of elk gewoon apart in normale SATA2-mode ?

Afbeeldingslocatie: http://www.gigabyte.com.tw/FileList/Image/mb_productimage_ga-p55m-ud2_big.jpg

• Picaroon
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 09-09 10:03
Intel adviseert met klem om het geheugen niet hoger dan 1.65V in te stellen om schade aan de cpu te voorkomen.

• Storm90
Petervanakelyen schreef op donderdag 24 december 2009 @ 12:40:
Overigens, met dat S-ATA-probleem: op welke poorten heb je je HDDs aangesloten ?
En hoe heb je ze geconfigureerd ? In RAID-modus ? Of elk gewoon apart in normale SATA2-mode ?

[afbeelding]
Apart in SATA2-mode, de ene in SATA2_0 de ander in SATA2_1 en de DVD brander in SATA2_2

Het valt me trouwens wel op dat als ik een IDE DVD brander aansluit dat het laden van windows bestanden een stuk sneller gaat, best vreemd.

Maar ik heb de bios geupdate en ben nogmaals aan het installeren op AHCI. Eens kijken wat hij doet.

[ Voor 7% gewijzigd door Storm90 op 24-12-2009 12:55 ]

• Pixeltje
  • Registratie: November 2005
  • Nu online

Pixeltje

Woo-woohoo!

In dat geval zou je het probleem wat makkelijker kunnen herleiden naar je SATA-poorten/controller?

Zoals eerder aangegven, wat doet een BIOS update voor je? En heb je geprobeerd om alle standaard settings van de BIOS te laden?

And I begged Angel of the Lord what are these tortured screams? And the angel said unto me; These are the cries of the carrots, the cries of the carrots! You see, Reverend Maynard, Tomorrow is harvest day and to them it is the holocaust

• nedernakker
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 16-11-2024
Picaroon schreef op donderdag 24 december 2009 @ 12:47:
Intel adviseert met klem om het geheugen niet hoger dan 1.65V in te stellen om schade aan de cpu te voorkomen.
wat je zegt klopt niet helemaal.

intel adviseert dat het verschil tussen qpi voltage en dram voltage niet groter is dan 0,5v, in een standaard situatie is het qpi voltage 1,15, 0,5 daarbij en je zit dus op 1,65. mochten mensen door verschillende redenen hun qpi verhogen, dan kan een hoger dram voltage dus ook zonder problemen.

@TS

test eens je geheuegen met memtest86+, misschien is een of 2 van de modules wel defect of is het geheugen incompatible met je moederbord.

[ Voor 11% gewijzigd door nedernakker op 24-12-2009 12:56 ]

Ryzen 7 5700G // 3060 Ti // 32 GB 1600 MHz // 1 TB NVMe // 2 TB SATA // 2x 2560x1440 @75 hz

• Tim Hovius
De P55 serie heeft meerdere controllers voor SATA drives:

P55-UD2
Intel® P55 Express Chipset:
5 x SATA 3Gb/s connectors (SATA2_0, SATA2_1, SATA2_2, SATA2_3, SATA2_4) supporting up to 5 SATA 3Gb/s devices
1 x eSATA 3Gb/s connector on the back panel supporting up to 1 SATA 3Gb/s device
Support for SATA RAID 0, RAID 1, RAID 5, and RAID 10

GIGABYTE SATA2 chip:
1 x IDE connector supporting ATA-133/100/66/33 and up to 2 IDE devices
2 x SATA 3Gb/s connectors (GSATA2_0, GSATA2_1) supporting up to 2 SATA 3Gb/s devices
Support for SATA RAID 0, RAID 1, and JBOD

Dus de vraag: welke SATA poorten heb je gebruikt? Mijn tip is overigens: gebruikt de Intel controller; deze is veel sneller en betrouwbaarder.

• Petervanakelyen
Eens met nederakker. Brand MemTest86+ even op een CD en test daarmee.
Best dat je het toch voor een paar uur laat opstaan.
Tim Hovius schreef op donderdag 24 december 2009 @ 12:56:
De P55 serie heeft meerdere controllers voor SATA drives:

P55-UD2
Intel® P55 Express Chipset:
5 x SATA 3Gb/s connectors (SATA2_0, SATA2_1, SATA2_2, SATA2_3, SATA2_4) supporting up to 5 SATA 3Gb/s devices
1 x eSATA 3Gb/s connector on the back panel supporting up to 1 SATA 3Gb/s device
Support for SATA RAID 0, RAID 1, RAID 5, and RAID 10

GIGABYTE SATA2 chip:
1 x IDE connector supporting ATA-133/100/66/33 and up to 2 IDE devices
2 x SATA 3Gb/s connectors (GSATA2_0, GSATA2_1) supporting up to 2 SATA 3Gb/s devices
Support for SATA RAID 0, RAID 1, and JBOD

Dus de vraag: welke SATA poorten heb je gebruikt? Mijn tip is overigens: gebruikt de Intel controller; deze is veel sneller en betrouwbaarder.
Apart in SATA2-mode, de ene in SATA2_0 de ander in SATA2_1 en de DVD brander in SATA2_2
Ik neem aan dat hij ze dus op de Intel-controller heeft aangesloten, als de quote hierboven correct is.

[ Voor 78% gewijzigd door Petervanakelyen op 24-12-2009 13:15 ]

• Picaroon
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 09-09 10:03
@nedernakker: ah, wist ik niet :) weer wat geleerd.

• Storm90
Oke, ik heb de intel SATA AHCI controller toegevoegd aan de installatie. De installatie verliep erg goed, onder AHCI modus. Totdat de computer weer moest herstarten om de installatie te voltooien, ik kreeg weer een foutmelding: 0xc00000e9

Na diverse hardware losgekoppeld te hebben bleek niets te helpen, totdat ik weer alles aansloot en het RAM geheugen eens probeerden te verwisselen, toen pas startten hij verder op. Ik maak de installatie af en ga straks eens memtest draaien.

• nedernakker
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 16-11-2024
het kan best dat door het foutief werken van het geheugen je nu een installatie op je pc zet die bij voorbaat al corrupt is, mijn advies is om eerst je geheugen te testen en daarnapas te installeren, zonde als je straks anders weer op nieuw kunt beginnen.

Ryzen 7 5700G // 3060 Ti // 32 GB 1600 MHz // 1 TB NVMe // 2 TB SATA // 2x 2560x1440 @75 hz

• Petervanakelyen
nedernakker schreef op donderdag 24 december 2009 @ 14:06:
het kan best dat door het foutief werken van het geheugen je nu een installatie op je pc zet die bij voorbaat al corrupt is, mijn advies is om eerst je geheugen te testen en daarnapas te installeren, zonde als je straks anders weer op nieuw kunt beginnen.
Je kan natuurlijk nog "sfc /scannow" gebruiken om de boel te repareren, maar met een schone lei beginnen is inderdaad aanbevolen.

• Storm90
nedernakker schreef op donderdag 24 december 2009 @ 14:06:
Het wil niet eens meer lukken een installatie succesvol uit te voeren, toch nog errors. Elke keer een andere foutmelding bij elke installatie, dan een BSOD, dan een melding dat hij de hardware niet kan configureren etc. etc. Dus een Memtest uitgevoerd, dit is het resultaat:
Afbeeldingslocatie: http://erikvandeven.com/images/IMG_1155_k.jpg
Bij dit resultaat is hij ook vastgelopen, ik kan geen memtest 3.5 draaien, want dan knalt hij er al meteen uit. En soms wil hij gewoon niks starten.

[ Voor 4% gewijzigd door Storm90 op 24-12-2009 15:57 ]

Verwijderd

Test je geheugenmodules eens afzonderlijk (dus eentje er uit halen).
En kijk in het boekje van het mobo waar je de module moet zetten als je er één gebruikt.

• Petervanakelyen
Euhm, de laatste versie is versie 4.0, niet versie 3.5. Wat je draait is MemTest86, niet MemTest86+ uit mijn link. De versie die je nu draait is erg oud. Soms vraag ik me af waarom ik ergens een link bij zet...

Anyway, probeer eens eerst met de laatste versie van MemTest86+, al lijkt me dat je geheugen idd. stuk is.

• Storm90
Voordat ik jullie reacties had gelezen heb ik toch nogmaals de test uitgevoerd en dit is het resultaat
Afbeeldingslocatie: http://erikvandeven.com/images/IMG_1156_k.jpg
Ik heb mijn bevindingen doorgegeven aan zercom en ik moet een RMA aanvragen. Toch echt zuur als je 2 maanden wacht op computeronderdelen bij 4launch en je besteld vervolgens het ram geheugen bij een andere zaak, krijg je kapot ramgeheugen mee. Maar ik stuur het RAM geheugen terug en dan zullen we zien. Inmiddels zijn de errors opgelopen tot 1725

• Petervanakelyen
Storm90 schreef op donderdag 24 december 2009 @ 16:29:
Voordat ik jullie reacties had gelezen heb ik toch nogmaals de test uitgevoerd en dit is het resultaat
[afbeelding]
Ik heb mijn bevindingen doorgegeven aan zercom en ik moet een RMA aanvragen. Toch echt zuur als je 2 maanden wacht op computeronderdelen bij 4launch en je besteld vervolgens het ram geheugen bij een andere zaak, krijg je kapot ramgeheugen mee. Maar ik stuur het RAM geheugen terug en dan zullen we zien. Inmiddels zijn de errors opgelopen tot 1725
Da's dus duidelijk. Laat ons weten wanneer je het nieuwe geheugen hebt of je dan nog steeds deze fouten krijgt.

Pagina: 1