Draadloos netwerk incl. VOIP

Pagina: 1
Acties:

• Flieger
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 18:59
Vanaf januari ga ik verhuizen en in het nieuwe huis heb ik de volgende opstelling in gedachten voor internet/telefonie.

- Een PC
- Een laptop
- 2 draadloze telefoons
- Één apparaat (modem/router)

Ik heb nauwelijks ervaring met VOIP. Ik zou graag één apparaat (modem/router) bij de binnenkomst van het kabelsignaal plaatsen en dan de PC en laptop hier draadloos mee laten verbinden. Het liefst zo snel en constant mogelijk dus ik ga uit van 802.11n.

Nu kan ik echter nergens een 802.11n modem/router vinden die ook VOIP ondersteunt.

Graag verneem ik tips voor een geschikt modem/router in deze situatie of wellicht suggesties voor een andere/betere opstelling.

Bij voorbaat dank!

• Pumbaa82
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 21-03-2024
Wat heb je zelf dan al gezocht?
Onderstaande heb ik in nog geen 5 minuten gevonden, verder misschien kijken bij pricewatch en opties opgeven:

http://www.routershop.nl/...pn-2-fxs-1-s0-1-nt-te.htm

• Flieger
Pumbaa82 schreef op donderdag 24 december 2009 @ 11:14:
Wat heb je zelf dan al gezocht?
Onderstaande heb ik in nog geen 5 minuten gevonden, verder misschien kijken bij pricewatch en opties opgeven:

http://www.routershop.nl/...pn-2-fxs-1-s0-1-nt-te.htm
Hartelijk dank! Ik was wel al op het merk Draytek gekomen, maar heb op hun site deze niet kunnen vinden. Keek bij 'Voip' en deze staat onder 'Breedband producten'.

Ik vind de Draytek echter behoorlijk prijzig (ook in Pricewatch). Is dit al snel de prijs die ik zal moeten betalen voor een dergelijk apparaat?

Ik denk alleen dat ik hier nog wel een moden naast moet hebben? Ik zoek eigenlijk zoiets met een modem er in.

Verwijderd

Waarom niet 1 van de onderstaande "huis-tuin-en-keuken-routers" die iets goedkoper zijn dan de draytek:

// DIR-655 Xtreme N Gigabit Router
http://www.dlink.com/products/?pid=530
http://reviews.cnet.com/r...4505-3319_7-32145084.html

// ZyXEL NBG-415N Draft 802.11n Wireless Router
http://www.topproduct.nl/...828888/specificaties.html

Ik heb met geen van beiden ervaring dus op dat gebied kan ik je niet verder helpen, maar als je even rondkijkt vind je wel verschillende merken/typen

Of zocht je iets totaal anders?

• nielsl
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 24-02 18:43
Flieger schreef op donderdag 24 december 2009 @ 10:55:
Vanaf januari ga ik verhuizen en in het nieuwe huis heb ik de volgende opstelling in gedachten voor internet/telefonie.

- Een PC
- Een laptop
- 2 draadloze telefoons
- Één apparaat (modem/router)

Ik heb nauwelijks ervaring met VOIP. Ik zou graag één apparaat (modem/router) bij de binnenkomst van het kabelsignaal plaatsen en dan de PC en laptop hier draadloos mee laten verbinden. Het liefst zo snel en constant mogelijk dus ik ga uit van 802.11n.

Nu kan ik echter nergens een 802.11n modem/router vinden die ook VOIP ondersteunt.

Graag verneem ik tips voor een geschikt modem/router in deze situatie of wellicht suggesties voor een andere/betere opstelling.

Bij voorbaat dank!
Als je kabel neemt, krijg je een modem van je kabelboer, waar ook voip op zit. Je hebt ds alleen een router nodig die wifi N ondersteunt, dit komt echter separaat van het modem te staan.

Als je ADSL krijgt, zou ik me eens verdiepen in het feit hoe je voip aan de praat gaat krijgen op een eigen modem. Mogelijk dat je aanbieder voip alleen ondersteunt met de eigen hardware, of dat je er wel een ander modem kunt neerzetten, maar dat je zelf mag uitvogelen hoe het werkt. Verder is het zo dat als je gebruik gaat maken van eigen hardware je veelal ook elke vorm van support en hulp op je buik kunt schrijven. Wat als je voip signaal het niet doet, de aanbieder van je signaal staat in voor een bepaalde kwaliteit en kan meestal door de eigen aangeleverde spullen ook monitoren of een signaal al dan niet aankomt totaan het modem. Op die manier kunnen vele problemen aan de kant van het netwerk van de aanbieder worden uitgesloten. Heb jij een eigen kastje staan en werkt het dan niet, grote kans dat je aanbieder zegt "bekijk het maar, we kunnen niets voor je doen, we kunnen wel iemand langssturen en de kosten zijn voor u"

Het is inderdaad het handigste om één kastje te hebben, maar een beroemd filosoof zei ooit al eens dat elk voordeel zn nadeel heb.....

Succes met het maken van een keuze!

• Flieger
Hartelijk dank voor de suggesties en hulp tot dusver!

Ik krijg het signaal inderdaad via de kabel. Ik zal ongetwijfeld een modem aangeboden krijgen van de provider, maar ik zou dit dus liefst willen upgraden naar draadloos 802.11n. En dit alles dus in één apparaat (zoals ik ook van de provider aangeboden krijg).

Fijne feestdagen allen!

• Flieger
De (telefonische) klantenservice wist mij niet te vertellen welk modem er standaard geleverd wordt. Dit krijg ik waarschijnlijk vandaag of morgen nog te horen.

Dit zal misschien niet eens draadloos ondersteunen en anders maximaal 802.11g, verwacht ik.

• Fransfb
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 23-02 20:43
Welke Provider??

• Flieger
Caiway

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 21:52

lier

MikroTik nerd

Heel eenvoudig, modem moet gebruikt worden...je zal dus (altijd) met minimaal twee kastjes moeten gaan werken. Mijn tip (ook caiway en 802.11N) zou een DLink DIR855 zijn (ja...heb ik ook).

Mocht je nog specifieke vragen hebben, laat het me dan maar even weten.

Eerst het probleem, dan de oplossing

• Flieger
lier schreef op dinsdag 29 december 2009 @ 10:37:
Heel eenvoudig, modem moet gebruikt worden...je zal dus (altijd) met minimaal twee kastjes moeten gaan werken. Mijn tip (ook caiway en 802.11N) zou een DLink DIR855 zijn (ja...heb ik ook).

Mocht je nog specifieke vragen hebben, laat het me dan maar even weten.
Hartstikke bedankt voor je reactie! Ondersteund het modem dat standaard door Caiway geleverd wordt helemaal geen wireless?

• Mathieuh
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 18-01 10:26
nee, kabelmodems zijn gewoon apparaten waar je je eigen router op aansluit, ze ondersteunen alleen 1 apparaat dat kan worden aangesloten, wil je er meer, dan sluit je gewoon een router aan. maar wat is het probleem met het "alles moet in 1 kastje" gedoe? het staat toch allemaal in de meterkast waarschijnlijk en daar kom je toch nooit....

• Flieger
Mathieuh schreef op dinsdag 29 december 2009 @ 11:38:
nee, kabelmodems zijn gewoon apparaten waar je je eigen router op aansluit, ze ondersteunen alleen 1 apparaat dat kan worden aangesloten, wil je er meer, dan sluit je gewoon een router aan. maar wat is het probleem met het "alles moet in 1 kastje" gedoe? het staat toch allemaal in de meterkast waarschijnlijk en daar kom je toch nooit....
Het is geen probleem, maar een voorkeur. Goede ervaring met het aansluiten en configureren van één apparaat.
Pagina: 1