• 330d
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 02-12-2024
Ik heb gister een LG 60ps8000 besteld. Nu heb ik her en der wat gelezen over het calibreren en de zgn inloop uren (200). Die inloopuren is geen probleem, is kwestie van iets latere contrast instellen meen ik? Maar dan vraag ik me af is het eigenlijk wel nodig?

Het calibreren vind ik een stevige prijskaartje aan hangen. Heeft iemand hier echt duidelijk goeie ervaringen ermee op een plasma?

• ConZito
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 23:29
Eerste 200 uren is een plasma "feller" dan daarna, in die eerste 200 uur moet je ook wat meer oppassen voor het hele inbranden.

Omdat er dus wat meer lichtopbrengst is de eerste uren is het verstandiger daarna pas een calibratie uit te voeren.

Ik heb het calibreren zelf gedaan op mijn Pio LX5090 met een Spider3Pro. Maar ik heb dan ook toegang tot alle settings, vaak is dat het probleem dat er gebruik moet worden gemaakt van een verborgen stukje menu.

• Lukin
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
ConZito schreef op donderdag 24 december 2009 @ 11:17:
Eerste 200 uren is een plasma "feller" dan daarna, in die eerste 200 uur moet je ook wat meer oppassen voor het hele inbranden.

Omdat er dus wat meer lichtopbrengst is de eerste uren is het verstandiger daarna pas een calibratie uit te voeren.

Ik heb het calibreren zelf gedaan op mijn Pio LX5090 met een Spider3Pro. Maar ik heb dan ook toegang tot alle settings, vaak is dat het probleem dat er gebruik moet worden gemaakt van een verborgen stukje menu.
De Spyder3 Pro is een toestel voor het kalibreren van CRT en LCD monitoren, voor zover ik weet. De Spyder3TV is volgens Datacolor geschikt voor HT kalibratie. De prijs van de Pro sensor is duurder dan die van de TV, 125 tegen respectievelijk 85 euro. De software is echter niet hetzelfde, de software bij de Pro bevat niet alle opties die de TV variant bevat. Er word zelfs een upgrade aangeboden voor 50 dollar om van Pro naar TV te gaan.

De software die de professionals gebruiken (colorfacts professional) kost gelijk zo'n 3500 dollar (1800 euro) waarbij je echt alle kalibratie opties kunt gebruiken.

Dit is teminste volgens de website. Ik ben benieuwd naar wat je allemaal hebt kunnen kalibreren met de Pro versie. Denk aan: Grey Scale, Kleuren balans, Temperatuur tracking, met andere woorden de bouwblokken van een goede ISF kalibratie.
Het calibreren vind ik een stevige prijskaartje aan hangen. Heeft iemand hier echt duidelijk goeie ervaringen ermee op een plasma?
Je kan ervaringen lezen op dit forum. Ik heb mijn oude PZ80 daar laten calibreren en was zeer tevreden met het resultaat. Er werd keurig uitgelegd waarom hij dingen deed en wat voor een effect dat had, keurig een kalibratie rapport mee gekregen. Ik heb toen 80 euro betaald voor de kalibratie, dit is echter alleen op afspraak bij hun. Moeten ze langs komen dan hanteren ze andere tariefen, soms hebben ze tours door het land als de animo groot genoeg is en zijn de kosten lager dan als ze alleen voor jouw moeten komen.

[ Voor 30% gewijzigd door Lukin op 24-12-2009 11:55 ]

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 20-09 21:11

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Het ligt er ook aan wat je wilt kalibreren (met een k ja). Zelf kijk ik weinig normale tv, en de kanalen die ik bekijk zijn toch SD. Het maakt mij weinig uit of ik het journaal of een serie op Comedycentral met de juiste kleuren zie.

Alle HD films en series speel ik af via een HTPC en daar vind ik optimale beeldkwaliteit wel belangrijk. Omdat het een pc is kan ik daar gewoon mijn normale colorimeter aanhangen (Eye-one Display 2) en binnen windows mijn tv kalibreren. Ik heb dus geen extra dure colorimeter nodig die met het servicemenu van de tv kan samenwerken :)

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

• Lukin
  • Niet online
Gizz schreef op donderdag 24 december 2009 @ 11:50:
Het ligt er ook aan wat je wilt kalibreren (met een k ja). Zelf kijk ik weinig normale tv, en de kanalen die ik bekijk zijn toch SD. Het maakt mij weinig uit of ik het journaal of een serie op Comedycentral met de juiste kleuren zie.

Alle HD films en series speel ik af via een HTPC en daar vind ik optimale beeldkwaliteit wel belangrijk. Omdat het een pc is kan ik daar gewoon mijn normale colorimeter aanhangen (Eye-one Display 2) en binnen windows mijn tv kalibreren. Ik heb dus geen extra dure colorimeter nodig die met het servicemenu van de tv kan samenwerken :)
Ziet dat ding ook de temperaturen waarop de RGB kleuren branden op een Plasma? (in de vorm van een ISF kalibratie)

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 20-09 21:11

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Bedoel je de kleurtemperatuur? Uiteraard, anders heeft het weinig zin.

De apparatuur die ik gebruik wordt ook door professionele fotografen (ikzelf, maar ook fotografen met een omzet in de tonnen) gebruikt op hun schermen waarop ze alles bewerken. Hetzelfde geldt voor mensen die met DTP bezig zijn op redacties en bij drukkerijen.

Me dunkt dat het dan ook goed genoeg is om de kleuren redelijk accuraat op een tv te krijgen, waar het allemaal wat minder nauw luistert ;) Een scherm is een scherm. Qua kalibratie 'gedraagt' een plasma zich als een CRT scherm.

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

• Lukin
  • Niet online
Gizz schreef op donderdag 24 december 2009 @ 12:06:
Bedoel je de kleurtemperatuur? Uiteraard, anders heeft het weinig zin.

De apparatuur die ik gebruik wordt ook door professionele fotografen (ikzelf, maar ook fotografen met een omzet in de tonnen) gebruikt op hun schermen waarop ze alles bewerken. Hetzelfde geldt voor mensen die met DTP bezig zijn op redacties en bij drukkerijen.

Me dunkt dat het dan ook goed genoeg is om de kleuren redelijk accuraat op een tv te krijgen, waar het allemaal wat minder nauw luistert ;) Een scherm is een scherm. Qua kalibratie 'gedraagt' een plasma zich als een CRT scherm.
Bedankt voor het antwoord. Ik heb recent een nieuwe plasma aangeschaft, ik stond nog een beetje te twijfelen of ik ook deze zou laten calibreren. Misschien dat dit een optie is. Ik zie wel dat hij al gelijk 200 euro kost en bij de beschrijvingen staat alleen geschikt voor CRT, LCD / laptop.

[ Voor 21% gewijzigd door Lukin op 24-12-2009 12:14 ]

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 20-09 20:56

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

AUD > LCD

Wise enough to play the fool

• ConZito
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 23:29
Lukin schreef op donderdag 24 december 2009 @ 11:46:
[...]

De Spyder3 Pro is een toestel voor het kalibreren van CRT en LCD monitoren, voor zover ik weet. De Spyder3TV is volgens Datacolor geschikt voor HT kalibratie. De prijs van de Pro sensor is duurder dan die van de TV, 125 tegen respectievelijk 85 euro. De software is echter niet hetzelfde, de software bij de Pro bevat niet alle opties die de TV variant bevat. Er word zelfs een upgrade aangeboden voor 50 dollar om van Pro naar TV te gaan.
Mjah het is de Spyder3Pro met de juiste software voor HT. We gebruiken ze hier op het werk om monitoren te calibreren en zo nu en dan een plasma. Is bij een bedrijf dat behoorlijk wat metertjes verpakkingsmateriaal drukt.

Colorfacts is nog een stap verder. Ik kan niet zeggen of dat het verschil waard is, geen ervaring mee.

[ Voor 5% gewijzigd door ConZito op 24-12-2009 13:08 ]

Pagina: 1