Toon posts:

Hoe krijg ik de Celery stabiel??

Pagina: 1
Acties:
  • 122 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Hi allen,

Ik heb een leuke, ik heb mijn Celery nu op 75mhz FSB lopen, op het moment dat ik em op 83mhz FSB wil laten lopen, dan boot Windows wel, maar bijvoorbeeld de VirusScan v. McAfee doet dan raar als de PC in Windows komt, waar kan dit aan liggen. Ik heb genoeg cooling voor em op 83mhz FSb te laten lopen. Op de proc. zit een cooler me hoge koelribben en daarop zit 2 kleine coolers bevestigd, die lucht wegblazen en verse aanzuigen, en eentje achter de proc, zeg maar naast de USB ongeveer (daarnaast zit namelijk een soort roosterje). Onder de Viper V770Ultra is een slotcooler, en aan de voorkant van de kast (als je van de voorkant bekijkt onderaan vanbinnen, daar zit een houder om een cooler te bevestigen), deze blaast lucht de kast in, ik ga alleen nog een cooler boven de voeding zetten, o ja t is een bigtower. Met een Celery 466 nu op 525! Een IBM Dtta 351010 10gig, V770 Ultra, 128mb Ramm, 48speed Aopen cd, Live player.

Is het misschien handig om de voltages in te gaan stellen, wordt ie dan stabieler, ik heb een Gigabyte BX2000 mobo, met een slot convertor waar ik de volts kan instellen?
Of moet ik nog cooling erbij doen?
Waar moet ik dat doen en waar halen?

Help me pleazze

Greetz en bedankt alvast
S

Verwijderd

Volgens mij maak je hem stabieler als je het voltage omhoog gooit (naar 2,3v ofzo). Het nadeel is dat je processor warmer wordt, waardoor je misschien meer moet gaan koelen...

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 09-09 10:41
Een FSB van 83 lukt vaak niet. PCI en AGP draaien op een te hoge snelheid.
Had ik ook problemen mee.
Gewoon direct overstappen naar 100 Mhz en de PCI en AGP op nominale snelheid draaien.

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

Verwijderd

Videokaart en/of harddisk gaan al snel vervelend doen bij een fsb van 83 mhz.
en als je geen 100Mhz geheugen hebt dan het geheugen ook..

probeer door bijvoorbeeld de l2 cache uit te zetten en het voltage te tweaken, udma uitzetten etc. uit te zoeken wie 'de dader' is

Verwijderd

Topicstarter
Hoe kan ik dat dan doen de L2 cache uitzetten en o ja waar zit doe L2 cache is dat op het mobo of bij proc (Celery hebben het OnDie)

Helpz

• Martijn
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 09-09 15:13
L2 moet je echt niet uitzetten, scheel ontzettend veel in performance. Je kunt op een Abit mobo wel de latency enzo aanpassen. Ik denk dat je gewoon je voltage moet opkrikken.

Verwijderd

Topicstarter
O ik was inderdaad vergeten te vragen of dat uitschakelen van de L2 perfomance verlies ging krijgen, maar dan weet ik het al.
Bedankt Martijn

Ik hoop dat er nog wat reacties komen!

Verwijderd

tuurlijk moet je de l2 cache niet uitzetten.
maar om te testen welke component in je pjoeter er vervelend is is het erg handig om je l2 cache uit te zetten (omdat dit vaak de boosdoener is) en vervolgens te gaan kijken of je nog steeds een instabiel happie hebt

• Ceaser
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 07-09 08:47
Het kan ook je celery zijn die het niet trekt. 586MHz is veel en dan is het misschien al je proc die het niet meer trekt.
Anders zou het je HD of AGP kunnen zijn.

• oXygeN
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 02-09 16:51

oXygeN

oftewel oxje...

Mjah volgens mij moet je of het voltage ietsjes omhoog gooien maar je hdd van udma afgooien kan ook heel goed, ik heb zelf me 466 ook op 525 draaien en zelfs nu moet ik al udma disabled zodat windows niet raar gaat doen.

\o/

Verwijderd

Topicstarter
Uhh, hoe schakel ik de UDMA dan uit??
In de BIOS, ja ik weet wel veel van pc's maar dat nog niet, ik ben niet zo heel erg super bekend in dat tweaken (het wordt wel steeds beter)
O ja is dat wel zo goed om de UDMA uit te schakelen

• Martijn
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 09-09 15:13
Je kunt bij Integrated Peripherals hd controllers aanpassen. Daar kun je dus ook U-DMA of PIO inschakelen...

Succes,

Verwijderd

Nou.. volgens de volgende vent schijnt 500 mhz zonder l2cache toch sneller te zijn dan 416mhz met l2cache
http://cpusite.examedia.nl/docs/celeron333-500.html

Ik heb de benchmarks niet nagedaan en bij mij werkt de gameport wel nog :-). Het klopt wel dat Unreal-intro op 500mhz zonder l2 iets trager is dan op 416mhz met l2. (kan ook met de overgeklokte AGP te maken hebben?)

Het voordeel is dus ook dat je geen overgeklokte AGP en PCI meer hebt zoals op 4*83. En het is zeker sneller dan 4*75.

Verwijderd

Je kan trouwens ook je l2 latency eentje omhoog gooien en kijken offie dan we lstabiel draait..

bijvoorbeeld met powertweak (www.powertweak.com)

Verwijderd

De cache zou ik nooit opgeven voor een paar extra MHz. En een 466 is nou niet dat je zegt de meest ideale CPU om over te clocken.
Pagina: 1