Hi,
Lang verhaal
Mijn PC heeft sinds, ik schat een maand, dat hij af en toe opeens een peep laat horen van 3-4 seconden en dan lijkt het wel alsof een HD kop stopt.
Je kent het geluid wel, een ja hoe moet ik het zeggen 'tok'?
Systeem hangt tijdens die paar seconden maar doet dan gewoon verder, 1 keer tijdens CoD MW2 dat ik geforceerd moest herstarten.
POST gaat altijd alles goed.
Gebeurt eigenlijk alleen als ik systeem stress, meestal gamen maar is ook al 1 keer voorgekomen net na simpel sluiten van browser scherm en dat alleen media player opstond.
De laatste week is het verschillende keren gebeurt dus ik begin me zorgen te maken, vooral omdat al mijn andere HDD's volzitten en er toch een 600GB data opstaat die ik voorlopig niet kan kopiëren, alle onderdelen zijn nog vlot onder garantie dus dat is geen probleem.
Specs:
CPU :
AMD Phenom X3 720BE @ 3.2GHz
Moederbord :
Gigabyte GA-MA790FXT-UD5P
Geheugen :
OCZ 4GB (2x2048MB) DDR3 PC3-12800 Platinum Edition OCZ3P16004GK @1333Mhz
HDD's :
2x Samsung SpinPoint F1 RAID Class HE502IJ 500 GB SATA300 in RAID0
Grafische kaart :
Sapphire Radeon HD4870 1GB
Kast :
Cooler Master HAF 932
Voeding :
Cooler Master UCP 900W
BIOS :
F8C (beta versie maar die staat er pas sinds gisteren op om issues met VM's op te lossen, helldesk van Gigabyte gaf aan dat hij heel stabiel is), vorige versie was de F5 stable.
Windows 7 Ultimate x64, volledig gepatched.
Alle drivers up to date.
RAID draait op southbridge controller, die met 6 sata aansluitingen (als ik me goed herinner).
Eventviewer logs:
The device, \Device\Harddisk1\DR1, has a bad block.
- <Event xmlns="http://schemas.microsoft.com/win/2004/08/events/event">
- <System>
<Provider Name="Disk" />
<EventID Qualifiers="49156">7</EventID>
<Level>2</Level>
<Task>0</Task>
<Keywords>0x80000000000000</Keywords>
<TimeCreated SystemTime="2009-12-23T14:02:00.989662300Z" />
<EventRecordID>86845</EventRecordID>
<Channel>System</Channel>
<Computer>filip-PC</Computer>
<Security />
</System>
- <EventData>
<Data>\Device\Harddisk1\DR1</Data>
</EventData>
</Event>
The driver detected a controller error on \Device\Harddisk1\DR1.
- <System>
<Provider Name="Disk" />
<EventID Qualifiers="49156">11</EventID>
<Level>2</Level>
<Task>0</Task>
<TimeCreated SystemTime="2009-12-21T00:26:35.475853700Z" />
<EventRecordID>85292</EventRecordID>
<Security />
</System>
- <EventData>
</EventData>
</Event>
HDTune 2.55 Free geeft geen errors:
HD Tune: AMD 2+0 Stripe/RAID0 Error Scan
Scanned data : 953292 MB
Damaged Blocks : 0.0 %
Elapsed Time : 165:13
Windows geeft ook geen errors als ik de RAID schijf laat nakijken via 'Management' - 'Properties' - 'Tools' - 'Error Check'.
S.M.A.R.T. staat niet op, vergeet altijd na 'load defaults' in BIOS om dat op te zetten, straks ff doen
De tool van Samsung, EDD dacht ik dat het heet wilt niet installeren onder x64, en een andere tool van hun moet via diskette gedraaid worden wat ik niet heb, kan zijn dat het ook draait via DVD maar dat moet ik nog nakijken.
Write caching staat uit.
Temperaturen zijn allemaal normaal.
Performance monitor geeft geen rare dingen en heb alles wat met schijven te maken heeft opgezet dus die zal misschien meer kunnen laten zien als het nog eens voorkomt.
Voorlopig alle overclocks teruggezet naar standaard.
Als ik ga googlen op de eventID's 7 en 11 met en zonder combinatie van de codes dan vind ik van alles terug maar niets met het geluid, alleen maar dat het gaat over HDD's en controllers (natuurlijk) en dan nog allemaal vrij oude topics dus niets over dit mobo/controller/HDD.
Manual van mobo heeft het alleen maar over beeps tijdens POST, 1 lange beep staat er niet bij.
Manual van voeding zegt helemaal niks, dacht dat die misschien de peep gaf door te lage power of iets dergelijks.
Manual van HDD's zegt ook niks, google geeft wel hits op samsung HDD's geluiden maar niets vergelijkbaars.
Systeem draait al langer dan 6 maand stabiel, nooit problemen mee gehad, ook niet onder Vista.
Wat kan ik nog doen voor te testen of het daadwerkelijk een beschadigde HDD is of de controller misschien, hoe vind ik uit welke van de 2 schijven ik moet hebben want er staat natuurlijk maar 1 HDD in RAID0 (en heeft iemand dit al aan de hand gehad?)
Rare is dat de eventviewer errors niet overeenkomen met wanneer het voorkomt, dus deze avond gebeurde het om 19:00 uur en logs laten error zien om 15:00.
Denk dat ik me eens een NAS met RAID 5-6-10 ga aanschaffen.
Lang verhaal
Mijn PC heeft sinds, ik schat een maand, dat hij af en toe opeens een peep laat horen van 3-4 seconden en dan lijkt het wel alsof een HD kop stopt.
Je kent het geluid wel, een ja hoe moet ik het zeggen 'tok'?
Systeem hangt tijdens die paar seconden maar doet dan gewoon verder, 1 keer tijdens CoD MW2 dat ik geforceerd moest herstarten.
POST gaat altijd alles goed.
Gebeurt eigenlijk alleen als ik systeem stress, meestal gamen maar is ook al 1 keer voorgekomen net na simpel sluiten van browser scherm en dat alleen media player opstond.
De laatste week is het verschillende keren gebeurt dus ik begin me zorgen te maken, vooral omdat al mijn andere HDD's volzitten en er toch een 600GB data opstaat die ik voorlopig niet kan kopiëren, alle onderdelen zijn nog vlot onder garantie dus dat is geen probleem.
Specs:
CPU :
AMD Phenom X3 720BE @ 3.2GHz
Moederbord :
Gigabyte GA-MA790FXT-UD5P
Geheugen :
OCZ 4GB (2x2048MB) DDR3 PC3-12800 Platinum Edition OCZ3P16004GK @1333Mhz
HDD's :
2x Samsung SpinPoint F1 RAID Class HE502IJ 500 GB SATA300 in RAID0
Grafische kaart :
Sapphire Radeon HD4870 1GB
Kast :
Cooler Master HAF 932
Voeding :
Cooler Master UCP 900W
BIOS :
F8C (beta versie maar die staat er pas sinds gisteren op om issues met VM's op te lossen, helldesk van Gigabyte gaf aan dat hij heel stabiel is), vorige versie was de F5 stable.
Windows 7 Ultimate x64, volledig gepatched.
Alle drivers up to date.
RAID draait op southbridge controller, die met 6 sata aansluitingen (als ik me goed herinner).
Eventviewer logs:
The device, \Device\Harddisk1\DR1, has a bad block.
- <System>
<Provider Name="Disk" />
<EventID Qualifiers="49156">7</EventID>
<Level>2</Level>
<Task>0</Task>
<TimeCreated SystemTime="2009-12-23T14:02:00.989662300Z" />
<EventRecordID>86845</EventRecordID>
<Security />
</System>
- <EventData>
</EventData>
</Event>
The driver detected a controller error on \Device\Harddisk1\DR1.
- <System>
<Provider Name="Disk" />
<EventID Qualifiers="49156">11</EventID>
<Level>2</Level>
<Task>0</Task>
<TimeCreated SystemTime="2009-12-21T00:26:35.475853700Z" />
<EventRecordID>85292</EventRecordID>
<Security />
</System>
- <EventData>
</EventData>
</Event>
HDTune 2.55 Free geeft geen errors:
HD Tune: AMD 2+0 Stripe/RAID0 Error Scan
Scanned data : 953292 MB
Damaged Blocks : 0.0 %
Elapsed Time : 165:13
Windows geeft ook geen errors als ik de RAID schijf laat nakijken via 'Management' - 'Properties' - 'Tools' - 'Error Check'.
S.M.A.R.T. staat niet op, vergeet altijd na 'load defaults' in BIOS om dat op te zetten, straks ff doen
De tool van Samsung, EDD dacht ik dat het heet wilt niet installeren onder x64, en een andere tool van hun moet via diskette gedraaid worden wat ik niet heb, kan zijn dat het ook draait via DVD maar dat moet ik nog nakijken.
Write caching staat uit.
Temperaturen zijn allemaal normaal.
Performance monitor geeft geen rare dingen en heb alles wat met schijven te maken heeft opgezet dus die zal misschien meer kunnen laten zien als het nog eens voorkomt.
Voorlopig alle overclocks teruggezet naar standaard.
Als ik ga googlen op de eventID's 7 en 11 met en zonder combinatie van de codes dan vind ik van alles terug maar niets met het geluid, alleen maar dat het gaat over HDD's en controllers (natuurlijk) en dan nog allemaal vrij oude topics dus niets over dit mobo/controller/HDD.
Manual van mobo heeft het alleen maar over beeps tijdens POST, 1 lange beep staat er niet bij.
Manual van voeding zegt helemaal niks, dacht dat die misschien de peep gaf door te lage power of iets dergelijks.
Manual van HDD's zegt ook niks, google geeft wel hits op samsung HDD's geluiden maar niets vergelijkbaars.
Systeem draait al langer dan 6 maand stabiel, nooit problemen mee gehad, ook niet onder Vista.
Wat kan ik nog doen voor te testen of het daadwerkelijk een beschadigde HDD is of de controller misschien, hoe vind ik uit welke van de 2 schijven ik moet hebben want er staat natuurlijk maar 1 HDD in RAID0 (en heeft iemand dit al aan de hand gehad?)
Rare is dat de eventviewer errors niet overeenkomen met wanneer het voorkomt, dus deze avond gebeurde het om 19:00 uur en logs laten error zien om 15:00.
Denk dat ik me eens een NAS met RAID 5-6-10 ga aanschaffen.