Scherpe lange peep en klik van HD tijdens gebruik PC

Pagina: 1
Acties:

• Graviton12
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 07-02 14:41
Hi,

Lang verhaal :)

Mijn PC heeft sinds, ik schat een maand, dat hij af en toe opeens een peep laat horen van 3-4 seconden en dan lijkt het wel alsof een HD kop stopt.
Je kent het geluid wel, een ja hoe moet ik het zeggen 'tok'?
Systeem hangt tijdens die paar seconden maar doet dan gewoon verder, 1 keer tijdens CoD MW2 dat ik geforceerd moest herstarten.
POST gaat altijd alles goed.
Gebeurt eigenlijk alleen als ik systeem stress, meestal gamen maar is ook al 1 keer voorgekomen net na simpel sluiten van browser scherm en dat alleen media player opstond.
De laatste week is het verschillende keren gebeurt dus ik begin me zorgen te maken, vooral omdat al mijn andere HDD's volzitten en er toch een 600GB data opstaat die ik voorlopig niet kan kopiëren, alle onderdelen zijn nog vlot onder garantie dus dat is geen probleem.

Specs:

CPU :
AMD Phenom X3 720BE @ 3.2GHz
Moederbord :
Gigabyte GA-MA790FXT-UD5P
Geheugen :
OCZ 4GB (2x2048MB) DDR3 PC3-12800 Platinum Edition OCZ3P16004GK @1333Mhz
HDD's :
2x Samsung SpinPoint F1 RAID Class HE502IJ 500 GB SATA300 in RAID0
Grafische kaart :
Sapphire Radeon HD4870 1GB
Kast :
Cooler Master HAF 932
Voeding :
Cooler Master UCP 900W
BIOS :
F8C (beta versie maar die staat er pas sinds gisteren op om issues met VM's op te lossen, helldesk van Gigabyte gaf aan dat hij heel stabiel is), vorige versie was de F5 stable.
Windows 7 Ultimate x64, volledig gepatched.
Alle drivers up to date.
RAID draait op southbridge controller, die met 6 sata aansluitingen (als ik me goed herinner).

Eventviewer logs:

The device, \Device\Harddisk1\DR1, has a bad block.

- <Event xmlns="http://schemas.microsoft.com/win/2004/08/events/event">
- <System>
<Provider Name="Disk" />
<EventID Qualifiers="49156">7</EventID>
<Level>2</Level>
<Task>0</Task>
<Keywords>0x80000000000000</Keywords>
<TimeCreated SystemTime="2009-12-23T14:02:00.989662300Z" />
<EventRecordID>86845</EventRecordID>
<Channel>System</Channel>
<Computer>filip-PC</Computer>
<Security />
</System>
- <EventData>
<Data>\Device\Harddisk1\DR1</Data>
</EventData>
</Event>

The driver detected a controller error on \Device\Harddisk1\DR1.

- <Event xmlns="http://schemas.microsoft.com/win/2004/08/events/event">
- <System>
<Provider Name="Disk" />
<EventID Qualifiers="49156">11</EventID>
<Level>2</Level>
<Task>0</Task>
<Keywords>0x80000000000000</Keywords>
<TimeCreated SystemTime="2009-12-21T00:26:35.475853700Z" />
<EventRecordID>85292</EventRecordID>
<Channel>System</Channel>
<Computer>filip-PC</Computer>
<Security />
</System>
- <EventData>
<Data>\Device\Harddisk1\DR1</Data>
</EventData>
</Event>

HDTune 2.55 Free geeft geen errors:
HD Tune: AMD 2+0 Stripe/RAID0 Error Scan
Scanned data : 953292 MB
Damaged Blocks : 0.0 %
Elapsed Time : 165:13

Windows geeft ook geen errors als ik de RAID schijf laat nakijken via 'Management' - 'Properties' - 'Tools' - 'Error Check'.

S.M.A.R.T. staat niet op, vergeet altijd na 'load defaults' in BIOS om dat op te zetten, straks ff doen :)

De tool van Samsung, EDD dacht ik dat het heet wilt niet installeren onder x64, en een andere tool van hun moet via diskette gedraaid worden wat ik niet heb, kan zijn dat het ook draait via DVD maar dat moet ik nog nakijken.

Write caching staat uit.

Temperaturen zijn allemaal normaal.

Performance monitor geeft geen rare dingen en heb alles wat met schijven te maken heeft opgezet dus die zal misschien meer kunnen laten zien als het nog eens voorkomt.

Voorlopig alle overclocks teruggezet naar standaard.

Als ik ga googlen op de eventID's 7 en 11 met en zonder combinatie van de codes dan vind ik van alles terug maar niets met het geluid, alleen maar dat het gaat over HDD's en controllers (natuurlijk) en dan nog allemaal vrij oude topics dus niets over dit mobo/controller/HDD.

Manual van mobo heeft het alleen maar over beeps tijdens POST, 1 lange beep staat er niet bij.
Manual van voeding zegt helemaal niks, dacht dat die misschien de peep gaf door te lage power of iets dergelijks.
Manual van HDD's zegt ook niks, google geeft wel hits op samsung HDD's geluiden maar niets vergelijkbaars.

Systeem draait al langer dan 6 maand stabiel, nooit problemen mee gehad, ook niet onder Vista.

Wat kan ik nog doen voor te testen of het daadwerkelijk een beschadigde HDD is of de controller misschien, hoe vind ik uit welke van de 2 schijven ik moet hebben want er staat natuurlijk maar 1 HDD in RAID0 (en heeft iemand dit al aan de hand gehad?)
Rare is dat de eventviewer errors niet overeenkomen met wanneer het voorkomt, dus deze avond gebeurde het om 19:00 uur en logs laten error zien om 15:00.

Denk dat ik me eens een NAS met RAID 5-6-10 ga aanschaffen.

• Exorcist
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Exorcist

Uitdrijvûrrrr!

Mooie post met veel info, maar het belangrijkste heb je niet gedaan (althans, wel geprobeerd zo te lezen maar niet gelukt).

Die Samsung tool zal definitief uitsluitsel moeten bieden, al is die tikkende kop vaak een slecht voorteken. De Samsung tool kun je ook draaien vanaf CD, die bootable is. Als je het jezelf wat makkelijk wilt maken kun je zoeken naar een Hirens boot-CD, waar oa deze tool (of de IBM test suite, werkt ook met andere merken HDD's) op staat.

• Graviton12
Kan me zelfs niet meer herinneren wanneer de laatste keer was dat ik een HD schijf tik gehoord heb :)

Net de Hutil utility op cd gebrand maar werkt niet, krijg wel het opstart scherm met blauw veld van Hutil " TURBOCHK"en dan allemaal errors van geheugen, unable to initialize etc etc
Systeem neemt geen enkel commando aan, kan niks zien noch opstarten.

Hiren ook al lang niet meer gebruikt, dat dan maar eens proberen.

• Pathogen
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 13-02 20:35

Pathogen

Shoop Da Whoop

Zoals altijd met HDD problemen: zorg alsjeblieft éérst voor een backup.

• Graviton12
Zoals aangegeven in startpost :) heb helaas geen extra schijven met voldoende ruimte over dus het is erop of erover tenzij ik ergens een NAS ga kopen zucht, ofwel koop ik me 1 schijf, pleur die in het systeem en zet ff alles over, misschien toch maar doen, was toch van plan een 4tal schijven bij te kopen om dan later in een NAS te steken.

• Pathogen

Pathogen

Shoop Da Whoop

Graviton12 schreef op donderdag 24 december 2009 @ 13:38:
Zoals aangegeven in startpost :) heb helaas geen extra schijven met voldoende ruimte over dus het is erop of erover tenzij ik ergens een NAS ga kopen zucht, ofwel koop ik me 1 schijf, pleur die in het systeem en zet ff alles over, misschien toch maar doen, was toch van plan een 4tal schijven bij te kopen om dan later in een NAS te steken.
Ik heb je startpost gelezen :Y

Aangezien ik niet direct iets nuttigs over je probleem te zeggen had kon ik je alleen maar de backuptip meegeven ;) En dat raad ik je dan ook met klem aan.

• Graviton12
Thrackan schreef op donderdag 24 december 2009 @ 13:41:
[...]

Ik heb je startpost gelezen :Y

Aangezien ik niet direct iets nuttigs over je probleem te zeggen had kon ik je alleen maar de backuptip meegeven ;) En dat raad ik je dan ook met klem aan.
lol, bedankt O-)
Is ook altijd wat ik andere mensen aanraad vooraleer ook maar iets te doen met PC problemen :)
Ben net aan het kijken om in de buurt ergens een schijf te halen maar allemaal zo duur tov webshops in Nederland.
ff Zercom bellen of ik onmiddellijk een paar pricewatch: Samsung EcoGreen F2 EG HD154UI, 1.5TB kan komen ophalen.

[ Voor 18% gewijzigd door Graviton12 op 24-12-2009 13:50 ]

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 01:03

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Graviton12 schreef op donderdag 24 december 2009 @ 13:38:
Vraagje: hoeveel is die 600Gb je waard? Als het antwoord bij de 100 euro in de buurt komt zou ik gewoon een nieuwe schijf kopen. Kun je achteraf altijd nog wel gebruiken. Bovendien: mocht de tikkende RMA moeten, dan heb je je data ook alvast ergens staan en zit je niet zonder.

Goedkoop is duurkoop in dit geval, ik zou hem zelf niet eens meer aanraken zonder dat ik wist dat het om een backup actie ging :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• Graviton12
I hear ye :)
Normaal gezien brand ik alle data op DVD's maar om nou rap ff 150 DVD's vol te zetten zie ik niet zitten, nog al wat gedownload laatste maanden.
Je hebt gelijk met RMA, moet dan toch data overzetten dus zal niks anders opzitten.

Mijn probleem op dit moment is eigenlijk dat ik niks op internet terugvind over die beep en tok, zou toch iets over te vinden moeten zijn welk onderdeel het geluid maakt, voeding, mobo of zelfs HDD.

En hoe bepaal ik welke schijf het is eigenlijk?
Gekocht bij Azerty destijds, dus ik kan ze niet langsbrengen.
Kan ik eigenlijk een backup genomen van een RAID0 config op 1 schijf zetten en die dan draaien vanaf zo een Samsung ecogreen om dan later de backup terug te zetten op RAID0?

• Pathogen

Pathogen

Shoop Da Whoop

Graviton12 schreef op donderdag 24 december 2009 @ 14:12:
I hear ye :)
Normaal gezien brand ik alle data op DVD's maar om nou rap ff 150 DVD's vol te zetten zie ik niet zitten, nog al wat gedownload laatste maanden.
Je hebt gelijk met RMA, moet dan toch data overzetten dus zal niks anders opzitten.

Mijn probleem op dit moment is eigenlijk dat ik niks op internet terugvind over die beep en tok, zou toch iets over te vinden moeten zijn welk onderdeel het geluid maakt, voeding, mobo of zelfs HDD.

En hoe bepaal ik welke schijf het is eigenlijk?
Gekocht bij Azerty destijds, dus ik kan ze niet langsbrengen.
Kan ik eigenlijk een backup genomen van een RAID0 config op 1 schijf zetten en die dan draaien vanaf zo een Samsung ecogreen om dan later de backup terug te zetten op RAID0?
In principe kun je je data simpelweg kopieren, daarna met je nieuwe schijf (of als het probleem gefikst is) je raid array opnieuw opbouwen en de boel terugkopieren, maar of een windows installatie dat overleeft is een goeie vraag.

Je kan kijken wat Acronis TrueImage Home ervan zegt? Vind ik persoonlijk een geweldig programma.

• Graviton12
Ook al weer jaren geleden dat ik Acronis nog nodig had :)
Heb een ecogreen gehaald bij Zercom, via externe Nexstar alles aan het overzetten, duurt maar 20 uur zegt Windows :)

Misschien wordt het eens tijd om een SSD aan te schaffen en daar Windows op te draaien met NAS voor data, net offerte gevraagd bij lokale toko voor 4 schijfs toestel met RAID 5,6,10, zal niet goedkoop worden maar dan ben ik wel zeker dat ik er weer een tijdje tegen kan zonder me zorgen te moeten maken over dingen zoals HDD die dreigt te crashen (als het dat daadwerkelijk is).

[ Voor 53% gewijzigd door Graviton12 op 24-12-2009 20:31 ]

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 11-02 08:55
Harddisk 1 is het, en ja als je raid draaid zou je moeten weten welke schijf wat is.
Bij raid kun je veel problemen krijgen, dus je moet alles leren over raid en recovery.
Zie moederbord boekje voor de nummers van je hd's.

Raid 0 dan is data op je schijf niet waardevol(en geen backup)!

Indien je gezocht had enkele maanden geleden, dan had je gezien dat met samsung(dacht f1) schijven en raid veel problemen zijn/waren, dus even opzoeken waarom.

Tip, koop 4 schijven en draai raid 10.

[ Voor 5% gewijzigd door jan99999 op 24-12-2009 21:05 ]

• bestaudio
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 22-08-2024

bestaudio

Gnoeeeeeee

jan99999 schreef op donderdag 24 december 2009 @ 21:02:
Harddisk 1 is het, en ja als je raid draaid zou je moeten weten welke schijf wat is.
Bij raid kun je veel problemen krijgen, dus je moet alles leren over raid en recovery.
Zie moederbord boekje voor de nummers van je hd's.

Raid 0 dan is data op je schijf niet waardevol(en geen backup)!

Indien je gezocht had enkele maanden geleden, dan had je gezien dat met samsung(dacht f1) schijven en raid veel problemen zijn/waren, dus even opzoeken waarom.

Tip, koop 4 schijven en draai raid 10.
Na alles gelezen te hebben dacht ik zo dat de TS hier wel een beetje verstand van heeft, of baseer je je commentaar alleen maar op enkele regels?

Slowly getting there, euh wait whut? Slowly?

• Graviton12
Dat was ook de reden waarom ik speciaal deze schijven gekocht heb, het zijn de SpinPoint F1 RAID Class HE502IJ, niet de 'normale' Samsung F1's, deze zijn net bedoelt om RAID mee te draaien waardoor ze ook een stuk duurder waren en ik maar gekozen had voor 500GB's.
Dus ging ik er vanuit dat ze iets beter zouden zijn, heb trouwens nog verschillende F1's draaien, nooit problemen mee gehad maar zoals met alles ... sommigen hebben altijd last met dit of dat merk/type/besturingssysteem noem maar op terwijl anderen erbij zweren.
Je moet gewoon pech hebben.

Edit:
Zou je moeten weten welke schijf het is? :?
In Windows zie je maar 1 schijf dus mijn vraag was, hoe bepaal je welke schijf fouten heeft, want eventviewer praat ook alleen maar over de schijf wat hij ziet hence schijf 1 wat een totaal is van 2 schijven :+

Een keer als alles overgezet is zal ik in DOS mode via Hiren eens gaan zien.

[ Voor 23% gewijzigd door Graviton12 op 24-12-2009 22:02 ]

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 11-02 08:55
Van de f1 schijven heb ik over heen gelezen.

Heb je alle stroom aansluitingen over de voedings kabels verdeeld, en niet alles op 1 kabel aangesloten?
Andere voeding lenen om te testen.
Software schoon installeren en dan weer testen.
Andere harddisk kabels proberen of kijken of ze nog goed zitten.
Harddisk 1 uitwisselen met een andere en dan testen.

• Graviton12
Aangezien Samsung zegt
"In fact of the drives returned to Samsung, a large percentage are NTF("No Trouble Found") after testing. So it is strongly recommended to test the drive if it is truly defective by a few fundamental troubleshooting first, to avoid user's unnecessary effort and inconvenience of replacing a good drive."
ga ik eerst eens dos software draaien zoals Hiren en Killdisk om dan pas verder te gaan zoeken.

Alles is verdeeld wat betreft voeding, andere voeding kan ik nog wel slopen uit oud systeem, hardwarematig lijkt me een grotere kandidaat (helaas), HDD kabels zal ik eens naar kijken, HDD's uitwisselen gaat moeilijk gaan natuurlijk :)
Pagina: 1