• alaintje
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 00:22
Ik had een pomp hier ergens gevonden.
en het enigste wat eropstaat is 1200 tot en met 2000 Newton.
Mar het gaat hierbij om een waterpomp.
Waarschijnlijk van een CV-ketel.
Als ik een keer met beter licht en wat scherpere ogen kijk, kan ik misschien het voltage en ampere zien.
Kan het iets van 44 watt bij 1200 Newton zijn en 80 bij 2000?

Ik wil graag weten hoeveel liter per uur dit is ;p .
Ofja gewoonis dit krachtig ofniet.
Ik weet namelijk dat 1200 newton 120 kilo is.
En dat is namelijk veel, dus lijkt mij iets van 120 tot 200 liter water per minuut/uur.

bedankt :)

Absoluut relatief, relatief absoluut.

Verwijderd

alaintje schreef op woensdag 23 december 2009 @ 22:28:
Ik had een pomp hier ergens gevonden.
en het enigste wat eropstaat is 1200 tot en met 2000 Newton.
Mar het gaat hierbij om een waterpomp.
Waarschijnlijk van een CV-ketel.
Als ik een keer met beter licht en wat scherpere ogen kijk, kan ik misschien het voltage en ampere zien.
Kan het iets van 44 watt bij 1200 Newton zijn en 80 bij 2000?

Ik wil graag weten hoeveel liter per uur dit is ;p .
Ofja gewoonis dit krachtig ofniet.
Ik weet namelijk dat 1200 newton 120 kilo is.
En dat is namelijk veel, dus lijkt mij iets van 120 tot 200 liter water per minuut/uur.

bedankt :)
Volgens mij heeft de hoeveelheid newton en het amperage niet met de hoeveelheid liter per minuut te maken heeft.

• alaintje
Hmm.
Voltage heb ik, ampere heb ik en wattage.
Wat eigenlijk voltage en ampere gebruik samen is :Z duh.
Maar hier schiet ik neit veel mee op...

Verwijderd

alaintje schreef op woensdag 23 december 2009 @ 22:33:
Hmm.
Voltage heb ik, ampere heb ik en wattage.
Wat eigenlijk voltage en ampere gebruik samen is :Z duh.
Maar hier schiet ik neit veel mee op...
Trouwens als hij uit een CV is kan het best wel zijn dat hij niet echt stil is om in bv in een pc te gebruiken. En loopt hij op 240Volt? Want als dat zo is dan kan je hem niet zomaar aansluiten als hij 44Amp trekt.

• DjDuivert
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 20-10-2025
Als ik kijk naar wat er bij ons uit de douche komt is, pompt een CV pomp wel aardig wat rond. Maar de druk die ze erbij geven is omdat je best wel wat weerstand hebt in de leidingen thuis en je wilt ook een knappe waterdruk hebben, voor wat ie rondpompt zou ik een grote teil pakken en maar eens wat rond gaan pompen.

Wil je em voor watercooling gebruiken? Denk dat behoorlijke leidingen mag regelen dan, want hij blaast de boel zo op :P

Je kunt ook even modelnummer opzoeken en kijken of dat wat meer geeft :)

@ hierboven, werkvoltage is ook wel belangrijk (en gelijk/wisselstroom) hij zal niet op 240V werken want dan gebruikt ie 20kW op 2000 Newton

[ Voor 12% gewijzigd door DjDuivert op 23-12-2009 22:40 ]

2600K - 4.6G|8GB 1333|P8P67 EVO|Club3D 4870 1G OC|2x 2493HM|DasKeyboard Ultimate|Logitech G5|Lian-Li PC-A71b + demping|Intel 510 120G|WD Black 1TB + Green 2TB|Be-Quiet P7-Pro 850W|Xonar D2x|Phonar Ethos R 100G EdMa|Music Hall DAC25.3 + A15.2|AKG K701

• Wouter.S
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 02-01 09:15

Wouter.S

e^(i*pi ) +1 = 0

Newton is eenheid van kracht.
Watt is Joule per seconde, ofwel energie per seconde.
Je kan een kracht niet zomaar omzetten naar een debiet. Verder is 120 liter per minuut een redelijke pomp maar 120 liter per uur stelt niet veel voor.
Verder is 1200 Newton geen 120 liter water. Wat je waarschijnlijk bedoelt is dat 120 liter water ongeveer een kracht van 1200N uitoefent op zijn steunpunt wanneer we ons op aarde bevinden, das iets helemaal anders ;)

In een waterleiding heb je leidingsverliezen. Hoe meer kracht de pomp kan uitoefen hoe hoger de druk die men kan bekomen in de leiding. Het debiet in een leiding is niet enkel afhankelijk van de pomp maar ook van de leiding (diameter, bochten, te overbruggen hoogteverschil, wandtype,..) Normaal gezien drukt men de 'kracht' van een pomp uit in opvoerhoogte en ook aanzuighoogte (icm met leidingdiameter) afhankelijk van het type pomp een de toepassing. Met de gegevens die jij geeft kan je geen debiet berekenen

Ik zou zeggen tracht ergens het typenummer af te lezen en geef dit in op google. Als je de pomp vind kan je de specificaties aflezen en effectief iets nuttig te weten komen.

[ Voor 11% gewijzigd door Wouter.S op 23-12-2009 22:44 ]

Any intelligent fool can make things bigger, more complex, and more violent. It takes a touch of genius -- and a lot of courage -- to move in the opposite direction.

• Cheezus
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 20:02

Cheezus

Luiaard

Verwijderd schreef op woensdag 23 december 2009 @ 22:36:
Trouwens als hij uit een CV is kan het best wel zijn dat hij niet echt stil is om in bv in een pc te gebruiken. En loopt hij op 240Volt? Want als dat zo is dan kan je hem niet zomaar aansluiten als hij 44Amp trekt.
Ik denk dat je sowieso niet veel op 240v aan kunt sluiten dat 44 ampere trekt, dat zou zo'n 10 KW zijn en daar zijn huis-installaties niet echt voor bedoeld :P

Verder hebben de specs (in newton) vooral te maken met hoeveel druk de pomp op kan bouwen, niet hoeveel vloeistof hij kan verplaatsen (m3/h oid).

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 00:06
Kan me haast niet voorstellen dat op een cv waterpomp het aantal Nm staat, dat is namelijk totaal irrelevent voor zo'n ding. Maak anders even een fotootje van het type plaatje.
DjDuivert schreef op woensdag 23 december 2009 @ 22:39:
Als ik kijk naar wat er bij ons uit de douche komt is, pompt een CV pomp wel aardig wat rond.
Hoop toch echt voor jou dat je je niet met cv water hoeft te douchen :P

[ Voor 45% gewijzigd door Nielson op 23-12-2009 22:51 ]

• Wouter.S
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 02-01 09:15

Wouter.S

e^(i*pi ) +1 = 0

Nielson schreef op woensdag 23 december 2009 @ 22:48:
Kan me haast niet voorstellen dat op een cv waterpomp het aantal Nm staat, dat is namelijk totaal irrelevent voor zo'n ding. Maak anders even een fotootje van het type plaatje.
[...]
De TS vermeldt ook helemaal geen Nm (=Newtonmeter, eenheid van koppel) maar wel Newton. Wat overigens ook een rare aanduiding is op een pomp. Maar nogmaals, zoek gewoon een typenummer en voeder het eens aan google.

Any intelligent fool can make things bigger, more complex, and more violent. It takes a touch of genius -- and a lot of courage -- to move in the opposite direction.

• alaintje
Uhmm, ik heb niet verteld dat het van de vloerverwaing was?
Sorry haha... Maar deze pomp pompt vast en zeker aardog wat water erdoor denk ik dan. 3 hele lange slangen samen meer dan ujmm... ... ... Opp in vierkante meter is ongeveer140 wat de pomp ded. Dus kan het 100 meter aan slang zijn dan? Geen idee maar deze pomp lijkt me niet echt geschikt...
Tenzij ik het kan hardlassen. EN er veeel druk op het systeem komt te staan. Maar dan moet ik ook koperen buizen i.p.v. Pvc/pur buizen gebruiken naja komt wel gewoon ergens een pompje voor m'n aankomed systeem!

Typfouten voorbehouden zit op ipod touch is tamelijk lastig lange digen te tpen. Ik doe mijn best:) thx

[ Voor 8% gewijzigd door alaintje op 24-12-2009 00:07 ]

Pagina: 1