[8600 GS + Chimei 22"] Permanente zoom?

Pagina: 1
Acties:

• Khaine
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 08-05 17:01

Khaine

Python liefhebber

Topicstarter
Al een tijd heb ik mijn Nvidia 8600 GS, met daarop aangesloten een Chimei CMV223D, naar volle tevredenheid draaien. Vanaf gisteren heb ik echter bijzonder vreemde problemen.

Zo wilde van het 1 op het andere moment mijn Linux niet meer de juiste native resolutie (1680x1050) weergeven. Het beeld was 800x600 en leek "ingezoomd", met andere woorden, ik moest scrollen om bij de balk onderin uit te komen. Na een herinstallatie van de nvidia drivers dacht ik het probleem verholpen te hebben, maar helaas kreeg ik toen helemaal geen beeld meer. Enkel de mededeling "no input detected". Via commandline heb ik alles gebackupped en begonnen aan een verse installatie. Die werkte niet, de installer loopt voor het keuzemenu vast en blijft knipperen met op het beeld enkel text (volgens mij iets van "searching for time server").

Met een verse windows XP installatie echter blijft het probleem redelijk persistent. Momenteel heb ik de laatste nvidia drivers gedownload en draai ik op de resolutie 1024x768. Dit is net beeldvullend. Zodra ik 1680x1050 kies moet ik net als bij linux scrollen om de taakbalk in beeld te krijgen. Het beeld lijkt ingezoomd. In de nvidia settings kom je op een gegeven moment de optie "scaling" tegen. Zodra ik daar iets kies als no-scaling wordt dit door de driver compleet genegeerd. Reboots bieden geen oplossing.

Hoewel ik het niet bevestigen kan lijkt dit een bug in de drivers te zijn. Zijn er meer mensen die dit probleem hebben, danwel met een andere combinatie van monitor en/of videokaart? Google en Nvidia vinden dat dit geen bug is, maar het is wel consistent op meerdere OS-en aanwezig.

Ik hoor het graag!

Is this question retorical? No? Then what is the point of retorical questions?

• Wiethoofd
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 04-04 17:20

Wiethoofd

Broadcast TOM

Wat als je gewoon boot vanaf een Ubuntu Live CD, heb je dan wel beeld in de juiste resolutie?

Volg me op Twitter/X & Bluesky

• Khaine

Khaine

Python liefhebber

Topicstarter
Wiethoofd schreef op woensdag 23 december 2009 @ 21:51:
Wat als je gewoon boot vanaf een Ubuntu Live CD, heb je dan wel beeld in de juiste resolutie?
Nope, dan treedt bovengenoemde melding in werking (m.a.w., het booten verloopt tot moment van commandline, hij wil waarschijnlijk X initialiseren en in plaats daarvan gaat de gehele commandline "flikkeren" )

Via commandline installatie gaat prima, daarmee sluit ik ook moederbord en HDD's die eventueel roet in het eten gooien waarschijnlijk wel uit. Graphical installer van Debian had er ook geen moeite mee btw.

De melding van Debian daarna onder gewone omstandigheden is "cannot find screen"

• Wiethoofd
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 04-04 17:20

Wiethoofd

Broadcast TOM

Ik bedoel booten, dat je em 'live' draait zonder iets te installeren.

Maar als hij daar al begint te 'flikkeren' bij de command line zou ik toch je kast eens openhalen, GPU er uit halen, schoonblazen en weer terugzetten. Eventueel je grafische kaart in een andere PC testen.

Volg me op Twitter/X & Bluesky

• Khaine

Khaine

Python liefhebber

Topicstarter
Wiethoofd schreef op woensdag 23 december 2009 @ 21:58:
Ik bedoel booten, dat je em 'live' draait zonder iets te installeren.

Maar als hij daar al begint te 'flikkeren' bij de command line zou ik toch je kast eens openhalen, GPU er uit halen, schoonblazen en weer terugzetten. Eventueel je grafische kaart in een andere PC testen.
Hij doet dat inderdaad bij het booten al. Testen in een andere PC lijkt mij inderdaad nu de beste optie. De temps zijn allesbehalve boeiend te noemen. Zo draaien ze al een goed half jaar (sinds de laatste grondige schoonmaakbeurt)

Thnx voor de adviezen iig!

• Khaine

Khaine

Python liefhebber

Topicstarter
Kleine kick:

Nu snap ik er nog minder van. De volgende conclusies heb ik kunnen trekken:
- de enige andere capabele pc in huis heeft geen PCI-E kaart, maar AGP. Testen op een andere pc is geen optie helaas
- de functionaliteit van de videokaart is nog intact. Ik kan op 1024x768 (als max reso) Splinter Cell: Double Agent of Civ 4 met alle opties aan en hoge kwaliteit graphics spelen zonder problemen. Framerate is prima :?
- geen enkele grafische installer, behalve die van Win XP, lijkt te werken. Die van Ubuntu en andere tux varianten lijken te hangen (knipperende beeld, als boven beschreven) en die van windows 7 blijft eeuwig op 1 of andere fancy wallpaper hangen.
- text-based installers doen het prima.

Wanneer b.v. debian geinstalleerd is en ik wil X starten, krijg ik de mededeling dat er geen grafische kaart of beeldscherm gevonden is. De X configuratiefile is dan ook nagenoeg leeg.

Hoe kan dit *zomaar* optreden? Het was letterlijk van de 1 op andere dag, zonder bijzonder noemenswaardige dingen te hebben gedaan (ik had een volledig functionerende ubuntu 9.10 32-bits install draaien op het betreffende moment).

Iemand nog een idee?

• Khaine

Khaine

Python liefhebber

Topicstarter
Update + oplossing.

Eigenlijk te stom voor woorden, maar hierbij dus ook de oplossing (van 1 of ander obscuur forum geplukt).
De Chimei CMV223D heeft last van een memory-leakje. Normaliter geen punt, maar het kan dus voorkomen dat het kleine beetje geheugen wat de monitor heeft (voor het onthouden van de settings neem ik aan) vol kan lopen. Wanneer dit gebeurt zet je de monitor + PC uit. Je haalt de stekker van de monitor eruit, evenals de kabel naar de grafische kaart in je pc (dit is belangrijk heb ik ondervonden). Na 5 minuten zijn je instellingen terug naar factory default en kun je alles weer inzetten + aanpluggen. Ineens wordt de monitor weer gevonden en kun je weer aan de slag.

Bij mij werkte dit prima, maar ik zou er nooit op zijn gekomen. Toch bedankt voor het meedenken allemaal!
Deze mag het archief in :)

Pagina: 1